سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

آيا اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج منجر به طلاق مي شود؟

 

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج مي تواند چالش هاي بسياري براي زوج ها به همراه داشته باشد، زيرا به نوعي اختلاف فرهنگي در ازدواج به حساب مي آيد، در صورتي كه اختلاف زياد بين سطح تحصيلات زوجين به وجود آيد باعث مي شود كه آن ها درك و ديدگاه متفاوتي نسبت به مسائل مختلف داشته باشند اين اختلاف در بسياري از موارد باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهاي عميق و تعارض هايي در طرفين شود.

در صورتي كه مي خواهيد با كسي ازدواج كنيد كه نسبت به شما سطح تحصيلي متفاوتي دارد در اين صورت بايد به نكاتي توجه داشته باشيد تا احتمال اختلاف و مشكل در شما به حداقل برسد، در ادامه اين مقاله نكاتي را بيان مي كنيم كه مطالعه آن مي تواند براي شما مفيد باشد و در تصميم گيري به شما كمك كند هم چنين در اين خصوص مي توانيد با صحبت با متخصصان در مشاوره قبل از ازدواج به شناخت بهتري در اين زمينه برسيد. 

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

در بسياري از موارد زنان با تحصيلات بيشتر همسر خود راحت تر كنار مي آيند به عنوان مثال بسياري از زنان با مدرك تحصيلي ديپلم با مرداني كه داراي مدرك تحصيلي كارشناسي يا بالاتر هستند ازدواج مي كنند و در اين خصوص كمتر با مشكل رو به رو مي شوند اما در صورتي كه شرايط برعكس شود مردان سخت تر مي توانند با اين شرايط سازگار شوند.

از طرفي ديده شده است كه معمولا زناني كه تحصيلات بالا دارند دير تر ازدواج مي كنند و ازدواج آن ها كم تر به طلاق ختم مي شود.

از طرفي آمار همچنين نشان داده است كه مردان تحصيل كرده بيش تر از مرداني كه تحصيل نكرده اند علاقه ازدواج و تشكيل خانواده دارند. 

از طرفي بسياري از افراد اعتقاد دارند كه تحصيلات باعث نمي شود كه فرد بهتري باشيم و به تفاوت ميان تحصيلات خود و همسرشان اهميتي نمي دهند اما بر اساس آمار مي توان گفت كه ميزان طلاق در ميان زوج هايي كه از تحصيلات بالايي برخورد هستند پايين تر است.

متاسفانه ازدواج هايي كه در سنين پايين و تنها با در نظر گرفتن عشق و علاقه انجام مي شود بيش ترين آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند. 

چرا برخي مردان، زنان با تحصيلات بالاتر را نمي پذيرند؟

در بسياري از موارد مردان نمي توانند زنان با تحصيلات بالاتر را بپذيرند و علت اين امر ويژگي ها و خصوصيات شخصيتي مانند قدرت طلبي، برتري جويي و سلطه گري بيشتر در مردان مي باشد، البته بايد توجه داشته باشيد اين ويژگي ها تنها مخصوص مردان نمي باشد و زنان هم داراي اين خصوصيات هستند اما بر اساس بررسي هاي انجام شده مردان بيشتر اين خصوصيات را از خودشان نشان مي دهند.

بر اساس صفات ذكر شده مردان اگر در روابطشان در جايگاه پايين تري قرار گيرند احساس ناخوشايندي به آن ها دست مي دهد و معمولا آن ها در ازدواج زناني را انتخاب مي كنند كه در جنبه هاي مختلف در وضعيت هم سطح يا پايين تري از خودشان قرار داشته باشد.

رويارويي مردان و زنان سلطه طلب

مردان سلطه طلب در صورتي كه در كنار زنان سلطه طلب قرار بگيرند به طور معمول با مشكلات بيشتري رو به رو خواهند شد زيرا هيچ كدام از آن ها دوست ندارند تا جايگاه پايين تري داشته باشند و به همين دليل لازم است قبل از ازدواج در مورد خصوصيات و صفات شخصيتي خود و همسرتان شناخت داشته باشيد تا به آگاهي بيشتري دست يابيد در اين زمينه مراجعه به روانشناس به شما كمك بسياري مي كند.

مزاياي نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

به طور كلي متخصصان معتقدند هر چقدر اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج زن و مرد به يكديگر نزديك تر باشد زوجين رضايت بيشتري از زندگي شان خواهند داشت و با چالش هاي كمتري رو به رو مي شوند، استدلال هاي بسياري در مورد مزاياي هم سطح بودن تحصيلات زن و مرد وجود دارد كه براي اين كه همسر مناسبي را انتخاب كنيد مي توانيد به موارد زير توجه كنيد. 

1. اشتراك بيشتر در تربيت فرزندان

يكي از مهم ترين موقعيت هايي كه اختلاف زن و مرد در سطح تحصيلات در آن آشكار مي شود تربيت فرزندان مي باشد، افرادي كه تحصيلات بالاتري دارند معمولا در تربيت فرزند خود بيشتر به نكات و توصيه هاي علمي توجه مي كنند و علاقمند هستند كه تربيت فرزندشان را بر اساس اين نكات شكل بدهند.

در صورتي كه همسر اين افراد بر اساس تجربيات خود و بدون توجه به اصول و نكات تربيتي با كودك برخورد كند در اين حالت تعارض و اختلاف نظر ميان زوجين به وجود مي آيد اما در صورتي كه زوجين سطح تحصيلي نزديك به هم داشته باشند در تربيت فرزندشان اشتراكات بيشتري خواهند شد و اين اشتراكات، پرورش و تربيت فرزندان را براي آن ها لت بخش تر مي كند در نتيجه چگونگي رفتار با فرزند از جمله مواردي مي باشد كه بايد با همسرتان به توافق برسيد.

2. افزايش احساس شادي و رضايت زناشويي

تحقيقات بسياري در مورد رضايت زناشويي زوجين انجام شده است و در بسياري از آن ها مشخص شده زوجيني كه فاصله تحصيلي كمي نسبت به يكديگر دارند، زندگي شاد تر و رضايت بخشي دارند و از زندگي مشترك شان احساس رضايت مي كنند.

3. نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج: پيشرفت تحصيلي فرزندان

زوج هايي كه سطح تحصيلي آن ها مناسب و نزديك به هم مي باشد بيشتر براي وضعيت تحصيلي فرزندشان وقت مي گذارند، فرزندان اين زوجين به دليل دريافت حمايت تحصيلي بيشتر، فرصت بيشتري براي پيشرفت در طول دوران تحصيلي شان پيدا مي كنند.

4. كاهش اختلاف نظرها از مزاياي نبود اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج

تحصيلات دانشگاهي به ميزان زيادي در برداشت و نگرش افراد در مورد مسائل مختلف زندگي اثر مي گذارد افرادي كه فاصله تحصيلي آن ها كم است به طور معمول بيشتر مي توانند نگرش هاي يكديگر را در مورد حوزه هاي مختلف زندگي درك كنند و با آن ها كنار بيايند. در اينجا مي توان به نقش تحصيلات در ازدواج پي برد.

علاوه بر اين موارد نزديك بودن سطح تحصيلي افراد به يكديگر باعث مي شود تا علايق، سليقه ها و تفريحات آن ها به يكديگر نزديك شود همه اين موارد به ميزان زيادي در افزايش كيفيت زندگي مشترك تاثير بسزايي دارد.

منبع : آيا اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج منجر به طلاق مي شود؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.