آرشیو مهر ماه 1399

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

فرار دختران از خانه

به چه دليل دختران از خانه فرار مي كنند؟

فرار دختران ازخانه آثار و پيامدهاي زيان باري دارد و مشكلاتي را براي  فرد،خانواده و جامعه به وجود مي آورد.متاسفانه فرار دختران از خانه رو به افزايش است و وضعيت جامعه به مرز بحراني نزديك مي شود.

عوامل مختلفي باعث بروز اين مشكل مي شود كه مهم ترين آن ها عبارتند از: مشكلات دختران در دوره نوجواني، عدم بهداشت رواني در سطح خانواده و ناهنجاري‌هاي اجتماعي.

هر يك از اين عوامل به تنهايي ميتواند مشكلات روحي و فشارهاي سنگيني براي فرد به همراه داشته باشد.اما اگر خانواده در اين زمينه اطلاعات كافي داشته باشد با آگاهي خود ميتواند جلوي اين فاجعه را بگيرد.

فرار دختران از خانه

دختراني كه زير سن قانوني و بدون اطلاع و اجازه پدر و مادرش خانه را به مدت زمان نامشخصي ترك مي كنند را به عنوان دختران فراري مي شناسند.اين مساله ميتواند در مورد پسران نيز باشد اما براي دختران خطرات بيشتري دارد و با پيامدهاي زيان باري مانند اعتياد، بي بند و باري ،فحشا و فقر همراه است. و اين دختران اگر گرفتار سودجويان شوند عواقب ناخوشايندي در انتظارشان خواهد بود.

دليل فرار دختران از خانه

فرار دختران از خانه يك آسيب اجتماعي به شمار مي آيد  و دلايل آن مشكلات فردي،خانوادگي و اجتماعي است.

در ادامه اين عوامل را بررسي ميكنيم.

1.دوران نوجواني و بلوغ

محدوده سني 18-12 سالگي، دوراني بسيار حساس براي دختران مي باشد و در اين سن دختران به شدت آسيب پذير مي شوند و احتمال فرار آن ها از خانه بيشتر است. و اين موضوع بيشتر در دوره نوجواني اتفاق مي افتد چون دختران به سن بلوغ مي رسند و از نظر عاطفي دچار تغييراتي مي شوند. دختران در اين دوره بسيار زودرنج و حساس هستند و درون گرايي و انزوا طلبي، جلب توجه و... شدت بيشتري دارد.

2.ابتلا به اختلالات شخصيت

يكي ديگر از دلايل خانه گريزي دختران مبتلاشدن آن ها به اختلالات شخصيتي است.دختراني كه به اختلالات شخصيتي  نوع B دچار مي شوند بيشتر در معرض خانه گريزي هستند و نشانه‌هايي مانند عصبانيت و پرخاشگري، رفتارهاي پر خطر و نابهنجار، مصرف مواد و خودزني در آنها نمايان مي شود.

3. فرار دختران ازخانه | اضطراب و افسردگي

هرفردي ممكن است در زندگي دچار اضطراب و افسردگي شوند اما گاهي اوقات اضطراب و افسردگي حكم يك بيماري دارد و قدرت تصميم منطقي را از فرد گرفته و فرد در موقعيت هاي حساس و بحراني دچار سردرگمي ميشود و اين عامل مي تواند نقش مهمي در خانه گريزي دختران داشته باشد.

4. وجود اختلافات زناشويي و سردي در روابط خانوادگي

يكي از عوامل مهم خانه گريزي دختران به دليل نداشتن امنيت رواني و عاطفي دختران در محيط خانواده است.مشكلات و دعواها و تعارضات والدين در صورتي كه به طور منطقي و درست حل نشود فرزندان را درگير مي كند و اين تنش ها شرايط نامساعدي در محيط خانه ايجاد ميكند كه باعث سردي روابط خانوادگي شده و منجربه فرار دختران از خانه مي شود.در صورتي كه والدين به فرزندشان محبت نكنند و به نيازهاي عاطفي و رشدي دختر خود توجهي نداشته باشند و بيشتر محيط خانه را درگير اختلافات زناشويي كنند دختران به اميد رسيدن به زندگي رويايي خود و براي تجربه كردن محبت و آرامش از خانه فرار مي كنند.

 5. تعصبات و سخت گيري هاي زياد والدين

بسيار مهم است كه با فرزندان خود دوست باشيم و روابط صميمي و دوستانه اي با آن ها داشته باشيم تا در صورت داشتن مشكل  بتوانند راحت با والدين در ميان بگذارند و احساس ترس و ناراحتي نداشته باشند.اگر ميان خانواده و دختر فاصله و شكافي بيفته احتمال اينكه به طرف دوست ناباب و جنس مخالف كشيده شود و يا رفتارهاي پرخطر انجام دهد به شدت افزايش مي يابد.

خانواده ها نبايد بين دختر و پسر فرق بگذارند و سخت گيري بيش از اندازه با دختران داشته باشند چون اين تبعيض جنسيتي زياد باعث مي شود دختران به حرف والدين توجه نكنند و به فكر فرار از خانه باشند.

 6. مرگ والدين و بد سرپرستي ناپدري يا نامادري

بدسرپرستي يكي ديگر از عوامل خانه گريزي دختران مي باشد در خانواده هايي كه يكي از والدين يا هر دو فوت شده باشند .ناپدري و نامادري وارد محيط خانه مي شوند. در بعضي اوقات ناپدري و نامادري شرايط سخت و غيرقابل تحملي را براي دختران به وجود مي آورد كه باعث ميشود دختران از محيط خانه سرد شده و زندگي درخارج از خانه را ترجيح دهند.

 7. فرار دختران از خانه | اعتياد و بد سرپرستي والدين

اعتياد والدين باعث مي شوند خانه مكان ناامني براي فرزندان باشد و فرزندان احساس خطر كنند و در معرض سوء استفاده‌هاي جسمي، عاطفي و جنسي قرار گيرند. چون شرايط مناسبي در خانه وجود ندارد و جو خانوادگي نامساعد است دختران از خانه فرار مي كنندو به خارج از خانه پناه مي برند.

 8. افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي

فرزندان اگر به راحتي بتوانند وارد شبكه هاي اجتماعي شوند درحالي كه آموزش هاي كافي در مورد نحوه استفاده درست از فضاهاي مجازي را نديده باشند ممكن است باعث ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله خانه گريزي دختران شود.

اين مشكل به خصوص براي نوجوانان كه سن آن ها حساس است و بسيار كنجكاو و درصدد هويت يابي هستند مي توانند اثرات زيان بار و مخربي را به همراه داشته باشد.

يكي ديگر از عواملي كه باعث مي شود نوجوان شخصيت خود را بر اساس الگوهاي غلط پايه ريزي كند.تقليد كوركورانه و تاثير پذيري از دوستان است كه باعث اختلاف بين نوجوان و خانواده مي شود و نوجوان به هنجارشكني و ستيز با والدين مي پردازد و فرار از خانه را براي دور شدن از والدين در نظر مي گيرد.

 9. فرار دختران از خانه | فقر اقتصادي

زماني كه خانواده گرفتار فقراقتصادي شود و نيازهاي اوليه مانند خوراك ، پوشاك و بهداشت در خانواده تامين نشود، در بين اعضاي خانواده تنش و درگيري افزايش مي بايد و اختلافاتي را در ميان اعضاي خاانواده ايجاد مي كند و اين اختلافات باعث برهم خوردن تعادل نظام خانوادگي مي شود.

فقر اقتصادي و تهي دستي خانواده كودك را به سمت كار كردن در سن پايين ميكشاند كه باعث مي شود كودك به سمت كار هاي خلاف برود و شغل هاي نامناسبي را تجربه كند و دختران به فرار از خانه فكر كنند. وهمچنين در بسياري از خانواده هاي فقر به دختران توجه نمي شود و ناديده گرفته مي شوند و همين بي محبتي باعث ميشود دختران به سمت بيرون از خانه كشيده شوند و چون موقعيت رشد و پيشرفت آن ها در خانه امكان پذير نيست به راحتي گول افراد تبهكار را مي خورند.

پيشگيري از فرار دختران از خانه

والدين مي توانند با رعايت كردن برخي از نكات از خانه گريزي دختران،ناراحتي و هنجارشكني آن ها پيشگيري كنند.

نكات عبارت اند از:

1.ارتباط صميمانه

والدين بايد با فرزندان رابطه صميمانه و دوستانه اي داشته باشيد و در عين حال كه محدوديت هاي مشخصي براي فرزندان در نظر ميگيريد بايد آزادي هاي قابل قبولي در اختيارشان قرار دهيد تا با شما احساس راحتي داشته باشند و در هنگام وقوع مشكل صحبت با والدين را به دوستان ترجيح دهند.نقش مادر در اين زمينه بسيار پررنگ است و يكي از مهم ترين اعضاي خانواده در برقرار كردن حس رفاقت بين خود و فرزندان به شمار مي آيد.و مادر بايد با رفتارهاي صحيح با فرزند خود به خوبي آشنا باشد تا كمتر با فرزندان به مشكل خورد.

 2.توجه به مشكلات روحي

اهميت دادن به حالت روحي فرزندان بسيار مهم است و والدين بايد مراقب حالت روحي فرزندان باشيد زيرا بسياري از نوجوانان در شرايط استرس زا و ناراحتي به فكر از خانه فكر مي كنند.والدين بايد اطلاعات خود را در مورد دوره نوجواني بالا ببرند  و آگاهي كافي داشته باشند و بيشتر به فرزند خود توجه كنند چون نوجواني دوره طغيان احساسات است.

مشكلات والدين و فرزندان يك مساله طبيعي است اما اگر والدين آگاهي كافي نداشته باشند و با روحيات فرزندان آشنا نباشند ممكن است اين ناآگاهي به يك فاجعه همچون فرار دختران از خانه تبديل شود.

 3.جدي گرفتن تهديدها

نوجوانان قبل از اينكه تصميم به فرار از خانه بگيرند سعي ميكنند راه ارتباطي با خانواده را به روش ها ديگري به دست آوردند و با اعضاي خانواده ارتباط خوبي برقرار كنند. اما اگر موفق نشدند تهديد هايي را انجام ميدهند كه نمونه هاي بارز آن خودكشي و فرار از خانه است.والدين بايد اين تهديدها را جدي بگيرند وسعي كنند اين مشكلات را حل كنند.البته اين معني را نمي دهد كه والدين به همه خواسته هاي فرزندان بها دهند ونبايد همه را به خاطر فرزند خود قبول و مطيع فرزند باشند.

سخن آخر

بلوغ سن بسيار حساسي براي دختران است.آگاهي دادن به خانواده ها درمورد تغييرات سن بلوغ با استفاده از آموزش و استفاده از خدمات مشاوره ميتواند جلوي بسياري از اتفاقات ناخوشايند را بگيرد.براي جلوگيري از اين معضل اجتماعي بايد والدين محيط گرم و دوستانه در خانواده و روابط مناسب و صميمي با دختران ايجاد كنند.

 رفتار صحيح مادر با دختر نوجوان خيلي مهم است و به دختر كمك ميكند تا در صورت وجود مشكل مادر را به عنوان حامي خود در نظر بگيرد.

 در صورتي كه مشكلات در خانواده قابل حل نباشند و مثل گره كور شده باشند مشاوره خانواده بهترين گزينه براي حل اختلافات است.

مديريت زمان،بهترين روش مديريت زمان با تكنيك پومودوروراست

در زندگي پر مشغله امروزي استفاده بهينه از زمان براي بسياري از افراد ضروري و در عين حال دشوار است. مديريت زمان باعث مي شود كه در زمينه شغلي و تحصيلي برنامه ريزي درستي داشته باشيد و احتمال رسيدن به موفقيت افزايش يابد.و باعث پيشرفت در اهداف شخصي مي شود و با برنامه ريزي و مديريت زمان صحيح، مسير رسيدن به اهداف مشخص مي شود.كمبود زمان به دليل عوامل مختلفي پيش مي آيد كه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

-         داشتن روياهاي غيرمنطقي

-         اهمال كاري و ناتواني در تصميم گيري

-         عدم مهارت در اولويت بندي كارها

-         واگذار نكردن كارها به ديگران

-         نداشتن برنامه ريزي صحيح و درست

و كساني كه با كمبود وقت مواجه مي شوند چون كارشان به درستي پيش نمي رود اعصابشان خورد شده و دچار ناراحتي روحي و رواني مي شوند و فشار رواني و استرس باعث مي شود كه بازدهي كارشان كاهش يابد.به همين دليل بايد با راه هاي مديريت آشنا شويد.يكي از روش هايي كه بازدهي فردي را به حداكثر مي رساند و استفاده اي بهينه از زمان مي كند تكنيك پومودورو مي باشد.در ادامه به مطالعه تكنيك پومودورو مي پردازيم كه امروزه در جهان طرفداران زيادي دارد و بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.

تعريف مديريت زمان

مديريت زمان چيست؟ به معنا آن است كه برنامه هاي خود را به گونه اي زمان بندي و سامان بندي كنيد كه بتوانيد بيشترين بهره وري را داشته باشيد به عبارت ساده تر زمان را به بهترين حالت ممكن بين كارهايتان تقسيم بندي كنيد تا بتوانيد كارها با كيفيت خوب به اتمام برسانيد.بعضي اوقات با زمان كمي رو به رو مي شويد در حالي كه كارهاي شما روي هم انباشته شده است و بسيار زياد است.تقسيم بندي زمان به شما كمك مي كند كه كارهاي خود را به خوبي و هوشمندانه انجام دهيد و از زمان اندك خود بهترين استفاده را داشته باشيد.

 

اهميت مديريت زمان چيست؟

مديريت كردن زمان اهميت بسياري دارد و برخي از اين اهميت ها در ذيل ذكر شده است:

  1. اگر زمان را به درستي مديريت كنيد كارهايتان بازدهي عالي خواهد داشت و موجب افزايش بهره وري و كارايي مي شود.
  2. كاهش استرس،چون كارها به موقع انجام مي شود و طرف حرص نمي خورد.
  3. استفاده عالي از موقعيت ها و فرصت ها و امكان افزايش پيشرفت و موفقيت
  4. بالارفتن اعتماد به نفس،چون كارها به موقع انجام مي شود فرد از كارهايش راضي و خشنود است.
  5. اگر نتواند زماني را به درستي مديريت كند آثار نامطلوبي دارد و باعث استرس و فشار رواني مي شود.
  6. وجه خاص و حرفه اي در تحصيل و شغل
  7. 1.     اهداف غير واقعي
  8. 2.     عدم مديريت زمان به دليل عدم مهارت در اولويت بندي
  9. 3.     واگذار نكردن كارها به ديگران

دلايل كمبود زمان

اگر شما هميشه با كمبود وقت مواجه مي شويد و نمي توانيد به خوبي زمان را مديريت كنيد احتمالا با يكي از دلايل كمبود زمان رو به رو هستيد كه در زير بيان شده است:

بسياري از افراد روياپرداز هستند و هدف هايي در سر دارند كه در توان آن ها نيست و هر چند براي اين اهداف زمان داشته باشند باز هم به نتيجه نمي رسند پس افراد بايد توانايي هايي خود را در نظر بگيرند و با محدوديت زمان آشنايي داشته باشند تا بتوانند اهداف خود را انتخاب كرده و به آن ها نظم بدهند در غير اين صورت و حجم زيادي از كارها رو به رو مي شوند كه جز سردرگمي چيزي براي آن ها ندارد.و در نهايت با كمبود وقت مواجه مي شوند.

امروزه مشغله ها زياد است و افراد نمي رسند همه كارها را انجام دهند و بسياري از افراد هستند كه وقتي كارها روي هم انباشته مي شود سردرگم مي شوند و توانايي اولويت بندي در كارها را ندارند در نتيجه با كمبود وقت مواجه مي شوند. اگر آن ها مهارتي در اولويت بندي كارها داشته باشند مي توانند زمان خود را تقسيم بندي كنند تا به راحتي كارها را به اتمام برسانند.

گاهي اوقات بهتر است براي اينكه كارها به بهترين صورت انجام گيرد هر كار را به شخص خاصي بدهيم و كارها را بين افراد تقسيم كنيم. اين تقسيم كار باعث مي شود كه زمان به خوبي مديريت شود و كار با كيفيت انجام شود. اما بعضي اوقات پيش مي آيد كه در هنگام تقسيم بندي كار ،اشتباه كرده ايم و كار موردنظر را به فردي سپرده ايم كه توانايي انجام آن را را ندارد و وقت و زمان زيادي را هدر داده است.در نتيجه بهتر است هر كار را به فردي كه در آن زمينه تخصص داره محول كنيم.

  1. 4.     اهمال كاري
  2. 1.     اهداف خود را به گام هاي كوچك تقسيم كنيد
  3. 2.     برنامه ريزي كردن
  4. 3.     ناتواني در حفظ تمركز براي طولاني مدت
  5. 4.     مديريت زمان ، استفاده از تايمر 25 دقيقه اي

يكي از مهم ترين عواملي كه براي كمبود وقت مي توان نام برد اهمال كاري مي باشد يعني طرف زمان خود را هدر مي دهد و كارهاي فرعي مي پردازد و به علت هاي مختلف كار را به تعويق مي اندازد و هنگامي كه زمان موردنظر به حداقل رسيد شروع به انجام دادن كار مي كند و كار را با عجله به اتمام مي رساند در حالي كه كار كيفيت خوبي ندارد.

تكنيك پومودورو از راه هاي مديريت زمان

يكي از رايج ترين روش براي مديريت زمان استفاده از تكنيك پومودورو مي باشد.

تكنيك پومودورو چيست؟ تكنيكي است كه زمان مشخص شده را صرفا براي يك تكليف تقسيم بندي مي كند و زمان استراحت در بين بازه هاي كاري در نظر مي گيرد.

اهداف تكنيك پومودورو:

-         بهره گيري از حداكثر بازده فردي هنگام انجام دادن فعاليت ها

-         استفاده بهينه از زمان تعيين شده

-         تاكيد بر توانايي فرد در زمينه فعاليت مورد نظر

-         تمركز داشتن و توجه  به فعاليت

مديريت زمان ، با تكنيك پومودورو آشنا شويد

يك پژوهشگر و كارآفرين موفق به نام فرانچسكو سيريلو براي اينكه اهداف تحصيلي خود را به خوبي دنبال كند و به موفقيت برسد تكنيك پومودورو را براي مديريت كردن زمانش ابداع كرد.او يك تايمر به شكل گوجه فرنگي داشت و اين تايمر به صورت ميكانيكي كار مي كرد و زمان را تقسيم بندي مي كرد و فرانچسكو با استفاده از زمان تقسيم بندي شده كارش را به خوبي انجام مي داد. و اسم تكنيك به معني گوجه فرنگي در زبان ايتاليايي است.

پايه و اصول تكنيك پومودورو

در تكنيك پومودورو نكاتي وجود دارد مثلا اگر شما براي موضوع و يا تكليفي زمان محدود در نظر بگيريد خيلي بهتر است و فعاليت را با تمركز و دقت بهتري انجام مي دهيد تا اينكه بدون در نظر گرفتن زمان و بدون اينكه دقت كنيد چقدر زمان صرف انجام فعاليت شده است شروع به انجام كار كنيد. و بهتر است هنگام انجام فعاليت،ذهن خود را بر روي همان فعاليت متمركز كنيد تا بتوانيد در زمان محدود ولي با كيفيت انجام دهيد اگر چند فعاليت را باهم انجام دهيد باعث حواس پرتي مي شود و كارايي و نتيجه مناسبي به همراه نخواهد داشت.

مديريت زمان ،شيوه اجراي تكنيك پومودورو چگونه است

تكنيك پومودورو به صورت زير اجرا مي شود:

اگر يك هدف بزرگ را در نظر بگيريد ممكن است دچار ترس شويد و آرامش كافي براي رسيدن به هدف نداشته باشيد. براي مقابه با هراس ايجاد شده بايد هدف را به هدف هاي كوچك تقسيم كنيد تا با آسودگي و آرامش خاطر بتوانيد براي هدف خود تلاش كنيد و در مسير رسيدن به هدف لذت ببريد و دچاره دلهره و ترس نباشيد. و هنگامي كه هدف هاي كوچك به نتيجه مي رسد باعث مي شود كه انگيزه بگيريد و براي رسيدن به هدف بعدي با يك نيرو خاص عمل كنيد در نتيجه انگيزه باعث مي شود كه با تمركز بهتر و بازدهي بالاتري به هدف نهايي برسيد.

قبل از اينكه تكنيك پومودورو را شروع كنيد بايد تعداد فعاليت هايي كه قصد داريد انجام دهيد را مورد بررسي قرار دهيد و همچنين زماني را مشخص كنيد و بر اساس فعاليت مورد نظر زمان را تخمين بزنيد تا بتوانيد بهترين زمان را براي فعاليت در نظر بگيريد.

انسان نمي تواند براي يك مدت طولاني تمركز داشته باشد در اينجا تكنيك پومودورو زمان را به خوبي تقسيم كرده و بعد از هر 25 دقيقه كار و فعاليت زمان استراحتي را در نظر گرفته است.

براي انجام يك فعاليت بايد زمان را به خوبي مديريت كنيد براي اين كار مي توانيد از يك تايمر استفاده كنيد و آن را براي 25 دقيقه تنظيم كنيد و بعد از هر 25 دقيقه فعاليت، 5 دقيقه استراحت كنيد و اين روند را 4 مرتبه تكرار كنيد و بعد 15 الي 30 دقيقه به استراحت بپردازيد.  تا بتوانيد دوباره 4 دوره 25 دقيقه آماده شويد.

5. نحوه سپري كردن زمان هاي استراحت

همانطور كه گفته شد براي فعاليت ها بازه زماني خاصي در نظر گرفته شده است و هر 25 دقيقه فعاليت نياز به 5 دقيقه استراحت دارد و شما بايد در اين فرصت به كار فكر نكنيد و با بلند شدن از ميز كار،نوشيدن آب ،خوردن ميوه و تنقلات و قدم زدن و ... انرژي را براي ادامه كار به دست آوريد و بايد 4دوره اين 25دقيقه كار و 5دقيقه استراحت را انجام دهيد و بعد از آن استراحتي 15الي 30 دقيقه اي داشته باشيد.و به انجام فعاليت هاي آرامش بخش بپردازيد تا بتوانيد با انرژي مضاعف در مسير هدف قرار گيريد.

 6. پايبند بودن به برنامه زماني

پايبند بودن به برنامه و انجام فعاليت بر اساس زمان مشخص شده  در تكنيك پومودورو اهميت بسياري دارد و شما در هنگام انجام فعاليت بايد عواملي كه باعث عدم تمركز شده را بشناسيد و هنگام فعاليت گرفتار آن ها نشويد و اين عوامل ممكن است بازي با گوشي،تلفن زدن و صحبت كردن با دوستان وبسياري از كارهاي ديگر باشد چون باعث پايين آمدن كارايي تكنيك مي شوند.پس در صورت امكان كارهاي متفرقه را در زمان استراحت خود انجام دهيد و زمان را به درستي مديريت كنيد و خانواده و اطرافيان در جريان برنامه ريزي خود قرار دهيد تا در زمان مشخص شده مزاحم فعاليت شما نشوند.

معناي زندگي، خودتان معناي واقعي زندگي را بيابيد.

معناي واقعي زندگي مفهوم پيچيده‌ايست كه مي‌تواند به سادگي ذهن يك انسان باهوش را روز و شب درگير

كند. در زندگي با سوالاتي ممكن است رو به رو شويد كه نتوانيد به آن ها پاسخ دهيد.مثلا زندگي چيست؟ جهان هستي كجاست؟ جايگاه من در جهان هستي كجاست؟ چرا به جهان هستي پا گذاشته ام؟ هدف از زندگي چيست ؟ معناي واقعي زندگي چيست؟ و بسياري از سوال هاي ديگر. شايد نتوانيد به طور كامل زندگي را درك كنيد و بفهميد كه چرا و چگونه بايد زيست اما مي توانيد براي خود زندگي را تعرف كنيد و بر اساس علايق خود دنبال اهداف برويد و براي رسيدن به هدف ها تلاش كنيد. همه افراد براي اينكه با خودشناسي آشنا شوند و معني زندگي را بتوانند درك كنند بايد با اصولي آشنا شوند. كه در اين مقاله به بررسي موضوع مي پردازيم و نكات مربوط به درك زندگي را بيان مي كنيم تا بتوانيد اين مسئله را درك كنيد.

زندگي و معناي زندگي چيست؟

معناي زندگي از ديدگاه افراد متفاوت است و هر كس همانطور كه فكر مي كند زندگي را مي بيند و به عبارتي فكر و ذهن هر كس، به طور مستقيم با معناي زندگي در ارتباط است. و هر طور كه به زندگي فكر كنيد زندگي به همان صورت پيش مي رود. و انسان ها شخصيتي غايب نگر و هدف جو دارند و هميشه دوست دارند بدانند كه پايان مسير چه مي شود و هدف به كجا مي رسد. اما گاهي اوقات پيش مي آيد كه حس ذاتي و دروني به دلايل مختلف فراموش مي شود.

گاهي اوقات انسان با سوالاتي مواجه مي شود و براي اينكه بتواند زندگي را بهتر درك كند به دنبال درك معني زندگي مي رود. و اين شخص در طول زندگي به اين نكته رسيده است كه بدون هدف زندگي معنا ندارد و بسيار بيهوده و كسل كننده است و اگر زندگي بي هدف باشد ارزش ندارد و باعث سردرگمي انسان مي شود.و اين بي ارزشي ربطي به رفاه و امكانات و مسائل ديگر زندگي ندارد و بسياري از افرادي كه به دنبال درك زندگي مي روند گذشته آن ها با اهدافي بوده و سربلند و شاد بوده اند. و اگر زندگي را درك نكنند موجب ناراحتي و ياس آن ها مي شود.

زندگي را مي توان به دو بعد تقسيم كرد: بعد مادي و بعد معنوي

انسان بايد بداند كه كامياني و سعادت و خوشبختي او در كدام بعد است. و آن را انتخاب كند.بعد مادي فنا پذير است و به همين دليل در اولويتدوم قرار مي گيرد. بعد معنوي و درك معنوي زندگي مفهومي انتزاعي و شخصي دارد و هر كس بر اساس شخصيت خود آن را انتخاب مي كند.

براي يافتن معناي زندگي به قلب تان گوش كنيد!

براي اينكه بتوانيد زندگي را درك كنيد بايد به نجواي قلبتان گوش دهيد. مكان ساكتي را انتخاب كنيد همه چيز را رها كنيد و چشم ها را ببنديد و با تمركز به قلب خود توجه كنيد و به ندايي كه از دل آن بر مي خيزد گوش دهيد و در اين هنگام چيزي را كه احساس مي كنيد همان زندگي مي باشد.

سكوت و آرامش ايجاد شده باعث مي شود شما صداي قلبتان را بشنويد و در اين فضاي ايجاد شده شما مي توانيد با حس دروني خود آشنا شويد و آن را كشف كنيد.گوش دادن به نداي قلبتان باعث مي شود كه پاسخ پرسش هاي زير را بيابيد.

  • چه چيز باعث شادي شما مي‌شود؟
  • چه جايي به شما حس ماجراجويي‌هاي ساده كودكانه مي‌دهد؟
  • چه چيزي باعث درد مي‌شود؟ چه چيزي آن را پايان مي‌دهد؟
  • چه چيزي در شما شك و ترديد ايجاد مي‌كند؟
  • از چه چيزي فرار مي ‌كنيد؟

اگر به سوالات فوق صادقانه پاسخ دهيد مي توانيد با معناي زندگي را درك كنيد و بر اساس آن براي خود اهدافي را تعيين كنيد و براي رسيدن به اهداف تلاش كنيد در اين صورت زندگي برايتان زيباتر خواهد شد و معني پيدا خواهد كرد.

بي هدفي در زندگي

بسياري از افراد هستند كه معناي زندگي را درك نكرده اند و براي خود هدف مشخصي ندارند اين افراد در زندگي احساس پوچي مي كنند. اگر چه اين افراد ممكن است براي خريد خانه يا ماشين و وسايل لوكس و ...برنامه داشته باشند و به آن ها برسند اما چون دركي از زندگي ندارند نمي توانند با اين اهداف كوچك حال خود را خوب كنند. اين افراد براي اينكه احساس پوچي و بيهودگي را از خود دور كنند بايد معني زندگي را درك كنند و اين افراد بهتر است زندگي افراد موفق را بخوانند تا با دغدغه ها و هدف هاي آن ها آشنا شوند تا جرقه اي در ذهنشان به وجود آيد و بتوانند بهترين مسير را انتخاب كنند.

افرادي كه هدفي ندارند براي اينكه احساس بي فايده بودن و پوچ بودن را از خود دور كنند بسيار سخت تلاش مي كنند ولي همچنان در پايان روز زندگي براي آنها معنايي ندارد و تكراري است. افراد بايد با موهبت هاي الهي آشنا شوند و آن ها را بشناسند و استعدادهاي خود را شناخته و براي رشد آن تلاش كنند تا بتوانند معني زندگي را درك كنند. اما بيشتر مردم قدر موهبت ها و داشته ها را نمي دانند و به آن ها توجهي نمي كنند.

درمان هاي روانشناختي و كمك آن ها به كشف معناي زندگي

درك و فهميدن زندگي بسيار اهميت دارد و يكي از اهداف مهم در بسياري از رويكردهاي روانشناسي است. در ادامه با روش هايي كه باعث درك معني زندگي مي شود آشنا مي شويد.

  1. 1.     كشف معناي زندگي به كمك لوگوتراپي

درك كردن زندگي و پي بردن به معني زندگي اهميت بسياري دارد و در اين زمينه رويكردي تحت عنوان لوگوتراپي يا معنا درماني ابداع شده است تا بتوان به كمك آن معني زندگي را درك كرد . اين رويكرد را شخصي به نام دكتر ويكتور فرانكل روانشناس اتريشي ابداع كرده است اين روانشناس در زندگي خود سختي هاي بسياري ديده است و رنج هاي بسياري كشيده است او در اردوگاه كار اجباري اسير بوده است و خانواده است در كوره هاي آدم سوزي و اسارتگاه ها كشته شده اند. و به همين دليل براي اون سوال پيش آمد انسان به چه اميدي زنده است و چه جيز باعث مي شود اين رنج ها را تحمل كند و او به اين نتيجه رسيد كه اگر به چراي زندگي پاسخ دهد مي تواند به بهترين حالت ممكن زندگي اش رابسازد.

دكتر فرانكل معتقد بود معني زندگي براي انسان هاي مختلف متفاوت است و معناي واحدي براي آن ها وجود ندارد و براي پي بردن به اين گوهر باارزش بايد به درون خود نگاه كنيم و به مكاشفه دروني بپردازيم و به ارزش ها و راز و رمز هايي كه در وجود انسان قرار گرفته است پي ببريم. و هيچ كس نمي تواند معني زندگي خود به شما تحمل كند يا به طور اختصاصي همان معني زندگي خود را براي همه در نظر بگيرد.چون معني زندگي براي هر كس متفاوت است و بر اساس سختي ها و مشكلاتي كه در زندگي به وجود مي آيد افراد معني متفاوتي را برداشت مي كنند و بر اساس اين معنا، زندگي دوباره خود را آغاز مي كنند.

  1. 2.     روان درماني التقاطي

بسياري از درمانگران سعي دارند تا لوگودرماني يا همان معنا دادن به زندگي را در بسياري از تكنيك هاي روان شناختي خود همراه كنند.درمانگران براي درمان از تكنيك هاي زير استفاده مي كنند.

-         روان كاوي

-         درمان شناختي

-         درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

-         پرداختن به افكار تحريف شده يا تعارض‌هاي بنيادي بيمار

-         در نظر گرفتن دغدغه هاي وجودي فرد

درمانگران بر اساس اين رويكردها سعي ميكنند تا بيمار معني زندگي را درك كند.

  1. 3.     كاربرد معنا درماني براي اختلالات و مشكلات روان شناختي 

بسياري از روانشناسان براي درمان بيماران از معنا درماني استفاده مي كنند تا بتوانند به آن ها كمك كنند از انرژي دروني خود استفاده كنند و رن جها و مشكلاتي كه كشيده اند را كنار گذاشته و با شادي و انرژي مثبت به زندگي نگاه كنند و زندگي خوشي را براي خود بسازند.آن ها مي توانند با درك معنا زندگي و جهان هستي رضايت دروني خود را افزايش دهند. روانشناسان براي حل بيماري نظير اضطراب مرگ، افسردگي، درگيري در اعتياد، الكليسم و ساير مشكلات روانپزشكي از معنا درماني استفاده مي‌كنند.

  1. 4.     راهكارهايي براي كشف معنا در زندگي
  2. 1.     ذهن آگاهي را تمرين كنيد

براي اينكه معناي زندگي را درك كنيد مي توانيد از يك درمانگر كمك بگيريد و در كنار درمانگر از راهكارهايي استفاده كنيد كه باعث مي شود معناي زندگي را به خوبي بشناسيد و راحت تر آن را پيدا كنيد و احساس رضايت دروني داشته باشيد. در زير با اين راهكارها آشنا خواهيد شد.

بسياري از افراد آنقدر درگير افكار مختلف هستند كه بسياري از چيزها را نمي بينند و نمي توانند از آن ها لذت ببرند مثلا طلوع و غروب خورشيد بسيار زيباست و اگر كسي ذهن آگاهي داشته باشد مي تواند لحظات پر خاطره اي براي خود بسازد.و از عظمت و بزرگي خدا لذت ببرد و در آفرينش طبيعت و نعمت هاي خدا تفكر كرده تا معناي زندگي را به قشنگي درك كند. افرادي كه به اين مسائل توجه نمي كنند مشغله ذهني زيادي دارند و آنها بايد از تكنيك آگاهي ذهن استفاده كنند تا بتوانند در لحظات مختلف شادي هاي متفاوتي را كسب كنند و حضور در لحظه را از دست ندهند. و از چيزهاي كوچك كه در زمان حال احساس مي شود بهترين بهره و الهام را برند. تكنيك آگاهي ذهني يكي از تكنيك هاي جالب در روانشناسي است.

  1. 2.     براي درك كردن معناي زندگي  بايد براي خود هدف بيافرينيد

براي اينكه بتوانيد معناي زندگي را درك كنيد بايد براي خود هدف داشته باشيد چون هدف باعث مي شود سختي هاي زندگي قابل تحمل باشد و براي رسيدن به هدف تلاش كنيد و هدفمندي به خوبي مقصد نهايي را به شما نشان مي دهد. داشتن هدف در زندگي شما را از بسياري از مشكلات نظير افسردگي و اضطراب و بيماري هاي رواني دور مي كند و داشتن هدف در زندگي مانند دوي مارتن است. فردي كه هدف  نهايي خود را مي شناسد و براي رسيدن به قهرماني تلاش مي كند ممكن است در طول مسير بارها به زمين افتاده باشد و با سختي هاي بسياري رو به رو شده باشد ولي چون مي داند مقصد نهايي كجاست براي رسيدن به آن تلاش مي كند و سختي  ها نمي تواند اون را از هذفش باز دارد و تا جايي كه توان دارد براي قهرماني تلاش مي كند.

  1. 3.     روحيه مسئوليت پذيري را در خود تقويت كنيد

افرادي كه معناي زندگي را درك مي كنند به توانايي خود اعتماد دارند و به ارزش خود پايبند هستند اين افراد مسئوليت خود را به خوبي قبول مي كنند و اگر كاري به آنها محول شود احساس مسئوليت پذيري مي كنند. تعهد و مسئوليت پذيري باعث مي شود در زندگي ثابت قدم باشيد.

  1. 4.     كنجكاوي خود را بال و پر دهيد

زندگي ها  سختي و مشقت زيادي دارد و افرادي كه خود را گرفتار اين سختي ها مي كنند و در آن ها غرق مي شوند باعث مي شود احساس بي تفائتي و بي حسي در آن ها به وجود آيد و خيال كنند رنج هاي بيهوده اي را تحمل كرده اند براي اينكه در اين حالت بي تقاوتي باقي نمي مانيد بايد به حس كنجكاوي خود بال و پر دهيد و با بررسي نقاط مثبت و منفي ز ندگي خود نقطه عطفي در ميان آن ها پيدا كنيد و معناي زندگي را درك كنيد بسياري از افراد زندگي و سرنوشت مشابه اي دارند اما برداشت آن ها از زندگي متفاوت است و ممكن است هر كدام معناي مختلفي از زندگي داشته باشند. اين يك درك و سفر دورني است و خود فرد مي تواند معني زندگي را درك كند.

نگاه اهل سخن درباره زندگي

اگه به زندگي افراد بزرگ و مشهور نگاه كنيد و زندگي نامه آن ها را مورد مطالعه قرار دهيد خود را درگير روزمرگي هاي زندگي نكرده و به دنبال درك درستي از زندگي هستيد. و نگاه عميق تري به زندگي خواهيد داشت در زير ديدگاه هاي مختلفي از بزرگان را مورد مطالعه قرار مي دهيم.

  • جاستين ماسك (Justine Musk): هدف از زندگي ترويج استعداد‌ها و موهبت‌هاي خود است.
  •  الكس بلك ول (Alex Blackwell): هدف از زندگي عشق ورزيدن بدون توقع و رسيدن به اين باور است كه شما هميشه شايسته‌ي دريافت عشق هستيد.
  • پاركر هسر (Parker Heuser): هدف از زندگي كشف محيط اطراف‌تان است، كشف خودتان و آنچه آموخته‌ايد. پيرو قلب‌تان و تكامل معنوي خود باشيد.
  • دالايي لاما (The Dalai Lama): شاد بودن، هدف واقعي زندگي است و با شاد بودن حس دورني خوبي را تجربه كنيد.
  • بري دونپورت (Barrie Davenport): هدف از زندگي، آگاهانه و عاشقانه زيستن در لحظه است.
  •  استيو پاولينا (Steve Pavlina): هدف از زندگي، كشف و تجربه است.
  • رالف اسمارت (Ralph Smart): باور دارم هدف از زندگي اين است كه به بهترين نسخه‌‌ي خودمان تبديل شويم.
  • كريستي ماري شلدون (Christi Marie Sheldon): تنها هدف زندگي كه‌ مي‌‌تواند ارضاكننده‌ي روح آدمي‌ باشد، عشق است.
  • ويل مايكل (Will Mitchel): هدف از زندگي، خودشكوفايي است.
  • بايرون كيتي (Byron Katie): براي درك بهتر اينكه هدف از زندگي چيست، بايد بدانيم هدف از زندگي چه چيزي نيست.
  • جاشوا بيكر (Joshua Becker): هدف از زندگي، خدمت به ديگران است.
  • متيو سيلور (Matthew Silver): خداوند به ما قدرت تصميم‌گيري و اراده داده، اما بايد از قلب‌مان براي يافتن آن استفاده كنيم.
  • برندان بيكر (Brendan Baker): هدف از زندگي ساختن چيزي متفاوت است، متفاوت و مثبت!

سخن آخر در مورد معناي زندگي

اگر به معناي زندگي خود پي ببريد باعث مي شود در مسير اهداف خود قرار گيريد و براي رسيدن به اهداف تلاش كنيد و راه رسيدن به اهدافتان بهتر و هموارتر  خواهد بود در اين مسير مي توانيد از روانشناسان كمك بگيريد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد.

مهارت هاي زندگي ،همه آنچه كه بايد داشته باشيم

مهارت هاي زندگي چه هستند و چه كمكي به افراد مي كنند؟ مهارت هاي زندگي يكسري تمرين هاي رفتاري هستند كه باعث مي شوند فرد در موقعيت ها و شرايط مختلف زندگي بتواند بهترين رفتار و برخورد را از خود نشان دهد  و واكنش هاي فرد نسبت  به مسائل زندگي منطقي باشد. چون هيچ انساني كامل نيست و همه انسان ها ضعف هايي دارند و رفتار آن ها با نواقصي همراه است كه مي تواند آسيب ها و مشكلاتي را براي فرد و اطرافيانش به وجود آورد اما شما مي توانيد با شناخت مهارت هاي زندگي تا حدودي رفتار خود را كنترل كنيد و بهترين رفتار را داشته باشيد.چون مهارت هاي زندگي باعث مي شود از نظر روحي و رواني سالم باشيد پس مي توانيد با آموزش و به كمك مشاور مهارت هاي زندگي خود را گسترش دهيد و به شيوه مناسب تر زندگي كنيد در اين مقاله 10مهارت به عنوان مهارت هاي اصلي زندگي شناخته مي شود كه مورد بررسي قرار مي دهيم.

اهميت يادگيري مهارت هاي زندگي

تعريف مهارت زندگي از نظر سازمان بهداشت رواني: مهارت هاي زندگي ،مهارت هايي هستند كه براي افزايش توانايي رواني اجتماعي به افراد آموزش داده مي شود تا هنگامي كه در زندگي با مشكلات و اختلافاتي رو به رو شدند بتوانند به طور موثر و درست با كشمكش هاي زندگي برخورد كنند و افراد به دليل اينكه مهارت هاي زندگي را ياد ندارند و آموزشي نديده اند به مشكلات و شكست و ناكامي هايي در زندگي دچار مي شوند و چون اين مهارت ها ذاتي نيست و افراد براي آنكه بتوانند زندگي مناسبي داشته باشند بايد به يادگيري مهارت ها اهميت بدهند و آموزش ببينند.و نقص هاي خود را برطرف كنند. چون يادگيري مهارت ها نيازمند آموزش و تمرين در موقعيت هاي مختلف است.

1.     مهارت خودآگاهي از اولين مهارت هاي زندگي

مهارت خودآگاهي يكي از مهمترين مهارت هاي زندگي است و خود آگاهي يعني خودتان را به خوبي بشناسيد و شناخت دقيق و درستي از خود پيدا كنيد خودآگاهي يعني فهم و درك صحيحي از عقايد،احساسات ،توانايي ها و مهارت ها، آرا، انديشه ها و هيجان ها و كم و كاستي هاي خود داشته باشيد و به طور دقيق با شخصيت خود آشنا شويد چون اگر شناخت درستي نداشته باشيد در زندگي با مسائل و مشكلات بسياري رو به رو مي شويد و نمي توانيد تصميم هاي درستي براي زندگي و سرنوشت خود بگيريد چون گرفتن بسياري از تصميمات بايد با روحيه و شخصيت شما هم خواني داشته باشد.

براي اينكه مهارت خود آگاهي را تقويت كنيد بايد براي شناخت خود وقت بگذاريد و از خود بپرسيد "من كيستم " تا به خوبي با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شويد براي اينكه به  نتايج بهتري برسيد مي توانيد در مورد شخصيت خود با اطرافيان به گفتگو بپردازيد و نظر آنها را بپرسيد تا با خصوصيات خود آشنا شويد.

2.     حل مسئله و تصميم گيري 

يكي ديگر از مهم ترين مهارت هاي زندگي مي توان به حل مسئله و تصميم گيري اشاره كرد. بسياري از افراد هستند كه قدرت تصميم گيري ندارند و نمي توانند براي سرنوشت خود تصميم درستي بگيرند. چون تصميم گيري و حل مسئله فرايندي است كه باعث مي شود راه حل هاي موثر و درستي كه مطابق با مشكلات روزمرگي است به وجود آيد و مسائل زندگي  با راه حل هاي سازگار حل شود.اگر حل مسئله به درستي انجام شود منابع رواني مثبت مانند رضايت از زندگي ،خشنودي و شادي و اعتماد به نفس را افزايش مي دهد و باعث كاهش منابع رواني منفي مانند بيماري هاي رواني ، افسردگي و ... مي شود.

افراد هنگامي كه با مشكلاتي رو به رو مي شوند براي حل مسئله از دو روش استفاده مي كنند. گروهي از روش هيجان مدار و گروهي از روش مساله مدار

افرادي كه از رويكرد هيجان مدار براي حل مشكل استفاده مي كنند بر اساس هيجانات تصميم مي گيرند و براي اينكه شدت هيجانات منفي خود را كاهش دهند به رفتارهاي مخربي مانند سيگار كشيدن،مشروب خوردن و مصرف مواد مخدر روي مي آورند تا بتوانند راحت تر با احساسات منفي خود كنار بيايند.

اما گروهي كه با رويكرد مساله مدار به حل مشكل مي پردازند در وهله اول قبول مي  كنند كه مشكل قابل حل است و براي حل مشكل با راه حل هاي مختلفي برخورد مي كنند و وقتي پيامدهاي اين راه حل ها را بررسي كردند با توجه به شرايط و موقعيت بهترين راه حل را انتخاب مي كنند تا بتوانند مشكل را حل كنند.

3.     همدلي يا هوش هيجاني

مهارت همدلي يكي از مهارت هاي مهم زندگي است و براي اينكه اين مهارت را ياد بگيريد بايد روابط خود را با افراد بيشتر كنيد و بتوانيد عواطف، احساسات و نيازهاي افراد را به خوبي درك كنيد و بشناسيد. افرادي كه از هوش هيجاني مناسب برخوردارند درك بهتر از ديگران دارند و به راحتي مي توانند با ديگران رابطه برقرار كنند و دوستان بيشتر و بهتري داشته باشند اين افراد روابط اجتماعي آن ها قوي است و هيجانات مخرب آن ها در هنگام برخورد با ديگران كمتر است و مي توانند احساسات خشم و عصبانيت خود راهنگام ارتباط با ديگران كنترل كنند يا كمتر بروز دهند.

4.     مهارت نه گفتن و جرات ورزي

همه افراد بايد اين توانايي را داشته باشند تا هنگامي كه با درخواستي رو به رو مي شوند كه در توانايي آن ها نيست و يا نمي خواهند آن را انجام دهند بايد نه بگويند و مهارت نه گفتن را به خوبي ياد بگيرند اما اين مهارت براي همه افراد اسان نيست و بعضي از افراد به دليل خجالت ،رودروايسي و ... قادر نيستند آن را انجام دهندو كساني كه از مهارت نه گفتن را ندارند وقتي مسئله را قبول مي كنند براي انجام دادن آن با مشكلاتي رو به رو مي شوند و به فردي پرخاشگر تبديل ميشوند.

افرادي منفعل پرخاشگر كساني هستند كه از درون ناراضي هستند ولي خشم و عصبانيت خود را به روز نمي دهند و كار پيشنهاد شده را قبول مي كنند اما در هنگام اجرا به صورت زيركانه و مخفيانه نارضايتي خود را اعلام مي كنند. اين افراد رفتاري منفعلانه دارند يعني در ظاهر مهربان و فروتن هستند و به درخواست هاي همه جواب مثبت مي دهند و پاسخ آن ها بله مي باشد اما در باطن ناراضي هستند و نمي تواند به طرف نه بگويند چون جسارت نه گفتن را ندارند.

بعضي از افراد هستند كه جسارت داشتن و جرئت داشتن را با پرخاشگري اشتباه مي گيرند و باعث مي شوند كه رفتاري خشونت آميز به اطرافيان خود نشان دهند. آن ها براي اينكه بتوانند به خواسته هاي خود برسند و حقوق خود را به دست آورند حرف هاي ناسزا و رفتارهاي زشت و ناپسندي را از خود نشان مي دهند . اما بسياري از افراد هستن كه جرئت و جسارت لازم براي گرفتن حق و حقوق خود را دارند و به راحتي نمي گذارند كه حق آن ها را ضايع كند اين افراد بدون آنكه حقوق ديگران را ضايع كنند براي گرفتن حق خود اقدام مي كنند و اگر نظرشان با نظر ديگران متفاوت باشد حرف شان را مودبانه و منطقي به طرف مقابل مي گويند و باعث جروبحث و رفتارهاي خشونت آميز نمي شوند. اين افراد به راحتي مي توانند به ديگران نه بگويند چون نه گفتن يكي از مهارت هاي مهم زندگي مي باشد.

  1. 5.     تفكر خلاق از مهارت هاي كاربردي در زندگي

افرادي كه داراي تفكر خلاق هستند مي توانند مسائل زندگي را به گونه ي متفاوت و جديدي ببينند اين افراد به دليل خلاقيت از ويژگي منحصر به فردي برخودار هستند كه موارد زير نمونه هايي از ويژگي هاي آن هاست.

-         به نو آوري و تصميم گيري مستقل علاقه دارند.

-         افراد با تفكر خلاق، پديده‌هاي پيچيده را به پديده‌هاي ساده ترجيح مي‌دهند.

-         از پديده‌هاي جزئي قواعد كلي را استخراج كرده و بالعكس مي‌توانند از يك قاعدۀ كلي راه حل جزئي و عيني استنتاج نمايند.

-         مي‌توانند به خوبي بين تفكر منطقي و تفكر غير منطقي هماهنگي ايجاد كنند.

-         براي آن‌ها انگيزه‌هاي دروني نظير خودشكوفايي بيشتر از محرك‌ها و انگيزه‌هاي بيروني نظير تحسين ديگران، به دست آوردن پول و موارد اين چنيني اهميت دارد.

تفكر خلاق به عنوان يكي از مهارت‌هاي زندگي، قابليت پرورش و بهبود دارد. اما براي اين امر بايد شرايط لازم فراهم شود تا فرد بتواند اين توانايي را در خود پرورش دهد. تفكر خلاق در شرايط زير بهتر رشد مي‌كند:

-         آزادي در ابراز عقايد

-        داشتن فرصت و زمان كافي

-         مهم دانستن اشتباهات

-        اعتماد داشتن به دانش و مهارت‌هاي شخصي

-        رو به رو شدن با موقعيت‌هاي چالش برانگيز

  1. 6.     مهارت هاي زندگي ، تفكر انتقادي

تفكر انتقادي نوعي مهارت است كه بهره مندي از آن باعث پيشرفت در زندگي اجتماعي و فردي هر انساني مي شود. در واقع تفكر انتقادي توانايي انسان در انديشيدن به صورت مستقل و منعطف است. و باعث مي شود فرد درمورد تفكرش فكر كند و آن را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. و باعث مي شود فرد كمتر در معرض آسيب جدي قرار گيرد. اين نوع تفكر برخلاف اسمش به معناي انتقاد و يا عيب جويي نيست. كساني كه تفكر انتقادي (critical thinking) را در خود پرورش مي دهند افراد موفقي تلقي مي شوند. جامعه اي كه از اين افراد برخوردار باشد نيز به پيشرفت و توسعه دست خواهد يافت. تفكر انتقادي شامل مهارت ها و تكنيك هايي است كه در صورت آگاهي و پرورششان مي توانيد در برابر مسائل گوناگون با ديد تفكر انتقادي بنگريد.

آموزش سال هاي اول ابتدايي به پرورش تفكر خلاق بسيار كمك مي كند چون مي توانند با سوال هايي ذهن بچه ها را به چالش بكشانند و باعث شوند ذهنيتي خلاق داشته باشند

  1. مهارت مقابله با استرس

افرادي كه استرس خود را كنترل مي كنند و مي توانند به راحتي با آن مقابله كنند قادر خواهند بود تغييرات و دگرگوني هاي زندگي خود را به بهترين شيوه مديريت كنند. از نظر علمي با فعاليت هاي دروني، رواني و رفتاري مي توانيد استرس را كاهش دهيد. افرادي كه در مقابل استرس مقاومت نشان مي دهند و مي توانند با آن مقابله كنند ويژگي هاي زير را دارند.كه باعث مي شود هنگام مقابله به استرس به آن ها كمك زيادي شود.

-         متعهد و مسئول بودن

-          مبارزه طلب

-         چالش جو

-         توانمندي در زمينه هاي مختلف

  1. 8.     مهارت كنترل خشم

يكي از قدرتمندترين احساسات، خشم مي باشد كه بسياري از افراد نمي توانند آن را كنترل كنند و هنگام كنترل كردن آن با مشكلاتي مواجه مي شوند. كنترل كردن خشم به معني اين نيست كه خشونت را كمتر كنيد بلكه بايد شيوه مناسبي براي ابراز كردن خشم را آموزش ببينيد تا بتوانيد هنگامي كه در موقعيتي قرار مي گيريد يا با افراد برخورد مي كنيد با شيوه مناسبي خشم خود را مديريت كنيد.

اكر خشم شما قابل كنترل نيست مي توانيد از مشاوره و روانشناس كمك بگيريد. در زمينه كنترل خشم تكنيك هاي زيادي وجود دارد كه به شرح زير است:

-         تغيير انديشۀ خشم آلود

-         ريلكسيشن

-         حل مساله

-         ورزش و...

  1. 9.     ارتباط موثر و مهارت هاي بين فردي

افرادي به راحتي مي توانند با افراد ارتباط موثري داشته باشند و مهرت ارتباطي را ياد داشته باشند به خوبي  و گشاده رويي مي توانند با ديگران رابطه برقرار كنند و پيام ها را به خوبي به آن ها انتقال دهند و ديگران نيز هنگام برخورد با آن ها احساس راحتي خواهند داشت و رابطه مثبتي با آن ها شكل مي دهند. كه باعث ايجاد حس خوب و آرامش بخشي مي شود. مهارت هاي ارتباطي دو گونه است مهارت ارتباطي پايه و مهارت ارتباطي پيشرفته.

در مهارت ارتباطي پايه بايد به مطالب به خوبي گوش كنيد و به خوبي با طرف به گفتگو بپردازيد به طوري كه بيان شما موثر باشد. در مهارت پيشرمهارت هاي زندگي براي كودكان

فته زبان بدن اهميت بسياري دارد. اين دو مهارت را مي توان به عنوان مهارت ارتباط كلامي و مهارت ارتباط غيركلامي شناخت. و مهارت ارتباط غيركلامي بيشتر احساسات فرد را شامل مي شود يا در هنگام گفتگو به سر تكان دادن و علامت ها و نشانه هايي كه مشخص است منظورشان را به يكديگر مي رسانند اما در ارتباط كلامي بايد با حرف و صحبت با طرف مقابل ارتباط برقرار كنيد و گفنگوي شيريني را تجربه كنيد.

10.اعتماد به نفس از مهارت هاي لازم در زندگي

اعتماد به نفس  به معناي باور داشتن به خود و توانايي‌هايمان فارغ از هر قضاوتي است. اين باور منجر به اين مي‌شود كه افراد بتوانند مسائل و مشكلات پيش روي خود را با قدرت بيشتري حل و فصل كنند و در ارتباط با ديگران به موفقيت بيشتري دست يابند. در واقع هنگامي كه شما به خود اعتماد كافي داشته باشيد و تصويري مثبت و واقعي از خود بسازيد مي‌توانيد اعتماد ديگران را نيز جلب كنيد و در زندگي با مهارت و قابليت‌هاي بيشتري عمل كنيد.  عوامل زير در افزايش اعتماد به نفس تاثير به سزايي دارند.

-        انتخاب درست هدف

-        تشويق شدن از جانب ديگران

-        تقليد و همانند سازي از افرادي با اعتماد به نفس

-        از شكست خود تجربه كسب كنيد

-        معيارها و قواعد اجتماعي و شركت در كنفرانس ها

-        ورزش كردن

-        انتخاب لحن مناسب براي صحبت كردن بر اساس موقعيت و سن افراد

11.مهارت هاي فرعي

علاوه بر مهارت هاي اصلي، مهارت هاي ديگري وجود دارند كه باعث مي شود زندگي بهتري داشته باشيد در زير به بررسي مهارت فرعي مي پردازيم.

-         مهارت تاب آوري: مهارت تاب آوري و تحمل سختي به صورت ساده يعني چقدر ظرفيت بازگشتن از وضعيت هاي دشوار را داريم و چقدر مي توانيم خود را پس از بروز موقعيت هاي سخت، ترميم كنيم.داشتن مهارت تاب آوري و تحمل سختي باعث مي شود با موفقيت از رويدادهاي ناگوار عبور كنيم. با داشتن اين مهارت عليرغم قرار گرفتن در معرض تنش هاي شديد، مي توانيم رشد كنيم. درست مثل يك گل نيلوفر كه در مرداب رشد مي كند. مهارت تاب آوري درست مانند هر مهارت ديگري مي تواند با تلاش و تمرين و چالش هاي مختلف، رشد كند يا ضعيف شود. اين بستگي به خود هر فرد دارد كه در روند آزمون و خطاها و چالش ها رشد مي كند يا ضعيف تر مي شود.

-         مهارت نوشتن: يكي از مهمترين مهارت هاي ارتباطي نوشتن است هنگامي كه نمي توانيد به طور مستقيم با مخاطب ارتباط برقرار كنيد مي توانيد با نوشتن و مكتوب مساله خود را مطرح كنيد. و نوشتن اگر خوب باشد مي تواند  بر چندين نفر تاثير بگذارد و نوشتن به شما كمك مي كند تا ارتباط كلامي شما بهتر و قوي تر شود.

-         مهمهارت مذاكره: مذاكره كردن يك مهارت اكتسابي است كه با تمرين و يادگيري اصول اساسي آن مي توان آن را به دست آورد. موفقيت در مذاكره به شخصيت شما نيز بستگي دارد. اينكه چقدر به خودتان مسلط باشيد و بدانيد به كدام نقطه مي‌خواهيد برسيد. توانايي مذاكره كردن به شما اين امكان را مي دهد كه در موضوعات مختلف بيشترين نفع را ببريد. مذاكره خوب در كارهاي تجاري باعث مي شود كه فرد نفع زيادي ببرد و گامي بزرگ در جهت رشد سازمان و تجارت خود بردارد. افرادي مثل كارمندان و كارگران نيز مي توانند از طريق مذاكره خوب و حرفه اي مشكلات خود را به طور صحيح حل كنند. مثلا ممكن است كارگران از حقوق دريافتي خود ناراضي باشند و از اين طريق بدون بحث و درگيري و با قانع كردن كارگزار خود، حقوق شان را افزايش دهند.

-         مهارت تمركز: تمركز يك توانايي ذهني است كه با آن فرد مي‌تواند تمام توجه‌اش را بر روي يك موضوع خاص بگذارد به طوري كه عوامل ديگر مانع انجام كار او نشوند. نكته مهمي كه در تمركز مهم مي‌باشد اين است كه بتوانيم توانايي نگه داشتن توجه روي موضوع مورد نظر و جلوگيري از حواس پرتي را داشته باشيم. عدم تمركز وابسته به محيط و شخصيت افراد است و جز در برخي اختلالات، كاملا قابل حل است. تمركز مهارتي است كه با تمرين مي‌توان به آن دست يافت و فوايد زيادي دارد. 

مهارت هاي زندگي براي كودكان

مهارت هاي زندگي بسيار مهم است و باعث مي شود فرد و جامعه ي سالمي داشته باشيم و افراد مشكل روحي نداشته باشند و بتواند زندگي خوبي براي خود بسازند. اين مهارت بايد از همان كودكي به كودك آموزش داده شود تا در وجودش به خوبي نهادينه شود اما متاسفانه والدين و معلمان اين موضوع را در نظر نمي گيرند و مهارت هاي زندگي را به كودكان آموزش نمي دهند و اين ممكن است به دليل ناآگاهي آن ها باشد. و هنگامي بزرگسالي ياد گرفتن اين مهارت ها كمي سخت مي شود پس بهتر است والدين با كمك روانشناس اين مهارت ها را به كودك خود آموزش دهند تا كودكشان در آينده زندگي خوبي را تجربه كند.

سخن آخر

يادگرفتن مهارت زندگي يك امر ضروري براي همه افراد است اما افرادي هستند كه به راحتي نمي توانند اين مهارت ها را استفاده كنند اين افراد مي توانند با كمك روانشناس و شركت در همايش ها و كارگاه ها مهارت ارتباطي و مهارت زندگي خود را تقويت كنند تا بتوانند زندگي خوبي براي خود بسازند.

علائم،راه هاي انتقال،پيشگيري و درمان ويروس HPVچيست؟

ويروس اچ پي وي HPV يكي از ويروس‎هايي است كه از طريق رابطه جنسي انتقال داده مي‌شود.و رابطه جنسي مقعدي و دهاني مي تواند يكي از راه هاي انتقال آن باشد.افرادي كه گرفتار اين ويروس مي شوند ممكن است از وجود اين ويروس در بدن خود اطلاع نداشته باشند زيرا اين ويروس مدت زمان طولاني علائم خود را نمايان نمي كند و همين باعث مي شوند روز به روز بيماري شخص افزايش يافته و فرد بيماردر جريان گسترش ويروس نبوده و همين نشانه هاي مخفي ممكن است خطرناك باشد.اگر فرد علائم و نشانه هاي ويروس را هر چه زودتر بشناسد واطلاعات كافي داشته باشد ميتواند براي درمان آن اقدام كند.اگرچه براي درمان HPVهنوز به نتيجه نهايي نرسيده اند اما براي پيشگيري ميتوان از واكسناسيون استفاده كرد و جلوي عارضه آن را گرفت چون بسياري از عارضه هاي HPV قابل درمان است.

ويروس HPV يا پاپيلوماي انساني چيست؟

HPV چيست؟ اچ پي وي يك ويروس است كه 150نمونه با عارضه هاي مختلف دارد.و سال ها بدون علائم در بدن بيمار مي ماند.راه انتقال اين ويروس از طريق رابطه و آميزش جنسي و هرگونه ارتباط پوستي با آلت تناسلي است و ممكن است رابطه دهاني و مقعدي از راه هاي انتقال ويروس HPVباشد.عوارض اين ويروس زگيل و سرطان است.و راه درمان ندارد اما براي پيشگيري آن واكسن موجود است.

انواع ويروس HPV

ويروس اچ پي وي به دو گروه تقسيم مي شود: كم خطر و پر خطر.

ويروس اچ پي دي از نوع كم خطر را مي توان با روش هاي درماني از بين برد و پيشگيري كرد تا به سرطان منجر نشود. ويروس اچ پي وي از نوع پرخطر بسيار خطرناك است و به دليل داشتن سلول هاي غيرعادي باعث سرطان مي شود.اين ويروس انواع مختلفي دارد كه در ذيل به آن اشاره مي شود:

 1.ويروس hpv نوع 6

يكي از نمونه هاي گروه كم خطر ويروس اچ پي وي نوع 6 آن مي باشد كه زگيل هايي به صورت گل كلم بر روي بدن ايجان مي كند اما با واكسن مي توان از پيشرفت آن جلوگيري كرد و بيمار با رعايت دستورات دارويي بهبود يابد.افراد مي تواند قدرت سيستم ايمني خود را درمقابله با انواع بيماري ها بخصوص بيماري هاي مراقبتي با داروهاي تقويتي افزايش دهند و بدني مقاوم داشته باشند.

2. ويروس HPV نوع 11

يكي ديگر از انواع اچ پي وي كم خطر نوع 11 آن است اين نوع نيز با زگيل تناسلي همراه بوده و تغييراتي را در رحم ايجاد ميكند با واكسن مي توان تا حد زيادي از نوع 11در امان ماند و با مصرف داروهاي موضعي درمان مي شود.

90درصد زگيل هاي تناسلي به دليل وجود ويروس HPV  نوع 6 و نوع 11 آن مي باشد.

 3. ويروس HPV نوع 16 و 18

در دسته نوع پرخطر اچ پي وي انواع مختلفي وجود دارند از جمله ميتوان به HPVنوع 16 و 18 اشاره كرد.اين ويروس باعث سرطان دهانه رحم مي شود و 70 درصد از اين نوع سرطان به دليل وجود ويروس HPVنوع 16 و 18 مي باشد.

راه هاي انتقال ويروس اچ پي وي

راه هاي انتقال ويروس HPV به بدن:

  1. آميزش جنسي واژني
  2.  آميزش جنسي مقعدي
  3. آميزش جنسي دهاني
  4. تماس مستقيم پوستي با آلت تناسلي

به طور كلي دليل اصلي HPVرابطه جنسي است و كاندوم تا حدودي ميتواند از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كند اما قسمت هايي از بدن كه با كاندوم پوشيده نيست ميتواند باعث جذب ويروس اچ پي وي شود.

محل هايي مانند استخر،سنگ توالت و دريافت خون آلوده در انتقال اين بيماري نقشي ندارد و اين ويروس فقط از رابطه جنسي وارد بدن مي شود.

عارضه هاي ويروس HPV

ويروس HPV سال ها بدون نشان دادن علائم مي تواند در بدن فرد بيمار باشد و از بين برود و مشكلي براي سلامتي فرد ايجاد نكند.اما در بعضي مواقع ممكن است باعث ايجاد زگيل تناسلي و سرطان شود كه در اين صورت نياز به درمان دارد.و اگر شدت يابد خطراتي براي فرد خواهد داشت.

نوعي از ويروس اچ پي وي وجود دارد كه با زگيل تناسلي نمايان مي شود اما به سرطان منجر نمي شود.

در ذليل با عارضه هاي ويروس HPV آشنا خواهيد شد:

  1. زگيل

بعضي از نمونه هاي ويروس HPV خطرناك نيست و فقط ممكن است باعث زگيل معمولي شود كه به راحتي درمان ميشود.گاهي اوقات باعث زگيل تناسلي مي شود و براي مرد و زن در نواحي مختلفي از بدنشان نمايان مي شود.

زگيل تناسلي در مردان بيشتر بر روي آلت تناسلي،كشاله ران و يا بر روي ران ظاهر مي شود. در زنان در نزديكي واژن،مقعد و دهانه رحم با زگيل تناسلي همراه است.

  1. سرطان

ويروس HPV يكي از عارضه هاي آن سرطان بود كه در زنان بسيار شايع تر مي باشد  و در مردان بسيار كمتر ديده شده است.اين ويروس بيشتر باعث سرطان مقعد ،آلت تناسلي و سرطان هاي گردن رحم و سرطان فرج مي شود.

سرطان هاي گردن رحم در زنان به علت ويروس اچ پي وي است وزناني كه سيگار مي كشند احتمال سرطان رحم آن ها خيلي بيشتر است.

  1. سرطان دهان

يكي از راه هاي انتقال ويروس HPV از طريق رابطه دهاني بود به همين دليل ميتواند باعث بيماري در قسمت هاي مختلف دهان شود كه مهم ترين آن بيماري در دهان و زبان و سرطان حلق مي باشد.و استفاده از مشروبات الكلي و دخانيات احتمال گرفتار شدن به سرطان دهان را افزايش مي دهد.

  1. سرطان هاي ديگر

ويروس HPV با  سرطان هاي مختلفي همراه است و شامل سرطان هايي كه شيوع كمتري دارد نيز مي شود .انواع سرطان فرج،آلت تناسلي وسرطان گردن رحم  و مهبل به دليل وجود ويروس اچ پي وي در بدن است.

50درصد از سرطان هاي فرج به دليل ويروس HPV  است . ويروس اچ پي وي پرخطر باعث ايجاد سرطان مهبل و آلت تناسلي در مردان مي شود.

ويروس HPVعلائم را به خوبي نمايان نمي كند و ممكن است سرطان سال ها بعد از بيماري به وجود آيد. و هنوز مشخص نشده كه چه گروهي از افراد گرفتار ويروس HPV ،سرطان و مشكلات بهداشتي مي شوند. اما بيشترين افرادي كه در معرض ابتلا به اين ويروس اند كساني هستند كه سيستم ايمني بدن آن ها ضعيف است مثلا بيمارن ايدز احتمال اينكه به ويروس اچ پي وي دچار شوند بيشتر است.

رابطه جنسي با وجود ويروس HPV چگونه بايد باشد؟

راه انتقال ويروس HPV از طريق رابطه جنسي بود و به همين دليل ايا با وجود ويروس HPV امكان رابطه جنسي وجود دارد يا خير؟

ابتدا بايد شريك جنسي خود را از وجود بيماري HPV درجريان قرار داده و با رعايت مسائل بهداشتي مي توانيد از انتقال آن جلوگيري كنيد.

براي جلوگيري از انتقال ويروس در حين رابطه بايد از كاندوم و دستكش لايتكس وdental dams استفاده كرد.

بارداري و ويروس HPV

گاهي اوقات مادراني كه مبتلا به ويروس HPV هستند باردار مي شوند و بسيار نگران هستند كه نوزادشان در خطر باشد.در اين مورد ابتدا بايد با پزشك موردنظر مشورت كرده و با توجه به نظر پزشك درمان بيماري را متوقف يا ادامه دهند.بهترين روش براي جلوگيري از انتقال ويروس به نوزاد عمل سزارين است زيرا گاهي اوقات به ندرت در حين زايمان ويروس به نوزاد منتقل مي شود و باعث زگيل تناسلي شده و مشكلات تنفسي براي نوزاد به وجود مي آورد كه خوشبختابه با كمك پزشكان قابل درمان است.

همانطور كه قبلا ذكر شد ويروس HPV  ميتواند سال ها در بدن بدون هيچ علائمي باشد و فرد بيمار در جريان بيماري اش نباشد.گاهي اوقات همسر و شوهر شما به طور ناگهاني نشانه هايي از ويروس HPV در بدنشان ظاهر مي شود اين بدان معنا نيست كه رابطه هاي جنسي با افراد ديگري را تجربه كردند بلكه افرادي كه فعاليت جنسي دارند احتمال ابتلا شدن آن ها به ويروس HPV زياد است.

راه هاي تشخيص ويروس اچ پي وي

زنان درمحدوده سني 21تا 65 سال بهتر است هر سه سال يك بار آزمايش پاپ را انجام دهند تا سلول هاي غير طبيعي در گردنه رحم آن ها مورد بررسي قرار گيرد و يكي از بهترين روش ها براي تشخيص ويروس HPV در زنان مي باشد.اما متاسفانه در مردان هيچ روش غربالگري وجود ندارد.

درمان ويروس اچ پي وي 

ويروس HPV هيچ راه درماني ندارد اما مي توان با روش هايي عارضه هاي آن را كاهش داد يا از بين برد.فردي كه مبتلا به HPV باشد ولي هيچ علائم و زگيل تناسلي نداشته باشد اما باز هم مي تواند ويروس را به شريك جنسي خود منتقل كند.چون ويروس اچ پي وي از بين نمي رود و ممكن است فرد دوباره گرفتار زگيل تناسلي شود. ولي در اكثر مواقع عفونت ناشي از ويروس اچ پي وي كمتر مي شود و يا به مرور زمان از بين مي رود كه ديگر تاثيري بر بدن نمي گذارد.

براي از بين بردن زگيل و ضايعات پيش سرطاني مي توان از روش هاي از جمله منجمد كردن و حلقه هاي الكتريكي استفاده كرد.

راه هاي پيشگيري از ابتلا به ويروس اچ پي وي

براي اينكه گرفتار اين ويروس نشويد بهترين راه آن پيشگيري و رعايت مسائل بهداشتي است.در ذيل با راه هاي پيشگيري آشنا مي شويد.

1. پيشگيري اوليه

آموزش نقش بسيار مهمي براي پيشگيري دارد و براي نوجوانان و جوانان بسيار مفيد است.با شركت در جلسات مشاوره جنسي مي توانيد با بيماري هاي مراقبت هاي جنسي آشنا شويد و اقداماتي براي پيشگيري از ابتلا به آن ها انجام دهيد.داشتن شريك جنسي متعدد مي توانند درصدد گرفتار شدن به ويروس اچ پي وي را افزايش دهد يكي از مؤثرترين راه براي پيشگيري محدود كردن رابطه جنسي است و استفاده از كاندوم نيز مي تواند تا حدودي از ابتلا شدن به ويروس اچ پي وي جلوگيري كند.

 2. پيشگيري ثانويه

ويروس اچ پي وي راه درمان ندارد اما براي پيشگيري آن واكسني موجود است.كساني كه رابطه جنسي داشته و احتمال مي دهند كه سلول هاي آلوده اي در بدنشان وجود دارد با مراجعه پزشك و زدن واكسن قبل از رابطه جنسي مي تواند از سلول هاي آلوده نشده محافظت كنند.چون بهترين زمان براي زدن واكسن قبل از شروع رابطه جنسي است .و احتمال اينكه براي سلول هاي آلوده نشده مؤثر باشد بسيار زياد است.

انجام تست پاپ اسمير يكي از روش هايي است كه ميتواند ويروس را قبل از سرطاني شدن شناسايي كند در اين صورت با كمك پزشكان مي تواند ويروس را از بين برد و بيماري را شكست داد.

مديريت زمان،بهترين روش مديريت زمان با تكنيك پومودوروراست

در زندگي پر مشغله امروزي استفاده بهينه از زمان براي بسياري از افراد ضروري و در عين حال دشوار است. مديريت زمان باعث مي شود كه در زمينه شغلي و تحصيلي برنامه ريزي درستي داشته باشيد و احتمال رسيدن به موفقيت افزايش يابد.و باعث پيشرفت در اهداف شخصي مي شود و با برنامه ريزي و مديريت زمان صحيح، مسير رسيدن به اهداف مشخص مي شود.كمبود زمان به دليل عوامل مختلفي پيش مي آيد كه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

-         داشتن روياهاي غيرمنطقي

-         اهمال كاري و ناتواني در تصميم گيري

-         عدم مهارت در اولويت بندي كارها

-         واگذار نكردن كارها به ديگران

-         نداشتن برنامه ريزي صحيح و درست

و كساني كه با كمبود وقت مواجه مي شوند چون كارشان به درستي پيش نمي رود اعصابشان خورد شده و دچار ناراحتي روحي و رواني مي شوند و فشار رواني و استرس باعث مي شود كه بازدهي كارشان كاهش يابد.به همين دليل بايد با راه هاي مديريت آشنا شويد.يكي از روش هايي كه بازدهي فردي را به حداكثر مي رساند و استفاده اي بهينه از زمان مي كند تكنيك پومودورو مي باشد.در ادامه به مطالعه تكنيك پومودورو مي پردازيم كه امروزه در جهان طرفداران زيادي دارد و بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.

7 تكنيك كسب محبوبت

 

تعريف مديريت زمان

مديريت زمان چيست؟ به معنا آن است كه برنامه هاي خود را به گونه اي زمان بندي و سامان بندي كنيد كه بتوانيد بيشترين بهره وري را داشته باشيد به عبارت ساده تر زمان را به بهترين حالت ممكن بين كارهايتان تقسيم بندي كنيد تا بتوانيد كارها با كيفيت خوب به اتمام برسانيد.بعضي اوقات با زمان كمي رو به رو مي شويد در حالي كه كارهاي شما روي هم انباشته شده است و بسيار زياد است.تقسيم بندي زمان به شما كمك مي كند كه كارهاي خود را به خوبي و هوشمندانه انجام دهيد و از زمان اندك خود بهترين استفاده را داشته باشيد.

 

اهميت مديريت زمان چيست؟

مديريت كردن زمان اهميت بسياري دارد و برخي از اين اهميت ها در ذيل ذكر شده است:

  1. اگر زمان را به درستي مديريت كنيد كارهايتان بازدهي عالي خواهد داشت و موجب افزايش بهره وري و كارايي مي شود.
  2. كاهش استرس،چون كارها به موقع انجام مي شود و طرف حرص نمي خورد.
  3. استفاده عالي از موقعيت ها و فرصت ها و امكان افزايش پيشرفت و موفقيت
  4. بالارفتن اعتماد به نفس،چون كارها به موقع انجام مي شود فرد از كارهايش راضي و خشنود است.
  5. اگر نتواند زماني را به درستي مديريت كند آثار نامطلوبي دارد و باعث استرس و فشار رواني مي شود.
  6. وجه خاص و حرفه اي در تحصيل و شغل
  7. 1.     اهداف غير واقعي
  8. 2.     عدم مديريت زمان به دليل عدم مهارت در اولويت بندي
  9. 3.     واگذار نكردن كارها به ديگران

دلايل كمبود زمان

اگر شما هميشه با كمبود وقت مواجه مي شويد و نمي توانيد به خوبي زمان را مديريت كنيد احتمالا با يكي از دلايل كمبود زمان رو به رو هستيد كه در زير بيان شده است:

بسياري از افراد روياپرداز هستند و هدف هايي در سر دارند كه در توان آن ها نيست و هر چند براي اين اهداف زمان داشته باشند باز هم به نتيجه نمي رسند پس افراد بايد توانايي هايي خود را در نظر بگيرند و با محدوديت زمان آشنايي داشته باشند تا بتوانند اهداف خود را انتخاب كرده و به آن ها نظم بدهند در غير اين صورت و حجم زيادي از كارها رو به رو مي شوند كه جز سردرگمي چيزي براي آن ها ندارد.و در نهايت با كمبود وقت مواجه مي شوند.

امروزه مشغله ها زياد است و افراد نمي رسند همه كارها را انجام دهند و بسياري از افراد هستند كه وقتي كارها روي هم انباشته مي شود سردرگم مي شوند و توانايي اولويت بندي در كارها را ندارند در نتيجه با كمبود وقت مواجه مي شوند. اگر آن ها مهارتي در اولويت بندي كارها داشته باشند مي توانند زمان خود را تقسيم بندي كنند تا به راحتي كارها را به اتمام برسانند.

گاهي اوقات بهتر است براي اينكه كارها به بهترين صورت انجام گيرد هر كار را به شخص خاصي بدهيم و كارها را بين افراد تقسيم كنيم. اين تقسيم كار باعث مي شود كه زمان به خوبي مديريت شود و كار با كيفيت انجام شود. اما بعضي اوقات پيش مي آيد كه در هنگام تقسيم بندي كار ،اشتباه كرده ايم و كار موردنظر را به فردي سپرده ايم كه توانايي انجام آن را را ندارد و تكنيك غلبه بر نگراني ها، دلشوره ها و استرس ها بدانيد و وقت و زمان زيادي را هدر داده است.در نتيجه بهتر است هر كار را به فردي كه در آن زمينه تخصص داره محول كنيم.

افكارهاي جنسي چيست؟

 

  1. 4.     اهمال كاري
  2. 1.     اهداف خود را به گام هاي كوچك تقسيم كنيد
  3. 2.     برنامه ريزي كردن
  4. 3.     ناتواني در حفظ تمركز براي طولاني مدت
  5. 4.     مديريت زمان ، استفاده از تايمر 25 دقيقه اي

يكي از مهم ترين عواملي كه براي كمبود وقت مي توان نام برد اهمال كاري مي باشد يعني طرف زمان خود را هدر مي دهد و كارهاي فرعي مي پردازد و به علت هاي مختلف كار را به تعويق مي اندازد و هنگامي كه زمان موردنظر به حداقل رسيد شروع به انجام دادن كار مي كند و كار را با عجله به اتمام مي رساند در حالي كه كار كيفيت خوبي ندارد. ترس از شكست نداشته باشيد.

تكنيك پومودورو از راه هاي مديريت زمان

يكي از رايج ترين روش براي مديريت زمان استفاده از تكنيك پومودورو مي باشد.

تكنيك پومودورو چيست؟ تكنيكي است كه زمان مشخص شده را صرفا براي يك تكليف تقسيم بندي مي كند و زمان استراحت در بين بازه هاي كاري در نظر مي گيرد.

اهداف تكنيك پومودورو:

-         بهره گيري از حداكثر بازده فردي هنگام انجام دادن فعاليت ها

-         استفاده بهينه از زمان تعيين شده

-         تاكيد بر توانايي فرد در زمينه فعاليت مورد نظر

-         تمركز داشتن و توجه  به فعاليت

12 راه حرفه اي متقاعد كردن ديگران و موفقيت در بحث

مديريت زمان ، با تكنيك پومودورو آشنا شويد

يك پژوهشگر و كارآفرين موفق به نام فرانچسكو سيريلو براي اينكه اهداف تحصيلي خود را به خوبي دنبال كند و به موفقيت برسد تكنيك روانشناسي موفقيت پومودورو را براي مديريت كردن زمانش ابداع كرد.او يك تايمر به شكل گوجه فرنگي داشت و اين تايمر به صورت ميكانيكي كار مي كرد و زمان را تقسيم بندي مي كرد و فرانچسكو با استفاده از زمان تقسيم بندي شده كارش را به خوبي انجام مي داد. و اسم تكنيك به معني گوجه فرنگي در زبان ايتاليايي است.

پايه و اصول تكنيك پومودورو

در تكنيك پومودورو نكاتي وجود دارد مثلا اگر شما براي موضوع و يا تكليفي زمان محدود در نظر بگيريد خيلي بهتر است و فعاليت را با تمركز و دقت بهتري انجام مي دهيد تا اينكه بدون در نظر گرفتن زمان و بدون اينكه دقت كنيد چقدر زمان صرف انجام فعاليت شده است شروع به انجام كار كنيد. و بهتر است هنگام انجام فعاليت،ذهن خود را بر روي همان فعاليت متمركز كنيد تا بتوانيد در زمان محدود ولي با كيفيت انجام دهيد اگر چند فعاليت را باهم انجام دهيد باعث حواس پرتي مي شود و كارايي و نتيجه مناسبي به همراه نخواهد داشت.

مديريت زمان ،شيوه اجراي تكنيك پومودورو چگونه است

تكنيك پومودورو به صورت زير اجرا مي شود:

اگر يك هدف بزرگ را در نظر بگيريد ممكن است دچار ترس شويد و آرامش كافي براي رسيدن به هدف نداشته باشيد. براي مقابه با هراس ايجاد شده بايد هدف را به هدف هاي كوچك تقسيم كنيد تا با آسودگي و آرامش خاطر بتوانيد براي هدف خود تلاش كنيد و در مسير رسيدن به هدف لذت ببريد و دچاره دلهره و ترس نباشيد. و هنگامي كه هدف هاي كوچك به نتيجه مي رسد باعث مي شود كه انگيزه بگيريد و براي رسيدن به هدف بعدي با يك نيرو خاص عمل كنيد در نتيجه انگيزه باعث مي شود كه با تمركز بهتر و بازدهي بالاتري به هدف نهايي برسيد.

قبل از اينكه تكنيك پومودورو را شروع كنيد بايد تعداد فعاليت هايي كه قصد داريد انجام دهيد را مورد بررسي قرار دهيد و همچنين زماني را مشخص كنيد و بر اساس فعاليت مورد نظر زمان را تخمين بزنيد تا بتوانيد بهترين زمان را براي فعاليت در نظر بگيريد.

انسان نمي تواند براي يك مدت طولاني تمركز داشته باشد در اينجا تكنيك پومودورو زمان را به خوبي تقسيم كرده و بعد از هر 25 دقيقه كار و فعاليت زمان استراحتي را در نظر گرفته است.

براي انجام يك فعاليت بايد زمان را به خوبي مديريت كنيد براي اين كار مي توانيد از يك تايمر استفاده كنيد و آن را براي 25 دقيقه تنظيم كنيد و بعد از هر 25 دقيقه فعاليت، 5 دقيقه استراحت كنيد و اين روند را 4 مرتبه تكرار كنيد و بعد 15 الي 30 دقيقه به استراحت بپردازيد.  تا بتوانيد دوباره 4 دوره 25 دقيقه آماده شويد.

5. نحوه سپري كردن زمان هاي استراحت

همانطور كه گفته شد براي فعاليت ها بازه زماني خاصي در نظر گرفته شده است و هر 25 دقيقه فعاليت نياز به 5 دقيقه استراحت دارد و شما بايد در اين فرصت به كار فكر نكنيد و با بلند شدن از ميز كار،نوشيدن آب ،خوردن ميوه و تنقلات و قدم زدن و ... انرژي را براي ادامه كار به دست آوريد و بايد 4دوره اين 25دقيقه كار و 5دقيقه استراحت را انجام دهيد و بعد از آن استراحتي 15الي 30 دقيقه اي داشته باشيد.و به انجام فعاليت هاي آرامش بخش بپردازيد تا بتوانيد با انرژي مضاعف در مسير هدف قرار گيريد.

راز موفقيت در ديدار اول چيست

 

 6. پايبند بودن به برنامه زماني

پايبند بودن به برنامه و انجام فعاليت بر اساس زمان مشخص شده  در تكنيك پومودورو اهميت بسياري دارد و شما در هنگام انجام فعاليت بايد عواملي كه باعث عدم تمركز شده را بشناسيد و هنگام فعاليت گرفتار آن ها نشويد و اين عوامل ممكن است بازي با گوشي،تلفن زدن و صحبت كردن با دوستان وبسياري از كارهاي ديگر باشد چون باعث پايين آمدن كارايي تكنيك مي شوند.پس در صورت امكان كارهاي متفرقه را در زمان استراحت خود انجام دهيد و زمان را به درستي مديريت كنيد و خانواده و اطرافيان در جريان برنامه ريزي خود قرار دهيد تا در زمان مشخص شده مزاحم فعاليت شما نشوند.

فرار دختران از خانه

به چه دليل دختران از خانه فرار مي كنند؟

فرار دختران ازخانه آثار و پيامدهاي زيان باري دارد و مشكلاتي را براي فرد، خانواده و جامعه به وجود مي آورد.متاسفانه فرار دختران از خانه رو به افزايش است و وضعيت جامعه به مرز بحراني نزديك مي شود.

عوامل مختلفي باعث بروز اين مشكل مي شود كه مهم ترين آن ها عبارتند از: مشكلات دختران در دوره نوجواني، عدم بهداشت رواني در سطح خانواده و ناهنجاري‌هاي اجتماعي.

هر يك از اين عوامل به تنهايي ميتواند مشكلات روحي و فشارهاي سنگيني براي فرد به همراه داشته باشد.اما اگر خانواده در اين زمينه اطلاعات كافي داشته باشد با آگاهي خود ميتواند جلوي اين فاجعه را بگيرد.

فرار دختران از خانه

دختراني كه زير سن قانوني و بدون اطلاع و اجازه پدر و مادرش خانه را به مدت زمان نامشخصي ترك مي كنند را به عنوان دختران فراري مي شناسند.اين مساله ميتواند در مورد پسران نيز باشد اما براي دختران خطرات بيشتري دارد و با پيامدهاي زيان باري مانند اعتياد، بي بند و باري ،فحشا و فقر همراه است. و اين دختران اگر گرفتار سودجويان شوند عواقب ناخوشايندي در انتظارشان خواهد بود.

دليل فرار دختران از خانه

فرار دختران از خانه يك آسيب اجتماعي به شمار مي آيد  و دلايل آن مشكلات فردي،خانوادگي و اجتماعي است.

در ادامه اين عوامل را بررسي ميكنيم.

1.دوران نوجواني و بلوغ

محدوده سني 18-12 سالگي، دوراني بسيار حساس براي دختران مي باشد و در اين سن دختران به شدت آسيب پذير مي شوند و احتمال فرار آن ها از خانه بيشتر است. و اين موضوع بيشتر در دوره نوجواني اتفاق مي افتد چون دختران به سن بلوغ مي رسند و از نظر عاطفي دچار تغييراتي مي شوند. دختران در اين دوره بسيار زودرنج و حساس هستند و درون گرايي و انزوا طلبي، جلب توجه و... شدت بيشتري دارد.

2.ابتلا به اختلالات شخصيت

يكي ديگر از دلايل خانه گريزي دختران مبتلاشدن آن ها به اختلالات شخصيتي است.دختراني كه به اختلالات شخصيتي  نوع B دچار مي شوند بيشتر در معرض خانه گريزي هستند و نشانه‌هايي مانند عصبانيت و پرخاشگري، رفتارهاي پر خطر و نابهنجار، مصرف مواد و خودزني در آنها نمايان مي شود.

3. فرار دختران ازخانه | اضطراب و افسردگي

هرفردي ممكن است در زندگي دچار اضطراب و افسردگي شوند اما گاهي اوقات اضطراب و افسردگي حكم يك بيماري دارد و قدرت تصميم منطقي را از فرد گرفته و فرد در موقعيت هاي حساس و بحراني دچار سردرگمي ميشود و اين عامل مي تواند نقش مهمي در خانه گريزي دختران داشته باشد.

4. وجود اختلافات زناشويي و سردي در روابط خانوادگي

يكي از عوامل مهم خانه گريزي دختران به دليل نداشتن امنيت رواني و عاطفي دختران در محيط خانواده است.مشكلات و دعواها و تعارضات والدين در صورتي كه به طور منطقي و درست حل نشود فرزندان را درگير مي كند و اين تنش ها شرايط نامساعدي در محيط خانه ايجاد ميكند كه باعث سردي روابط خانوادگي شده و منجربه فرار دختران از خانه مي شود.در صورتي كه والدين به فرزندشان محبت نكنند و به نيازهاي عاطفي و رشدي دختر خود توجهي نداشته باشند و بيشتر محيط خانه را درگير اختلافات زناشويي كنند دختران به اميد رسيدن به زندگي رويايي خود و براي تجربه كردن محبت و آرامش از خانه فرار مي كنند.

 5. تعصبات و سخت گيري هاي زياد والدين

بسيار مهم است كه با فرزندان خود دوست باشيم و روابط صميمي و دوستانه اي با آن ها داشته باشيم تا در صورت داشتن مشكل  بتوانند راحت با والدين در ميان بگذارند و احساس ترس و ناراحتي نداشته باشند.اگر ميان خانواده و دختر فاصله و شكافي بيفته احتمال اينكه به طرف دوست ناباب و جنس مخالف كشيده شود و يا رفتارهاي پرخطر انجام دهد به شدت افزايش مي يابد.

خانواده ها نبايد بين دختر و پسر فرق بگذارند و سخت گيري بيش از اندازه با دختران داشته باشند چون اين تبعيض جنسيتي زياد باعث مي شود دختران به حرف والدين توجه نكنند و به فكر فرار از خانه باشند.

 6. مرگ والدين و بد سرپرستي ناپدري يا نامادري

بدسرپرستي يكي ديگر از عوامل خانه گريزي دختران مي باشد در خانواده هايي كه يكي از والدين يا هر دو فوت شده باشند .ناپدري و نامادري وارد محيط خانه مي شوند. در بعضي اوقات ناپدري و نامادري شرايط سخت و غيرقابل تحملي را براي دختران به وجود مي آورد كه باعث ميشود دختران از محيط خانه سرد شده و زندگي درخارج از خانه را ترجيح دهند.

 7. فرار دختران از خانه | اعتياد و بد سرپرستي والدين

اعتياد والدين باعث مي شوند خانه مكان ناامني براي فرزندان باشد و فرزندان احساس خطر كنند و در معرض سوء استفاده‌هاي جسمي، عاطفي و جنسي قرار گيرند. چون شرايط مناسبي در خانه وجود ندارد و جو خانوادگي نامساعد است دختران از خانه فرار مي كنندو به خارج از خانه پناه مي برند.

 8. افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي

فرزندان اگر به راحتي بتوانند وارد شبكه هاي اجتماعي شوند درحالي كه آموزش هاي كافي در مورد نحوه استفاده درست از فضاهاي مجازي را نديده باشند ممكن است باعث ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله خانه گريزي دختران شود.

اين مشكل به خصوص براي نوجوانان كه سن آن ها حساس است و بسيار كنجكاو و درصدد هويت يابي هستند مي توانند اثرات زيان بار و مخربي را به همراه داشته باشد.

يكي ديگر از عواملي كه باعث مي شود نوجوان شخصيت خود را بر اساس الگوهاي غلط پايه ريزي كند.تقليد كوركورانه و تاثير پذيري از دوستان است كه باعث اختلاف بين نوجوان و خانواده مي شود و نوجوان به هنجارشكني و ستيز با والدين مي پردازد و فرار از خانه را براي دور شدن از والدين در نظر مي گيرد.

 9. فرار دختران از خانه | فقر اقتصادي

زماني كه خانواده گرفتار فقراقتصادي شود و نيازهاي اوليه مانند خوراك ، پوشاك و بهداشت در خانواده تامين نشود، در بين اعضاي خانواده تنش و درگيري افزايش مي بايد و اختلافاتي را در ميان اعضاي خاانواده ايجاد مي كند و اين اختلافات باعث برهم خوردن تعادل نظام خانوادگي مي شود.

فقر اقتصادي و تهي دستي خانواده كودك را به سمت كار كردن در سن پايين ميكشاند كه باعث مي شود كودك به سمت كار هاي خلاف برود و شغل هاي نامناسبي را تجربه كند و دختران به فرار از خانه فكر كنند. وهمچنين در بسياري از خانواده هاي فقر به دختران توجه نمي شود و ناديده گرفته مي شوند و همين بي محبتي باعث ميشود دختران به سمت بيرون از خانه كشيده شوند و چون موقعيت رشد و پيشرفت آن ها در خانه امكان پذير نيست به راحتي گول افراد تبهكار را مي خورند.

پيشگيري از فرار دختران از خانه

والدين مي توانند با رعايت كردن برخي از نكات از خانه گريزي دختران، ناراحتي و هنجارشكني آن ها پيشگيري كنند.

نكات عبارت اند از:

1.ارتباط صميمانه

والدين بايد با فرزندان رابطه صميمانه و دوستانه اي داشته باشيد و در عين حال كه محدوديت هاي مشخصي براي فرزندان در نظر ميگيريد بايد آزادي هاي قابل قبولي در اختيارشان قرار دهيد تا با شما احساس راحتي داشته باشند و در هنگام وقوع مشكل صحبت با والدين را به دوستان ترجيح دهند.نقش مادر در اين زمينه بسيار پررنگ است و يكي از مهم ترين اعضاي خانواده در برقرار كردن حس رفاقت بين خود و فرزندان به شمار مي آيد.و مادر بايد با رفتارهاي صحيح با فرزند خود به خوبي آشنا باشد تا كمتر با فرزندان به مشكل خورد.

 2.توجه به مشكلات روحي

اهميت دادن به حالت روحي فرزندان بسيار مهم است و والدين بايد مراقب حالت روحي فرزندان باشيد زيرا بسياري از نوجوانان در شرايط استرس زا و ناراحتي به فكر از خانه فكر مي كنند.والدين بايد اطلاعات خود را در مورد دوره نوجواني بالا ببرند  و آگاهي كافي داشته باشند و بيشتر به فرزند خود توجه كنند چون نوجواني دوره طغيان احساسات است. احساس تنهايي مي كنند.

مشكلات والدين و فرزندان يك مساله طبيعي است اما اگر والدين آگاهي كافي نداشته باشند و با روحيات فرزندان آشنا نباشند ممكن است اين ناآگاهي به يك فاجعه همچون فرار دختران از خانه تبديل شود.

حالم بد است. چه كنم؟

 3.جدي گرفتن تهديدها

نوجوانان قبل از اينكه تصميم به فرار از خانه بگيرند سعي ميكنند راه ارتباطي با خانواده را به روش ها ديگري به دست آوردند و با اعضاي خانواده ارتباط خوبي برقرار كنند. اما اگر موفق نشدند تهديد هايي را انجام ميدهند كه نمونه هاي بارز آن خودكشي و فرار از خانه است.والدين بايد اين تهديدها را جدي بگيرند وسعي كنند اين مشكلات را حل كنند.البته اين معني را نمي دهد كه والدين به همه خواسته هاي فرزندان بها دهند ونبايد همه را به خاطر فرزند خود قبول و مطيع فرزند باشند.

يا مي تواند بخاطر يك رابطه باشد. آيا آن رابطه پايدار است؟

سخن آخر

بعد از فرار از خانه به كجا بريم؟

بلوغ سن بسيار حساسي براي دختران است.آگاهي دادن به خانواده ها درمورد تغييرات سن بلوغ با استفاده از آموزش و استفاده از خدمات مشاوره ميتواند جلوي بسياري از اتفاقات ناخوشايند را بگيرد.براي جلوگيري از اين معضل اجتماعي بايد والدين محيط گرم و دوستانه در خانواده و روابط مناسب و صميمي با دختران ايجاد كنند.

 رفتار صحيح مادر با دختر نوجوان خيلي مهم است و به دختر كمك ميكند تا در صورت وجود مشكل مادر را به عنوان حامي خود در نظر بگيرد.

 در صورتي كه مشكلات در خانواده قابل حل نباشند و مثل گره كور شده باشند مشاوره خانواده بهترين گزينه براي حل اختلافات است.