آرشیو فروردین ماه 1400

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

مادر شوهر خود را بشناسيد و رام كنيد

مادر شوهر خود را بشناسيد و رام كنيد

ارتباط مناسب با مادر شوهر

مادران همسران، نقش مهمي در زندگي زوج ها دارند، اگر مي خواهيم رابطه بهتري با مادر همسرمان داشته باشيم بايد بتوانيم تفاوت ها را ببينيم در اين مقاله با انواع مادر شوهر آشنا خواهيد شد آيا مادر همسر شما در اين ليست جاي مي گيرد؟ اگر نه، مادر همسر شما چه ويژگي هايي دارد؟

نكته هايي براي ارتباط بهتر با مادر شوهر

مادران همسر نقش بسيار مهمي در زندگي زوجين دارند به همين دليل لازم است آن ها را بيشتر شناخت و در مورد آن ها بيشتر صحبت كرد تا بتوان با ويژگي هاي آن ها آشنا شد و ارتباط بهتري با او برقرار كرد.

به خصوص زماني كه در مورد يادگيري مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي زندگي حرف مي زنيم و مي خواهيم زندگي با كيفيتي داشته باشيم حتما بايد در مورد نقش پر رنگ مادران همسر در زندگي اطلاعاتي كسب كنيم و آن ها را مورد بررسي قرار دهيم.

قدم اول اين است كه با ويژگي ها و شخصيت هاي مادر همسر آشنا شويم زيرا هر كدام ويژگي خاص خودشان را دارند و نمي توانيم با عنوان مادر شوهر و مادر زن همه را در يك دسته قرار دهيم، اگر مي خواهيم ارتباط بهتري با مادر همسر بر قرار كنيم بايد تفاوت هاي آن ها ببينيم و آن ها را بپذيريم.

در اين مقاله با انواع مادر شوهر آشنا شويد.

مادر شوهر هميشه ناراضي

احتمال دارد مادر شوهر شما شخصيتي ايده آل گرا داشته باشد و به طور مداوم از كار شما ايراد بگيرد در اين صورت شما مطمئن باشيد كه رفتار او فقط نمود ظاهري دارد و به خاطر اضطراب دروني مي باشد پس بهتر است با او وارد جر و بحث نشويد.

در اين هنگام جمله طلايي در پاسخ به حرف هاي مادر همسرتان مي تواند اين باشد : « من شما را مثل مادرم دوست دارم و سعي مي كنم به اندازه توانايي ام براي شما كار كنم .»

مادر شوهر خود خواه

مادر شوهري كه شخصيت او خود خواه است در مورد همه چيز نظر مي دهد او در مورد امور مالي گرفته تا رفتار با ديگران و شيوه نظافت منزل و تربيت فرزندان نظرات خودش را بيان مي كند. سياستي كه در مقابل مادر همسر پر توقع و مغرور بايد داشته باشيد اين است كه سعي نكنيد از خودتان دفاع كنيد بلكه بايد نسبت به حرف هايش بي توجه باشيد و آن ها را ناديده بگيريد.

زماني كه نظر مي دهد اگر آرام بمانيد، بي توجهي كنيد و مسئله را رها كنيد ديگر خرده نظراتي كه بيان مي كند مسئله ساز نخواهد شد و مشكل به وجود نمي آورد همچنين به هيچ عنوان زندگي خود را مطابق ميل مادر شوهرتان نسازيد زيرا راه پاياني ندارد و فقط باعث مي شود تا در ميان شما اختلاف خانوادگي به وجود آيد.

مادر شوهر كنترل گر

اين مادر شوهر نيتش خير است و مي خواهد به فرزند كمك كند و هميشه مواظب او باشد اما ياد نگرفته تا زوج را به حال خودشان رها كند و به همين دليل مادر همسر كنترل گر با رفتار خود رابطه را خراب مي كند، شخصيت او در ابتدا عالي به نظر مي رسد و در خرج و مخارج زندگي كمك بسياري به شما مي كند اما ممكن است شما را نمك گير كند و در ازاي كار هايي كه براي شما انجام مي دهد چيز هاي از شما بخواهد.

شما بايد قبل از قبول كردن هر كمكي از سوي خانواده شوهر بهايي كه مي خواهيد بپردازيد را در نظر بگيريد، بعد نسبت به پذيرفتن كمك تصميم بگيريد.

مادر شوهر پر توقع

اين مادر همسر هميشه بي پول است و مشكلات مالي دارد و در پي قرض گرفتن و وام مي باشد، در اين صورت پسرش احساس مسئوليت مي كند و مي خواهد به  او كمك كند اما در اين جا شما بايد نكته مهمي را در نظر بگيريد و محدوديت هايي را تعيين كنيد.

به طور كلي شما بايد او را ملاقات كنيد و در مورد مشكلات مالي از او بپرسيد شايد به اين نتيجه برسيد كه او به كمك شما احتياج دارد. به هر حال شما بايد در اين صورت حد و مرز هايي را در رفتار ب مادر همسر پر توقع تعيين كنيد.

مادر شوهر غرغرو

وقتي اوضاع خلاف نظر مادر همسر ايراد گير پيش مي رود مدام غر غر مي كند، در اين هنگام شما بايد مراقب زندگي خود باشيد و راهي را پيدا كنيد تا رفتار او مشكلاتي در زندگي مشترك شما ايجاد نكند.

در صورتي كه شما و شريك زندگي تان خواسته هاي مادر شوهرتان را بپذيريد و تسليم آن ها شويد رابطه شما به نابودي كشيده خواهد شد، در رابطه شما بايد حرف خودتان بر حرف والدين اولويت داشته باشد و اجازه دخالت به ديگران ندهيد.

تنها زماني كه غرغر ها بر حق باشد واكنش نشان دهيد  و يكديگر را با شوخي و محبت كردن به آرامش دعوت نماييد.

مادر شوهر هميشه مريض

ممكن است مادر همسر شما با كوچك ترين مشكل خودش را در بستر بيماري بندازد و از شما انتظار مريض داري داشته باشد اول بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه اين رفتار ممكن است كاملا نا خود آگاه باشد و هيچ قصد و قرضي در پشت آن نباشد و دوم اين كه اين رفتار مشخصه توجه طلبي مي باشد.

يعني كافي است در مواقعي كه شما توانايي لازم را داريد به مادر شوهرتان رسيدگي كنيد و دل او را به دست آوريد تا توقعات او متعادل شود .

مادر شوهر سر آشپز

اگر مادر شوهر شما از آن خانم هايي مي باشد كه در حال تدارك ديدن بهترين سفره شام و بهترين دسر هاست و سعي مي كند به بهترين نحو از شما پذيرايي كند در اين صورت به شما و همسرتان حسابي خوش مي گذرد.

اما شما بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه او احتمالا به زبان نياورد ولي از شما هم توقع اين چنين پذيرايي دارد پس تا جايي كه مي توانيد پذيرايي خوبي را انجام دهيد و دل مادر همسر خود را به دست آوريد.

مادر شوهري كه قهر مي كند

نه تنها مادر همسر، بلكه همه آن هايي كه اهل قهر كردن هستند منتظرند شما هم مقابله به مثل كنيد تا قهر خود را ادامه دهند در اين صورت بهتر است شما بر عكس آن ها رفتار كنيد و اصلا به روي خودتان نياوريد كه با او قهر كرده ايد و سعي كنيد با او عادي رفتار كنيد تا از لاك خودش بيرون آيد و با شما آشتي كند، به قهرش پايان دهد.

مادر شوهر تعطيلات خراب كن

بعضي از مادران دوست دارند كه فرزندشان تمام تعطيلات را در كنار آن ها باشد اين مادر ها با بيان كردن گلايه و توقعات زياد، استقلال زندگي پسرشان را از او مي گيرند، بهترين راه اين است كه يك بار پيشنهاد او را رد كنيد و سعي كنيد با كمال خونسردي و ادب به او جواب منفي بدهيد تا گلايه و دلخوري پيش نيايد.

اما در موقعيت هاي مناسب ديگر او را همراهي كنيد تا خيالش راحت شود تنهايش نمي گذاريد و درك كند كه شما بعضي وقت ها نمي توانيد به دل او راه بياييد.

مادر شوهري كه خيلي نوه دوست دارد

ممكن است مادر شوهر شما خيلي زياد نوه دوست داشته باشد و هميشه به شما اين مساله را گوشزد كند كه زودتر بچه دار شويد، اگر شما بر روي اين موضوع حساس باشيد كارتان كمي سخت تر خواهد شد.

اگر در مورد زمان بچه دار شدن با همسرتان هم عقيده هستيد از او كمك بخواهيد تا در مورد اين مسئله با مادرش حرف بزند در غير اين صورت بدون دلخوري و با خونسردي مسئله را با او در ميان بگذاريد و شرايط و موقعيت خود را براي او بيان كنيد كه فعلا قصد بچه دار شدن نداريد.

مادر شوهر

مادر شوهر دخالت كن

اين مدل از مادر همسر به احتمال زياد ناله بسياري از افراد را در آورده است. اين گروه مادر شوهر هايي هستند كه به همه چيز كار دارند و در مورد رنگ مو و مدل ابرو گرفته تا ساعت خواب، بيداري، دست پخت، تربيت بچه و رفتار با فاميل هاي خودتان نظراتي مي دهند و دخالت مي كنند.

در صورتي كه فكر مي كنيد با جنگ و دعوا و تلافي و لجبازي مي توانيد مشكلتان را حل كنيد صد در صد اشتباه مي كنيد چون زندگي تان به جهنم تبديل خواهد شد راهش اين است كه آرام باشيد و نسبت به حرف هايش زياد توجه نكنيد.

شما لازم نيست نسبت به همه چيز عكس العمل نشان دهيد و جواب بدهيد شما كار خودتان را بكنيد و با زبان چرب و نرم حرف هايتان را بزنيد به اين روش احتمالش بيشتر است كه دست از سرتان بردارد و چون شما با او خوش رفتاري كرده ايد گلايه اي هم نمي تواند بكند.

مادر شوهر مقايسه كن

كنار آمدن با مادر همسر مقايسه كن كار آساني نمي باشد، زيرا هميشه ناراضي است و دائم در حال مقايسه است مثلا ممكن است شما را با خودش مقايسه كند و انتظار دارد هر كار پسرش براي شما انجام مي دهد براي او هم انجام دهد يا عروسش را با عروس يا دختر ديگران مقايسه مي كند.

اين مقايسه به صورت مرغ همسايه غاز است مي باشد و شما بايد در چنين وضعيت هايي خون سردي خود را حفظ كنيد و با مادر شوهرتان درگير بحث و مشاجره نشويد ، چشم باز كنيد مي بينيد تمام برنامه زندگي شما شامل ثابت كردن خود به مادر شوهرتان مي باشد و در حال رقابت كردن و حرص خوردن هستيد.

مادر شوهري كه مي خواهد بهترين دوست شما باشد

بعضي از مادر شوهر ها از نعمت دختر محروم هستند و زماني كه عروس دار شدند مي خواهند مثل دخترشان او را دوست داشته باشند، اگر مادر شوهر شما جز اين گروه مي باشد سعي كنيد با او رابطه خوبي داشته باشيد و بايد رفتار هاي او را مادرانه در نظر بگيريد و همين حس را در خودتان تقويت كنيد كه او هم مي تواند مثل مادر شما مهربان و دلسوز باشد.

مادر شوهري كه دوست داشته شما عروسش بشويد

هنوز هم مادراني پيدا مي شوند كه از سال هاي قبلي دختري را به عنوان عروس شان در نظر گرفته باشند و به اصطلاح موقع زن گرفتن پسرشان از آن دختر خواستگاري كنند، اگر شما از آن دسته از عروس ها مي باشيد به احتمال زياد محبوب مادر شوهرتان هستيد.

اما بايد حواستان را جمع كنيد كه با رفتار هاي ناپخته خودتان را از چشم او نيندازيد و جايگاه شيريني كه داريد از دست ندهيد.

مادر شوهر با انصاف

بعضي از مادر شوهر ها اين نقطه قوت را دارند كه به دور از احساسات مادرانه شان رابطه شما و همسرتان را منصفانه قضاوت مي كنند، اين دسته از مادر شوهرها بسيار دوست داشتني مي باشند و در صورتي كه اختلافي ميان شما به وجود آيد داور هاي خوبي خواهند بود.

شما بايد حواستان را جمع كنيد كه موقع درد و دل كردن و يا شكايت از همسرتان زياده روري نكنيد تا احساسات مادرانه او تحريك نشود و بايد شما كلاه خود را قاضي كنيد و جانب انصاف را در نظر بگيريد.

مادر شوهري كه فقط مهرباني مي كند

بعضي از مادر شوهر ها به صورت ذاتي مهربان و دلسوز هستند و مهرباني آن ها آنقدر زياد است كه هيچ رفتاري جز مهرباني بلد نيستند، دور از انصاف است كه اين مادر شوهر هاي مهربان و دوست داشتني را در گروه مادر شوهران بداخلاق قرار داد و لطف و محبت آن ها را ناديده گرفت.

اين مادر شوهر ها درك بسيار بالايي دارند و به شما در كار ها كمك كرده و دلگرم تان مي كنند تنها چيزي كه بايد به آن توجه كنيد قدر اين مادر شوهر ها را بايد بدانيد و به آن ها محبت كنيد.

مادر شوهر حامي

بعضي عروس ها بسيار خوش شانس هستند و مادر شوهرهايي دارند كه دائما به آن ها سرويس مي دهند، برايشان ترشي درست مي كنند، مربا درست مي كنند، سبزي آماده مي كنند و همچنين  از بچه ها مراقبت مي كنند.

شايد اطرافيان شما با هزار و يك دليل به شما بگويند كه اين رفتار ها نيت خوبي ندارد و مادر همسر حتما قصد خاصي از انجام اين كارها دارد، اما شما به حرف آن ها اهميت ندهيد و لذتش را ببريد.

چه اشكالي دارد شما هم با كار هايتان چيز هايي كه مادر شوهرتان دوست دارد او را غافل گير كنيد؟

منبع : مادر شوهر خود را بشناسيد و رام كنيد

رابطه با مادر زن يا مادر شوهر+ تست

در هر كشوري بسياري از لطيفه ها به رابطه بين مادر شوهر يا مادر زنمي پردازند. اين لطيفه ها بيان مي كند كه مادر شوهر يا مادر زن به دنبال خراب كردن زندگي عروس و داماد خود است و اجازه خوشبختي را به زوجين نمي دهد. اما آيا واقعا اينگونه است؟

متاسفانه بله، آمار نشان داده است كه يك سوم زن و شوهر ها در حالي به ازدواج خود پايان مي دهند كه مادر شوهر يا مادر زن خود را مقصر مي دانند.

پيشنهاد مشاور: چگونه وابستگي همسر به خانواده اش را كم كنيم؟

البته نمي توان اين امر را يك قانون دانست و بيان كرد كه تمام مادر شوهر ها يا مادر زن ها بد هستند و قصد دخالت و تخريب رابطه فرزندان خود را دارند، بسياري از مادرها بدون اين كه اطلاع داشته باشند اين كار را انجام مي دهند.

مادر زن ها و شوهر ها مي توانند بسيار مهربان باشند ولي در انتها آن ها مسئول كاستي ها و مشكلات روحي رواني پسران يا دخترهايشان شناخته مي شوند.

البته تحقيقات نشان مي دهند كه مادر شوهرها نقش فعال تري در دخالت بين زوجين دارند و خطرناك تر هستند، اغلب مواقع دامادها رابطه خوبي با مادر زن خود دارند ولي عروس ها نمي توانند با مادر همسر خود كنار بيايند.

رابطه با مادر زن يا مادر شوهر+ آزمون

آزمون صبر و تحمل در برابر مادر شوهر

آيا  شما و همسرتان اغلب بر سر مادر يا خواهر همسرتان دعوا مي كنيد؟ پرسش هاي اين آزمون به شما كمك مي كند تا متوجه شويد كه آيا مادرزن يا مادر شوهرتان در رابطه و ازدواج شما مشكلاتي ايجاد كرده است يا خير؟

جملات زير را با دقت بخوانيد و صادقانه به هر سوال پاسخ دهيد سعي كنيد براي هر مورد مثال يا خاطره اي را ذكر كنيد تا از روي احساسات تصميم نگيريد.

با هركدام از جملات زير كه موافق هستيد آن را علامت بزنيد.

  • مادر زن/ مادر شوهر من همسرم را بسيار لوس كرده است، قبل از ازدواج ما، مادرش تمام كارهاي آشپزخانه، شست و شو، مرتب كردن و غيره را برايش انجام مي داد و حتي لباس هاي او را اتو مي كرد. حال همسرم انتظار دارد كه من مانند مادرش با او رفتار كنم و تمام كارهايش را انجام دهم.
  • مادر شوهر/ مادر زن من در زندگي ما دخالت مي كند و در كوچك ترين برخورد، مشاجره و درگيري طرف دختر/ پسرش را مي گيرد.
  • هربار كه در تعطيلات به مسافرت مي رويم بسيار خوشحال مي شوم زيرا مي توانم چند روز از مادر شوهر/ مادر زن خود دور شوم و مي توانم خوش بگذرانم.
  • هنگامي كه مسافرت مي رويم همسرم از والدينش دور مي شود و بهتر با من رفتار مي كند و بيش تر خوش مي گذرانيم.
  • همواره همسرم را سرزنش مي كنم كه چرا رابطه اي تا اين حد نزديك با والد خود دارد كه مادرش در تمام كارها دخالت كند.
  • هر سال پس از ديد و بازديد عيد راحت مي شوم زيرا تا مدتي از دست مادر شوهر/ مادر زن خود راحت مي شوم.
  • مادر شوهر/ مادر زن به حرف هاي من در مورد تربيت فرزند اهميت نمي دهد.
  • مادر شوهر/ مادر زن متوجه نمي شود كه من و همسرم گاهي نياز داريم تنها باشيم و اگر كم تر به او سر بزنيم ناراحت و عصبي مي شود و مي گويد كه او را فراموش كرده ايم.
  • اغلب اوقات در حضور مادر شوهر/ مادر زن مضطرب مي شوم زيرا احساس مي كنم آن ها مرا زير نظر گرفته اند.
  • مادر شوهرم هميشه اصرار دارد كه جمعه ها به خانه آن ها برويم، هميشه غذاي مورد علاقه همسرم را درست مي كند و مي گويد طفلي پسرم مدت هاست غذاي خوبي نخورده، نگاه كن چقدر لاغر شده است!
  • مادر شوهرم مرتب به ما زنگ مي زند و از همسرم مي خواهد كه به خانه اش برود، خريد خانه آن را انجام دهد، ديوارها را رنگ بزند، وسايل را جا به جا كند و غيره.
  • مادر شوهر/ مادر زن مدام كارهاي مختلفي به ما مي دهد و بسيار پرتوقع است، اگر آن ها را انجام ندهيم ناراحت مي شود و گريه مي كند.
  • مادر شوهرم مدام از من انتقاد مي كند و مي گويد كه كارها را بهتر از من انجام مي دهد (كارهايي مثل آشپزي، خياطي، فرزند پروري، كارهاي خانه و غيره)
  •  به نظرم مادر شوهر/ مادر زن انتظار دارد همسرم بيش تر از من به او توجه كند و احساس مي كند من هوو او هستم.
  • مادر شوهر/ مادر زنم بسيار فضول است و دوست دارد تمام مشكلات و رازهاي خصوصي بين ما را بداند و وقتي به او نمي گوييم مي گويد كه يعني من غريبه هستم؟
  • مادر شوهر/ مادر زنم توانايي هاي مرا باور ندارد و اغلب بدون اين كه از او نظر بخواهم در مورد همه چيز نظر مي دهد و مرا نصيحت مي كند.
  • مادر شوهرم انتظار دارد كه شوهرم تمام حرف هاي او را گوش دهد و مانند كودكي از او فرمان ببرد و اگر شوهرم به حرف هاي او گوش ندهد ناراحت و عصبي مي شود.
  • مادر شوهر/ مادر زن من دوست دارد از تمام جزئيات روابط ما باخبر باشد و اگر به او اطلاع ندهم نگران مي شود.
  • مادر شوهر/ مادر زن من مدام سرزده به خانه ما مي آيد و وقتي به او مي گويم اطلاع دهد مي گويد من عضوي از خانواده شما هستم و نيازي به خبر دادن نيست.
  • تا به حال چندين بار بخاطر دخالت هاي خانواده همسرم به جدايي و طلاق فكر كرده ام.

منبع :  رابطه با مادر زن يا مادر شوهر+ تست

مهارت ارتباطي با همسر + تست ارتباط

دنياي گفتاري-كلامي بسيار پيچيده تر از چيزي است كه تصور مي كنيد، همان طور كه در مقالات ديگر بيان شد تفاوت هاي زيستي و فيزيكي زيادي ميان زنان و مردان وجود دارد و همين امر باعث اختلاف هاي زيادي ميان زوجين مي شود. در اين مقاله راه هاي مناسبي براي كاهش اين درگيري ها بيان شده است، مطالعه اين قواعد مي تواند براي رابطه هر زوجي ضروري باشد بنابراين اين مقاله را از دست ندهيد.

پيشنهاد مشاور: 8 نكته مهم براي ارتباط موثر با همسر

آيا تاكنون فكر كرده ايد كه چرا زن ها نمي توانند مقصود خود را به طور مشخص بيان كنند؟ چرا مردها اغلب اوقات ساكت هستند؟ چرا مردها بي آنكه از آن ها بخواهيم راه حل پيشنهاد مي كنند؟

5 تفاوت در ارتباط هاي بين زنان و مردان

ابتدا به تفاوت هاي بين ارتباط كلامي بين زنان و مردان مي پردازيم:

  1. زن ها بيش تر سوال مي پرسند.
  2. زنان ترجيح مي دهند بر جزئيات تمركز كنند درحالي كه مردان بيش تر تمايل به كليات دارند.
  3. زنان به طور كلي تمايل بيش تري به صحبت دارند.
  4. مردان به تاثير حرف هاي خود بر روي زنان آگاهي ندارند.
  5. زنان تمايل دارند كه بيش تر در مورد موضوعات غلو كنند.
  6. مردان هنگام صحبت رويكردي رقابتي دارند.
  7. زنان دوست دارند كه بيش تر به آن ها گوش داده بشود و دنبال راه حل نيستند.
  8. ممكناست زنان صحبت هاي خود را با كنايه يا غر زدن بيان كنند ولي مردان به هيچ عنوان اين كار را دوست ندارند.
  9. مردان بيش تر از زنان در ميان حرف هاي ديگران مي پرند.

پيشنهاد مشاور: تفاوت عجيب ميان زنان و مردان

قواعدي براي خانم ها در ارتباط با آقايان

مواردي كه در ادامه بيان مي شود قواعد و راه هايي است كه به وسيله آن زنان راحت تر مي توانند با همسر خود ارتباط برقرار كنند:

  • مسائل و مشكلات را بزرگ و پيچيده جلوه ندهيد و سعي كنيد همه چيز را به شكل ساده بيان كنيد.
  • هرگز همزمان در مورد دو سه يا موضوع به طور همزمان صحبت نكنيد و سعي كنيد هر بار در مورد يك موضوع صحبت كنيد.
  • از جمله هاي كوتاه و واضح استفاده كنيد، جملات طولاني مي تواند حوصله سر بر شود.
  • بي پرده و دقيق صحبت كرده و خواسته هاي خود را به طور دقيق بيان كنيد، از كنايه استفاده نكنيد.
  • هرگز هنگامي كه مردان در حال صحبت كردن هستند، حرف آن ها را قطع نكنيد.
  • قبل از صحبت به مردان بگوييد كه مي خواهيد در مورد چه موضوعي صحبت كنيد، اگر مي خواهيد در مورد مشكلي صحبت كنيد حتما از قبل به او اطلاع دهيد.
  • هرگز براي تنبيه همسر خود سكوت نكنيد، در حقيقت سكوت را وسيله اي براي انتقام قرار ندهيد زيرا مردان عاشق سكوت هستند و ممكن است سكوت را به عنوان پاداش تلقي كنند.

پيشنهاد مشاور:تست رضايت زناشويي + پاسخ و پيشنهادات مشاور

مهارت ارتباطي با همسر + تست ارتباط

قواعدي براي مردان در ارتباط با خانم ها

مواردي كه در ادامه بيان مي شود قواعد و راه هايي است كه به وسيله آن مردان راحت تر مي توانند با همسر خود ارتباط برقرار كنند:

  • هنگام گوش كردن و شنونده بودن فقط گوش كنيد، صحبت او را قطع نكنيد. اگر مي خواهيد به او نشان دهيد كه حرف او را فهميده ايد مي توانيد با حالت چهره يا اصواتي مختصر نشان دهيد كه متوجه صحبت هاي او هستيد.
  • از نصيحت و پيشنهاد خودداري كنيد و اجازه دهيد خودش از شما كمك بخواهد.
  • خواسته ها و نيازهاي خود را غير مستقيم بيان كنيد و هميشه در ابتداي جملات خود از  واژه يا جملات، لطفا و خواهش مي كنم استفاده كنيد.
  • حتما به صحبت هاي همسرتان علاقه نشان دهيد، البته اين علاقه نبايد غير عادي باشد زيرا باعث مي شود كه احساس كند او را مسخره مي كنيد.
  • هرگز او را متهم نكنيد كه زياد به موضوعات شاخ و برگ مي دهد.
  • در حضور ديگران صحبت هاي او را تصحيح نكنيد و اشتباهاتش را به او يادآور نشويد.
  • سعي كنيد هنگام صحبت با زن ها بيش ترين جزئيات را در صحبت بگنجانيد.

پيشنهاد مشاور: گفتگوي مشترك بين زوجين چيست؟

آزمون ارتباط

آيا دوست داريد مهارت خود در صحبت با همسرتان را بسنجيد؟ آيا زياد با يكديگر صحبت مي كنيد يا تنها در مواقع نياز هم صحبت مي شويد؟ 

آزمون زير به شما كمك مي كند تا پاسخ به اين سوالات را دريابيد، پاسخ اين آزمون نگرش جالبي را در اختيار شما قرار مي دهد. به پرسش نامه خود شخص، خودتان و به پرسش نامه بعدي همسرتان پاسخ دهد. به هيچ عنوان در پاسخ دادن به سوالات با يكديگر مشورت نكنيد تا نتيجه درستي را كسب كنيد.

پرسش نامه خود شخص

  1. صحبت در مورد كدام مسئله و موضوع از صحبت كردن درباره ديگر مسائل مهم تر است؟ (3 مورد نام ببريد)
  2. امروز درباره چه مسائلي با همسرتان صحبت كرديد؟ (موضوعاتي كه در بيش تر روزها در مورد آن ها صحبت مي كنيد.)
  3. اگر حق داشتيد 3 آرزو بكنيد، اين سه آرزو چه بودند؟
  4. آيا مي توانيد با همسرتان خوب و مسالمت آميز صحبت كنيد؟
  5. آيا احساس مي كنيد كه همسرتان در هنگام مشكلات به خوبي شما را درك كرده و صحبت هاي شما را مي فهمد؟
  6. اگر همسرتان با مسائل و مشكلاتي روبرو شود، شما چه رفتاري خواهيد داشت؟
  7. اگر با مشكلي روبرو شويد چه توقع و انتظاري از همسر خود داريد؟
  8. آيا فكر مي كنيد شنونده خوبي هستيد؟
  9. اگر از همسرتان در مورد مهارت شنوندگي خود از همسرتان بپرسيد چه خواهد گفت؟
  10. آيا هميشه و در همه حال به خواسته ها، آرزوها، نگراني ها و ترس هاي همسرتان گوش مي دهيد يا به بيان ديگر گوش شنوايي براي نگراني هاي او هستيد؟
  11. آيا مي توانيد در حضور همسرتان بدون اين كه بترسيد يا نگران شويد ساكت بمانيد يا سكوت در حضور او براي شما نگران كننده است.
  12. آيا در هنگام صحبت با همسرتان نگراني ها و دلخوري هاي گذشته را يادآور مي شويد؟
  13. اگر پاسخ شما به سوال قبلي مثبت بود دليل كار خود را بنويسيد.
  14. آيا بايد مشكلات خود را قبل از خواب حل كنيد و در غير اين صورت نمي توانيد بخوابيد؟
  15. آيا احساس مي كنيد كه نياز همسرتان به ارتباط كلامي مانند شما است؟
  16. صبح ها كه از خواب بيدار مي شويد خوش اخلاق هستيد يا بداخلاق و ترجيح مي دهيد با كسي صحبت نكنيد.
  17. و در آخر آيا از رابطه كلامي ميان خود و همسرتان راضي هستيد؟

منبع :  مهارت ارتباطي با همسر + تست ارتباط

راهكارهاي درمان ترس از تاريكي در كودكان

آيا در مورد روش هاي درمان ترس از تاريكي كودكان اطلاعاتي داريد؟ ترس از تاريكي در كودكان يكي از رايج ترين انواع فوبيا در ميان كودكان مي باشد كه به ميزان كم در دوره اي از رشد به وجود مي آيد و گذرا است. البته گاهي اوقات اين ترس بيش از حد شده است و دردسر هاي بسياري براي خانواده ايجاد مي كند.

در واقع اين ترس باعث مي شود تا اختلالات اضطرابي و استرس در كودكان به وجود آيد و موجب ابتلاي كودكان به فوبياي ديگري مي شود، والدين بايد روش هايي كه به درمان به اين ترس كمك مي كند را ياد بگيرند تا به كودكشان كمك كنند با اين مسئله به راحتي كنار بيايد. خانواده ها به هيچ عنوان نبايد اين موضوع را بي اهميت و پيش پا افتاده تلقي كنند.

براي اين كه در اين زمينه اطلاعاتي كسب كنيد به مطالعه مقاله بپردازيد، والدين هم چنين مي توانند براي درمان اين مشكل به مشاوره كودك مراجعه كنند تا مشاور در درمان به آن ها كمك كند، راهكار هاي آن ها تاثيرات بسياري در درمان ترس از تاريكي كودكان دارد.

ترس از تاريكي در كودكان

برخي از كودكان در دوره اي از رشدشان از تنها ماندن در تاريكي مي ترسند و هنگام خواب در محيط هاي تاريك دچار ترس و اضطراب مي شوند و معمولا مقاومت بسياري براي ماندن در اين موقعيت از خودشان نشان مي دهند.

در صورتي كه ترس از تاريكي بسيار زياد باشد به آن فوبياي تاريكي مي گويند كه معمولا در محدوده سني 2 تا 6 سالگي به وجود مي آِيد و بعد از آن سن به تدريج كم شده و از بين مي رود.

پيشنهاد مشاور: علت ترس از تاريكي يا ترس از شب

درمان ترس از تاريكي در كودكان، شناسايي دلايل ترس

ترس از تاريكي در كودكان به دلايل مختلفي روي مي دهد كه بهتر است اين دلايل شناسايي شود تا بتوان با رفع آن در جهت بهبود ترس از تاريكي فرزندان اقدامات لازم را انجام داد، برخي از اين دلايل ترس از تاريكي عبارت اند از :

  • نوع تفكر كودك
  • جو هيجاني خانواده
  • نحوه رفتار و تعامل والدين با فرزندان

ترس از تاريكي به دليل تخيل بالا در كودكان

ذهن كودكان به خصوص در سنين دبستان از تخيل بالايي برخوردار است، زيرا ذهن آن ها داراي چارچوب منطقي و عيني نيست و به طور كامل شكل نگرفته است، در اين سن كودكان تصوراتي براي خود به وجود مي آورند كه لزوما واقع بينانه نمي باشد مثلا تصوراتي از وجود هيولا و غول دارند كه بيشتر به خاطر ديدن فيلم ها، كارتون ها و شنيدن داستان ها مي باشد كه بر روي ذهن كودك تاثير مي گذارد و باعث به وجود آمدن اين تصورات مي شود.

آن ها در شب فرصت بيشتري براي فكر كردن به اين تصورات دارند و به همين دليل احتمال دارد شب و تاريكي ترس بسياري براي آن ها به وجود آورد و اين ترس ها باعث مي شود تا در طول شبانه و به صورت مكرر كابوس هايي را ببينند.

ارتباط تنش در خانواده و ترس از تاريكي كودكان

كودكان ظرفيت كمتري در برابر فشار و استرس دارند و اگر دچار استرس زياد شوند به بيماري هاي جسماني آسيب پذيري گرفتار خواهند شد و هم چنين احتمالا بروز اختلالات روحي به خصوص اختلالات اضطرابي براي آن ها افزايش مي يابد، به همين دليل وجود تنش هايي در خانواده مانند دعواي والدين يا بدرفتاري با كودك زمينه ساز شكل گيري ترس هاي افراطي شود كه ترس از تاريكي نمونه شايع از آن ها مي باشد.

كاهش و درمان ترس از تاريكي كودكان

وابستگي زياد به والدين

كودكاني كه در سنين پايين وابستگي زيادي به والدين خود دارند جدايي از والدين ممكن است براي آن ها تغير بزرگي به شمار بيايد، كودكي كه بيش از حد تحت مراقبت و حمايت پدر و مادر قرار دارند در تنهايي احساس استرس، اضطراب و درماندگي مي كند، والدين مي توانند با در نظر گرفتن روش هاي مناسب و ايجاد دلبستگي ايمن ميزان وابستگي كودكشان را كم كنند.

راهكارهايي براي درمان ترس از تاريكي كودكان

در اين مقاله چند راهكار كه والدين مي توانند به وسيله آن والدين مي توانند فوبياي تاريكي كودكشان را درمان كنند را بيان مي كنيم.

صحبت كردن در مورد ترس از تاريكي كودكان

والدين بايد در مورد ترس كودكشان با او صحبت كنند و از او بخواهند تا براي آن ها تعريف كند چه چيز هايي او را مي ترساند و دقيقا در ذهنش از چه چيزي مي ترسد، صحبت در مورد ترس و اضطراب با كودك تا حد زيادي او را آرام مي كند و باعث مي شود تا علت ترس خود را بشناسد و براي درمان آن مشكل اقداماتي انجام گيرد.

اگر كودك دليل ترس خود را بيان نمي كند بهتر است از مشاوره كودك يا بازي درماني استفاده شود. والدين به هيچ عنوان نبايد كودك خود را تحت فشار قرار دهند.

همدلي با احساس ترس از تاريكي كودكان

والدين بهتر است كه احساس ترس كودك شان را درك كنند و آن را بپذيرند، و هم چنين در مورد احساس كودك با او صحبت كنند و به او نشان دهند كه حس او را به خوبي درك مي كنند و در كنارش هستند.

والدين نبايد كودك را سرزنش كنند و يا احساسات او را بي ارزش تلقي كنند و از گفتن جملاتي مثل "ترس نداره"" بزرگ شدي نبايد بترسي " بايد خودداري كنند زيرا اين جملات نه تنها تاثير مثبتي ندارد بلكه كودك در مديريت استرس و احساسش دچار مشكلات بيشتري مي كند.

اگر كودك را درك كنيد راحت تر با شما ارتباط برقرار مي كند، مي توانيد از او بپرسيد كه چه چيزي ترس او را كاهش مي دهد.

رهايي از ترس از تاريكي با اطمينان دادن به كودكان

والد مي تواند مدتي در كنار كودك باشد و او را آرام كند و به او اين اطمينان را بدهد كه هر وقت به مادرش نياز داشته باشد او در كنارش است و از او حمايت مي كند، هم چنين پدر و مادر مي توانند چراغ را براي مدتي روشن كرده و جاهاي مختلف اتاق را به فرزندشان نشان دهند و به او اين اطمينان را بدهند كه هيچ دليلي براي ترسيدن وجود ندارد و علاوه بر اين به كودك توضيح دهند كه نور تاثيري بر حضور اشيا نمي گذارد.

ترس از تاريكي كودكان و استفاده از يك وسيله ايمني بخش

براي درمان ترس از تاريكي مي توان از يك وسيله كمك گرفت و كودك را توسط آن آرام كرد به عنوان مثال وسايلي كه براي كودك آرام بخش است و او به آن ها علاقه خاصي دارد مانند پتو خاص، عروسك خاص، غيره مي تواند استفاده كند و در موقع خوابيدن با آن ها آرام شود و احساس ايمني بيشتري داشته باشد.

ممكن است كودك بخواهد پيش شما بخوابد ولي شما نبايد اجازه دهيد كه قوانين خانه شكسته شود و كودك بايد در جاي خود بخوابد. اما مي توانيد كمي در اتاق او بمانيد تا احساس آرامش بيش تري پيدا كند.

مقابله به اجتناب كودك از تاريكي

معمولا هر گونه ترسي كه به وجود مي آيد، فرد سعي مي كند تا از موقعيت ترسناك دوري كند اين دوري كردن در همان لحظه اضطراب را كم مي كند، اما در طولاني مدت باعث مي شود تا ترس تقويت شود به همين دليل بايد به كودك كمك شود تا به تدريج با ترسش مقابله كند.

والدين بعد از آرام كردن كودك و اطمينان دادن به او، از كودك بخواهد تا در اتاقش بماند تا به تدريج ترسش كم شود، كودك احتمال دارد هر شب از اتاقش بيرون بيايد و تمايل داشته باشد در كنار مادرش بخواهد و پافشاري مي كند كه در اتاقش نماند، اگر والدين به او اجازه بدهند كه پيش آن ها بخوابد ترس كودك بيشتر خواهد شد و ادامه پيدا مي كند.

بنابراين بايد بعد از آرام كردن و اطمينان دادن به او از كودك بخواهيد كه در اتاقش باشد و با موقعيت رو به رو شود اين كار بايد با مهرباني و آرامش و ملايمت انجام شود تا به كودك آسيبي وارد نشود.

ترس از تاريكي كودكان، مشاوره با متخصص

ترس از تاريكي كودك تا حد طبيعي مي باشد و در سن خاصي اتفاق مي افتد و گذرا است و با راهكارهاي ساده به خوبي مي توان با اين ترس مقابله كرد اما گاهي اوقات ترس از تاريكي بيش از اندازه است و براي كودك و خانواده مشكلاتي را به وجود مي آورد در اين زمان بهتر است با متخصص در اين زمينه مثل روانشناس باليني مشورت كرده تا او اقدامات لازم براي درمان حرفه اي را انجام دهد.

نقش فيلم ترسناك در ترس از تاريكي

تحقيقاتي كه در زمينه ترس از تاريكي و ترس از خواب انجام شده است نشان داده است كه ترس از تاريكي ارتباط مستقيمي با مشاهده فيلم هاي ترسناك يا شنيدن داستان هاي ترسناك دارد.

بسياري از خواهر ها يا برادرهاي بزرگ تر ممكن است به صورت غيرمستقيم باعث ايجاد اين ترس در كودك شوند. بنابراين به والدين توصيه مي شود تا به اين مورد توجه زيادي داشته باشد و سعي كند كه محيط امن و سالمي را در خانه ايجاد كند.

حتي يك خبر كه به نظر بزرگسالان وحشتناك نيست نيز مي تواند بر سلامت روحي كودكان تاثير بگذارد.

منبع :  راهكارهاي درمان ترس از تاريكي در كودكان

دكتر روانشناس تهران و درمان افسردگي

 

 

دكتر روانشناس تهران و درمان افسردگي بايد با تكنيك هاي مختلف درماني آشنايي داشته باشد تا بتواند درماني بدون عارضه و بهترين كارايي را انتخاب كند.

انواع افسردگي از نظر دكتر روانشناس تهران

افسردگي انواع متفاوتي كنيد:

  • افسردگي شديد

اين نوع افسردگي نسبت به افسردگي خفيف و متوسط كمتر ديده مي شود ولي علائم شديدي را به همراه دارد.

  • افسردگي آتيپيك

اين نوع افسردگي زير شاخه هاي افسردگي شديد است و علايم مخصوصي را دارد. اين نوع افسردگي پاسخ خوبي به درمان مي دهد ولي تشخيص به موقع آن ضروري است.

  • افسردگي خويي يا ديستايمي

افسردگي خويي نوعي افسردگي خفيف مزمن است كه فرد در بيشتر روزها احساس افسردگي مي كند ولي ممكن است كه بيشتر روزها احساس خوبي داشته باشد.

 افسردگي چگونه درمان مي‌شود؟

از آن جايي كه افسردگي متفاوت است روش‌هاي مختلفي براي درمان وجود دارد اما شايع ترين روش هاي درمان افسردگي عبارتند انداز:

  • درمان افسردگي با دارو
  •  درمان افسردگي با مراجعه به روانشناس
  • روش روان درماني

۵ روش اصولي درمان غير دارويي افسردگي

درمان هاي غير دارويي انواع مختلفي دارند و شامل موارد زير مي باشند: 

  • درمان روان كاوانه

اين نوع درمان متناسب با نظريه روانكاوي است و هدف آن اين است كه شخصيت بيمار تغيير پيدا كند در واقع روانكاوي به دنبال اين نيست كه نشانه ها را كاهش دهد بلكه با استفاده از تكنيك ها و روش هاي خاص باعث مي شود كه اعتماد بيمار بالا برود و بتواند به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كند اين نوع درمان نياز به زمان طولاني دارد.

  • رفتار درماني

در اين نوع درمان، به فرد افسرده رفتارهايي آموزش داده مي شود در واقع اين تكنيك به دنبال اين است كه عواملي كه باعث شده كه فرد افسرده شود كنار گذاشته شود و فرد احساس بهتري پيدا كند.

  • شناخت ‌درماني

اين روش درماني به اين صورت است كه روي تفكر فرد تاثير مي گذارد در واقع فرد افسرده روي افكار ناكارآمد خود تمركز مي كند. منظور از افكار ناكارآمد اين است كه زمينه را براي غم و اندوهي فرد فراهم مي كنند.

  • درمان بين فردي

اين درمان روي روابط بين انسان‌ها تاكيد مي كند و به دنبال اين است كه عواملي كه باعث افسردگي فرد شده را شناسايي و برطرف كند.

 گاهي علت افسردگي ريشه در كودكي فرد دارد و درمان به فرد كمك مي‌كند كه جسارت و شجاعت لازم را پيدا كند.

  • خانواده درماني

خانواده درماني از رويكردهاي اصلي نمي باشد ولي اگر خانواده تاثير مهمي در شكل‌گيري افسردگي داشته باشد كمك بسيار مفيدي مي كند به اين شكل كه در طول درمان فرايند ها و باورهاي غلط خانوادگي اصلاح مي‌شود.

راه هاي درمان افسردگي 

وقتي فردي دچار افسردگي مي‌شود احساس مي كند كه هميشه در تاريكي حبس شده و نمي تواند از آن فرار كند، اما شما بايد بدانيد كه اگر بدترين نوع افسردگي را هم داشته باشيد مي توانيد آن را درمان كنيد.

افسردگي با هر شدتي جلوي موفقيت و پيروزي شما را مي گيرد پس براي درمان و كمك به خود بايد  هرچه سريع تر اقدام كنيد.

استفاده از دارو درمان هاي روانشناختي و تغيير در سبك زندگي از راه هاي درمان افسردگي مي باشد.

پيشنهاد مشاور: روش هاي درمان افسردگي | با دارو و بدون دارو | درمان سريع | عوارض

يادگيري راه هاي درمان افسردگي به شما كمك مي‌كند كه بدانيد بهترين راه براي درمان كدام است. راه هاي درمان افسردگي زياد است و به شما كمك مي كند كه شادي و نشاط به زندگي شما برگردد.

 افراد دقيقا به يك نوع افسردگي مبتلا نمي‌شوند بنابراين يك نوع درمان براي تمام افسردگي ها مناسب نيست ممكن است كه يك درمان براي فرد مناسب باشد و جواب دهد ولي همان نوع درمان براي شخص ديگر مناسب نباشد.

شما بايد در مورد راه‌هاي مختلف آگاهي كسب كنيد و متناسب با آن بهترين را انتخاب كنيد.

متخصص درمان افسردگي

 نكات كليدي در مورد درمان افسردگي

نكاتي كه در ادامه بيان مي شود در درمان افسردگي كمك زيادي به شما مي كند و باعث مي شود كه سريع تر به درمان مورد نظر خود دست پيدا كنيد.

 تا جايي كه مي‌توانيد در مورد افسردگي خود آگاهي كسب كنيد، در ابتدا شما بايد مشخص كنيد كه علت افسردگي چيست؟ 

شدت افسردگي هر چه بيشتر باشد درمان شما سخت تر مي شود و بايد درمان قوي‌تري انتخاب شود اما نگران نباشيد زيرا به مرور مي توانيد افسردگي خود را با هر شدتي درمان كنيد.

 براي اين ‌كه بتوانيد بهترين روش را براي درمان انتخاب كنيد نياز به زمان داريد شايد براي پيدا كردن بهترين درمان نياز به آزمون و خطا باشد.

  • به دارو تكيه نكنيد

درست است كه مصرف دارو مي تواند علائم افسردگي را كم و بهبود ببخشد ولي مصرف دارو براي درمان افسردگي در طولاني مدت مناسب نيست با استفاده از روش‌هاي ديگر مي‌توانيد به درمان بپردازيد حتي درمان هايي مثل ورزش و معالجه نيز موثر هستند.

پيشنهاد مشاور: برنامه براي غلبه بر افسردگي در خانه

اگر هم از دارو استفاده مي كنيد حتماً آن را امتحان كنيد و در سبك زندگي خود تغييراتي را ايجاد كنيد.

  • پشتيباني اجتماعي بگيريد.

اگر ارتباطات اجتماعي خود را گسترش دهيد در مقابل افسردگي مقاوم خواهيد شد  به دوستان و اطرافيان خود اعتماد كنيد و به دنبال ارتباطات جديد باشيد.

بايد بدانيد كه درخواست كمك به معناي ضعف شما نيست و يا به معناي اين نيست كه شما به ديگران وابسته هستيد شما مي‌توانيد با يك صحبت كوچك كمك بزرگي به خود كنيد.

هر چه ارتباط شما با اطرافيان قوي‌تر باشد انزوا و افسردگي شما كاهش پيدا مي‌كند اگر تحت فشار و استرس قرار گرفتيد و احساس افسردگي كرديد ارتباط خود را با رعايت مرزهاي مشخص گسترش دهيد اين كار باعث مي‌شود كه استرستان كمتر شود.

  • تغييرات در سبك زندگي

اگر شما تغييراتي در سبك زندگي تان ايجاد كنيد كمك بزرگي به درمان افسردگي مي كنيد گاهي تنها راه همين است حتي اگر شما به درمان هاي ديگري هم احتياج داشته باشيد.

اگر در سبك زندگي تغييراتي ايجاد كنيد مي‌توانيد افسردگي را از زندگي حذف كنيد.

 از نظر دكتر روانشناس تهران ورزش مي تواند داروي موثري براي درمان افسردگي باشد زيرا باعث تقويت سروتين،  آندورفين در بدن مي شود  و همچنين سلول و اتصالات مغزي رشد مي كند و خود مي تواند دارويي براي درمان افسردگي باشد.

 اگر شما روابط اجتماعي قوي داشته باشيد و عواملي كه باعث افسردگي مي‌شود را كاهش  دهيد مي توانيد از افسردگي دور شويد.

  • خوردن مواد غذايي مفيد

تغذيه سالم مي‌تواند باعث سلامت جسم و روح شما شود، حتي خوردن وعده هاي كوچك در طول روز هم باعث انرژي شما مي شود.

به دنبال غذاهاي شيرين و كربوهيدرات ها برويد، آن ها باعث تقويت روحيه و كاهش افسردگي شما مي شوند.

  • خواب مناسب

خواب مي تواند تاثير زيادي در زندگي شما داشته باشد اگر شما خواب كافي نداشته باشيد به مرور زمان مي‌تواند زمينه را براي افسردگي فراهم كند.

براي درمان افسردگي راه هاي مختلفي وجود دارد كه مهم ترين آن ها عبارتند از:

  • رفتار شناختي
  • ميان فردي
  •  روان پويشي

گاهي اوقات از روش هاي تركيبي نيز مي توان استفاده مي شود.

دكتر روانشناس تهران و درمان افسردگي مي تواند رواش هاي مختلفي از جمله دارو درماني داشته باشد.

بعضي از اين درمان ها به شما كمك مي كند كه با استفاده از تكنيك ها و مهارت ها افكار منفي را كاهش دهيد و به مبارزه با افسردگي بپردازيد همچنين برخي از اين تكنيك ها به شما كمك مي كند كه عوامل افسردگي را شناسايي كنيد و آن هارا از بين ببريد.

 يكي از مهم ترين علائم افسردگي اين است كه شما نمي توانيد روي مشكلات خود تمركز كنيد.

رواندرماني در درمان افسردگي

 گاهي ممكن است هيچ كدام از علائم اصلي افسردگي در شما وجود نداشته باشد در اين حالت روان درماني بهترين روش درمان براي شما مي باشد، روان درماني به شما آموزش مي دهد تا احساس بهتري نسبت به خود داشته باشيد و همچنين بتوانيد جلوي بازگشت افسردگي را بگيريد.

برخي تكنيك ها به شما كمك مي كند كه جلوي افكار منفي را بگيريد.

از مهم ترين علائم افسردگي از نظر دكتر روانشناس تهران اين است كه فرد نمي تواند روي مشكلات خود تمركز داشته باشد.

درمان هاي افسردگي به شما كمك مي‌كند كه به گذشته نگاهي بيندازيد و ببينيد كه چه عواملي باعث افسردگي شما شده است و آن را از بين ببريد.

درمان گروهي براي معالجه افسردگي

 وقتي صحبت از درمان افسردگي مي‌شود شايد فكر كنيد كه منظور اين است كه با يك فرد درمانگر ملاقات كنيد اما هميشه درمان اينگونه نيست.

در درمان افسردگي به صورت گروهي شما به صحبت هاي افرادي كه مشكلاتي مشابه شما دارند گوش مي دهيد و از تجربيات آن ها استفاده مي‌كنيد در واقع مي توانيد از اين افراد مشاوره بگيريد و انگيزه خود را بالا ببريد.

  • پيدا كردن دكتر روانشناس تهران

يكي از مهم ترين نكات در درمان افسردگي اين است كه شما درمانگر مناسبي براي خود انتخاب كنيد كه در تمام زمينه‌ها مراقب و پشتيبان شما باشد. راه هاي مختلفي براي پيدا كردن بهترين درمانگر وجود دارد.

 شما مي توانيد از دوستان و خانواده در مورد بهترين درمانگر بپرسيد همچنين مي توانيد از پزشك مورد اعتمادتان بپرسيد و درمانگر مناسب را پيدا كنيد.

۲۰ روش كاربردي براي كنترل و درمان افسردگي

يكي كارهايي كه مي‌توانيد براي درمان افسردگي انجام دهيد انجام ورزش و فعاليت هاي بدني مي باشد.

 يكي از مهم ترين روش ها و در عين حال ساده ترين روش ها تغيير سبك زندگي مي باشد حتي روش هاي ديگر هم با استفاده از تغيير سبك نتيجه بهتري خواهند داشت.

 گاهي اوقات با تغيير سبك زندگي، ديگر نيازي به ديگر روش‌هاي درماني نيست.

 از مهم ترين اقداماتي كه مي‌توانيد در اين زمينه انجام دهيد:

  • به آنچه در اطراف تان مي گذرد توجه نكنيد و خوش باشيد.

 اگر به افسردگي مبتلا شديد نبايد به اطراف خود توجه داشته باشيد پس به اطراف توجهي نكنيد و شاد باشيد.

  • پر جنب و جوش باشيد.

 با غصه خوردن نمي‌توانيد كاري را از پيش ببريد پس به بيرون از خانه بيايد و به كاري كه دوست داريد بپردازيد.

مي ‌توانيد بازي مورد علاقه خود را انجام دهيد يا به دوست صميمي خود سر بزنيد.

  • خودتان را سرگرم كنيد.

 خودتان را مشغول كارهايي كنيد كه به آن ها علاقه داريد زماني كه شما ناراحت و افسرده هستيد هيچ كاري براي شما لذت بخش نيست.

ليستي از كارهايي كه به آن علاقه داريد تهيه كنيد و يكي را انجام دهيد.

  • هم صحبت پيدا كنيد.

 صحبت كردن با ديگران به شما كمك مي كند كه احساس خوبي داشته باشيد پس بهترين دوستان را براي خود انتخاب كنيد و با آن ها درد و دل كنيد.

  • خوب گريه كنيد.

 اگر مشكلي داشتيد كه باعث گريه شما مي شد راحت گريه كنيد. گريه به شما كمك مي كند تا راحت تر احساسات خود را بروز دهيد.

  • علت افسردگي را پيدا كنيد.

 افسردگي خود را با دقت مورد بررسي قرار دهيد و به دنبال برطرف كردن آن باشيد ريشه آن را مشخص و سپس اقدامات لازم را انجام دهيد.

  • تلاش كنيد ولي واقع‌بين باشيد.

اگر شما تمام تلاش و انرژي خود را در اين زمينه گذاشتيد ولي نتيجه نگرفتيد كار را متوقف نكنيد بلكه دوباره شروع كنيد.

 اگر شما اهداف نامشخصي را دنبال كنيد افسرده خواهيد شد.

  • ورزش كنيد.

با توجه به آمار و تحقيقات ورزش مي تواند تاثير مهمي در غلبه بر افسردگي داشته باشد در واقع ورزش يكي از روش هاي است كه باعث مي شود حالات عصبي شما كاهش و بهبود يابد.

  • نقاشي بكشيد.

براي اينكه احساسات خود را بيرون بريزيد مي توانيد روي كاغذ آن را پياده كنيد مثلاً زماني كه احساس ناراحتي مي كنيد شروع به نقاشي كنيد. استفاده از هر رنگي نشان دهنده چيزي است مثلاً رنگ قرمز دلالت بر عصبانيت، رنگ مشكي دلالت بر ناراحتي و رنگ خاكستري دلالت بر نگراني دارد.

  • كار كسل كننده اي را در نظر بگيريد سپس آن را انجام دهيد.

 براي اينكه غم و غصه از ياد شما برود مي توانيد چيزي را در نظر بگيريد و به آن فكر كنيد مثلاً مي‌توانيد كاشي‌هاي حمام را تميز كنيد.

منبع : دكتر روانشناس تهران و درمان افسردگي

تست روانشناسي صداقت + آزمون دروغ هاي مصلحت آميز

 

تست روانشناسي صداقت و آزمون دروغ هاي مصلحت آميز به شما كمك مي كند تا خود و همسرتان را مورد ارزيابي قرار دهيد. سپس پاسخ تشريحي براي شما ذكر شده است تا با انواع دروغ آشنا شويد.

پرسشنامه دروغگويي

بايد قبول كنيم كه تمام افراد كم و بيش دروغ مي گويند، بيش تر دروغ ها در قرار اولين براي اين است كه افراد خود را بهتر از چيزي كه هستند نشان دهند. بيش تر دروغ ها مصلحت آميز هستند و گفته مي شوند تا باعث جلوگيري از دعوا و درگيري شوند. 

در اغلب موارد انسان ها ترجيح مي دهند يك روايت تحريف شده شيرين را به جاي يك دروغ تلخ بپذيرند.

با خودتان صادق باشيد، آخرين باري كه دروغ گفتيد كي بوده؟ شايد عملا دروغي را بيان نكرده باشيد اما اجازه داده باشيد كه ديگري در باور اشتباه خود باقي بماند و شايد تنها كمي حقيقت را تغيير داده باشيد. شخصيت شما چيست؟

پيشنهاد مشاور:  مقابله با دروغگويي همسر

 آيا تاكنون خود را متقاعد كرده ايد كه دروغ كوچك ضرري نداريد؟آيا اعتقاد داريد كه هميشه و در هر شرايطي بايد حقيقت را بيان كرد؟

تست روانشناسي صداقت + آزمون دروغ هاي مصلحت آميز

اگر دوست داريد پاسخ سوالات بالا را بدانيد آزموني كه در ادامه طرح مي شود را انجام دهيد و به سوالاتي كه پرسيده شده است پاسخ دهيد:

آيا تا كنون در موقعيت هاي زير قرار گرفته ايد، اگر پاسخ شما مثبت است يك علامت كنار آن ها زده و در انتها آن ها را جمع كنيد:

  • اگر مجبور بوديد يا نفعي برايتان داشت به دروغ لبخند مي زديد و اظهار شادي مي كرديد حتي اگر از درون ناراحت و عصبي باشيد.
  • موهاي جلوي سرتان را بلند مي كنيد و هنگام شانه زدن با آن قسمت جلو و كم موي سرتان را مي پوشانيد.
  • گاهي به دروغ و به بهانه سردرد و ميگرن از جلسات و ملاقات ها فرار مي كنيد.
  • هر وقت دير به جايي مي رسيد به دروغ بهانه اي جور مي كنيد.
  • هنگامي كه با همسر خود در حال دعوا هستيد كمي حقايق را تغيير مي دهيد تا برنده دعوا باشيد.
  • بارها پيش آمده است كه به ديگران گفته ايد حالتان خوب است درحالي كه خوب نيستيد.
  • نمره كمي در مدرسه گرفته ايد و معلم از شما خواسته است كه والدينتان زير آن را امضا كنند اما شما امضاي آن ها را جعل مي كنيد و اصلا به آن ها اطلاع نمي دهيد.
  • در كودكي براي مادرتان شعري در وصف خوبي هاي او آماده كرده بوديد اما در درون احساس مي كرديد او زني بداخلاق و بي رحم است.
  • گاهي دوست داريد تا قد كوتاه خود را بلند جلوه دهيد.
  • اگر كسي سن شما را بپرسد با مهارت از پاسخ دادن طفره مي رويد و يا سن حقيقي خود را بيان نمي كنيد.
  • در مصاحبه هاي شغلي در مورد توانايي هاي خود غلو مي كنيد تا خودتان را بهتر از چيزي كه هستيد نشان دهيد.
  • هنگامي كه نزديكان يا دوستانتان در مورد همسرتان مي پرسند از خوبي هاي او مي گوييد ولي در حقيقت همسر خود را قبول نداريد و حتي ممكن است از او متنفر باشيد ولي ترجيح مي دهيد ظاهر سازي كنيد.
  • هميشه موهاي خود را رنگ مي كنيد تا تارهاي سفيد خود را پنهان كنيد و خود را جوان تر نشان دهيد.
  • هنگام فروش ماشين "فراموش مي كنيد" به خريدار بگوييد كه موتور ماشين مشكل دارد.
  • اگر كسي به شما هديه بدي بدهد به ظاهر از او تشكر مي كنيد و سعي مي كنيد خود را هيجان زده نشان دهيد.
  • هنگامي كه خانه ديگران مي رويد حتي اگر از دست پخت آن ها لذت نبريد به دروغ مي گوييد كه بسيار خوشمزه بوده.
  • هنگامي كه در اينترنت با ديگران صحبت مي كنيد در مورد مشخصات خود دروغ مي گوييد.
  • وقتي دوستان يا نزديكانتان لباس جديدي مي خرد حتي اگر از آن خوشتان نيايد به دروغ از آن تعريف مي كنيد.
  • در گذشته به كودكان گفته ايد كه ننه سرما واقعي است.
  • هميشه ارايش مي كنيد و از ناخن و مژه مصنوعي استفاده مي كنيد و ترجيح مي دهيد با چهره طبيعي خودتان ديده نشويد.
  • هنگامي كه خانه خود را مي فروشيد فراموش مي كنيد به خريدار در مورد همسايه هاي بد و صداي اتوبات توضيح دهيد.

منبع :  تست روانشناسي صداقت + آزمون دروغ هاي مصلحت آميز

آيا اگر همسرتان خواست شما را ترك كند بايد بجنگيد و مقاومت كنيد؟

 

آيا اگر همسرتان خواست شما را ترك كند بايد بجنگيد و مقاومت كنيد؟در چنين شرايطي چه بايد كرد؟ در مورد تصورات غلط پيش از ازدواج بيشتر بدانيد.

اصرار بر ادامه رابطه

مدت ها پيش مراجعي داشتم كه در جلسه اول مدام گريه مي كرد و مي گفت كه همسرش مي خواهد از او جدا شود و با فرد ديگري ازدواج كند. او به شدت احساس ضعف مي كرد و نمي دانست كه پس از 20 سال زندگي مشترك بايد چكار كند و چگونه از همسرش جدا شود. در طول جلسات او بيان مي كرد كه نمي تواند بخوابد و به سختي غذا مي خورد.

سعي كردم او را آرام كنم و با او حرف بزنم ولي او به حرف من گوش نداد و همسرش را تهديد به خودكشي و حتي آسيب زدن به او كرد. 

شايد او احساس مي كرد كه با اين كارها دارد براي زندگي مشترك خود و نگه داشتن همسرش مي جنگد ولي در حقيقت خود را در چشم همسرش پايين تر مي آورد و هر لحظه همسرش براي طلاق مصمم تر مي شد، او سرانجام مجبور شد كه از همسرش جدا شود و خوشبختي او را كنار زن ديگري شاهد باشد.

تصورات غلط پيش از ازدواج

برعكس مراجعي داشتم كه وقتي همسرش به او گفت مي خواهد تركش كند با وجود ضربه بزرگي كه به او وارد شده بود تنها گفت كه دلش براي او تنگ مي شود. اين جمله صادقانه و از ته قلب بود و باعث شد همسرش متوجه شود كه دارد اشتباه مي كند و با كمك مشاوره توانستند دوباره زندگي خود را بهبود ببخشند.

زوج هاي زيادي را مي شناسم كه يكي از آن ها هنگام جدايي مقاومت ورزيده. حتي مراجعي داشتم كه براي جدا نشدن از همسرش دست به اعتصاب غذا زده بود، كار او به بيمارستان كشيده شد ولي همسرش حتي براي ملاقات او هم نيامد.

شايد در بعضي شرايط اين تهديد ها باعث شود افراد مدت كوتاهي در كنار هم بمانند ولي زندگي آن ها پر از تنش، ناراحتي و عذاب مي شود زيرا فقط به دليل ترس و تهديد ادامه پيدا كرده است.

پايان دادن به ازدواج

پايان دادن به ازدواج بسيار سخت و حساس است براي همين بيش تر مردم از آن مي ترسند. اما آيا طلاق نگرفتن به دليل احساس ترحم و دلسوزي براي ديگري مي تواند يك زندگي موفق و سالم را شكل دهد؟

در اينگونه جدايي ها انكار هم نقش زيادي دارد معمولا يكي از زوجين تمام حرف هاي همسرش را انكار مي كند و بيان مي دارد كه او واقعا همچين قصدي ندارد.

يك بار يكي از مراجعينم به نام شيما گفت كه همسرش، نيما، چندين سال پيش مي خواسته از او طلاق بگيرد ولي او با تهديد و خودكشي مانع او شده او مي گفت كه درست است كه زندگي مشترك خود را به دست آورده ولي در طي اين همه سال فقط جنگ و دعوا را تجربه كرده است او مي گفت كه همسرش يك روز به او گفته است كه ترجيح مي دهد شيما بميرد و حتي دوست دارد او را بكشد تا از اين زندگي نجات پيدا كند.

بسياري از مردم فكر مي كنند صبر كردن مي تواند دوباره عشق را به آن ها بدهد ولي اين بينش كاملا غلط است.

اگر در آرامش تصميم به جدايي گرفته شود، مشاور طلاق مي تواند به زوجين كمك كند و اگر راهي براي بازگشت به زندگي مشترك وجود داشته باشد، به آن ها كمك مي كند تا آن را پيدا كنند.

ولي تهديد، گريه، آزار و كارهاي ديگر فقط باعث تشنج بيش تر مي شود و هيچ تاثيري در تداوم زندگي مشترك ندارد.

منبع : آيا اگر همسرتان خواست شما را ترك كند بايد بجنگيد و مقاومت كنيد؟

آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

 

افراد بايد در تمامي كارها براي خود اهدافي را مشخص كنند تا بازدهي كل سيستم را افزايش دهند، اين موضوع بيشتر در زمينه اجتماعي قابل مشاهده است. هدف درست ازدواج كمك مي كند تا زندگي شيريني را تجربه كنيد و امكان موفقيت در ازدواج شما افزايش مي يابد. آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي به صورت كامل شرح داده شده است.

افراد و ارگان ها براي اينكه به نتيجه برسند هدف گذاري مي كنند پس هدف گذاري در زمينه فردي و براي پيشرفت داراي اهميت بالايي است.

افراد براي اينكه زندگي خود را تغيير دهند تا پيشرفت كنند مي توانند اهدافي را مشخص كنند.

 اگر افراد اهداف خود را  مشخص كنند براي رسيدن به آن تلاش مي كنند. تحقيقات در اين مورد نشان داده است كه وقتي ذهن انسان تمام توجه و تمركز خود را روي يك موضوع بگذارد نتيجه بهتري خواهد ديد.

چرا ازدواج مي‌كنيم!

همه انسان ها براي اين كه زندگي شاد و با هدف تري داشته باشند  ازدواج مي كنند، البته ازدواج يك ضرورت نيست و نمي توان گفت هركسي كه ازدواج كرده خوشبخت شده است. ولي ازدواج درست مي تواند پيشرفت را براي زوجين آسان تر كند.

اما اين نياز از همان آغاز خلقت در وجود انسان نهفته است و خداوند به انسان ها كمك مي كند تا  به پيشرفت و سعادت برسند.

هدف گذاري براي ازدواج

 ازدواج علاوه بر فوايد و ضررهايي كه دارد بايد هدفمند باشد و همه افراد بايد بدانند كه براي چه ازدواج مي كنند و چگونه بايد اولويت هاي زندگي را دسته بندي و برنامه ريزي كنند تا به سعادت و خوشبختي برسند

ازدواج مي تواند شامل جنبه‌هاي مختلف جسمي، مالي و اجتماعي باشد پس بايد براي رسيدن به اهدافتان تلاش كنيد، در اين زمينه مي توانيد از كمك‌هاي همسرتان استفاده كنيد مثلاً با او مشورت كنيد.

1-هدف درست ازدواج

زوجين مي توانند با كمك و همكاري يكديگر اهداف رادسته بندي كنند و رابطه خود را مستحكم سازند و مهارت هاي بيشتري را آموزش ببينند تا به هدف برسند.

 اين موضوع به افراد كمك مي‌كند تا بيشتر خود را بشناسند و در نهايت به تكامل بيشتر ختم مي شود.

 افراد بايد مهارت‌هاي ارتباطي خود را بهبود ببخشند و همچنين افراد در مورد روياها و آرزوهايشان مي توانند با يكديگر صحبت كنند.

 آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

شما اگر با همسرتان اهدافي را مشخص كنيد در يك مسير مشخص و معين حركت مي كنيد.

2-تعيين مسير اهداف

در يك جلسه تمام كارهاي زير را بدون وقفه انجام دهيد

3-افكارتان را روي هم بريزيد.

محيطي را انتخاب كنيد و در شرايطي آرام بدون هيچ استرس و نگراني در مورد اهداف و آرزوهاي خود صحبت كرده و علاوه بر آن در مورد هر آنچه كه در ذهن داريد مثل سفر رويايي، بازسازي آشپزخانه و غيره صحبت كنيد.

4-منظور خود را واضح بيان كنيد.

سعي كنيد منظور خودتان را واضح بيان كنيد و چيزي را از قلم نيندازد. احساس خجالت را كنار بگذاريد و در مورد معيارهاي خود با قطعيت صحبت كنيد.

5-موارد مهم را يادداشت كنيد.

اهداف خود را روي كاغذ بنويسيد و آن ها را مورد بررسي قرار دهيد. اگر شما اهداف خود را روي كاغذ بنويسيد هيچگاه آن ها را فراموش نخواهيد كرد.

سعي كنيد تاريخ رسيدن به اهدافتان را مشخص كنيد تا بدانيد كه چقدر زمان براي رسيدن به آن ها داريد سپس ليست اين اهداف را مقابل خود قرار دهيد مثلاً مي توانيد آن را به ديوار اتاق بچسبانيد.

6-انعطاف پذير باشيد.

اگر اهداف شما بر اساس اصل واقع بيني نيست آن ها را مجددا تنظيم كنيد.

 اگر احساس مي كنيد كه با هيچ روشي نمي توانيد به اهداف خود برسيد  آن را اصلاح كنيد و هدف جديدي را جايگزين آن كنيد.

7-به خودتان حكم ماموريت بدهيد.

يكي از پيشگامان عرصه روانشناسي راجر بولتن مي گويد: زن و شوهر بايد حكم ماموريت داشته باشند يعني بدانند كه براي چند سال آينده بايد چه كارهايي را انجام بدهند و چه برنامه هايي داشته باشند در واقع بايد براي خود اهداف كوتاه مدت و بلند مدت مشخص كنند.

8-نيم نگاهي به گذشته بيندازيد.

زماني كه در مسير رسيدن به اهداف خود هستيد گاهي به گذشته نگاهي بيندازيد و ببينيد كه تا به الان چه كارهايي انجام داده ايد و آيا پيشرفتي داشته‌ايد.

زماني كه با تلاش و كوشش به اهداف و آرزوهايتان مي رسيد براي خودتان جايزه در نظر بگيريد مثلاً مي توانيد خودتان را به مسافرت كوتاه مدت دعوت كنيد.

اين تشويق ها و جشن ها باعث مي شود كه شما با انرژي بيشتري تلاش كنيد تا به اهدافتان برسيد.

اگر در طول مسير با مشكل و مانعي برخورد كرديد مي توانيد مثل قبل به راهتان ادامه دهيد هرگز تسليم نشويد، يقين داشته باشيد كه به اهدافتان مي رسيد سعي نكنيد كه راه چند شبه را يك شبه طي  بلكه با تلاش بيشتري به راه ادامه دهيد. نتيجه كاري كه شما انجام داده ايد قابل ستايش است.

 اهميت هدف گذاري در ازدواج

 اهميت هدف گذاري در ازدواج شامل موارد زير مي باشد:

  • رضايت دروني طرفين
  • عقايد متفاوت نسبت به زندگي، كار و لذت بردن
  • اعتقادات مذهبي يكسان 
  • تنظيم اهداف مشترك
  • ارتباط صميمانه زوجين 
  • كار روي اصول اخلاقي
  • تدوين نگرش يكسان نسبت به جنس مخالف؛ ازدواج و خانواده
  • صحبت كردن در مورد مسائل مالي و اقتصادي با نگرش صحيح

براي اين كه هدف گذاري مناسبي در ازدواج داشته باشيم بايد دو طرف شرايط يكسان و همچنين عقايد مشابهي داشته باشند و گرنه در هدف گذاري دچار مشكل مي شوند.

آموزش هدف گذاري در زندگي

براي هدف گذاري نياز است تا تعريف درستي از زندگي داشته باشيم اين تعريف بايد مورد پذيرش طرفين قرار بگيرد، به منظور اين امر تهيه ليستي از اهداف مادي و معنوي و جمع آوري اطلاعات در مورد موانع، افراد تاثير گذار، راهكارهاي موجود ضروري است، به منظور اين كار مي توانيد از روش پاداش و تنبيه كمك بگيريد.

  • تعريف رسالت زندگي
  • تهيه ليست اهداف دنيوي
  • ليست موانع
  • ليست افراد مفيد
  • ليست راهكارهاي موجود زمان بندي
  • شروع به كار و تيك زدن
  • استفاده از پاداش و تنبيه

همه ما مي دانيم كه هدف در زندگي بسيار مهم است و كمك بزرگي به انسان ها مي كند اما برايان تريسي مي گويد كه فقط ۳ درصد از مردم اهداف خود را مشخص مي كنند و ۹۷ درصد مردم نمي دانند كه بايد به كدام سمت حركت كنند. 

اطرافيان معمولا از زندگي گله و شكايت دارند، يكي از مهم ترين دلايلي كه باعث نارضايتي آن ها از زندگي مي شود نبود هدف است.

وقتي انسان ها در زندگي خود هدفي نداشته باشند نمي توانند خوب پيش بروند.

يكي از مهمترين دلايلي كه باعث انگيزه در زندگي مي شود داشتن هدف و برنامه ريزي است.

 اگر طبق برنامه و برنامه ريزي عمل كنيم حتما با تلاش و پشتكار مي‌توانيم به هدف برسيم مثلا ژاپني ها وقتي مي خواهند يك پروژه بزرگ را طراحي كنند يك برنامه جامع طراحي مي كنند و حتي كوچك ترين كارها را هم مينويسند، در اين برنامه هركس بايد وظيفه خود را به بهترين شكل انجام دهد.

مهم ترين نكته اين است كه آن ها حتي زمان رسيدن به هدفرا هم مشخص مي كنند و جالب است كه دقيقا سر موعد كار را به اتمام مي رسانند.

وقتي افراد برنامه ريزي مي كنند و طبق برنامه ريزي پيش مي روند موفق تر خواهند بود.  تا اينجا با اهميت و فايده هدف گزاري آشنا شده ايد.

مهم ترين نتيجه هدف گذاري رسيدن به رضايت دروني است.

منبع :  آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

حريم خصوصي پس از ازدواج

 

يكي از مهم ترين كارهايي كه بايد زوجين انجام دهند حفظ حريم خصوصي است. بعد از ازدواج اهداف و حريم شخصي همچنان ادامه پيدا مي‌كند و افراد بايد آگاهانه و با برنامه ريزي به اهداف خود فكر كرده و آرزوها و اهداف را دنبال كنند تا بتوانند در زندگي پيشرفت داشته باشند.

از مئايب رعايت نكردن حريم خصوصي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

قرباني به جاي پيشرو

زماني كه افراد از تمام انرژي و توان خود در زندگي براي ديگران استفاده مي كنند حس قرباني به آن ها دست مي دهد البته اين احساس به دوران كودكي و تربيت آن ها برمي گردد.

 به هرحال يكي از موضوعاتي كه زوجين با آن درگير هستند همين احساس قرباني بودن است كه بيشتر درخانم‌ها اتفاق مي‌افتد البته برخي از آقايان نيز با اين مشكل مواجه هستند.

 اگر زوجين حريم خصوصي يكديگر را رعايت نكنند با مسئله قرباني شدن مواجه مي‌شوند.

اين افراد فكر مي كنند كه با ازدواج موقعيت هاي خود را از دست داده اند و حتي گاهي فكر مي كنند كه اگر  ازدواج نكرده بودند به تمام اهداف و آرزوهايشان مي رسيدند. اگر اين احساسات شديد باشد فرد دچار نااميدي و افسردگي مي شود.

حفظ اهداف شخصي پس از تعيين حريم خصوصي در ازدواج

 بهترين و سالم ترين ازدواج، ازدواجي است كه باعث پيشرفت زوجين شود زمينه را براي شادي آن ها فراهم مي كنند. ازدواج نبايد مانعي براي رسيدن به اهداف و آرزوها باشد.

يكي از دلايلي كه باعث مي شود افراد دچار نااميدي و احساسات منفي شوند اين است كه دست از تلاش و كوشش برمي دارند و همين موضوع زمينه را براي افسردگي و غم فراهم مي كنند. ازدواج نياز به وقت و انرژي دارد. ممكن است افراد بعد از ازدواج زمان كمتري براي توجه به اهداف و آرزوهاي شخصي داشته باشند ولي ازدواج و مسئوليت هاي بعد از ازدواج دليلي بر رها كردن ارزوها و اهداف نيست.

سعي كنيد بعد از ازدواج هم همچنان آرزوها و اهداف شخصي خود فكر كنيد و آن ها را دنبال كنيد. شايد به دليل مشغله هاي موجود زمان كمتري براي فكر كردن به اهداف شخصي باشد اما نبايد آن ها را رها كرد بلكه بايد آن ها را دنبال كرد.

اين اهداف باعث مي شود انگيزه افراد بيشتر شود پس بايد قبل از ازدواج در مورد اهدافتان با همسرتان صحبت كنيد. شايد همسر شما به دليل تفاوت هايي كه با شما دارد با اين اهداف موافق نباشد براي همين بايد قبل از بروز هر مشكلي در مورد اهداف و آرزوهاي خود صحبت كنيد.

حريم خصوصي پس از ازدواج

تعيين حريم خصوصي در ازدواج

  • هدف گذاري را بياموزيد.

افراد روش هاي هدف گذاري را نياموخته اند و نمي دانند كه چگونه اهداف خود را دنبال كنند اما اگر دوست داريد كه قرباني نشويد بايد روش هاي درست هدف گذاري را بياموزيد.

قانون خاص و مشخصي براي هدف گذاري وجود ندارد اما هدف گذاري شما بايد شامل تمام جنبه هاي مالي، اقتصادي، اجتماعي و... باشد.

براي اينكه شما زندگي سالم و موفقي داشته باشيد بايد به تمام جنبه هاي توجه داشته باشيد و صرفا به يك جنبه توجه نكنيد.

  • تعيين اهداف شخصي پس از ازدواج به صورت واقع بينانه

شما بايد اهداف را واضح و واقع بينانه تعريف كنيد يعني اهداف شما نبايد خيلي كوچك يا خيلي بزرگ باشد زيرا اگر اهداف شما بيش از اندازه بزرگ باشد شما توانايي رسيدن به آن را نخواهيد داشت و اين موضوع مي تواند باعث نااميدي و افسردگي شود. حتي اگر آرزو و اهداف شما خيلي كوچك هم باشد شما شور و شوقي براي رسيدن به آن را نخواهيد داشت.  اهدافي كه انتخاب مي كنيد بايد متناسب با توانايي هايتان باشد تا راه رسيدن به آن براي شما هموار شود.

ممكن است كه شما اهداف زيادي در زندگي خود داشته باشيد و رسيدن به همه ي اين اهداف امكان پذير باشد ولي شما بايد اهداف را اولويت بندي كنيد و به اهدافي كه در اولويت هاي بالاتر است توجه كنيد و براي رسيدن به اين اهداف تلاش كنيد. 

مي توانيد اهداف خود را روي كاغذ يادداشت كنيد تا هر لحظه آن ها را ببينيد و بخوانيد.شما با نوشتن اهداف مي تواند بهترين تصميم ها را بگيريد و به راحتي آن ها را كنترل كنيد.

  • نوشتن اهداف شخصي پس از ازدواج به صورت دقيق و مشخص

اهداف خود را واضح و روشن بنويسيد. هر آنچه كه دوست داريد به آن برسيد را يادداشت كنيد مثلاً بنويسيد كه در چه تاريخي مي خواهيد چه ميزان درآمدي كسب كنيد.

زماني كه شما اهداف خود را يادداشت مي كنيد مي تواند به راحتي به آن برسيد شما بايد به ياد داشته باشيد كه اينك ازدواج كرده آيد و در زندگي مشترك هستيد و اهداف شما بايد در چهارچوب خانواده باشد. اولويت هاي شما تغيير كرده است و اينك خانواده اولويت اصلي شماست اما به اين معنا نيست كه به اهداف شخصي خود فكر نكنيد و دائما در خدمت خانواده باشيد بلكه به اين معناست كه شما وارد زندگي جديدي شده ايد و بايد به اعضاي خانواده خود توجه داشته باشيد.

  • نوشتن اهداف شخصي در جدول هاي مختلف

شما بايد اهداف خود را در سه جدول بنويسيد.

در يك جدول اهداف كوتاه مدت، در يك جدول اهداف ميان مدت و در يك جدول اهداف بلند مدت را بنويسيد و اين اهداف را متناسب با اولويت ها در اين جداول قرار دهيد سپس متناسب با زمان در نظر گرفته شده اقداماتي را براي رسيدن به اهداف انجام دهيد. همچنين شما مي بايست آخرين زمان رسيدن به اهدافتان را مشخص كنيد.

شايد برخي افراد نتوانند به طور درست هدف گذاري كنند و اين موضوع ممكن است كه به دلايل متفاوتي رخ دهد.

يكي از مهم ترين و رايج ترين دلايل اين است كه افراد شناخت دقيقي نسبت به خود ندارند و نمي دانند كه توانايي هايشان چقدر است همچنين ممكن است كه اعتماد به نفس كافي نداشته باشند.

براي همين بعد از ازدواج نياز به كمك دارند، در چنين شرايطي فرد بايد ابتدا مشكل را ريشه يابي و سپس آن را برطرف كند.

  • پس از ازدواج حريم خصوصي داشته باشيد.

يكي از  مهم ترين موضوعاتي كه در روابط زوجين بايد مورد بررسي قرار بگيرد حريم خصوصي است.

گاهي افراد آگاهي هاي لازم در مورد حريم خصوصي را ندارند وهمين نااگاهي باعث به وجود آمدن مشكلاتي در روابط آن ها خواهد شد اما اگر افراد اطلاعات كاملي در مورد آن داشته باشند به يكديگر نزديك مي شوند و رابطه آن ها بهبود پيدا مي‌كند.

در صورتي كه به حريم خصوصي يكديگر احترام بگذاريد به راحتي مي توانيد به اهداف شخصي خود در زندگي برسيد.

  • محلول بودن به جاي مخلوط بودن

يك محلول پس از حل شدن هويت جديدي به خود مي گيرد و جدا كردن آن سخت است.

 در واقع در روش محلول ما ديگر دوماده نداريم بلكه ماده جديدي داريم كه هويت قبلي خود را از دست داده و هويت جديدي پيدا كرده است.

 مثل محلول آب و شكر زماني كه ما آب و شكر را با هم  حل مي كنيم ديگر نمي توانيم آب و شكر را از هم جدا كنيم و آن ها بعد از حل شدن هويت جديدي پيدا مي‌كنند، اما در مخلوط ما چند ماده را با يكديگر تركيب مي كنيم با اين تفاوت كه جدا كردن آن ها به سادگي اتفاق مي افتد و هويت هر ماده جدا از ديگري است درست است كه ما با تركيب آن ها به ماده جديدي رسيده ايم اما باز هم آن ها با يكديگر تفاوت دارند پس تشخيص اين اصل مهم ترين اصل براي رسيدن به اهداف شخصي بعد از ازدواج است.

  • هويت مستقل و حريم خصوصي در ازدواج

يكي از اشتباهات رايج بين زوجين محلول شدن است يعني زن و مرد در هم حل مي‌شوند و هويت مستقل خود را از دست مي دهند.

به ياد داشته باشيد كه حريم خصوصي به اين معنا نيست كه اگر حريم خصوصي نداشته باشيد دچار مشكل هستيد.

 برخي افراد فكر مي كنند كه پس از ازدواج هيچ حريم خصوصي نبايد داشته باشند و همين موضوع باعث مي‌شود كه به اهداف شخصي خود پس از ازدواج فكر نكنند، برخي ديگر فكر مي كنند كه بعد از ازدواج بايد حريم و چارچوب هاي زيادي را براي خود مشخص كنند يعني هم محلول مي شوند و هم مخلوط.

ازدواج يعني شريك شدن نه محدود كردن و يا بيش از حد رها شدن.

  • دليلي براي وجود نداشتن حريم خصوصي در ازدواج وجود ندارد.

حتي اگر شما عاشق همسرتان هستيد نبايد از حريم خصوصي خود بگذريد.

 اگر به دنبال اين هستيد كه رابطه عميق و پايداري داشته باشيد بايد حريم خصوصي خود و همسرتان را حفظ كنيد.

  قبل از ازدواج در مورد حريم هاي خصوصي خود و همسرتان صحبت كنيد و ببينيد كه چه چيزهايي از نظر او جزء حريم خصوصي است و چه چيزهايي جزء حريم خصوصي محسوب نمي شود.

 با اين كار شما از بروز مشكلات جلوگيري مي كنيد، حتي اگر تا به الان اين كار را انجام نداده ايد سريع تر اقدام كنيد اين كار باعث مي شود كه شما زودتر به اهدافتان برسيد.

منبع : حريم خصوصي پس از ازدواج

چگونه با همسر خائن رفتار كنيم؟

همه انسان ها زندگي را با آرزوي روزهاي شاد، وفاداري و تعهد آغاز مي كنند.اگر كمي به اطراف نگاه كنيم شاهد بي وفايي ها هستيم كه روز به روز  بيشتر مي شوند و به راحتي نمي توان اثر آن را پاك كرد، در اين مقاله راه هاي برخورد با همسر خائن آورده شده است.

برخي از زوجين تعهد را در حلقه دست كردن و انجام مسئوليت ها و وظايف مي دانند اما باربارا دي آنجليس نويسنده معروف مي گويد: تعهد دست كردن انگشتر يا داشتن عقد نامه و سند ازدواج نيست بلكه رفتاري است كه شما در طول زندگي با طرف مقابل خود داريد.

آشنايي با مفهوم تعهد مي تواند از  خيانت جلوگيري كند. متاسفانه تعهد در ذهن بسياري از افراد به درستي تعريف نشده است، در حقيقت تعهد به معناي آگاهي با اصول رابطه و تعهد به قولي است كه داده ايد.

تعهد از اهميت زيادي برخوردار است زيرا باعث تداوم زندگي مشترك مي شود.

خيانت

به راستي چه رفتارهايي خيانت شمرده مي شود؟

آيا چت كردن خيانت است؟ آيا ديدن فيلم هاي مستهجن خيانت شمرده مي شود؟ آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده ايد؟

خيانت ب معناي اين است كه فرد اعتماد خود را به دليل پنهان كردن راز هاي معني دار نسبت به شما از دست مي دهد.

در اين تعريف، به طور مشخص صحبت از رفتارهاي جنسي نشده است بلكه تنها هرآنچه كه باعث از بين رفتن اعتماد مي شود، مي شود، ذكر شده است. پس هر كسي كه مي خواهد رابطه خود را حفظ كند بايد به دنبال برطرف كردن آن باشد.

براي درمان خيانت ابتدا بايد رابطه بين افراد بهبود پيدا كند تا حس اعتماد دوباره شكل بگيرد. اگر مي خواهيد به خيانت خود ادامه دهيد پس ناچار مجبوريد به دروغگويي خود ادامه دهيد تا جايي كه رابطه شما براي هميشه پايان يابد اما اگر افراد به دنبال حفظ رابطه زناشويي خود باشند به دنبال كسب اعتماد هستند.

اگر مي خواهيد اعتماد همسر خود را بدست آورديد فقط با پايان رفتار خيانتكارانه خود نمي توانيد اين كار را كنيد بلكه اعتماد دوباره از طريق راستگويي، صداقت در رفتار و كردار ايجاد خواهد شد.

چگونه باهمسر خائن رفتار كنيم؟

فرد خيانت كار بايد سبك متفاوتي براي زندگي داشته و حدومرزهاي مشخصي داشته باشند كه مهم ترين آن داشتن صداقت مداوم است.

پس از اينكه تلاش كرديد صادق باشيد بايد همه چيز را براي همسرتان تعريف كنيد و فقط چيزهايي كه او ناراحت نمي شود را تعريف نكنيد.

پس هرگز به همسر خود دروغ نگوييد و هر چه كه براي شما پيش مي آيد مثل هزينه، جاهايي كه قرار است برويد،  صحبت هايي كه  مي كنيد،  اتفاقاتي كه در محل كار مي افتد را براي او تعريف كنيد.

دلايلي كه منجر به خيانت مي شوند

 افراد زماني كه ازدواج مي كنند تعهد نسبت به يكديگر پيدا مي كنند در واقع نسبت به يكديگر حقوق متقابلي دارند كه اين تعهد شالوده زندگي مشترك است.

 براي خيانت دلايل مختلفي وجود دارد كه مي تواند براي افراد در زمان و شرايط مختلف متفاوت باشد.

 ويليام گلاسر مي گويد: زن و مرد زندگي خود را با عشق آغاز مي‌كنند ولي اگر از آن مراقبت نكنند به مرور زمان صميميت بين  آن ها كمرنگ مي شود و با گذشت زمان باعث جدايي  مي شود اما برخي افراد به زندگي يكنواخت خود ادامه مي دهد ولي به روابط نامشروع روي مي آورند.

  اين روانشناس معتقد است كه مهم ترين انگيزه زن و مرد كه باعث مي‌شود آن ها به سمت روابط نامشروع بروند تجربه مجدد صميميت است اين افراد ديگر هيچ صميميتي در زندگي پيدا نمي كنند براي همين به دنبال اين روابط مي روند.

 اگر زن و مرد به هر دليلي به همسر خود توجه نداشته باشند دچار انحراف مي شوند. انگيزه براي پايان‌دادن ازدواجي كه ديگر رضايت بخش نيست، رفتارهاي زشت، غرغر كردن باعث فرار همسران از خانه مي شود و خيانت بهترين راه حل براي آن ها مي شود و  آن ها را از چاله در مي‌آورد و به چاه مي اندازد.

البته اين موضوع باعث توجيه خيانت نمي شود و خيانت در هرجايي و در هر شرايطي كاملا ناپسند و زشت مي باشد.

  • انتقام از دلايل خيانت

برخي زوجين فكر مي‌كنند كه بايد آن ها هم همين رفتار را در پيش بگيرند و خيانت كنند تا همسرشان متوجه اشتباه خود شود اما غافل از اينكه خودشان از پا در مي آيند.

به خاطر داشته باشيد كه تبديل كردن زندگي مشترك به ميدان جنگ به هردو طرف آسيب مي زند.

  • برگرداندن حس فرديت و استقلال

 اين نظريه  بيان مي كند كه انگيزه چنين كاري به فرد حس فرديت و استقلال مي‌دهد فرد ممكن است از لحاظ عاطفي به بلوغ هيجاني نرسيده باشد و در مقابل ناراحتي و نارضايتي همسر تماميت خود را حفظ كند و به هر دليلي به دنبال رابطه جديد باشد و يك خود جديد بسازد 

  • اطمينان خاطر از جذابيت براي جنس ديگر

 برخي افراد قصد دارند كه نشان دهند هنوز جذابيت هاي خود را دارند پس به رابطه هايي فراتر از ازدواج روي مي آورند.

 در مقابل، آن ها به دنبال اين هستند كه ببينند آيا براي كسي جذابيت دارند آيا كسي خريدار آن هاست يا خير.

  • كسب هيجان و تنوع

بعضي مواقع علت خيانت مي تواند به دليل هيجان و تنوع باشد. يعني فرد از زندگي خود شكايت و گله ندارد و فقط به دنبال هيجان است.

در اين شرايط فرد تصور مي كند كه تجربه يك رابطه جديد مي تواند هيجان انگيز باشد ولي با اين كار به رابطه مشترك خود آسيب وارد مي كند.

  • نيازهاي برآورده نشده

بعضي اوقات در رابطه نيازهاي يك يا هر دو شريك زندگي برآورده نمي شود. بسياري از افراد انتخاب مي كنند كه در اين رابطه باقي بمانند و اغلب اميدوارند كه اوضاع بهتر شود.

اما نيازهاي برآورده نشده مي تواند منجر به نااميدي و خيانت شود. از اين نيازها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • رابطه جنسي
  • قدرت
  • نياز عاطفي
  • عدم استقلال شخصيتي

 آسيب هاي كه خيانت به جان خانواده مي‌اندازد؟

خيانت به همسر عوارض و پيامدهاي متعددي دارد كه روي همه جنبه‌هاي زندگي تاثير مي گذارد و مي‌تواند به فرد و جامعه آسيب بزند.

 بي وفايي همسر مي تواند دليلي براي طلاق باشد. همسري كه مورد خيانت واقع مي شود در مقابل خيانت دچار استرس،  شوك، افسردگي و كاهش عزت نفس مي شود.

همچنين خيانت در عملكرد آن ها هم تاثير مي گذارد و مي تواند آن ها را دچار مشكل كند.

 خيانت مي‌تواند در زمينه شغلي و خانوادگي تاثير گذار باشد، همچنين اگر اعتماد افراد نزد خانواده از بين برود هم به خانواده آسيب مي رساند و هم به خود افراد زيرا بي اعتمادي باعث مي شود كه فرد وجه و احترام خود را از دست بدهد.

منبع :  چگونه با همسر خائن رفتار كنيم؟