آرشیو مرداد ماه 1400

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

آيا اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج منجر به طلاق مي شود؟

 

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج مي تواند چالش هاي بسياري براي زوج ها به همراه داشته باشد، زيرا به نوعي اختلاف فرهنگي در ازدواج به حساب مي آيد، در صورتي كه اختلاف زياد بين سطح تحصيلات زوجين به وجود آيد باعث مي شود كه آن ها درك و ديدگاه متفاوتي نسبت به مسائل مختلف داشته باشند اين اختلاف در بسياري از موارد باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهاي عميق و تعارض هايي در طرفين شود.

در صورتي كه مي خواهيد با كسي ازدواج كنيد كه نسبت به شما سطح تحصيلي متفاوتي دارد در اين صورت بايد به نكاتي توجه داشته باشيد تا احتمال اختلاف و مشكل در شما به حداقل برسد، در ادامه اين مقاله نكاتي را بيان مي كنيم كه مطالعه آن مي تواند براي شما مفيد باشد و در تصميم گيري به شما كمك كند هم چنين در اين خصوص مي توانيد با صحبت با متخصصان در مشاوره قبل از ازدواج به شناخت بهتري در اين زمينه برسيد. 

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

در بسياري از موارد زنان با تحصيلات بيشتر همسر خود راحت تر كنار مي آيند به عنوان مثال بسياري از زنان با مدرك تحصيلي ديپلم با مرداني كه داراي مدرك تحصيلي كارشناسي يا بالاتر هستند ازدواج مي كنند و در اين خصوص كمتر با مشكل رو به رو مي شوند اما در صورتي كه شرايط برعكس شود مردان سخت تر مي توانند با اين شرايط سازگار شوند.

از طرفي ديده شده است كه معمولا زناني كه تحصيلات بالا دارند دير تر ازدواج مي كنند و ازدواج آن ها كم تر به طلاق ختم مي شود.

از طرفي آمار همچنين نشان داده است كه مردان تحصيل كرده بيش تر از مرداني كه تحصيل نكرده اند علاقه ازدواج و تشكيل خانواده دارند. 

از طرفي بسياري از افراد اعتقاد دارند كه تحصيلات باعث نمي شود كه فرد بهتري باشيم و به تفاوت ميان تحصيلات خود و همسرشان اهميتي نمي دهند اما بر اساس آمار مي توان گفت كه ميزان طلاق در ميان زوج هايي كه از تحصيلات بالايي برخورد هستند پايين تر است.

متاسفانه ازدواج هايي كه در سنين پايين و تنها با در نظر گرفتن عشق و علاقه انجام مي شود بيش ترين آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند. 

چرا برخي مردان، زنان با تحصيلات بالاتر را نمي پذيرند؟

در بسياري از موارد مردان نمي توانند زنان با تحصيلات بالاتر را بپذيرند و علت اين امر ويژگي ها و خصوصيات شخصيتي مانند قدرت طلبي، برتري جويي و سلطه گري بيشتر در مردان مي باشد، البته بايد توجه داشته باشيد اين ويژگي ها تنها مخصوص مردان نمي باشد و زنان هم داراي اين خصوصيات هستند اما بر اساس بررسي هاي انجام شده مردان بيشتر اين خصوصيات را از خودشان نشان مي دهند.

بر اساس صفات ذكر شده مردان اگر در روابطشان در جايگاه پايين تري قرار گيرند احساس ناخوشايندي به آن ها دست مي دهد و معمولا آن ها در ازدواج زناني را انتخاب مي كنند كه در جنبه هاي مختلف در وضعيت هم سطح يا پايين تري از خودشان قرار داشته باشد.

رويارويي مردان و زنان سلطه طلب

مردان سلطه طلب در صورتي كه در كنار زنان سلطه طلب قرار بگيرند به طور معمول با مشكلات بيشتري رو به رو خواهند شد زيرا هيچ كدام از آن ها دوست ندارند تا جايگاه پايين تري داشته باشند و به همين دليل لازم است قبل از ازدواج در مورد خصوصيات و صفات شخصيتي خود و همسرتان شناخت داشته باشيد تا به آگاهي بيشتري دست يابيد در اين زمينه مراجعه به روانشناس به شما كمك بسياري مي كند.

مزاياي نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

به طور كلي متخصصان معتقدند هر چقدر اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج زن و مرد به يكديگر نزديك تر باشد زوجين رضايت بيشتري از زندگي شان خواهند داشت و با چالش هاي كمتري رو به رو مي شوند، استدلال هاي بسياري در مورد مزاياي هم سطح بودن تحصيلات زن و مرد وجود دارد كه براي اين كه همسر مناسبي را انتخاب كنيد مي توانيد به موارد زير توجه كنيد. 

1. اشتراك بيشتر در تربيت فرزندان

يكي از مهم ترين موقعيت هايي كه اختلاف زن و مرد در سطح تحصيلات در آن آشكار مي شود تربيت فرزندان مي باشد، افرادي كه تحصيلات بالاتري دارند معمولا در تربيت فرزند خود بيشتر به نكات و توصيه هاي علمي توجه مي كنند و علاقمند هستند كه تربيت فرزندشان را بر اساس اين نكات شكل بدهند.

در صورتي كه همسر اين افراد بر اساس تجربيات خود و بدون توجه به اصول و نكات تربيتي با كودك برخورد كند در اين حالت تعارض و اختلاف نظر ميان زوجين به وجود مي آيد اما در صورتي كه زوجين سطح تحصيلي نزديك به هم داشته باشند در تربيت فرزندشان اشتراكات بيشتري خواهند شد و اين اشتراكات، پرورش و تربيت فرزندان را براي آن ها لت بخش تر مي كند در نتيجه چگونگي رفتار با فرزند از جمله مواردي مي باشد كه بايد با همسرتان به توافق برسيد.

2. افزايش احساس شادي و رضايت زناشويي

تحقيقات بسياري در مورد رضايت زناشويي زوجين انجام شده است و در بسياري از آن ها مشخص شده زوجيني كه فاصله تحصيلي كمي نسبت به يكديگر دارند، زندگي شاد تر و رضايت بخشي دارند و از زندگي مشترك شان احساس رضايت مي كنند.

3. نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج: پيشرفت تحصيلي فرزندان

زوج هايي كه سطح تحصيلي آن ها مناسب و نزديك به هم مي باشد بيشتر براي وضعيت تحصيلي فرزندشان وقت مي گذارند، فرزندان اين زوجين به دليل دريافت حمايت تحصيلي بيشتر، فرصت بيشتري براي پيشرفت در طول دوران تحصيلي شان پيدا مي كنند.

4. كاهش اختلاف نظرها از مزاياي نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

تحصيلات دانشگاهي به ميزان زيادي در برداشت و نگرش افراد در مورد مسائل مختلف زندگي اثر مي گذارد افرادي كه فاصله تحصيلي آن ها كم است به طور معمول بيشتر مي توانند نگرش هاي يكديگر را در مورد حوزه هاي مختلف زندگي درك كنند و با آن ها كنار بيايند. در اينجا مي توان به نقش تحصيلات در ازدواج پي برد.

علاوه بر اين موارد نزديك بودن سطح تحصيلي افراد به يكديگر باعث مي شود تا علايق، سليقه ها و تفريحات آن ها به يكديگر نزديك شود همه اين موارد به ميزان زيادي در افزايش كيفيت زندگي مشترك تاثير بسزايي دارد.

منبع : آيا اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج منجر به طلاق مي شود؟

مصرف دوباره مواد مخدر | علائم بازگشت به اعتياد

 

مصرف دوباره مواد مخدر، علائم بازگشت به اعتياد

بارها ديده شده است كه افرادي كه خودشان اقدام به ترك مواد مخدر كرده اند اما دوباره به سمت مواد مخدر برگشته اند. بازگشت هاي مكرر آن ها باعث شده است تا اعضاي خانواده و اطرافيان دلسرد شوند و نظم خانواده از هم بپاشد.

شايد بازگشت به اعتياد از نظر بسياري از خانواده ها پايان روند درمان باشد اما عود هاي مكرر بخشي از روند بيماري اعتياد مي باشد و درمان نبايد در اين مراحل قطع شود و شما به عنوان اطرافيان و همسر و اعضاي خانواده بايد آگاهي لازم در زمينه درمان و مراحل آن داشته باشيد و فرد را حمايت كنيد تا در مسير ترك را به سلامتي به پايان برساند، حمايت خانواده و گروه دوستاني كه فرد با آن ها در ارتباط است اهميت بسياري دارد.

در اين مقاله به بررسي دلايلي كه باعث مصرف دوباره مواد مي شود و راه هاي پيشگيري از بازگشت دوباره به مصرف خواهيم پرداخت.

مصرف دوباره مواد، اعتياد بيماري قابل بازگشت

افرادي كه اعتياد ندارند نمي توانند درك كنند كه چطور همسرشان يا كسي كه اعتياد دارد حاضر مي شوند تمام آن چيزي كه در زندگي براي او اهميت دارد از بين ببرد تا حتي براي يك بار ديگر هم شده، به مصرف مواد بپردازد. براي اين كه در اين خصوص درك بهتري داشته باشيد بهتر است در مورد اثراتي كه مواد مخدر بر روي مغز مي گذارد اطلاعات و آگاهي هاي بيشتري را به دست آوريد.

مصرف دوباره مواد مخدر با ذهن و مغز چه مي كند؟

مواد مخدر بر روي سيستم پاداش مغز اثر مي گذارد و باعث افزايش دوپامين كه در مسير پاداش مغزي است مي شود و باعث مي شود فرد معتاد لذت صد چند برابر را تجربه كند كه اين لذت به قدري زياد است كه اهميت بقاي فرد را كه بالاترين زنگ خطر براي هر انساني مي باشد را از بين مي برد و به عبارت ديگر جاي غريزه بقا را مي گيرد.

شايد درك اين موضوع براي شما كمي مشكل باشد اما اگر با يك فرد معتاد زندگي كرده باشيد متوجه مي شويد كه اعتياد بر روي جنبه هاي رفتاري او تاثير مي گذارد و بيمار معتاد مانند قبل نمي توانند مشكلات را شناسايي كند و يا راهكارهاي درستي را بيان كند، تمامي اين تاثيرات باعث مي شود كه فرد از نابودي به خاطر اعتيادش ترسي نداشته باشد و فقط به مصرف مواد مخدر و تجربه كردن دوباره آن فكر كند.

مراحل بازگشت به مصرف دوباره مواد مخدر ا بشناسيد

اين باور در بسياري از افراد وجود دارد كه اعتياد بيماري غير قابل درمان مي باشد و در نهايت فرد دوباره به سمت مصرف بر مي گردد و احتمالا بار ها در درمان همسرتان و يا اطرافيان تان كه اقدام به ترك كرده اند متوجه شده ايد كه بعد از دوره هاي درمان جسماني دوباره به سمت مصرف مواد رفته اند در اين وضعيت احساس نااميدي به سراغتان مي آيد و خودتان را ناچارترين فرد بر روي زمين مي دانيد و احتمال دارد بارها خودتان را سرزنش كرده باشيد و تصميم به طلاق گرفته باشيد اما با توجه به مطالبي كه پيش تر بيان شد اعتياد بيماري قابل برگشت مي باشد.

بين ۴۰ تا ۶۰ درصد افراد معتاد كه درمان شده اند، دوباره به مصرف مواد روي آورده اند و شما بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه بازگشت يك فرايند است تا يك رويداد و به سه مرحله عاطفي، رواني و فيزيكي تقسيم مي شود كه فرد با آگاهي لازم در مورد اين مراحل مي تواند از وقوع لغزش هاي مجدد پيشگيري كند و براي درمان اقداماتي را انجام دهد.

مصرف دوباره مواد، مرحله بازگشت عاطفي

عود عاطفي معمولا مرحله اول براي بازگشت به مصرف مي باشد اين مرحله قبل از شروع دوره نقاهت اتفاق مي افتد و بيمار معتاد به دليل داشتن احساساتي مانند خلق و احساسات مضطرب، خشم، بي قراري و كاهش اشتها و خواب به فكر مصرف دوباره مي افتد، اين احساسات در اكثر مواقع ريشه و علت اصلي اعتياد فرد مي باشند زيرا بسياري از افراد نمي توانند هيجانات منفي ومشكلات روحي خود را كنترل كنند و به همين دليل به مصرف مواد پناه مي برند و زماني كه ترك مي كنند دوباره اين احساسات به سراغشان مي آيد و وسوسه مي شوند تا به سمت مصرف دوباره بروند.

اگر فرد بتواند نشانه هاي عود عاطفي را شناسايي كند مي تواند از ورود بيمار به عود رواني جلوگيري نمايد. براي اين كه با نشانه ها آشنا شويد بهتر است به روانشناس مراجعه كنيد، درمانگر به شما كمك مي كند تا مسائل و موضوعاتي كه منشا و زير بناي گرايش به اعتياد مي باشد را شناسايي كنيد و براي هميشه از شر آن خلاص شويد و در اين صورت دوره هاي عود كمتري را تجربه خواهيد كرد.

مصرف دوباره مواد، مرحله بازگشت رواني

عود رواني مرحله دوم براي بازگشت به مصرف مواد مي باشد در اين مرحله يك جنگ بين افكاري كه او را ترغيب به مصرف مواد مخدر مي كنند و افكاري كه مي خواهند در مسير بلند سلامت باقي بماند در حال وقوع مي باشد، هميشه بخشي از فرد تمايل دارد تا به سمت مواد مخدر برگردد و به همين دليل اعتياد يك نو بيماري مزمن مي باشد كه اگر افكار وسوسه انگيز ادامه داشته باشد مي تواند فرد شكست بخورد و دوباره به سمت اعتياد بازگردد.

اگر فرد در زمان عود رواني  با عوامل محرك ( مانند دوستان، مكان هاي مصرف و لوازمي كه با آن ها مواد مصرف مي شده و غيره)  مواجه شود در اين صورت مقابله با وسوسه مصرف مواد مخدر براي او سخت و غير ممكن خواهد بود و به احتمال زياد به سمت مواد برميگردد به همين خاطر بايد چيزهايي كه فرد را به ياد مصرف مواد مي اندازد از او دور نگه داشته شود تا بتواند با افكار وسوسه انگيز مقابله كند.

مصرف دوباره مواد، عود فيزيكي

زماني كه عود رواني ايجاد شد اگر مداخله اي صورت نگيرد، طولي نمي كشد كه فرد دوباره شروع به مصرف مواد مخدر مي كند كه همان عود فيزيكي مي باشد، فرد اگر فقط يك بار از مواد مخدر استفاده كند منجر به بازگشت شديد و بالا رفتن دوز مصرفي او مي شود و بسياري از افراد اگر دوباره درگير مواد شوند احساس شكست و ضعف شديد مي كنند.

اين احساسات به وجود آمده باعث مي شود تا فرد درگير عود عاطفي شود و احتمال مصرف مواد افزايش يابد و به اين صورت نشانه هاي اعتياد دوباره شروع مي شود كه ترك آن براي فرد سخت تر خواهد بود.

منبع : مصرف دوباره مواد مخدر | علائم بازگشت به اعتياد

عوارض و اثرات طلاق بر كودكان در سنين مختلف

كودكاني كه پدر و مادرشان از يكديگر جدا شده اند و طلاق گرفته اند مي دانند كه طلاق اثرات نامطلوبي بر روي كودكان مي گذارد و باعث آسيب هاي رواني بر روي كودك مي شود به عبارتي طلاق و آسيب هاي رواني رابطه عميقي با يكديگر دارند.  در اين مقاله به تاثير طلاق بر كودكان پرداخته شده است.

كودكاني كه والدين آن ها از يكديگر جدا شده اند، آسيب هاي رواني شديد تري را تجربه كرده اند و بر اساس پژوهش هاي انجام شده در بيشتر آسيب هاي اجتماعي رد پايي از فرزندان طلاق ديده مي شود. اين موضوع نشان دهنده اهميت طلاق بر روي روحيه اين فرزندان است.

بر اساس نظر مشاوران، طلاق گرفتن بر روي سلامت روان فرد تاثير زيادي مي گذارد. هنگامي كه پدر و مادر از يكديگر جدا مي شوند انگار چتر امنيتي كودك از بين مي رود و بر روي سلامت اجتماعي و رواني كودكان اثر مي گذارد.

البته بيشتر اوقات طلاق باعث پايان دادن به مشكلات پدر و مادر، زيرا اگر پدر و مادر هميشه در حال نزاع و درگيري باشند سلامت روان كودك بيش تر به خطر مي افتد و همچنين ممكن است كودك به واسطه طلاق از بسيار از آسيب ها رهايي يابد چون به احتمال زياد ممكن است در خانواده درگير آسيب هايي از طريق دعواي والد شود.

آثار طلاق بر فرزندان چيست؟

طلاق والدين مي تواند زمينه ساز بروز بسياري از اختلالات رفتاري، روحي و رواني شود و بر روي زندگي فرد و اجتماعي كودكان تاثير مي گذارد، كساني كه تصميم به طلاق و جدايي مي گيرند بايد اين نكته را در نظر بگيرند كه آثار و عوارض طلاق مي تواند بسيار زياد مي باشد.

در زير نمونه هايي از عوارض طلاق و تاثيراتي كه بر روي فرزند مي گذارد ذكر شده است.

  • افسردگي در كودكان و نوجوانان
  • اضطراب
  • پرخاشگري و عصيان در نوجوانان
  • حسادت
  • سوء ظن و بدبيني نسبت به ديگران
  • فرار از منزل
  • ترك تحصيل و افت تحصيلي
  • بزهكاري و كج روي هاي اجتماعي
  • ازدواج زودرس براي دختران
  • ضعف اعتماد به نفس
  • اختلال هويت
  • اعتياد
  • فقر
  • ضعف سلامت جسماني و رواني مانند بي خوابي
  • بي اشتهايي
  • سوء تغذيه
  • پرخوري عصبي

همچنين طلاق از نظر اجتماعي هم بر روي فرزند اثر مي گذارد و زندگي او را تحت تاثير قرار مي دهد.

  • احساس درماندگي و سرخوردگي
  • تجربه عقده حقارت به خاطر نبود محيط خانوادگي گرم و صميمي در مقايسه با ديگر كودكان
  • دروني سازي عقده هاي منفي و ضد اجتماعي
  • انزواي اجتماعي
  • گرايش به انواع انحرافات اجتماعي به دليل اينكه خانواده كنترل درستي بر روي فرزند نداشته و از نظر اخلاقي و رفتاري نتوانسته اند مديريت صحيحي را داشته باشند.
  • اجتماع ستيزي و آزار مردم و انجام خشونت هاي اجتماعي

عوارض و اثرات طلاق بر كودكان در سنين مختلف

بر اساس گفته روانشناسان طلاق و جدايي پدر و مادر باعث مي شود تا مشكلاتي از نظر رواني بر روي كودك به وجود آيد. تحقيقات نشان داده است كه يكي از عمده ترين دلايل براي بيماري هاي رواني در كودكان، طلاق مي باشد.

هنگامي كه والدين از يكديگر جدا مي شوند در كودك ممكن است اختلالاتي مانند پرخاشگري به وجود آيد همچنين طلاق والدين باعث مي شود تا كودك دچار اختلالات رفتاري و عاطفي شود.

در بسياري از موارد طلاق والدين باعث مي شود تا قدرت اراده از كودك گرفته شود و او را مضطرب و پريشان نشان مي دهد.

بر اساس تحقيقاتي كه روانشناسان در زمينه طلاق انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند كه طلاق والدين باعث مي شود تا كودكان به ناراحتي و نگراني هاي گوناگوني دچار شوند در زير به موردهايي از آن اشاره شده است.

  1. كودكان احساس مي كنند كه در جا گذاشتن او نقش عمدي وجدي دارند و والدين خود را مقصر مي داند.
  2. نسبت به والدين خود احساس تنفر دارد و والدي كه به او نزديك است ممكن است براي او داستان هايي را بسازد و در ذهن او والد غايب بسيار بد جلوه داده مي شود.
  3. ممكن است هنگامي كه در كنار يكي از والدين باشد دلش براي ديگري تنگ شود و دوست دارد هر دو را در كنار يكديگر داشته باشد.
  4. ممكن است دچار بيماري شود و از دردهاي مزمن يا سردرد شكايت كند.
  5. همه چيز را خوب جلوه مي دهد و ناراحتي و غم موجود را انكار مي كند.
  6. ممكن است براي ادامه زندگي خود الگو هاي نامناسبي را در نظر بگيرد و از دروغ، دزدي و پرخاشگري تقليد كند.
  7. براي اين كه از يكي از والدين طرفداري كند ممكن است با والد ديگري به مبارزه بپردازد.
  8. خيلي دوست دارند والدينش را در كنار يكديگر ببيند و ميل زيادي دارد تا آن ها را به يكديگر پيوند بدهد.

تفاوت هاي سني در واكنش جدايي والدين چيست | روانشناسي بچه هاي طلاق

بر اساس نظر مشاوران، فرزندان نسبت به طلاق پدر و مادر عكس العمل هاي متفاوتي از خود نشان مي دهند و ممكن است واكنش هاي بسيار متمايزي داشته باشند.

اين واكنش ها بر اساس سن و سطح رشد كودكان با هم متفاوت است كه در ادامه مقاله آن ها را بررسي مي كنيم.

نوزادان و كودكان پيش دبستاني

در اين سن دلبستگي فرزندان به والدينشان بيشتر مي باشد و هنگامي كه متوجه شوند والدين مي خواهند از يكديگر جدا شوند احتمالا واكنش هاي شديدي از خود نشان مي دهند.

كودكان در اين سن حساس تر و آسيب پذير تر مي باشند و بسيار نگران هستند كه از والدين خود جدا شده و طرد شوند. در اين سن كودكان در پروسه ازدواج ممكن است بسيار آسيب ببينند.

در اين سن كودك ممكن است سوالات زير را مطرح كند:

  • اگر مرا دوست داريد، چرا نمي توانيد با هم بمانيد؟
  • من چه كار كردم؟
  • آيا طلاق شما به اين دليل است كه من هميشه آنچه را كه به من گفته مي شود انجام نمي دهم؟
  • قول مي دهم بچه خوبي باشم
  • آيا بابا/مامان ديگر مرا دوست ندارند؟ آيا به همين دليل آن ها مي خواهند جدا شوند؟

كودكان سنين مدرسه

در اين سن كودك حس مي كند كه او باعث طلاق پدر و مادرش شده است و خودش را مقصر جدايي آن ها مي داند زيرا در اين سن كودكان خود محور مي باشند.

او چون خودش را مسئول اختلاف بين آن ها و طلاقشان مي دانند رنج و عذاب وجدان زيادي را تحمل مي كند.

منبع :  عوارض و اثرات طلاق بر كودكان در سنين مختلف

كتاب هاي روانشناسي شخصيت ، بهترين كتاب هاي روانشناسي شخصيت

 

كتاب هاي روانشناسي شخصيت، بهترين كتاب هاي روانشناسي شخصيت

بهترين كتاب هاي روانشناسي شخصيت كدام يك مي باشد؟ روانشناسي شخصيت گرايش از روانشناسي مي باشد كه به صفات پايدار و باثبات وجود انسان مي پردازد و در اين خصوص نظريه پردازان بسياري وجود دارند كه تلاش كرده اند تا ابعاد وجودي شخصيت انسان را از جنبه هاي مختلف مورد بررسي و ارزيابي قرار دهند.

كتاب هاي روانشناسي شخصيت در اين باره نظريه هاي مختلفي را در نظر گرفته است و آن نظريه ها را گردآوري كرده است و تلاش مي كند تا ديدگاه روانشناسان و ساير مخاطبان را در مورد شخصيت انسان گسترش دهند، براي آن كه با كتاب هاي مفيدي در اين زمينه آشنا شويد بهتر است اين مقاله را تا انتها مورد بررسي قرار دهيد تا آگاهي لازم را به دست آوريد.

معرفي كتاب هاي روانشناسي شخصيت

كتاب هاي روانشناسي شخصيت بر اساس نوع طبقه بندي نظريه هاي موجود در اين زمينه تفاوت هايي با يكديگر دارند در ادامه اين مقاله به بررسي برخي از اين كتاب ها مي پردازيم.

  1. كتاب نظريه هاي شخصيت فيست

اين كتاب يكي از منابع اصلي براي دانشجويان روانشناسي به حساب مي آيد و در اين كتاب هاي به طور كامل و جامع نظريه هاي مربوط به روانشناسي شخصيت مورد بررسي قرار مي گيرد و اين كتاب بسيار جامع مي باشد به طوري كه جز منابع كنكور كارشاني ارشد و دكتراي دانشجويان روانشناسي در آزمون وزارت بهداشت است و مطالعه اين كتاب اطلاعات دقيق و گسترده اي در اختيار مخاطبان قرار مي دهد.

كتاب نظريه هاي شخصيت فيست شامل ۶ بخش اصلي مي باشد كه بخش هاي آن عبارت اند از رويكردهاي روان پويشي، انسان گراي وجودي، آمادگي، نظريه هاي زيستي تكاملي و نظريه هاي يادگيري شخصيتي .

در هر بخش از اين كتاب نظرات مرتبط با مشهور ترين نظريه پردازان در اين زمينه مورد بررسي قرار مي گيرد به طوري كه نظريه پردازاني كه به طور كامل مي توانيد با آن ها آشنا شويد شامل فرويد، آدلر، يونگ، هورناي، كلاين، مزلو، بندورا، ساليوان، راتر و ميشل و غيره مي باشد.

۲٫ كتاب نظريه شخصيت شولتز

اين كتاب مربوط به كتاب هاي روانشناسي مي شود  و دانشجويان روانشناسي در زمينه شخصيت اين كتاب را مورد مطالعه قرار مي دهند در اين كتاب به انواع ارزيابي شخصيت، پژوهش هاي موجود در اين زمينه و انواع نظريه هاي مهم پرداخته مي شود و اين كتاب شامل ۱۷ فصل مي باشد كه در هر كدام از اين فصول به يك نظريه اشاره شده است، از جمله نظرياتي كه در اين كتاب مي توانيد با آن ها آشنا شويد به نظريه هاي روانشناساني مانند روان كاوي فرويد، روانشناسي تحليلي يونگ، روان شناسي فرد نگر آدلر، نياز ها و گرايش هاي روان رنجور هورناي، نظريه هويت اريكسون، نظريه خود شكوفايي مزلو و غيره اشاره كرد.

۳٫ نظريه هاي شخصيت حمزه گنجي

اين كتاب توسط حمزه گنجي و مهدي گنجي نوشته شده است و در اين كتاب با چهار نظريه اصلي موجود در روانشناسي شخصيت آشنا مي شويد كه اين نظريه ها شامل نظريه هاي سايكودايناميك، نظريه هاي صفات شخصيتي، نظريه هاي رفتار گرايي – يادگيري اجتماعي و نظريه هاي انسان گرا- اگزيستانسيال اشاره كرد، همچنين در اين كتاب مي توانيد با تئوري شخصيت ۲۰ نظريه پرداز مختلف آشنا شويد و نظريه هاي آن ها را مورد مطالعه قرار دهيد.

منبع : كتاب هاي روانشناسي شخصيت ، بهترين كتاب هاي روانشناسي شخصيت

مشاوره جنسي تلفني | با همسرتان شبانه معجره كنيد

 

مشاوره جنسي تلفني ، مشاوري در دسترس شما

رابطه جنسي در زندگي زناشويي اهميت بسياري دارد و باعث مي شود تا صميميت و نزديكي ميان زن و شوهر افزايش يابد و به همين دليل مي باشد كه امروزه مشاوره جنسي تلفني بسيار به كار مي آيد زيرا بسياري از طلاق ها به خاطر عدم رضايت از رابطه جنسي شان مي باشد. در برخي از موارد زوجين مي توانند از مشاوره جنسي كمك بگيرند و مشكل شان را حل نمايند، در صورتي كه رابطه جنسي موفقي نداشته باشند محبت اوليه بين زن و شوهر از بين مي رود و دل سردردي در ميان زوجين به وجود مي آيد.

در اين حالت بسيار مهم است تا از مشاور جنسي كمك بگيريد و اگر به صورت حضوري امكان مشاوره نيست مي توانيد از مشاوره تلفني استفاده كنيد تا در هزينه و زمان صرفه جويي كرده باشيد و مشكلات تان را با مشاوره تخصصي بيان كرده و راهكارهاي صحيح را دريافت كنيد. اين كار درست مثل اين است كه از مشاوره حضوري استفاده كرده ايد.

چه زماني بايد از مشاوره جنسي تلفني استفاده كرد؟

مشاوره جنسي در همه زمينه ها مي تواند راه گشا و مفيد باشد، سطح جنسي در مردان و زنان مختلف متفاوت مي باشد به عنوان مثال ممكن است ميل جنسي شما زياد باشد و ميل جنسي همسرتان كم باشد در اين حالت با مشكلاتي رو به رو خواهيد شد و نياز هاي شما به درستي ارضا نمي شود، در اين شرايط لازم است براي اين كه از آسيب هاي روحي در امان باشيد و مسئله را به درستي حل كنيد از مشاوره جنسي كمك بگيريد تا راهكارهاي درست را در اختيارتان قرار دهند.

هم چنين خودارضايي در ميان جوانان امري شايع مي باشد و آسيب هاي رواني بسياري را بر روي فرد ايجاد مي كند، علاوه بر اين افرادي به سختي تحريك  مي شوند و نياز به تحريكات جنسي ناسالمي مانند خيال پردازي هاي بيش از حد، تحريكات انساني، تحقير طرف مقابل دارند، به احتمال زياد در رابطه جنسي به خود و شريك جنسي شان آسيبي وارد مي كنند و به همين دليل به مشاوره جنسي و درمان هاي شناختي و رواني نياز دارند تا مشكلات آن ها حل شود.

مشاوره جنسي در همه دوره ها لازم است

مشاوره جنسي تنها مربوط به روابط زناشويي و پس از ازدواج نمي شود بلكه استفاده كردن از مشاوره جنسي تلفني در همه دروه هاي زندگي لازم است. به ويژه در دوران بلوغ مي توان از مشاوره كمك گرفت زيرا در اين دوران تمام اندام هاي بدن به رشد كامل رسيده اند و توجه افراد بيشتر به اندام هاي جنسي جلب مي شود و نيازهاي جنسي او افزايش مي يابد به همين دليل در اين سن افراد بسيار كنجكاو هستند و بيشتر مي خواهند در مورد اندام هاي جنسي بدانند و اطلاعاتي را در اين زمينه كسب كنند.

در صورتي كه به كنجكاوي آن ها پاسخ صحيحي داده نشود و اطلاعات درستي در اختيار آن ها قرار نگيريد ممكن است فرد به سمت مشكلات جنسي و انحرافات جنسي كشيده شود، در هنگامي كه فرد رابطه جنسي نامناسبي داشته باشد يا با افراد متعددي در ارتباط باشد خطر ايدز را افزايش مي دهد و اين مشكلات به خاطر ناآگاهي نوجوانان و جوانان به وجود مي آيد.

مشاوره جنسي در اين زمينه كمك بسياري به جوانان مي كند تا در اين مسير آموزش ها و اطلاعات درستي را كسب كنند هم چنين به والدين توصيه مي كنند تا آموزش هاي لازم را در اختيار فرزند خود قرار دهند و از او محافظت و مراقبت نمايند.

لزوم دريافت مشاوره جنسي

در زندگي زناشويي احتمال دارد نيازهاي جنسي يكي از زوجين به خوبي برطرف نشود و آن ها نيازشان را از روش هاي ديگري ارضا كنند و به طرف مقابلشان خيانت كنند، در صورتي كه فرد از از رابطه جنسي اش راضي  نباشد با مشكلاتي مانند افسردگي، نا اميدي، و از بين رفتن علاقه رو به رو خواهد شد. تمايلات جنسي در ميان زوجين متفاوت مي باشد و بي توجهي به اين تمايلات باعث طلاق جنسي مي شود.

گاهي آگاهي افراد در زمينه مسائل جنسي كم مي باشد و آن ها در مورد اهميت رابطه جنسي اطلاعاتي ندارند و اين ناآگاهي ها بيشتر در افرادي كه در سنين پايين ازدواج كرده اند نشان داده مي شود.

در اين شرايط لزوم دريافت مشاوره جنسي مشخص مي شود و مشاوره جنسي مي تواند اطلاعات لازم و كافي در مورد روابط زناشويي لذت بخش را در اختيار شما قرار دهد، از طرف ديگر مشكلات و ناتواني هاي جنسي به وجود آمده ممكن است منشا روحي و رواني داشته باشد كه در اين صورت بايد آن منشا به درستي شناسايي شود و تا درمان نتيجه بخشي براي فرد رقم بزند.

چرا مشاوره جنسي تلفني؟

با استفاده از مشاوره جنسي مي توان مشكلات روابط زناشويي را حل كرد و راهي است تا به وسيله آن روابط ميان زوجين بهبود يابد در مشاوره جنسي كه به كمك متخصص انجام مي شود ريشه مشكلات جنسي شناسايي شده و آن ها را مورد بررسي قرار مي دهند، مشكلات جنسي به وجود آمده ابعاد مختلفي دارد و به طور كلي به مسائلي گفته مي شود كه مانع از ايجاد رابطه زناشويي صحيح و لذت بخش مي شود.

مشاوره جنسي كه به صورت تلفني انجام مي شود نيازهاي جنسي شما را اصلاح كرده و براي درمان آن اقداماتي را انجام مي دهد، در مشاوره جنسي كه به صورت تلفني انجام مي شود روانشناسان متخصص توصيه هايي لازم را در زمينه برقراري رابطه جنسي موثر انجام مي دهند و اختلالات جنسي را شناسايي كرده و براي حل آن ها اقداماتي را انجام مي دهند، در اين فرايند مشاوره تلفني از شما مصاحبه باليني مي گيرد و تلاش مي كنن تا بهترين روش درماني را در اختيار شما قرار دهد.

مشاوره جنسي تلفني در چه زمينه اي كمك مي كند؟

از قديم گفته اند كه هر كس در هر كاري مشورت كند ضرر نخواهد كرد و مشاوره باعث مي شود تا راه حل هاي سنتي و غير اصولي انجام ندهيد و با فرد متخصص مشورت كرده و از او به صورت اصولي راهنمايي بخواهيد در مورد مسائل زير مي توانيد از مشاوره جنسي كمك بخواهيد.

  • سردي و بي ميلي جنسي
  • افزايش آگاهي والدين در پاسخ گويي به سوالات جنسي فرزندان
  • كشف علت و درمان بيماري هاي جنسي و مقاربتي
  • علت كاهش ميل جنسي
  • دوران بلوغ
  • تنوع طلبي جنسي و هم جنس گرايي
  • مشاوره تلفني براي افرادي كه خود و نزديكانشان مورد تجاوز جنسي قرار گرفته اند.
  • مشاوره تلفني براي درمان كردن اختلالات جنسي و مشكلات رفتاري كه در رابطه جنسي به وجود مي آيد.
  • مشاوره تلفني براي رفع ترس، فوبيا و خجالت و كمرويي و كمبود اعتماد به نفس براي برقراري رابطه جنسي
  • مشاوره براي آموزش انجام رابطه جنسي به صورت صحيح با همسر و افزايش اطلاعات جنسي
  • مشاوره زناشويي براي دوران عقد و نامزدي

منبع : مشاوره جنسي تلفني | با همسرتان شبانه معجره كنيد

مشاوره پس از طلاق | آرامش تان را دوباره به دست بياوريد

طلاق از جمله پديده هايي است كه مي تواند سبب تجربه احساسات ناخوشايندي در فرد شود و زندگي فرد را براي مدتي مختل كند، در اين مقاله به روش هاي مشاوره پس از طلاق و فوايد آن مي پردازيم.

معمولا افراد زماني تصميم به جدايي مي گيرند كه از ادامه زندگي بسيار درمانده شده باشند و قصد نجات و رهايي خود را داشته باشند به همين دليل برخي از افراد از اينكه توانسته اند طلاق بگيرند ممكن بسيار خوشحال  و خرسند باشند اما با اين حال در پس اين تجربه احساس خوشحالي، فرد ممكن است احساسات متناقضي را تجربه كند و براي سازگاري با شرايط بعد از طلاق مشكل داشته باشد كه همين امر لزوم مشاوره پس از طلاق را نشان مي دهد.

اقدامات بعد از طلاق

فردي كه كار مشاوره پس از طلاق را انجام مي دهد، فردي متخصص در اين امر است و مي تواند به شما كمك كند ديدي واقع گرايانه نسبت به شرايط پيدا كنيد و بتوانيد مسير و اهداف خودتان را مشخص كنيد. 

همچنين افرادي كه در جريان زندگي مشترك و همينطور روند طلاق خود دچار آسيب شده اند نياز شديد به مشاوره پس از طلاق دارند. بنابراين مي توانيم بگوييم كه مشاوره پس از طلاق كاربردهاي زيادي دارد كه از جمله اين كاربردها مي توان به درمان و ترميم آسيب هاي پس از طلاق، چگونگي آغاز زندگي جديد بعد از طلاق، چگونگي ارتباط با فرزند همسر سابق، زندگي بعد از طلاق براي زن و مرد، چگونگي كسب موفقيت پس از طلاق، رفع دلتنگي بعد از طلاق، اقدامات بعد از طلاق و برگشت بعد از طلاق توافقي، اشاره كرد كه در ادامه مقاله هركدام از اين موارد را به صورت جداگانه توضيح خواهيم داد.

  • درمان و ترميم آسيب هاي پس از طلاق

افراد از نظر داشتن ظرفيت رواني براي مقابله با بحران هاي زندگي از جمله طلاق، تفاوت زيادي با يكديگر دارند، از طرفي برخي از افراد قبل از وقوع طلاق دچار مشكلات و اختلالات رواني از جمله اختلالات اضطرابي و افسردگي هستند و همين امر مي تواند زمينه ساز ايجاد و بروز مشكلات بسيار بيشتري بعد از طلاق شود، به همين دليل لزوم مشاوره پس از طلاق براي چنين افرادي كاملا احساس مي شود. بنابراين افرادي كه داراي ظرفيت رواني بالايي نيستند و بعد از طلاق دچار آسيب هاي متعدد رواني مي شوند طبيعتا نيازمند مراجعه به روانشناس و ترميم و درمان آسيب هاي پس از طلاق هستند.

  • چگونگي آغاز زندگي جديد پس از طلاق

همانطور كه اشاره شد طلاق مي تواند باعث شود افراد احساسات متناقض زيادي را تجربه كنند و تجربه اين احساسات متناقض از روز بعد از طلاق شروع مي شود، احساسات مثبت و منفي و احساس سردرگمي از شايع ترين حالت هاي بعد از طلاق است. در ابتدا ممكن است شرايط براي فرد شبيه به يك كابوس باشد و فرد نتواند اين تغيير را در زندگي اش بپذيرد، از زندگي پيش روي خود نيز بترسد و نگران اين باشد كه مبادا نتواند به تنهايي از پس زندگي بربيايد و اگر فرد نتواند با اين احساسات منفي خود كنار بيايد.

 ممكن است براي فرار از واقعيت دست به هر كاري بزند و به روابط جنسي پرخطر، اعتياد و رفتارهاي هيجاني روي بياورد، احساس گناه و اندوه پس از طلاق نيز از ديگر احساساتي است كه افراد ممكن است بعد از طلاق خود تجربه كنند. بديهي است كه داشتن چنين احساسات و تفكراتي مانع از داشتن ديدي واقع گرايانه در زندگي مي شود و باعث مي شود كه فرد نتواند زندگي جديدي را بعد از طلاق براي خود شروع كند، فردي كه چنين احساساتي را تجربه مي كند نياز است كه حتما به لزوم مراجعه به مشاوره پس از طلاق توجه كند و آن را در اولويت قرار دهد تا بتواند به كمك مشاور از احساسات متناقض خود رهايي يابد و راه حل هاي چگونگي آغاز زندگي جديد پس از طلاق را آموزش ببيند.

  • چگونگي ارتباط با فرزند همسر سابق

يكي از بزرگترين چالش هايي كه طلاق به همراه خود دارد مشكلات مربوط به فرزندان طلاق است. اگر كه والدين در جريان طلاقشان حواسشان به رفتارشان نباشد و رفتاري آگاهانه با فرزند خود نداشته باشند مي توانند زمينه بروز بسياري از آسيب ها را در فرزندانشان ايجاد كنند، بنابراين چگونگي رفتار و ارتباط با فرزند و همچنين نحوه توضيح دادن اين شرايط به آن اهميت بسيار زيادي دارد.

از طرفي برخي از والدين از بچه به عنوان اهرم فشار براي همسر خود استفاده مي كنند و اجازه نمي دهند كه فرزندشان ملاقات هاي منظمي با ديگر والد خود داشته باشد كه اين مسئله نيز مي تواند آسيب زيادي به كودك وارد كند.

counseling after divorce

مشاوره پس از طلاق مي تواند به افراد در مورد نحوه درست برقراري ارتباط با فرزند، در دوره پس از طلاق كمك كند و همچنين در مورد چگونگي توضيح دادن پديده طلاق به فرزندان، اطلاعات كافي در اختيار والدين قرار دهد تا كودكان بتوانند فهم واضح و مشخصي را از طلاق به دست بياورند.

همچنين مشاور مي تواند توضيحات و هشدارهاي لازم را به والدين در مورد عدم محيا بودن شرايط ملاقات منظم با ديگر والد ارائه دهد و آن ها را متقاعد كند كه كودك هم به پدر نياز دارد و هم به مادر و محروم شدن از ملاقات هر كدام از اين دو مي تواند مشكلات عديده بسياري را براي كودك در آينده بوجود بياورد.

از طرفي كودكان، بعد از طلاق والدينشان ممكن است پرخاشگر، افسرده و منزوي شوند و يا اينكه از والدي كه مدتي از او فاصله داشته دوري كنند و با او ارتباط برقرار نكنند، مشاوره پس از طلاق مي تواند به والدين كمك كند تا بتوانند رفتارهاي آسيب رسان فرزندشان را كاهش دهند و به والدين كمك كند تا بتوانند با فرزند خود ارتباط موثر برقرار كنند.

زندگي بعد از طلاق براي زن

تبعات طلاق براي زنان و مردان متفاوت است و اگر كه افراد نتوانند سازگاري خود را بالا ببرند هركدام به نحوي از طلاق آسيب مي بينند، البته بسته به بافت فرهنگي و ارزشي هر جامعه اي پيامدهاي طلاق متفاوت است، در برخي از جوامع ممكن است طلاق پيامد زيادي نداشته باشد و در برخي از جوامع ممكن است اين پيامدهاي منفي بيشتر باشد و گاهي به دليل فشارهاي اجتماعي و نگاه مردسالارانه، زندگي بعد از طلاق براي زنان سخت تر است. 

از جمله مشكلاتي كه زنان بعد از طلاق دارند مشكلات اقتصادي است، البته در حال حاضر كه بسياري از خانم ها شاغل شده اند اين مشكل تا حدي رفع شده است اما مستقل شدن بانوان و شاغل بودن آن ها در مورد قشر زيادي از خانم ها صدق نمي كند و بسياري از خانم ها ممكن است بعد از ازدواج كار خود را رها كرده باشند يا اينكه از ابتدا شاغل نبوده باشند و از نظر اقتصادي متكي به همسر خود بوده اند كه در اين صورت طلاق مي تواند مشكلات اقتصادي زيادي براي آن ها بوجود بياورد كه در اين شرايط اگر زن صاحب فرزند باشد و تمايل داشته باشد كه فرزندش را نزد خودش نگه دارد ممكن است به دليل ترس از فشار اقتصادي و مشكلات مالي از اين خواسته خود بگذرد و مجبور شود از فرزندش دوري كند كه همين مسئله مي تواند فشار رواني حاصل را دو چندان كند. 

از طرفي به طور كلي با توجه به قانون حاكم در ايران حضانت فرزند با پدر است و تصميم گيرنده اصلي در مورد حضانت فرزند پدر مي باشد و در اين شرايط گاهي برخي از مردان زنان خود را مجبور مي كنند تا مهريه شان را ببخشند و در عوض حضانت فرزندشان را بر عهده بگيرند، كاملا قابل تصور است كه گير كردن در چنين شرايطي چه فشاري را مي تواند روي زن وارد كند.

از طرفي در بسياري از محيط هاي اجتماعي و كاري به زني كه از همسر خود جدا شده است ديد بدي دارند و بسياري به دنبال سو استفاده از خانم ها هستند و همين امر فشار وارد شده به خانم ها را دو چندان مي كند و به دليل همين ديد بدي كه ممكن است در جامعه نسبت به زن طلاق گرفته وجود داشته باشد برخي از خانواده ها شرايط سختي را براي دختر خود بعد از طلاق ايجاد مي كنند و سعي مي كنند او را بيشتر محدود كنند، بديهي است كه خارج شدن از يك محيط پرتنش و وارد شدن به يك محيط پرفشار و محدود مي تواند اثرات نامطلوب روانشناختي زيادي روي فرد داشته باشد.

تمام فشارهاي موجود از جمله مشكلات مالي و اقتصادي، عدم امنيت اجتماعي، فشارهاي وارده از سمت خانواده و غيره مي تواند در ذهن فرد اين تصور را ايجاد كند كه براي رهايي از اين مشكلات نياز است كه مجددا ازدواج كند، اما واقعيت اين است كه بسياري از خانم ها بعد از طلاقشان ديد بسيار منفي نسبت به جنس مخالف و زندگي مشتركشان پيدا كرده اند و تمايلي به ازدواج مجدد ندارند اما به دليل مشكلاتي كه با آن ها روبرو هستند گاهي مجبور به ازدواج اجباري و يا انتخاب عجولانه مي شوند كه طبيعتا چنين انتخابي مي تواند ريسك زيادي داشته باشد و گاهي منجر به اين شود كه فرد در ازدواج مجدد خود نيز دچار شكست شود.

اما با وجود تمام مشكلات احتمالي كه براي خانم ها وجود دارد برخي سازگاري بيشتري دارند و مشكلات كمتري را تجربه مي كنند كه عوامل فردي، خانوادگي و شرايط اقتصادي فرد در تجربه كمتر مشكلات تاثير زيادي دارد، برخي از افراد نيز نسبت به ترس هاي دروني خود و شرايط نامساعد رواني خود آگاهي دارند و سعي مي كنند كه از همان ابتدا به مشاور مراجعه كنند. مشاور در كاهش مشكلات و پيامدهاي بعد از طلاق نقش بسيار پررنگي دارد و افرادي كه بلافاصله بعد از طلاق جلسات مشاوره اي خود را شروع كنند به احتمال بيشتري با طلاق خود سازگار مي شوند.

هرچقدر زن در زندگي قبلي خود بيشتر تحت فشار و آسيب قرار گرفته باشد و هرچقدر كه حمايت هاي محيطي و خانوادگي فرد كمتر باشد لزوم مراجعه به مشاور براي سازگاري با طلاق بيشتر است. مشاور مي تواند به فرد كمك كند تا راحت تر بتواند زندگي خود را از سر آغاز كند و به حالت طبيعي و نرمال خود برگردد.

منبع :  مشاوره پس از طلاق | آرامش تان را دوباره به دست بياوريد