سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

علائم،راه هاي انتقال،پيشگيري و درمان ويروس HPVچيست؟

ويروس اچ پي وي HPV يكي از ويروس‎هايي است كه از طريق رابطه جنسي انتقال داده مي‌شود.و رابطه جنسي مقعدي و دهاني مي تواند يكي از راه هاي انتقال آن باشد.افرادي كه گرفتار اين ويروس مي شوند ممكن است از وجود اين ويروس در بدن خود اطلاع نداشته باشند زيرا اين ويروس مدت زمان طولاني علائم خود را نمايان نمي كند و همين باعث مي شوند روز به روز بيماري شخص افزايش يافته و فرد بيماردر جريان گسترش ويروس نبوده و همين نشانه هاي مخفي ممكن است خطرناك باشد.اگر فرد علائم و نشانه هاي ويروس را هر چه زودتر بشناسد واطلاعات كافي داشته باشد ميتواند براي درمان آن اقدام كند.اگرچه براي درمان HPVهنوز به نتيجه نهايي نرسيده اند اما براي پيشگيري ميتوان از واكسناسيون استفاده كرد و جلوي عارضه آن را گرفت چون بسياري از عارضه هاي HPV قابل درمان است.

ويروس HPV يا پاپيلوماي انساني چيست؟

HPV چيست؟ اچ پي وي يك ويروس است كه 150نمونه با عارضه هاي مختلف دارد.و سال ها بدون علائم در بدن بيمار مي ماند.راه انتقال اين ويروس از طريق رابطه و آميزش جنسي و هرگونه ارتباط پوستي با آلت تناسلي است و ممكن است رابطه دهاني و مقعدي از راه هاي انتقال ويروس HPVباشد.عوارض اين ويروس زگيل و سرطان است.و راه درمان ندارد اما براي پيشگيري آن واكسن موجود است.

انواع ويروس HPV

ويروس اچ پي وي به دو گروه تقسيم مي شود: كم خطر و پر خطر.

ويروس اچ پي دي از نوع كم خطر را مي توان با روش هاي درماني از بين برد و پيشگيري كرد تا به سرطان منجر نشود. ويروس اچ پي وي از نوع پرخطر بسيار خطرناك است و به دليل داشتن سلول هاي غيرعادي باعث سرطان مي شود.اين ويروس انواع مختلفي دارد كه در ذيل به آن اشاره مي شود:

 1.ويروس hpv نوع 6

يكي از نمونه هاي گروه كم خطر ويروس اچ پي وي نوع 6 آن مي باشد كه زگيل هايي به صورت گل كلم بر روي بدن ايجان مي كند اما با واكسن مي توان از پيشرفت آن جلوگيري كرد و بيمار با رعايت دستورات دارويي بهبود يابد.افراد مي تواند قدرت سيستم ايمني خود را درمقابله با انواع بيماري ها بخصوص بيماري هاي مراقبتي با داروهاي تقويتي افزايش دهند و بدني مقاوم داشته باشند.

2. ويروس HPV نوع 11

يكي ديگر از انواع اچ پي وي كم خطر نوع 11 آن است اين نوع نيز با زگيل تناسلي همراه بوده و تغييراتي را در رحم ايجاد ميكند با واكسن مي توان تا حد زيادي از نوع 11در امان ماند و با مصرف داروهاي موضعي درمان مي شود.

90درصد زگيل هاي تناسلي به دليل وجود ويروس HPV  نوع 6 و نوع 11 آن مي باشد.

 3. ويروس HPV نوع 16 و 18

در دسته نوع پرخطر اچ پي وي انواع مختلفي وجود دارند از جمله ميتوان به HPVنوع 16 و 18 اشاره كرد.اين ويروس باعث سرطان دهانه رحم مي شود و 70 درصد از اين نوع سرطان به دليل وجود ويروس HPVنوع 16 و 18 مي باشد.

راه هاي انتقال ويروس اچ پي وي

راه هاي انتقال ويروس HPV به بدن:

  1. آميزش جنسي واژني
  2.  آميزش جنسي مقعدي
  3. آميزش جنسي دهاني
  4. تماس مستقيم پوستي با آلت تناسلي

به طور كلي دليل اصلي HPVرابطه جنسي است و كاندوم تا حدودي ميتواند از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كند اما قسمت هايي از بدن كه با كاندوم پوشيده نيست ميتواند باعث جذب ويروس اچ پي وي شود.

محل هايي مانند استخر،سنگ توالت و دريافت خون آلوده در انتقال اين بيماري نقشي ندارد و اين ويروس فقط از رابطه جنسي وارد بدن مي شود.

عارضه هاي ويروس HPV

ويروس HPV سال ها بدون نشان دادن علائم مي تواند در بدن فرد بيمار باشد و از بين برود و مشكلي براي سلامتي فرد ايجاد نكند.اما در بعضي مواقع ممكن است باعث ايجاد زگيل تناسلي و سرطان شود كه در اين صورت نياز به درمان دارد.و اگر شدت يابد خطراتي براي فرد خواهد داشت.

نوعي از ويروس اچ پي وي وجود دارد كه با زگيل تناسلي نمايان مي شود اما به سرطان منجر نمي شود.

در ذليل با عارضه هاي ويروس HPV آشنا خواهيد شد:

  1. زگيل

بعضي از نمونه هاي ويروس HPV خطرناك نيست و فقط ممكن است باعث زگيل معمولي شود كه به راحتي درمان ميشود.گاهي اوقات باعث زگيل تناسلي مي شود و براي مرد و زن در نواحي مختلفي از بدنشان نمايان مي شود.

زگيل تناسلي در مردان بيشتر بر روي آلت تناسلي،كشاله ران و يا بر روي ران ظاهر مي شود. در زنان در نزديكي واژن،مقعد و دهانه رحم با زگيل تناسلي همراه است.

  1. سرطان

ويروس HPV يكي از عارضه هاي آن سرطان بود كه در زنان بسيار شايع تر مي باشد  و در مردان بسيار كمتر ديده شده است.اين ويروس بيشتر باعث سرطان مقعد ،آلت تناسلي و سرطان هاي گردن رحم و سرطان فرج مي شود.

سرطان هاي گردن رحم در زنان به علت ويروس اچ پي وي است وزناني كه سيگار مي كشند احتمال سرطان رحم آن ها خيلي بيشتر است.

  1. سرطان دهان

يكي از راه هاي انتقال ويروس HPV از طريق رابطه دهاني بود به همين دليل ميتواند باعث بيماري در قسمت هاي مختلف دهان شود كه مهم ترين آن بيماري در دهان و زبان و سرطان حلق مي باشد.و استفاده از مشروبات الكلي و دخانيات احتمال گرفتار شدن به سرطان دهان را افزايش مي دهد.

  1. سرطان هاي ديگر

ويروس HPV با  سرطان هاي مختلفي همراه است و شامل سرطان هايي كه شيوع كمتري دارد نيز مي شود .انواع سرطان فرج،آلت تناسلي وسرطان گردن رحم  و مهبل به دليل وجود ويروس اچ پي وي در بدن است.

50درصد از سرطان هاي فرج به دليل ويروس HPV  است . ويروس اچ پي وي پرخطر باعث ايجاد سرطان مهبل و آلت تناسلي در مردان مي شود.

ويروس HPVعلائم را به خوبي نمايان نمي كند و ممكن است سرطان سال ها بعد از بيماري به وجود آيد. و هنوز مشخص نشده كه چه گروهي از افراد گرفتار ويروس HPV ،سرطان و مشكلات بهداشتي مي شوند. اما بيشترين افرادي كه در معرض ابتلا به اين ويروس اند كساني هستند كه سيستم ايمني بدن آن ها ضعيف است مثلا بيمارن ايدز احتمال اينكه به ويروس اچ پي وي دچار شوند بيشتر است.

رابطه جنسي با وجود ويروس HPV چگونه بايد باشد؟

راه انتقال ويروس HPV از طريق رابطه جنسي بود و به همين دليل ايا با وجود ويروس HPV امكان رابطه جنسي وجود دارد يا خير؟

ابتدا بايد شريك جنسي خود را از وجود بيماري HPV درجريان قرار داده و با رعايت مسائل بهداشتي مي توانيد از انتقال آن جلوگيري كنيد.

براي جلوگيري از انتقال ويروس در حين رابطه بايد از كاندوم و دستكش لايتكس وdental dams استفاده كرد.

بارداري و ويروس HPV

گاهي اوقات مادراني كه مبتلا به ويروس HPV هستند باردار مي شوند و بسيار نگران هستند كه نوزادشان در خطر باشد.در اين مورد ابتدا بايد با پزشك موردنظر مشورت كرده و با توجه به نظر پزشك درمان بيماري را متوقف يا ادامه دهند.بهترين روش براي جلوگيري از انتقال ويروس به نوزاد عمل سزارين است زيرا گاهي اوقات به ندرت در حين زايمان ويروس به نوزاد منتقل مي شود و باعث زگيل تناسلي شده و مشكلات تنفسي براي نوزاد به وجود مي آورد كه خوشبختابه با كمك پزشكان قابل درمان است.

همانطور كه قبلا ذكر شد ويروس HPV  ميتواند سال ها در بدن بدون هيچ علائمي باشد و فرد بيمار در جريان بيماري اش نباشد.گاهي اوقات همسر و شوهر شما به طور ناگهاني نشانه هايي از ويروس HPV در بدنشان ظاهر مي شود اين بدان معنا نيست كه رابطه هاي جنسي با افراد ديگري را تجربه كردند بلكه افرادي كه فعاليت جنسي دارند احتمال ابتلا شدن آن ها به ويروس HPV زياد است.

راه هاي تشخيص ويروس اچ پي وي

زنان درمحدوده سني 21تا 65 سال بهتر است هر سه سال يك بار آزمايش پاپ را انجام دهند تا سلول هاي غير طبيعي در گردنه رحم آن ها مورد بررسي قرار گيرد و يكي از بهترين روش ها براي تشخيص ويروس HPV در زنان مي باشد.اما متاسفانه در مردان هيچ روش غربالگري وجود ندارد.

درمان ويروس اچ پي وي 

ويروس HPV هيچ راه درماني ندارد اما مي توان با روش هايي عارضه هاي آن را كاهش داد يا از بين برد.فردي كه مبتلا به HPV باشد ولي هيچ علائم و زگيل تناسلي نداشته باشد اما باز هم مي تواند ويروس را به شريك جنسي خود منتقل كند.چون ويروس اچ پي وي از بين نمي رود و ممكن است فرد دوباره گرفتار زگيل تناسلي شود. ولي در اكثر مواقع عفونت ناشي از ويروس اچ پي وي كمتر مي شود و يا به مرور زمان از بين مي رود كه ديگر تاثيري بر بدن نمي گذارد.

براي از بين بردن زگيل و ضايعات پيش سرطاني مي توان از روش هاي از جمله منجمد كردن و حلقه هاي الكتريكي استفاده كرد.

راه هاي پيشگيري از ابتلا به ويروس اچ پي وي

براي اينكه گرفتار اين ويروس نشويد بهترين راه آن پيشگيري و رعايت مسائل بهداشتي است.در ذيل با راه هاي پيشگيري آشنا مي شويد.

1. پيشگيري اوليه

آموزش نقش بسيار مهمي براي پيشگيري دارد و براي نوجوانان و جوانان بسيار مفيد است.با شركت در جلسات مشاوره جنسي مي توانيد با بيماري هاي مراقبت هاي جنسي آشنا شويد و اقداماتي براي پيشگيري از ابتلا به آن ها انجام دهيد.داشتن شريك جنسي متعدد مي توانند درصدد گرفتار شدن به ويروس اچ پي وي را افزايش دهد يكي از مؤثرترين راه براي پيشگيري محدود كردن رابطه جنسي است و استفاده از كاندوم نيز مي تواند تا حدودي از ابتلا شدن به ويروس اچ پي وي جلوگيري كند.

 2. پيشگيري ثانويه

ويروس اچ پي وي راه درمان ندارد اما براي پيشگيري آن واكسني موجود است.كساني كه رابطه جنسي داشته و احتمال مي دهند كه سلول هاي آلوده اي در بدنشان وجود دارد با مراجعه پزشك و زدن واكسن قبل از رابطه جنسي مي تواند از سلول هاي آلوده نشده محافظت كنند.چون بهترين زمان براي زدن واكسن قبل از شروع رابطه جنسي است .و احتمال اينكه براي سلول هاي آلوده نشده مؤثر باشد بسيار زياد است.

انجام تست پاپ اسمير يكي از روش هايي است كه ميتواند ويروس را قبل از سرطاني شدن شناسايي كند در اين صورت با كمك پزشكان مي تواند ويروس را از بين برد و بيماري را شكست داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.