سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

راهكارهاي درمان ترس از تاريكي در كودكان

آيا در مورد روش هاي درمان ترس از تاريكي كودكان اطلاعاتي داريد؟ ترس از تاريكي در كودكان يكي از رايج ترين انواع فوبيا در ميان كودكان مي باشد كه به ميزان كم در دوره اي از رشد به وجود مي آيد و گذرا است. البته گاهي اوقات اين ترس بيش از حد شده است و دردسر هاي بسياري براي خانواده ايجاد مي كند.

در واقع اين ترس باعث مي شود تا اختلالات اضطرابي و استرس در كودكان به وجود آيد و موجب ابتلاي كودكان به فوبياي ديگري مي شود، والدين بايد روش هايي كه به درمان به اين ترس كمك مي كند را ياد بگيرند تا به كودكشان كمك كنند با اين مسئله به راحتي كنار بيايد. خانواده ها به هيچ عنوان نبايد اين موضوع را بي اهميت و پيش پا افتاده تلقي كنند.

براي اين كه در اين زمينه اطلاعاتي كسب كنيد به مطالعه مقاله بپردازيد، والدين هم چنين مي توانند براي درمان اين مشكل به مشاوره كودك مراجعه كنند تا مشاور در درمان به آن ها كمك كند، راهكار هاي آن ها تاثيرات بسياري در درمان ترس از تاريكي كودكان دارد.

ترس از تاريكي در كودكان

برخي از كودكان در دوره اي از رشدشان از تنها ماندن در تاريكي مي ترسند و هنگام خواب در محيط هاي تاريك دچار ترس و اضطراب مي شوند و معمولا مقاومت بسياري براي ماندن در اين موقعيت از خودشان نشان مي دهند.

در صورتي كه ترس از تاريكي بسيار زياد باشد به آن فوبياي تاريكي مي گويند كه معمولا در محدوده سني 2 تا 6 سالگي به وجود مي آِيد و بعد از آن سن به تدريج كم شده و از بين مي رود.

پيشنهاد مشاور: علت ترس از تاريكي يا ترس از شب

درمان ترس از تاريكي در كودكان، شناسايي دلايل ترس

ترس از تاريكي در كودكان به دلايل مختلفي روي مي دهد كه بهتر است اين دلايل شناسايي شود تا بتوان با رفع آن در جهت بهبود ترس از تاريكي فرزندان اقدامات لازم را انجام داد، برخي از اين دلايل ترس از تاريكي عبارت اند از :

  • نوع تفكر كودك
  • جو هيجاني خانواده
  • نحوه رفتار و تعامل والدين با فرزندان

ترس از تاريكي به دليل تخيل بالا در كودكان

ذهن كودكان به خصوص در سنين دبستان از تخيل بالايي برخوردار است، زيرا ذهن آن ها داراي چارچوب منطقي و عيني نيست و به طور كامل شكل نگرفته است، در اين سن كودكان تصوراتي براي خود به وجود مي آورند كه لزوما واقع بينانه نمي باشد مثلا تصوراتي از وجود هيولا و غول دارند كه بيشتر به خاطر ديدن فيلم ها، كارتون ها و شنيدن داستان ها مي باشد كه بر روي ذهن كودك تاثير مي گذارد و باعث به وجود آمدن اين تصورات مي شود.

آن ها در شب فرصت بيشتري براي فكر كردن به اين تصورات دارند و به همين دليل احتمال دارد شب و تاريكي ترس بسياري براي آن ها به وجود آورد و اين ترس ها باعث مي شود تا در طول شبانه و به صورت مكرر كابوس هايي را ببينند.

ارتباط تنش در خانواده و ترس از تاريكي كودكان

كودكان ظرفيت كمتري در برابر فشار و استرس دارند و اگر دچار استرس زياد شوند به بيماري هاي جسماني آسيب پذيري گرفتار خواهند شد و هم چنين احتمالا بروز اختلالات روحي به خصوص اختلالات اضطرابي براي آن ها افزايش مي يابد، به همين دليل وجود تنش هايي در خانواده مانند دعواي والدين يا بدرفتاري با كودك زمينه ساز شكل گيري ترس هاي افراطي شود كه ترس از تاريكي نمونه شايع از آن ها مي باشد.

كاهش و درمان ترس از تاريكي كودكان

وابستگي زياد به والدين

كودكاني كه در سنين پايين وابستگي زيادي به والدين خود دارند جدايي از والدين ممكن است براي آن ها تغير بزرگي به شمار بيايد، كودكي كه بيش از حد تحت مراقبت و حمايت پدر و مادر قرار دارند در تنهايي احساس استرس، اضطراب و درماندگي مي كند، والدين مي توانند با در نظر گرفتن روش هاي مناسب و ايجاد دلبستگي ايمن ميزان وابستگي كودكشان را كم كنند.

راهكارهايي براي درمان ترس از تاريكي كودكان

در اين مقاله چند راهكار كه والدين مي توانند به وسيله آن والدين مي توانند فوبياي تاريكي كودكشان را درمان كنند را بيان مي كنيم.

صحبت كردن در مورد ترس از تاريكي كودكان

والدين بايد در مورد ترس كودكشان با او صحبت كنند و از او بخواهند تا براي آن ها تعريف كند چه چيز هايي او را مي ترساند و دقيقا در ذهنش از چه چيزي مي ترسد، صحبت در مورد ترس و اضطراب با كودك تا حد زيادي او را آرام مي كند و باعث مي شود تا علت ترس خود را بشناسد و براي درمان آن مشكل اقداماتي انجام گيرد.

اگر كودك دليل ترس خود را بيان نمي كند بهتر است از مشاوره كودك يا بازي درماني استفاده شود. والدين به هيچ عنوان نبايد كودك خود را تحت فشار قرار دهند.

همدلي با احساس ترس از تاريكي كودكان

والدين بهتر است كه احساس ترس كودك شان را درك كنند و آن را بپذيرند، و هم چنين در مورد احساس كودك با او صحبت كنند و به او نشان دهند كه حس او را به خوبي درك مي كنند و در كنارش هستند.

والدين نبايد كودك را سرزنش كنند و يا احساسات او را بي ارزش تلقي كنند و از گفتن جملاتي مثل "ترس نداره"" بزرگ شدي نبايد بترسي " بايد خودداري كنند زيرا اين جملات نه تنها تاثير مثبتي ندارد بلكه كودك در مديريت استرس و احساسش دچار مشكلات بيشتري مي كند.

اگر كودك را درك كنيد راحت تر با شما ارتباط برقرار مي كند، مي توانيد از او بپرسيد كه چه چيزي ترس او را كاهش مي دهد.

رهايي از ترس از تاريكي با اطمينان دادن به كودكان

والد مي تواند مدتي در كنار كودك باشد و او را آرام كند و به او اين اطمينان را بدهد كه هر وقت به مادرش نياز داشته باشد او در كنارش است و از او حمايت مي كند، هم چنين پدر و مادر مي توانند چراغ را براي مدتي روشن كرده و جاهاي مختلف اتاق را به فرزندشان نشان دهند و به او اين اطمينان را بدهند كه هيچ دليلي براي ترسيدن وجود ندارد و علاوه بر اين به كودك توضيح دهند كه نور تاثيري بر حضور اشيا نمي گذارد.

ترس از تاريكي كودكان و استفاده از يك وسيله ايمني بخش

براي درمان ترس از تاريكي مي توان از يك وسيله كمك گرفت و كودك را توسط آن آرام كرد به عنوان مثال وسايلي كه براي كودك آرام بخش است و او به آن ها علاقه خاصي دارد مانند پتو خاص، عروسك خاص، غيره مي تواند استفاده كند و در موقع خوابيدن با آن ها آرام شود و احساس ايمني بيشتري داشته باشد.

ممكن است كودك بخواهد پيش شما بخوابد ولي شما نبايد اجازه دهيد كه قوانين خانه شكسته شود و كودك بايد در جاي خود بخوابد. اما مي توانيد كمي در اتاق او بمانيد تا احساس آرامش بيش تري پيدا كند.

مقابله به اجتناب كودك از تاريكي

معمولا هر گونه ترسي كه به وجود مي آيد، فرد سعي مي كند تا از موقعيت ترسناك دوري كند اين دوري كردن در همان لحظه اضطراب را كم مي كند، اما در طولاني مدت باعث مي شود تا ترس تقويت شود به همين دليل بايد به كودك كمك شود تا به تدريج با ترسش مقابله كند.

والدين بعد از آرام كردن كودك و اطمينان دادن به او، از كودك بخواهد تا در اتاقش بماند تا به تدريج ترسش كم شود، كودك احتمال دارد هر شب از اتاقش بيرون بيايد و تمايل داشته باشد در كنار مادرش بخواهد و پافشاري مي كند كه در اتاقش نماند، اگر والدين به او اجازه بدهند كه پيش آن ها بخوابد ترس كودك بيشتر خواهد شد و ادامه پيدا مي كند.

بنابراين بايد بعد از آرام كردن و اطمينان دادن به او از كودك بخواهيد كه در اتاقش باشد و با موقعيت رو به رو شود اين كار بايد با مهرباني و آرامش و ملايمت انجام شود تا به كودك آسيبي وارد نشود.

ترس از تاريكي كودكان، مشاوره با متخصص

ترس از تاريكي كودك تا حد طبيعي مي باشد و در سن خاصي اتفاق مي افتد و گذرا است و با راهكارهاي ساده به خوبي مي توان با اين ترس مقابله كرد اما گاهي اوقات ترس از تاريكي بيش از اندازه است و براي كودك و خانواده مشكلاتي را به وجود مي آورد در اين زمان بهتر است با متخصص در اين زمينه مثل روانشناس باليني مشورت كرده تا او اقدامات لازم براي درمان حرفه اي را انجام دهد.

نقش فيلم ترسناك در ترس از تاريكي

تحقيقاتي كه در زمينه ترس از تاريكي و ترس از خواب انجام شده است نشان داده است كه ترس از تاريكي ارتباط مستقيمي با مشاهده فيلم هاي ترسناك يا شنيدن داستان هاي ترسناك دارد.

بسياري از خواهر ها يا برادرهاي بزرگ تر ممكن است به صورت غيرمستقيم باعث ايجاد اين ترس در كودك شوند. بنابراين به والدين توصيه مي شود تا به اين مورد توجه زيادي داشته باشد و سعي كند كه محيط امن و سالمي را در خانه ايجاد كند.

حتي يك خبر كه به نظر بزرگسالان وحشتناك نيست نيز مي تواند بر سلامت روحي كودكان تاثير بگذارد.

منبع :  راهكارهاي درمان ترس از تاريكي در كودكان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.