آرشیو بهمن ماه 1399

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

چگونه با شمشير شادي افسردگي را از پاي درآوريد؟

 

افراد بسياري هستند كه نمي توانند مسائل و مشكلات زندگي خود را به درستي حل كنند و قادر نيستند استرس و افسردگي را تحمل كنند، در اين مقاله راه هايي براي مقابله با افسردگي و شاد بودن آورده شده است. 

آن ها ممكن است براي مقابله با مشكلاتشان از روش هاي ناكارآمد و ناسازگار استفاده كنند، اين كار استرس بيشتري براي آن ها به وجود مي آورد.

افرادي كه به اختلال افسردگي دچار مي شوند، نسبت به آينده ديد انعطاف پذيري ندارند، آينده خود را بسيار منفي در نظر مي گيرند و احساس مي كنند كه مدام درگير تجربه هاي ناخوشايند هستند.

راه هاي زير به شما كمك مي كند تا افسردگي را شكست دهيد:

  • پايداري از راه هاي مبارزه با افسردگي

افرادي كه به افسردگي مبتلا مي شوند خيال مي كنند كه براي هميشه درگير مشكلات باقي مي مانند، آن ها فكر مي كنند كه قدرت تغيير افكار منفي را ندارند و مشكلات هيچ گاه آنان را رها نمي كند.

اما افرادي كه افسرده نيستند تجارت منفي را موقتي مي دانند، از آن ها درس مي گيرند و اين تجارت منفي را طولاني و هميشگي در نظر نمي گيرند.

  • كلي نگري

افرادي كه به افسردگي دچار مي شوند غرق در مشكلات خود شده و آن را به همه چي ربط مي دهند، اما افراد سالم مسائل و مشكلات را از خودشان دور مي كنند و مي توانند بين رويدادهاي منفي و مثبت زندگي نوعي تعامل به وجود آورند و به طور مثبت به مسائل اطراف خود نگاه كنند.

چگونه با شمشير شادي افسردگي را از پاي درآوريد؟

  • مسئوليت پذيري در درمان افسردگي

اگر براي افراد افسرده مشكلي به وجود آيد، خودشان را مسئول تمام مشكلات و نقص هاي خود مي دانند اما فرد غير افسرده سعي مي كند تا اگر مشكلي به وجود آمد آن را تغيير دهد، در اين حالت فرد مسئوليت كار خود را قبول مي كند اما خود را براي نقص هايش سرزنش نمي كند.

افسردگي باعث مي شود تا افراد از نظر روحي و جسمي مشكلاتي را تجربه كنند كه در زير نمونه هايي از آن را ذكر مي كنيم:

  • خلق افسرده
  • كاهش علاقه به فعاليت ها
  • كاهش قابل ملاحظه وزن يا افزايش وزن
  • بي خوابي و پر خوابي
  • تحريك يا كندي 
  • خستگي يا فقدان انرژي
  • احساس بي ارزشي يا احساس گناه
  • كاهش توانايي تمركز
  • افكار تكرار شونده در مورد مرگ يا خودكشي

بر اساس مطالعاتي كه روانشناسان در مورد افسردگي انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند كه افسردگي به چندين دليل متفاوت به وجود مي آيد.

  • نگراني و افكار منفي

بر اساس مطالعات انجام شده نگراني با افسردگي رابطه دارد.

 بسياري از اوقات افكار منفي به طور ناخواسته وارد خودآگاهي فرد مي شود و براي او ناراحتي و فشار هاي رواني را به همراه خواهد داشت. فرد در اين هنگام دچار ترديد هايي خواهد شد و در مورد ارزش هاي خود، دلواپسي هاي خود در آينده و توهماتي كه در گذشته بر او گذشته است دچار شك خواهد شد.

اين افكار  باعث مي شوند تا سلامت فرد به خطر بيفتد و از نظر اخلاقي دچار افكار و خلق منفي شود، در اين هنگام مشكلاتي براي فرد به وجود خواهد آمد.

اما بسياري از افراد هستند كه مي توانند افكار ناخواسته خود را با افكار مثبت به درستي جا به جا كنند و به اين روش به تفكرات منفي و نگران كننده خود خاتمه بخشند.

پيشنهاد مشاور: روش هاي درمان افسردگي | با دارو و بدون دارو | درمان سريع | عوارض

متاسفانه بسياري از افراد دچار افسردگي طولاني مدت مي شوند، در اين حالت افكار منفي به صورت پايدار و ثابت در آن ها به وجود آيد و ممكن است به دليل آن كه نتوانسته اند افكار منفي خود را كنترل كنند، دچار افسردگي شده اند.

  • بهبود خواب و تغذيه

خواب و تغذيه جزو مواردي هستند كه تاثير زيادي بر افسردگي دارند، متاسفانه بسياري از افراد از اهميت اين دو امر آگاه نيستند، به طور كلي افسردگي باعث اختلال در خواب و تغذيه مي شود بنابراين كنترل اين امور ممكن است دشوار شود.

ممكن است نتوانيد به خواب برويد يا نتوانيد از خواب بيدار شويد، در اينجا نكاتي براي بهبود كيفيت خواب شما آورده شده است:

  • حداقل يك ساعت پيش از خواب موبايل و تلويزيون را خاموش كنيد
  • براي بهبود كيفيت خواب دماي اتاق را در درجه اي مناسب و دلخواه قرار دهيد.
  • سعي كنيد كمي كتاب بخوانيد يا به موسيقي هاي آرامشبخش گوش دهيد.
  • به هيچ عنوان پيش از خواب فيلم هاي ترسناك يا موسيقي راك گوش ندهيد.
  • از انجام ورزش پيش خواب اجتناب كنيد.
  • نوشيدني هاي انرژي زا و مصرف كافئين را در شب كنار بگذاريد.

تغذيه نيز اهميت زيادي در درمان افسردگي دارد زيرا بدن شما بايد توانايي مقابله با افسردگي را داشته باشد. شايد عجيب به نظر برسد ولي تحقيقي كه در سال 2012 انجام شد نشان داد كه مصرف روي باعث كاهش افسردگي مي شود.

بنابراين سعي كنيد تا در طول هفته از تمام مواد غذايي استفاده كنيد. براي اين كار يك برنامه غذايي مناسب تهيه كنيد و سعي كنيد مطابق آن عمل كنيد.

خصوصيات رفتاري فرد افسرده

نمي توان گفت كه تمام افراد افسرده ويژگي هاي يكساني دارند، اما در ادامه بارزترين خصوصيات افسردگي ذكر شده است:

  • خلق افسرده و غمگين، فرد در مواجهه با مشكلات ممكن عصبي، افسرده يا به شدت غمگين شود.
  • تغييرات خلق و خو
  • بغض و گريه، فرد ممكن است به بهانه هاي مختلف در مقابل ديگران گريه كند، نتواند خودش را كنترل كند و در مورد مسائل مختلف به سرعت ناراحت شود به طوري كه غم و اندوه او در چهره اش نمايان مي شود.
  • فرد افسرده از نظر ظاهري علاقه اي ندارد به خودش برسد.
  • فرد افسرده دوست دارد تنها باشد و علاقه اي به گشت و گذار، تفريح و مسافرت ندارد و از رفتن به مهماني و مجالس امتناع مي ورزد.
  • كاهش انرژي رواني، انرژي رواني افراد افسرده كاهش مي يابد، به طوري كه فرد ممكن است در زمينه هاي رفتاري، كلامي و خلقي از ميزان نرمال و عادي خود پايين بيايد و فرد حس كند كه ديگر توانايي لازم براي انجام اين كارها را ندارد و آن ها را به درستي انجام نمي دهد.
  • كاهش مهارت ها، افراد در زندگي خود مهارت هاي لازم براي مقابله با مشكلات را مي آموزند اما هنگامي كه به  افسردگي دچار مي شوند اين مهارت ها كاهش يافته است و مثل قبل نمي توانند از اين مهارت ها استفاده كنند.
  • از دست دادن انگيزه، فردي كه افسرده مي شود بسيار بي انگيزه شده، حوصله انجام كار ها و پيگيري آن ها را ندارد، نسبت به مسئوليت هاي خود بي توجه است، از انجام كارها شانه خالي مي كند و انگيزه لازم براي دنبال كردن كارها را ندارد.

منبع : چگونه با شمشير شادي افسردگي را از پاي درآوريد؟

مادر شوهر حسود – رابطه با مادرشوهر

  با مادر شوهر حسود چگونه بايد برخورد كرد؟

هميشه در طول تاريخ ديده شده است كه عروس و مادرشوهر داراي روابط پيچيده اي هستند و ممكن است كه رفتار آن باعث ايجاد دشمني و خشم ميان آن ها شود. به اين موضوع در فيلم ها و سريال ها بيش از اندازه پرداخته شده است.

در حقيقت اين رفتارها به دليل باورهاي غلط و اشتباه انسان ها شكل مي گيرد، باورهاي اشتباهي كه مادر شوهر نسبت به عروس خود دارد و يا برعكس مي تواند باعث دعواي بين آن ها شود و فشارهاي روحي و رواني را به مرد وارد كنند و حتي ممكن است كه زندگي زن و شوهر را دچار مشكل سازد.

شما به عنوان عروس يا مادرشوهر مي توانيد نسبت به اين رفتارها برخورد مناسب داشته باشيد و رابطه خوبي با مادرشوهر يا عروس خود برقرار كنيد.

اين درگيري از كجا شروع مي شود؟

مادر داماد هرگز هيچ زني را براي پسرش كامل و مناسب نمي داند. او هميشه حرفي براي گفتن دارد و اين همان چيزي است كه باعث مي شود شما دو نفر با يكديگر درگيرشويد. به خاطر داشته باشيد كه در بيشتر مواقع، شما قرار نيست به شوهر خود شكايت كنيد. سعي كنيد تمام مشكلات را بين خودتان نگه داريد و آن را مديريت كنيد.

به طور كلي مي توان گفت كه چند نوع رفتار مادر شوهر باعث ايجاد مشكل مي شود. به طور مثال ما مادر شوهر حسود، مادر شوهر كنترل گر، مادر شوهر نيازمند، مادر شوهر سربار، مادر شوهر عقل كل، مادر شوهر قضاوت كننده داريم كه در ادامه به آن ها مي پردازيم.

مادر شوهر حسود

دليل حسودي مادرشوهر به عروس

بزرگترين عاملي كه باعث اختلاف بين عروس و مادرشوهر است تفكرات غلط و سنتي مي باشد. تفكر مادري كه فرزند پسر دارد اين است كه وقتي پسرش بزرگ مي شود و ازدواج مي كند محبت او نسبت به مادرش كم مي شود و همسر جايگزين نقش مادر مي شود، اين طرز تفكر به صورت ناخودآگاه و ناهشيار ممكن است كه باعث نابودي زندگي پسر او شود.



رفتارهاي نامناسب مادر شوهر حسود

در برخي از شرايط مادر تصور مي كند كه پس از ازدواج ديگر پسرش متعلق به او نيست و با كوچكترين رفتاري احساس مي كند كه عروس قصد دارد كه را از او بگيرد. در واقع اين رفتارها كار را براي عروس سخت مي‌كند زيرا كه مادر شوهر رفتاري تهاجمي نسبت به عروس دارد و با اين رفتار رابطه بين پسر و عروس تحت تاثير قرار مي گيرد.

 رفتار مناسب در مقابل مادر شوهر حسود

برخورد با فردي كه رفتار تهاجمي دارد كارسختي است ونيازمند تلاش بسيار زيادي مي باشد. اگر عروس بخواهد با مادر شوهر خود بجنگد مرد بين دو زن قرار مي گيرد كه هردو را بسيار دوست مي دارد و در آخر مجبور مي شود كه يكي از آن دو را رها كند.

اگر همسرتان شما را رها كند ضربه اي جدي خواهيد خورد و اگر مادر را رها كند با عذاب وجدان زندگي خواهيد كرد. از طرفي اگر پسر به مادر خود پشت كند قابل اعتماد نيست، نمي توان به فردي كه مادر خود را پس از اين همه سال رها مي كند به راحتي اعتماد كرد.

بنابراين در تمامي دعواها لازم است كه يك نفر كوتاه بيايد تا ذدعوا منجر به پشيماني بزرگ تري نشود.

اگر شما بتوانيد دليل حسودي مادرشوهرتان را بفهميد و آن را درك كنيد نگرش شما نسبت به او بهتر مي شود و اوضاع كمي آرام مي گيرد.

  • نحوه نگرش

گاهي اوقات خود را جاي مادر شوهر بگذاريد و از ديد او به ماجرا نگاه كنيد شايد شما هم در آينده فرزند پسري داشته باشيد و نگران اين موضوع شويد كه پسرتان علاقه اش را نسبت به شما از دست بدهد. اگر شما نگرش خود را نسبت به اين موضوع تغيير دهيد و با ديد مادر شوهر به ماجرا نگاه كنيد بهتر او را درك مي كنيد.

  • پرهيز از واسطه كردن همسر

تا جايي كه ممكن است همسرتان را وارد ماجرا نكنيد، وقتي همسرتان درگير شما و مادرش بشود مشكلات عميق تر خواهد شد.

شما بايد روابط تان را با مادرشوهر بهبود ببخشيد و هرگز همسرتان را وارد ميدان نكنيد، زيرا با اين كار او را تحت فشار روحي و رواني قرار مي دهيد و درگيري‌هاي شما بيشتر مي‌شود.

  • قطع نكردن ارتباط

مهمترين نكته اين است كه شما ارتباط خود را ادامه دهيد و بفهميد كه دليل حسودي مادرشوهرتان چيست؟

اگر مادر شوهرتان چنين تصوري داشته باشد كه محبت فرزندش نسبت به او كم شده است و شما هم بخواهيد كه با او قطع ارتباط كنيد، مادرشوهرتان تصور مي كند كه درست فكر مي كرده است. اجازه دهيد كه همسرتان محبت بيشتري به مادرش داشته باشد تا به تدريج ترس او كم شود و بداند كه شما خطري براي او نيستيد.

مادر شوهر حسود

مادر شوهر نيازمند

اگر مجبوريد هر وقت به بيرون براي تفريح مي رويد مادر شوهر خود را نيز همراه خود ببريد شما با يك مادرشوهر نيازمند روبرو هستيد. در اين شرايط معمولا نمي توانيد به تنهايي براي مسافرت يا گشت و گذار وقت بگذرانيد و خانواده شوهر شما نيز بايد با شما همراه شوند. اين موضوع ممكن است به اين دليل ايجاد شود كه همسر شما نگران تنهايي مادر خود مي باشد. او ممكن است براي رفتن به دكتر، خريد و كارهاي خود با شوهر شما تماس بگيرد.

در ابتدا بايد بدانيد كه شوهر شما مي تواند به مادرش كمك كند و اين موضوع نبايد شما را آزار دهد، اما نبايد با تكرار مداوم اين كارها از زمان و وقتي كم كند كه بايد در كنار شما و كودكش بگذراند.

اما از او بخواهيد تا وقتي را هم تنها به خودتان دو نفر اختصاص دهد و به او بگوييد كه اين موضوع بدين اين معني نيست كه مادر او را دوست نداريد. هميشه به خاطر داشته باشيد كه شوهرتان نسبت به مادر خود حساس است، بنابراين هيچ گاه از حرف هاي توهين آميز استفاده نكنيد.

مادر شوهر سربار

اگر مادرشوهر شما مدام در خانه شما است، از شما پول قرض مي گيرد يا مدام از شما خواسته اي دارد، شما با مادرشوهري سربار مواجه هستيد.

در اين حالت ممكن است شما بسيار عصبي شويد زيرا شوهرتان به عنوان پسر او سعي مي كند به او كمك كند. ولي تكرار اين اتفاقات ممكن است باعث شود كه شما حس كنيد مورد سوء استفاده قرار گرفته ايد.

مديريت اين مشكل مي تواند سخت باشد و باعث عصبانيت شوهرتان شود براي همين توصيه مي شود كه از كمك مشاور خانواده استفاده كنيد. زيرا مشاور خانواده شخصي بي طرف است و مي تواند به درستي شوهرتان را راهنمايي كند.

منبع : مادر شوهر حسود – رابطه با مادرشوهر

سوالات رمانتيك موقع ازدواج پرسيده مي شود

 

سوالات رمانتيك موقع ازدواج پرسيده مي شود. اين سوالات به منظور شناخت اوليه بود و نياز است در جلسات بعدي سوالات متنوع تري مطرح شود. 

سوالات رمانتيك موقع ازدواج و خواستگاري

1- شما چه فعاليتي را بيش از ديگر موضوعات دوست داريد؟

راهنمايي: ورزش، تفريح، كار، مهماني خانوادگي، جمع دوستان، ديدن فيلم و غيره)

2-فيلم عاشقانه مورد علاقه شما چيست؟ 

راهنمايي: سنجش سطح روحيه عاطفي و رمانتيك خواستگار و سنجش ميزان واقع بيني او در عاشقي 

 

3-چه غذايي را دوست داريد؟ 

شما مي خواهيد سال ها كنار هم زندگي كنيد و نوع خورد و خوراك روي زندگي شما تاثيرگذار است لذا اين يك سوال مهم و غيركليشه اي است.

4-چه نوع موسيقي را دوست داريد و چرا؟ 

سبك موسيقي خود يك راه شناسايي شخصيت فرد است. براي مثال:

  1.  افرادي كه راك گوش مي دهند روحيه پر انرژي و خشونت لحظه بالا دارند و گاهي پرخاشگري بروز مي دهند. 
  2. افرادي كه موسيقي سنتي و يا كلاسيك گوش مي دهند به سنت ها پايبند تر هستند و محافظه كاري بيشتري دارند. 
  3. افرادي كه رپ دوست دارند، شخصيت منتقدي دارند
  4. افرادي كه پاپ گوش مي دهند معمولا عاشق پيشه هستند. در برخي موارد اختلال افسردگي در آن ها وجود دارد ولي يك قاعده كلي نيست. مطالعه بيشتر: تست عاشق پيشگي را انجام دهيد

5- چه معيارهايي سبب افزايش دوام رابطه مي شود؟

آشنايي با زندگي زناشويي و چالش هاي آن و نيز روشهاي ايجاد صميميت نقش مهمي در زندگي شما خواهند داشت. مطاعه بيشتر: مجموعه سوالات صميميت عاطفي در دوران آشنايي پيشنهاد مي شود.

6-آيا كسي را بيشتر از من (همسر آينده خود) دوست داريد؟

7- چه كارهايي از نظر شما رمانتيك است و براي بهبود رابطه انجام مي دهيد؟


8-به نظر شما چه كسي مثال خوبي براي رابطه ايجاد مي كند و چرا؟

مي تواند يك زوج مشهور يا كسي باشد كه مي شناسيد، مثال بزنيد.

مهم است كه شما رابطه هاي موفق و ازدواج هاي موفق را ديده باشيد و ذهنت مثبتي داشته باشيد.

فرض كنيد شما هيچ مثال يا ازدواج موفقي را پيدا نمي كنيد، آيا ازدواج شما چگونه خواهد بود؟

9- آيا در نگاه اول از من خوشتان آمده است. چرا؟

عشق در نگاه اول ممكن است پايدار نباشد ولي يك كشش خوب براي ايجاد يك رابطه پايدار است.

اگر با شناخت همراه باشد و اين عشق روز به روز افزوده شود.

10-ترجيح مي دهيد يك شب خاص و رويايي داشته باشيد كدام گزينه را انتخاب مي كنيد؟

  1. در خانه بمانيد و يك شام با نور شمع بخوريد
  2. لباس بپوشيد و به يك كنسرت برويد 
  3. در خارج از منزل عالي بگرديد و با هم پياده روي كنيد
  4. به مهماني خانوادگي برويد
  5. به مهماني دوستانه برويد

سوالات رمانتيك موقع ازدواج

11-كدام ويژگي فيزيكي من مورد علاقه شما است؟

قبل از ازدواج نبايد خجالت بكشيد. براي ما قابل درك است كه پرسيدن اين سوال براي شما دشوار است ولي اين سوال مهمي است زيرا نكات مهمي در آن نهفته است.

12-اگر مي توانيد بدون محدوديت پولي با من به هر كجاي دنيا سفر كنيد، كجا مي رويم؟

13-وقتي به من فكر مي كني چه آهنگي برايت نواخته مي شود؟

14-آيا چيزي در مورد من وجود دارد كه شما ممكن است ندانيد اما بخواهيد بدانيد؟

15-اگر مي توانيد فقط با يك كلمه من را توصيف كنيد، آن چيست؟

16-اولين لحظه اي كه فهميدي عاشق من هستي كي بود و چه بود؟

17-محبوب ترين لباسي كه مي پوشم كدام است؟

نكته اول: خوب است با سليقه اي آشنا شويد.

نكته دوم: برخي زوجين بر سر نوع پوشش و لباس به مشكل مي خورند پس ابتدا رابطه سليقه و نوع تفكر هم در مورد پوشش را مهك بزنيد.

منبع :  سوالات رمانتيك موقع ازدواج پرسيده مي شود

چگونه رابطه زناشويي سالم را تجربه كنيم؟

 

بسياري از زوجين در اوايل ازدواج آشنايي كافي با مورد مسائل جنسي ندارد و به همين دليل دچار چالش هايي در مورد رابطه جنسي مي شوند و يا از رابطه جنسي لذت نمي برند. در اين مقاله به بررسي رابطه جنسي مي پردازيم و در مورد رابطه زناشويي سالم و صحيح توضيحاتي را ارائه مي دهيم كه در آن راه ها و نكات مفيدي براي كمك به زوجين براي بهبود زندگي زناشويي آمده است.

گروه ديگر زوج هايي هستند كه پس از گذر زمان شور و هيجان اوليه در آن ها كاهش مي يابد، آن ها ديگر هيجان اوليه را در رابطه خود ندارند و مانند قبل از رابطه جنسي لذت نمي برند.

 

براي اين كه زوجين رابطه زناشويي مناسب داشته باشند بايد با علايق يكديگر به خوبي آشنا باشند، نيازهاي يكديگر را بدانند، رابطه عاطفي خوب و مناسبي با يكديگر برقرار كنند و در رابطه جنسي خود تنوع داشته باشند تا بتوانند رابطه ايده آل و جذابي را تجربه كنند.

علاوه بر اين موارد، براي داشتن رابطه جنسي جذاب و ايده آل راه و روش هايي وجود دارد كه افراد مي توانند آن ها را ياد گرفته و رابطه زناشويي مناسبي را براي خود ايجاد كنند. اين مهارت ها باعث مي شوند تا فرد بتواند رابطه جنسي خوب و مطلوبي را با همسر خود داشته باشد.

بسياري از زوجين، مدتي پس از شروع زندگي مشترك به آرامي با علايق و سليقه هاي يكديگر آشنا مي شوند و به مرور تجربه هاي جذاب تري را كنار يكديگر تجربه مي كنند، اين كار باعث مي شود كه رابطه جنسي آن ها روز به روز بهتر بشود.

اما براي برخي ديگر از زوجين اين روند به طور عكس بوده و با گذر زمان رابطه جنسي براي آن ها تكراري و خسته كننده مي شود.

اهميت رابطه زناشويي مناسب

براي اين كه رابطه زناشويي صحيح و مناسب باشد، بايد بين زوجين عشق و علاقه وجود داشته باشد. علاوه بر اين آن ها به يكديگر اعتماد كنند و مشتاق باشند تا با يكديگر رابطه جنسي برقرار كنند، اگر آن ها در هر يك از اين موارد مشكل داشته باشند نمي توانند رابطه جنسي مناسبي برقرار كنند و از رابطه خود لذت ببرند.

براي اين كه زوجين بتوانند رابطه جنسي خوبي با همسر خود برقرار كنند، بايد راس هاي مثلث عشقي استرنبرگ كه شامل صميميت، شهوت و تعهد مي شود را در نظر بگيرند و با توجه به اين سه راس رابطه خود را شكل دهند. هر سه اين موارد براي تحكيم زندگي مشترك لازم مي باشند.

همانطور كه گفته شد ممكن است بسياري از زوجين نسبت به رابطه زناشويي اطلاعات كافي نداشته باشند و به علت نداشتن آگاهي در اولين رابطه هاي جنسي خود لذت هاي كافي را نمي برند. در اين حالت براي آن ها درگيري ذهني به وجود مي آيد و حس خوب خود را نسب به رابطه جنسي از دست مي دهند.

اما بسياري از افراد هستند كه به مرور زمان با علايق همسرشان آشنا مي شوند و آن علايق را در نظر گرفته و رابطه جنسي  بهتري را تجربه مي كنند، اما برخي ديگر به خواسته هاي همسر خود توجه نمي كنند و به مرور زمان از رابطه جنسي خسته مي شوند و رابطه زناشويي را عملي تكراري و خسته كننده در نظر مي گيرند.

در اين صورت براي آن ها مشكلاتي به وجود مي آيد و در زمينه ارتباط عاطفي و صميميت به مشكل برمي خورند، اين امر باعث افزايش يا ايجاد استرس و تنش در زندگي مي شود.

در بعضي مواقع زوجين براي اين كه رابطه زناشويي مناسبي ندارند، به خود ارضايي روي مي آورند. در اين صورت مشكلات و عوارض بسياري براي آن ها به وجود مي آيد. زوجين براي آن كه رابطه زناشويي صحيح و خوبي داشته باشند، بايد از روش هاي مناسب براي بهبود رابطه جنسي خود استفاده كنند.

 

راه هايي براي بهبود رابطه زناشويي

بسياري از زوجين روش هاي مناسب براي برقراري رابطه جنسي را نمي دانند و آگاهي لازم در مورد اين روش ها ندارند تا بتوانند روابط بين خود را تحكيم ببخشند، به همين دليل روابط آن ها به مرور زمان دچار فرسودگي مي شود و از زندگي زناشويي خود لذت كافي نمي برند.

اگر زوجين روابط جنسي مناسبي نداشته باشند و پس از فرزند آوري بيشتر به فرزند خود توجه كنند از رابطه زناشويي دور مي شوند و به رابطه زناشويي خود آسيب وارد مي كند، حضور كودك نيز نمي تواند اين آسيب ها را جبران كند.

زوجين براي اين كه زندگي مشترك خوبي داشته باشند بايد سعي كنند، رابطه زناشويي را در اولويت قرار دهند و رابطه جنسي خود را فراموش نكنند. 

در اين مقاله برخي از روش هاي مناسب براي داشتن رابطه زناشويي صحيح ذكر شده است، كه آن ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

1. آشنايي با علايق و خواسته هاي يكديگر در رابطه جنسي در اولويت باشد

زن و شوهر بايد در مورد مسائل جنسي با يكديگر صادق باشند و به راحتي در مورد علايق و خواسته هاي خود بي پرده با يكديگر حرف بزنند.

آن ها براي اينكه رابطه زناشويي مناسب داشته باشند و از رابطه خود لذت ببرند بايد در مورد مسائلي مانند تعداد رابطه زناشويي در هفته، مدت زمان آن، مكان ها، نقطه حساس، تحريك پذيري و پوزيشن هاي رابطه جنسي مورد علاقه خود و فانتزي هاي جنسي با يكديگر صحبت كنند تا با علايق يكديگر آشنا شوند و رابطه جنسي لذت بخشي را تجربه كنند.

زوج هايي كه در مورد مسائل جنسي با يكديگر صحبت مي كنند و علايق شان را با يكديگر به اشتراك مي گذارند رابطه زناشويي بهتري را تجربه مي كنند، از برقراري رابطه خسته نمي شوند و رابطه براي آن ها تكراري نمي شود، بلكه به مرور علاقه بيش تري رابطه جنسي پيدا مي كنند و براي برقراري رابطه اشتياق بيش تري خواهند داشت.

چگونه رابطه زناشويي سالم را تجربه كنيم؟

2. ارتباط خوب و صحيح با يكديگر برقرار كنيد

ارتباط خوب و صحيح بين زن و شوهر به معني وجود صداقت و صميميت بين زوجين مي باشد. وجود اين موارد باعث مي شود تا فرد رابطه زناشويي مناسب، جذاب و با كيفيتي داشته باشد. در اين صورت اشتياق او براي برقراري رابطه جنسي صحيح بيش تر خواهد شد.

زوجين بايد بتوانند با يكديگر صحبت كنند. آن ها براي صحبت مي توانند در ابتدا از مسائل روزمره و سطحي شروع كنند اما اگر بتوانند در مورد مسائل عميق تر نيز با يكديگر صحبت كنند، صميميت بين آن ها بيش تر خواهد شد.

همچنين آن ها بايد در مورد احساسات، افكار، اهداف و درگيري هاي ذهني خود نيز با يكديگر صحبت كنند. در اين شرايط زوجين مي توانند بهتر احساسات يكديگر را درك كنند.

3. برنامه ريزي براي رابطه جنسي فراموش نشود

در زندگي مشترك زمان هايي وجود دارد كه زوجين درگيري ها و مشغله هاي زيادي داشته و زمان لازم براي تمركز بر برقراري رابطه جنسي را ندارند.

به ياد داشته باشيد كه مشكلات و درگيري در زندگي مشترك زياد است، بنابراين براي اين كه رابطه زناشويي خوبي داشته باشند بايد برنامه ريزي لازم را انجام دهند، به طور مثال در طول روز با همسر خود در ارتباط بوده و هنگام معاشقه سعي كنند كه فقط به همسر خود توجه داشته باشند.

شايد برنامه براي رابطه جنسي در ابتدا مسخره و خنده دار به نظر بيايد اما اگر برنامه ريزي لازم را داشته باشيد، اين كار به مرور زمان براي رابطه شما مفيد خواهد بود.

مثلا اگر مي خواهيد براي شب رابطه جنسي داشته باشيد از صبح به همسر خود عشق بورزيد و به او محبت كنيد. اگر فضا را براي شب آماده كنيد، رابطه جنسي خيلي خوبي خواهيد داشت.

منبع : چگونه رابطه زناشويي سالم را تجربه كنيم؟

احترام گذاشتن به همسر و خانواديمان را بياموزيم

 

احترام گذاشتن به همسر و خانواديمان را بياموزيم

احترام به همسر باعث مي شود كه روابط پايدار شود و در خانواده هايي كه احترام وجود ندارد دير يا زود به سمت نابودي مي رود كه ساختن آن نياز به تلاش و زمان بسيار زيادي دارد.

بين شما و همسرتان بايد يك«ما» مشترك شكل بگيرد بايد حقوق يكديگر را بشناسيد و با بايدها و نبايدهاي زندگي آشنايي داشته باشيد.

 احترام گذاشتن به همسر و خانواده

يكي از نيازهاي دروني هر انسان احترام است كه در صورت براورده نشدن آسيب هاي زيادي را به وجود مي آورد كه مهمترين آنها كاهش اعتماد به نفس است در اين صورت زوجين احساس امنيت نمي كنند و وابستگي و دلبستگي عميقي را نخواهند داشت و حتي اگر در كنار يكديگر زندگي كنند از يكديگر فاصله مي گيرند

 احترام گذاشتن به همسر

 مهمترين راهكارها و اصول احترام گذاشتن به همسر

  • يك تيم تشكيل دهيد

احترام گذاشتن به همسر، با نوع نگاه شما به رابطه شكل مي گيرد شما بايد بايد مثل يك تيم فكر كنيد حتي در تصميم هاي شخصي از نظر همسرتان هم استفاده كنيد .

در اين صورت مي‌توانيد وحدت خانواده را تضمين كنيد در تيم ها هم ممكن است اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد ولي افراد به صورت محترمانه آن را حل مي كنند بيشتر از كلمه ما استفاده مي‌كنند.

  • بيان دلايل محترمانه براي احترام به همسر

هميشه قرار نيست كه تصميم زن و مرد يكسان باشد بنابراين مهم است كه در صورتي كه نظر شما با هم يكي نبود علت را براي او توضيح دهيد و نظر او را بخواهيد از كلمات اشتباه استفاده نكنيد كه باعث جدايي  شما و همسرتان مي شود

  • براي احترام به همسر بايد تفاوت ها را درك كنيد.

در ابتداي زندگي تفاوت هاي بسيار زيادي وجود دارد اما در طول زندگي اين تفاوت كاهش پيدا مي كند تفاوت هاي جزئي از رابطه هستند زن و مرد بايد اين تفاوت را بپذيرند و به اين تفاوت ها احترام بگذارند

  • براي احترام به همسر قدردان باشيد.

وقتي از همسر خودتان تشكر كنيد به او نشان مي دهيد كه كارهاي او براي شما با ارزش مي باشد و قدردان كارهاي او مي باشيد احترام هر كس به دست خود ساخته مي شود شما مي توانيد به جاي غرغر كردن با احترام و قدرداني از طرف ممقابلرابطه را به سمت خواسته‌هاي مشترك بكشانيد .

  • براي احترام به همسر به خودتان احترام بگذاريد

وقتي فردي براي خودش احترام قائل نيست نبايد از ديگران انتظار احترام داشته باشد در مورد دوست داشتن هم همين موضوع صدق مي كند برخي از افراد هستند كه خودشان را دوست ندارند ولي به دنبال افرادي هستند كه آنها را دوست داشته باشند احترام هم به همين شكل است وقتي شما به خودتان احترام نگذاريد نبايد از ديگران هم انتظار احترام را داشته باشيد در اين صورت شما در كوتاه مدت ممكن است موفق شويد اما به يك باره تنها خواهيد شد.

  • آتش بس آخرين كار است.

بعضي اوقات با وجود اينكه از روش هاي مختلف صحبت كردن يا حل مسئله استفاده مي كنيد دعواها پايان نمي يابد در اين مواقع لازم است آتش‌بس را اعلام كنيد و اجازه ندهيد دعوا و مشاجره ها بالا بگيرد مثلاً فيلم ببينيد .

احترام در خانواده
  • عذرخواهي در مقابل اشتباهات

بهتر است زماني كه فرد از شما عذرخواهي مي كند به خاطر اشتباهاتش احترام بيشتري براي او قائل باشيد افرادي كه اشتباه خودشان را قبول نمي كنند و بابت آن عذرخواهي نمي كنندشعور فرد را زير سوال ميبرند.

  • آدم ها بيشتر وقت خود را با تكنولوژي مي گذرانند.

و كمتر وقتي را براي درد و دل با ديگران مي گذارند. وقتي شما براي همسرتان وقت بگذاريد به درد و دل هاي او گوش دهيد او مي فهمد كه براي شما ارزش دارد و به شما احترام مي گذارد

  • شنونده خوبي باشيد توجه كنيد.

به حرف هاي او  و با جملاتي مثل ميفهمم چي ميگي، دركت مي كنم مي ‌توانيد از او حمايت كنيد .

  • خط قرمزهاي رابطه را نشكنيد وقتي به فردي كه دوستش داريد احترام بگذاريد.

در واقع شما به خط قرمزهاي او احترام مي گذاريد مثلا اگر همسرتان مي‌خواهد در مورد گذشته صحبت نكند به او فشار نياوريد بلكه در شرايط مناسب ازاو علت را بپرسيد.

منبع : احترام گذاشتن به همسر و خانواديمان را بياموزيم

تست هوش فضايي | تفاهم فضايي شما در زندگي مشترك چقدر است؟

 

تست هوش فضايي به سنجش توانايي ها و مهارت هاي سه بعدي شما مي پردازد، اين مهارت ها براي نقشه خواني، فرود هواپيما و فعاليت هاي استراتژيك به كار مي رود. مغز شما بايد هريك از تصاوير زير را به صورت سه بعدي و در امتداد سه محور x,Y,Z مجسم كند و سپس در امتداد زاويه صحيح و پيرامون محوري مشخص بچرخواند.

تست هوش فضايي

تست تجسم فضايي (شماره 1)

آزمون 1:

فرض كنيد كه جدول زير را با مقوا درست كرده ايد، هريك از وجه هاي مختلف آن را بر امتداد ضلع ها تا كنيد و مكعبي بسازيد. هريك از تصاوير موجود در هر خانه يكي از وجوه مكعب متساوي الاضلاع يا شش وجهي ايجاد شده را مي پوشاند. اگر مكعب ايجاد شده را به گونه اي مقابل صورت خود بگيريد كه وجهي كه مثلث روي آن قرار مي گيرد در سمت راست و وجهي كه مربع برروي آن واقع شده است در سمت چپ قرار بگيرد. كدام يك از چهار گزينه زير درست خواهد بود:

آزمون2:

اين آزمون پيچيده تر از  نمونه قبلي مي باشد و مستلزم تصوير سازي فضايي بيش تري در امتداد سه محور X,Y,Z مي باشد فرض كنيد شكل زير را از مقوا ساخته ايد و با تا كردن وجوه آن در امتداد ضلع هاي مشخص آن را به يك مكعب تبديل كنيد. كدام يك از گزينه هاي الف، ب، ج، د درست است؟

آزمون3:

اين آزمون را مي توانيد با استفاده از چوب كبريت به منظور افزايش توانايي ها و مهارت هاي منطقي و بهبود هوش فضايي خود انجام دهيد، به تصوير نگاه كنيد و بدون آن كه چوب كبريتي را حذف كنيد تنها با جابه جا كردن آن ها سه مربع ايجاد كنيد. 

آزمون4:

فرض كنيد در آزمون3 مي توانيد سه چوب كبريت را حذف كنيد آيا هنوز مي توانيد با چوب كبريت هاي باقي مانده سه مربع ايجاد كنيد؟

 

آزمون5:

با استفاده از شش چوب كبريت سه مثلث متساوي الاضلاع بسازيد.

آزمون6

همان طور كه در تصوير زير مشاهده مي كنيد،13 چوب كبريت، 6 ناحيه با مساحت مساوي را پديد آورده اند، يكي از چوب كبريت ها را برداريد و سپس باقي چوب كبريت ها را به گونه اي كنار يكديگر قرار دهيد كه مجددا 6 ناحيه با مساحت مساوي ايجاد شود.

آزمون7:

در شكل زير با استفاده از 6 چوب كبريت 5 مربع ساخته شده است، 2 عدد از چوب كبريت ها را به گونه اي جابه جا كنيد كه فقط سه مربع باقي بماند.

آزمون8:

با استفاده از 12 چوب كبريت شكل هندسي ايجاد كنيد كه 12 زاويه 90 درجه را در گوشه هاي خود داشته باشد.

اگر نتوانستنيد هريك از آزمون هاي فوق را به سرعت انجام دهيد و پاسخ منطقي آن را بيابيد يا از شكل درست كرده خود اطمينان نداريد مي توانيد ادامه مطلب را مطالعه كرده و پاسخ هاي سوالات را متوجه شويد.

پيش از مطالعه پاسخ ها هرچقدر مي توانيد وقت صرف كنيد تا پاسخ را بيابيد. اين موضوع مي تواند يك تمرين و ورزش براي تقويت حافظه فضايي شما باشد.

 

پاسخ تست هوش فضايي

اگر سوالات فوق را به درستي پاسخ داديد شما از هوش فضايي خوبي برخوردار مي باشيد. اگر فقط چند پاسخ نادرست يا چند آزمون حل نشده داريد، شما از قابليت و مهارت هاي فضايي خوبي برخوردار هستيد.

اگر چند آزمون به درستي حل كرده ايد يا هيچ يك را به درستي حل نكرده ايد، نيازمند تمرين و تقويت مهارت فضايي مي باشيد.

پاسخ هاي درست به اين ترتيب مي باشد:

آزمون يك)ب

آزمون دو) الف

آزمون سوم

آزمون چهارم

آزمون پنجم: يك شكل سه بعدي بسازيد

آزمون ششم: 

آزمون هفتم

آزمون هشتم

تست هوش فضايي در نقشه خواني و جهت يابي (شماره دو)

اين تست به شناسايي مهارت هاي نقشه خواني و جهت يابي شما در موقعيت هاي واقعي زندگي مي پردازد، بخش اول

در هريك از پرسش هاي زير گزينه اي را كه توصيف كننده بهتري از رفتار شما مي باشد را علامت بزنيد:

1.در ماشين خود در حال رانندگي به سمت جنوب هستيد و بايد خيابان خاصي را از روي نقشه پيدا كنيد، چگونه عمل خواهيد كرد:

الف) نگاه كوتاهي به نقشه مي اندازيد و فورا راهي را كه بايد بپيماييد تشخيص مي دهيد.

ب) چندين بار به نقشه خيره مي شويد و آن را مي چرخوانيد تا درست در امتداد همان مسير قرار بگيريد و آنگاه به رانندگي ادامه مي دهيد.

پ) برخي اوقات نيز نمي توانيد به سادگي خيابان مورد نظر را پيدا كنيد.

ج) بايد نقشه را با دقت و تمركز مطالعه كنيد و حتي بارها اين كار را انجام دهيد و آن را در تمام جهت هاي ممكن مي چرخوانيد. در غير اين صورت نمي توانيد خيابان مورد نظر را پيدا كنيد. گاهي موفق نمي شود و در نهايت مجبور مي شويد كه از شخص ديگري كمك بگيريد.

منبع : تست هوش فضايي | تفاهم فضايي شما در زندگي مشترك چقدر است؟

آيا ازدواج شراكتي پنجاه - پنجاه است؟

 

آيا شما باور داريد كه آيا ازدواج شراكتي پنجاه - پنجاه است؟ و بايد در ازدواج همه كارها به صورت مساوي بين زن و مرد تقسيم شود. و از اگر بيشتر وقت بگذارد به او ظلم شده است؟

آيا ازدواج شراكتي پنجاه - پنجاه است؟

در زندگي مشترك عده اي تصور مي كنند كه اگر همه چيز به طور مساوي تقسيم نشود نوعي سوء استفاده شكل گرفته است، اين حرف با توجه به پيشرفت هاي جامعه به سوي روشنفكري كمرنگ شده است. 

ديگر تعجب آور نيست اگر مرد غذا درست كند و همسرش به كارهاي بيرون بپردازد. تضعيف اين نقش هاي كليشه اي در مورد زن، مرد، وظايف و مسئوليت هاي آن ها باعث پيشرفت جوامع شده است.

با اين وجود مشاركت 50-50 در زندگي مشترك غلط است و باعث از بين رفتن صميميت در زندگي مشترك مي شود.

مشاركت در زندگي مشترك

درست است كه حقوق افراد با يكديگر برابر است اما انسان ها با يكديگر فرق مي كنند و هيچ وقت كارها به طور مساوي تقسيم نمي شود.

مراجعي داشتم كه به شدت طرفدار حقوق زنان بود او موقع ازدواج به همسرش گفت كه هردو بيرون از خانه كار مي كنند و شام را هر شب يكي از آن ها درست مي كند. 

ولي نكته اي كه فراموش كرده بود اين بود كه آشپزي همسرش به شدت افتضاح بود، از طرفي ديگر او عاشق غذا درست كردن بود و از اين كار خسته نمي شود.

مراجع ديگري به نام سميرا داشتم كه تازه بچه دار شده بود و به دليل گريه هاي شبانه نوزاد نمي توانست بخوابد. 

او بايد دوبار در طول شب به كودكش غذا مي داد. سميرا اعتقاد داشت كه بايد هردو به طور مساوي از كودك مراقبت كنند ولي همسرش پزشك جراح بود و اگر خوب نمي خوابيد نمي توانست صبح ها عمل هاي حساس را انجام دهد و مي ترسيد دستش بلرزد. 

منبع : آيا ازدواج شراكتي پنجاه - پنجاه است؟