سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

 

افراد بايد در تمامي كارها براي خود اهدافي را مشخص كنند تا بازدهي كل سيستم را افزايش دهند، اين موضوع بيشتر در زمينه اجتماعي قابل مشاهده است. هدف درست ازدواج كمك مي كند تا زندگي شيريني را تجربه كنيد و امكان موفقيت در ازدواج شما افزايش مي يابد. آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي به صورت كامل شرح داده شده است.

افراد و ارگان ها براي اينكه به نتيجه برسند هدف گذاري مي كنند پس هدف گذاري در زمينه فردي و براي پيشرفت داراي اهميت بالايي است.

افراد براي اينكه زندگي خود را تغيير دهند تا پيشرفت كنند مي توانند اهدافي را مشخص كنند.

 اگر افراد اهداف خود را  مشخص كنند براي رسيدن به آن تلاش مي كنند. تحقيقات در اين مورد نشان داده است كه وقتي ذهن انسان تمام توجه و تمركز خود را روي يك موضوع بگذارد نتيجه بهتري خواهد ديد.

چرا ازدواج مي‌كنيم!

همه انسان ها براي اين كه زندگي شاد و با هدف تري داشته باشند  ازدواج مي كنند، البته ازدواج يك ضرورت نيست و نمي توان گفت هركسي كه ازدواج كرده خوشبخت شده است. ولي ازدواج درست مي تواند پيشرفت را براي زوجين آسان تر كند.

اما اين نياز از همان آغاز خلقت در وجود انسان نهفته است و خداوند به انسان ها كمك مي كند تا  به پيشرفت و سعادت برسند.

هدف گذاري براي ازدواج

 ازدواج علاوه بر فوايد و ضررهايي كه دارد بايد هدفمند باشد و همه افراد بايد بدانند كه براي چه ازدواج مي كنند و چگونه بايد اولويت هاي زندگي را دسته بندي و برنامه ريزي كنند تا به سعادت و خوشبختي برسند

ازدواج مي تواند شامل جنبه‌هاي مختلف جسمي، مالي و اجتماعي باشد پس بايد براي رسيدن به اهدافتان تلاش كنيد، در اين زمينه مي توانيد از كمك‌هاي همسرتان استفاده كنيد مثلاً با او مشورت كنيد.

1-هدف درست ازدواج

زوجين مي توانند با كمك و همكاري يكديگر اهداف رادسته بندي كنند و رابطه خود را مستحكم سازند و مهارت هاي بيشتري را آموزش ببينند تا به هدف برسند.

 اين موضوع به افراد كمك مي‌كند تا بيشتر خود را بشناسند و در نهايت به تكامل بيشتر ختم مي شود.

 افراد بايد مهارت‌هاي ارتباطي خود را بهبود ببخشند و همچنين افراد در مورد روياها و آرزوهايشان مي توانند با يكديگر صحبت كنند.

 آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

شما اگر با همسرتان اهدافي را مشخص كنيد در يك مسير مشخص و معين حركت مي كنيد.

2-تعيين مسير اهداف

در يك جلسه تمام كارهاي زير را بدون وقفه انجام دهيد

3-افكارتان را روي هم بريزيد.

محيطي را انتخاب كنيد و در شرايطي آرام بدون هيچ استرس و نگراني در مورد اهداف و آرزوهاي خود صحبت كرده و علاوه بر آن در مورد هر آنچه كه در ذهن داريد مثل سفر رويايي، بازسازي آشپزخانه و غيره صحبت كنيد.

4-منظور خود را واضح بيان كنيد.

سعي كنيد منظور خودتان را واضح بيان كنيد و چيزي را از قلم نيندازد. احساس خجالت را كنار بگذاريد و در مورد معيارهاي خود با قطعيت صحبت كنيد.

5-موارد مهم را يادداشت كنيد.

اهداف خود را روي كاغذ بنويسيد و آن ها را مورد بررسي قرار دهيد. اگر شما اهداف خود را روي كاغذ بنويسيد هيچگاه آن ها را فراموش نخواهيد كرد.

سعي كنيد تاريخ رسيدن به اهدافتان را مشخص كنيد تا بدانيد كه چقدر زمان براي رسيدن به آن ها داريد سپس ليست اين اهداف را مقابل خود قرار دهيد مثلاً مي توانيد آن را به ديوار اتاق بچسبانيد.

6-انعطاف پذير باشيد.

اگر اهداف شما بر اساس اصل واقع بيني نيست آن ها را مجددا تنظيم كنيد.

 اگر احساس مي كنيد كه با هيچ روشي نمي توانيد به اهداف خود برسيد  آن را اصلاح كنيد و هدف جديدي را جايگزين آن كنيد.

7-به خودتان حكم ماموريت بدهيد.

يكي از پيشگامان عرصه روانشناسي راجر بولتن مي گويد: زن و شوهر بايد حكم ماموريت داشته باشند يعني بدانند كه براي چند سال آينده بايد چه كارهايي را انجام بدهند و چه برنامه هايي داشته باشند در واقع بايد براي خود اهداف كوتاه مدت و بلند مدت مشخص كنند.

8-نيم نگاهي به گذشته بيندازيد.

زماني كه در مسير رسيدن به اهداف خود هستيد گاهي به گذشته نگاهي بيندازيد و ببينيد كه تا به الان چه كارهايي انجام داده ايد و آيا پيشرفتي داشته‌ايد.

زماني كه با تلاش و كوشش به اهداف و آرزوهايتان مي رسيد براي خودتان جايزه در نظر بگيريد مثلاً مي توانيد خودتان را به مسافرت كوتاه مدت دعوت كنيد.

اين تشويق ها و جشن ها باعث مي شود كه شما با انرژي بيشتري تلاش كنيد تا به اهدافتان برسيد.

اگر در طول مسير با مشكل و مانعي برخورد كرديد مي توانيد مثل قبل به راهتان ادامه دهيد هرگز تسليم نشويد، يقين داشته باشيد كه به اهدافتان مي رسيد سعي نكنيد كه راه چند شبه را يك شبه طي  بلكه با تلاش بيشتري به راه ادامه دهيد. نتيجه كاري كه شما انجام داده ايد قابل ستايش است.

 اهميت هدف گذاري در ازدواج

 اهميت هدف گذاري در ازدواج شامل موارد زير مي باشد:

  • رضايت دروني طرفين
  • عقايد متفاوت نسبت به زندگي، كار و لذت بردن
  • اعتقادات مذهبي يكسان 
  • تنظيم اهداف مشترك
  • ارتباط صميمانه زوجين 
  • كار روي اصول اخلاقي
  • تدوين نگرش يكسان نسبت به جنس مخالف؛ ازدواج و خانواده
  • صحبت كردن در مورد مسائل مالي و اقتصادي با نگرش صحيح

براي اين كه هدف گذاري مناسبي در ازدواج داشته باشيم بايد دو طرف شرايط يكسان و همچنين عقايد مشابهي داشته باشند و گرنه در هدف گذاري دچار مشكل مي شوند.

آموزش هدف گذاري در زندگي

براي هدف گذاري نياز است تا تعريف درستي از زندگي داشته باشيم اين تعريف بايد مورد پذيرش طرفين قرار بگيرد، به منظور اين امر تهيه ليستي از اهداف مادي و معنوي و جمع آوري اطلاعات در مورد موانع، افراد تاثير گذار، راهكارهاي موجود ضروري است، به منظور اين كار مي توانيد از روش پاداش و تنبيه كمك بگيريد.

  • تعريف رسالت زندگي
  • تهيه ليست اهداف دنيوي
  • ليست موانع
  • ليست افراد مفيد
  • ليست راهكارهاي موجود زمان بندي
  • شروع به كار و تيك زدن
  • استفاده از پاداش و تنبيه

همه ما مي دانيم كه هدف در زندگي بسيار مهم است و كمك بزرگي به انسان ها مي كند اما برايان تريسي مي گويد كه فقط ۳ درصد از مردم اهداف خود را مشخص مي كنند و ۹۷ درصد مردم نمي دانند كه بايد به كدام سمت حركت كنند. 

اطرافيان معمولا از زندگي گله و شكايت دارند، يكي از مهم ترين دلايلي كه باعث نارضايتي آن ها از زندگي مي شود نبود هدف است.

وقتي انسان ها در زندگي خود هدفي نداشته باشند نمي توانند خوب پيش بروند.

يكي از مهمترين دلايلي كه باعث انگيزه در زندگي مي شود داشتن هدف و برنامه ريزي است.

 اگر طبق برنامه و برنامه ريزي عمل كنيم حتما با تلاش و پشتكار مي‌توانيم به هدف برسيم مثلا ژاپني ها وقتي مي خواهند يك پروژه بزرگ را طراحي كنند يك برنامه جامع طراحي مي كنند و حتي كوچك ترين كارها را هم مينويسند، در اين برنامه هركس بايد وظيفه خود را به بهترين شكل انجام دهد.

مهم ترين نكته اين است كه آن ها حتي زمان رسيدن به هدفرا هم مشخص مي كنند و جالب است كه دقيقا سر موعد كار را به اتمام مي رسانند.

وقتي افراد برنامه ريزي مي كنند و طبق برنامه ريزي پيش مي روند موفق تر خواهند بود.  تا اينجا با اهميت و فايده هدف گزاري آشنا شده ايد.

مهم ترين نتيجه هدف گذاري رسيدن به رضايت دروني است.

منبع :  آموزش روش هدف گذاري در ازدواج و زندگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.