سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

معناي زندگي، خودتان معناي واقعي زندگي را بيابيد.

معناي واقعي زندگي مفهوم پيچيده‌ايست كه مي‌تواند به سادگي ذهن يك انسان باهوش را روز و شب درگير

كند. در زندگي با سوالاتي ممكن است رو به رو شويد كه نتوانيد به آن ها پاسخ دهيد.مثلا زندگي چيست؟ جهان هستي كجاست؟ جايگاه من در جهان هستي كجاست؟ چرا به جهان هستي پا گذاشته ام؟ هدف از زندگي چيست ؟ معناي واقعي زندگي چيست؟ و بسياري از سوال هاي ديگر. شايد نتوانيد به طور كامل زندگي را درك كنيد و بفهميد كه چرا و چگونه بايد زيست اما مي توانيد براي خود زندگي را تعرف كنيد و بر اساس علايق خود دنبال اهداف برويد و براي رسيدن به هدف ها تلاش كنيد. همه افراد براي اينكه با خودشناسي آشنا شوند و معني زندگي را بتوانند درك كنند بايد با اصولي آشنا شوند. كه در اين مقاله به بررسي موضوع مي پردازيم و نكات مربوط به درك زندگي را بيان مي كنيم تا بتوانيد اين مسئله را درك كنيد.

زندگي و معناي زندگي چيست؟

معناي زندگي از ديدگاه افراد متفاوت است و هر كس همانطور كه فكر مي كند زندگي را مي بيند و به عبارتي فكر و ذهن هر كس، به طور مستقيم با معناي زندگي در ارتباط است. و هر طور كه به زندگي فكر كنيد زندگي به همان صورت پيش مي رود. و انسان ها شخصيتي غايب نگر و هدف جو دارند و هميشه دوست دارند بدانند كه پايان مسير چه مي شود و هدف به كجا مي رسد. اما گاهي اوقات پيش مي آيد كه حس ذاتي و دروني به دلايل مختلف فراموش مي شود.

گاهي اوقات انسان با سوالاتي مواجه مي شود و براي اينكه بتواند زندگي را بهتر درك كند به دنبال درك معني زندگي مي رود. و اين شخص در طول زندگي به اين نكته رسيده است كه بدون هدف زندگي معنا ندارد و بسيار بيهوده و كسل كننده است و اگر زندگي بي هدف باشد ارزش ندارد و باعث سردرگمي انسان مي شود.و اين بي ارزشي ربطي به رفاه و امكانات و مسائل ديگر زندگي ندارد و بسياري از افرادي كه به دنبال درك زندگي مي روند گذشته آن ها با اهدافي بوده و سربلند و شاد بوده اند. و اگر زندگي را درك نكنند موجب ناراحتي و ياس آن ها مي شود.

زندگي را مي توان به دو بعد تقسيم كرد: بعد مادي و بعد معنوي

انسان بايد بداند كه كامياني و سعادت و خوشبختي او در كدام بعد است. و آن را انتخاب كند.بعد مادي فنا پذير است و به همين دليل در اولويتدوم قرار مي گيرد. بعد معنوي و درك معنوي زندگي مفهومي انتزاعي و شخصي دارد و هر كس بر اساس شخصيت خود آن را انتخاب مي كند.

براي يافتن معناي زندگي به قلب تان گوش كنيد!

براي اينكه بتوانيد زندگي را درك كنيد بايد به نجواي قلبتان گوش دهيد. مكان ساكتي را انتخاب كنيد همه چيز را رها كنيد و چشم ها را ببنديد و با تمركز به قلب خود توجه كنيد و به ندايي كه از دل آن بر مي خيزد گوش دهيد و در اين هنگام چيزي را كه احساس مي كنيد همان زندگي مي باشد.

سكوت و آرامش ايجاد شده باعث مي شود شما صداي قلبتان را بشنويد و در اين فضاي ايجاد شده شما مي توانيد با حس دروني خود آشنا شويد و آن را كشف كنيد.گوش دادن به نداي قلبتان باعث مي شود كه پاسخ پرسش هاي زير را بيابيد.

  • چه چيز باعث شادي شما مي‌شود؟
  • چه جايي به شما حس ماجراجويي‌هاي ساده كودكانه مي‌دهد؟
  • چه چيزي باعث درد مي‌شود؟ چه چيزي آن را پايان مي‌دهد؟
  • چه چيزي در شما شك و ترديد ايجاد مي‌كند؟
  • از چه چيزي فرار مي ‌كنيد؟

اگر به سوالات فوق صادقانه پاسخ دهيد مي توانيد با معناي زندگي را درك كنيد و بر اساس آن براي خود اهدافي را تعيين كنيد و براي رسيدن به اهداف تلاش كنيد در اين صورت زندگي برايتان زيباتر خواهد شد و معني پيدا خواهد كرد.

بي هدفي در زندگي

بسياري از افراد هستند كه معناي زندگي را درك نكرده اند و براي خود هدف مشخصي ندارند اين افراد در زندگي احساس پوچي مي كنند. اگر چه اين افراد ممكن است براي خريد خانه يا ماشين و وسايل لوكس و ...برنامه داشته باشند و به آن ها برسند اما چون دركي از زندگي ندارند نمي توانند با اين اهداف كوچك حال خود را خوب كنند. اين افراد براي اينكه احساس پوچي و بيهودگي را از خود دور كنند بايد معني زندگي را درك كنند و اين افراد بهتر است زندگي افراد موفق را بخوانند تا با دغدغه ها و هدف هاي آن ها آشنا شوند تا جرقه اي در ذهنشان به وجود آيد و بتوانند بهترين مسير را انتخاب كنند.

افرادي كه هدفي ندارند براي اينكه احساس بي فايده بودن و پوچ بودن را از خود دور كنند بسيار سخت تلاش مي كنند ولي همچنان در پايان روز زندگي براي آنها معنايي ندارد و تكراري است. افراد بايد با موهبت هاي الهي آشنا شوند و آن ها را بشناسند و استعدادهاي خود را شناخته و براي رشد آن تلاش كنند تا بتوانند معني زندگي را درك كنند. اما بيشتر مردم قدر موهبت ها و داشته ها را نمي دانند و به آن ها توجهي نمي كنند.

درمان هاي روانشناختي و كمك آن ها به كشف معناي زندگي

درك و فهميدن زندگي بسيار اهميت دارد و يكي از اهداف مهم در بسياري از رويكردهاي روانشناسي است. در ادامه با روش هايي كه باعث درك معني زندگي مي شود آشنا مي شويد.

  1. 1.     كشف معناي زندگي به كمك لوگوتراپي

درك كردن زندگي و پي بردن به معني زندگي اهميت بسياري دارد و در اين زمينه رويكردي تحت عنوان لوگوتراپي يا معنا درماني ابداع شده است تا بتوان به كمك آن معني زندگي را درك كرد . اين رويكرد را شخصي به نام دكتر ويكتور فرانكل روانشناس اتريشي ابداع كرده است اين روانشناس در زندگي خود سختي هاي بسياري ديده است و رنج هاي بسياري كشيده است او در اردوگاه كار اجباري اسير بوده است و خانواده است در كوره هاي آدم سوزي و اسارتگاه ها كشته شده اند. و به همين دليل براي اون سوال پيش آمد انسان به چه اميدي زنده است و چه جيز باعث مي شود اين رنج ها را تحمل كند و او به اين نتيجه رسيد كه اگر به چراي زندگي پاسخ دهد مي تواند به بهترين حالت ممكن زندگي اش رابسازد.

دكتر فرانكل معتقد بود معني زندگي براي انسان هاي مختلف متفاوت است و معناي واحدي براي آن ها وجود ندارد و براي پي بردن به اين گوهر باارزش بايد به درون خود نگاه كنيم و به مكاشفه دروني بپردازيم و به ارزش ها و راز و رمز هايي كه در وجود انسان قرار گرفته است پي ببريم. و هيچ كس نمي تواند معني زندگي خود به شما تحمل كند يا به طور اختصاصي همان معني زندگي خود را براي همه در نظر بگيرد.چون معني زندگي براي هر كس متفاوت است و بر اساس سختي ها و مشكلاتي كه در زندگي به وجود مي آيد افراد معني متفاوتي را برداشت مي كنند و بر اساس اين معنا، زندگي دوباره خود را آغاز مي كنند.

  1. 2.     روان درماني التقاطي

بسياري از درمانگران سعي دارند تا لوگودرماني يا همان معنا دادن به زندگي را در بسياري از تكنيك هاي روان شناختي خود همراه كنند.درمانگران براي درمان از تكنيك هاي زير استفاده مي كنند.

-         روان كاوي

-         درمان شناختي

-         درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

-         پرداختن به افكار تحريف شده يا تعارض‌هاي بنيادي بيمار

-         در نظر گرفتن دغدغه هاي وجودي فرد

درمانگران بر اساس اين رويكردها سعي ميكنند تا بيمار معني زندگي را درك كند.

  1. 3.     كاربرد معنا درماني براي اختلالات و مشكلات روان شناختي 

بسياري از روانشناسان براي درمان بيماران از معنا درماني استفاده مي كنند تا بتوانند به آن ها كمك كنند از انرژي دروني خود استفاده كنند و رن جها و مشكلاتي كه كشيده اند را كنار گذاشته و با شادي و انرژي مثبت به زندگي نگاه كنند و زندگي خوشي را براي خود بسازند.آن ها مي توانند با درك معنا زندگي و جهان هستي رضايت دروني خود را افزايش دهند. روانشناسان براي حل بيماري نظير اضطراب مرگ، افسردگي، درگيري در اعتياد، الكليسم و ساير مشكلات روانپزشكي از معنا درماني استفاده مي‌كنند.

  1. 4.     راهكارهايي براي كشف معنا در زندگي
  2. 1.     ذهن آگاهي را تمرين كنيد

براي اينكه معناي زندگي را درك كنيد مي توانيد از يك درمانگر كمك بگيريد و در كنار درمانگر از راهكارهايي استفاده كنيد كه باعث مي شود معناي زندگي را به خوبي بشناسيد و راحت تر آن را پيدا كنيد و احساس رضايت دروني داشته باشيد. در زير با اين راهكارها آشنا خواهيد شد.

بسياري از افراد آنقدر درگير افكار مختلف هستند كه بسياري از چيزها را نمي بينند و نمي توانند از آن ها لذت ببرند مثلا طلوع و غروب خورشيد بسيار زيباست و اگر كسي ذهن آگاهي داشته باشد مي تواند لحظات پر خاطره اي براي خود بسازد.و از عظمت و بزرگي خدا لذت ببرد و در آفرينش طبيعت و نعمت هاي خدا تفكر كرده تا معناي زندگي را به قشنگي درك كند. افرادي كه به اين مسائل توجه نمي كنند مشغله ذهني زيادي دارند و آنها بايد از تكنيك آگاهي ذهن استفاده كنند تا بتوانند در لحظات مختلف شادي هاي متفاوتي را كسب كنند و حضور در لحظه را از دست ندهند. و از چيزهاي كوچك كه در زمان حال احساس مي شود بهترين بهره و الهام را برند. تكنيك آگاهي ذهني يكي از تكنيك هاي جالب در روانشناسي است.

  1. 2.     براي درك كردن معناي زندگي  بايد براي خود هدف بيافرينيد

براي اينكه بتوانيد معناي زندگي را درك كنيد بايد براي خود هدف داشته باشيد چون هدف باعث مي شود سختي هاي زندگي قابل تحمل باشد و براي رسيدن به هدف تلاش كنيد و هدفمندي به خوبي مقصد نهايي را به شما نشان مي دهد. داشتن هدف در زندگي شما را از بسياري از مشكلات نظير افسردگي و اضطراب و بيماري هاي رواني دور مي كند و داشتن هدف در زندگي مانند دوي مارتن است. فردي كه هدف  نهايي خود را مي شناسد و براي رسيدن به قهرماني تلاش مي كند ممكن است در طول مسير بارها به زمين افتاده باشد و با سختي هاي بسياري رو به رو شده باشد ولي چون مي داند مقصد نهايي كجاست براي رسيدن به آن تلاش مي كند و سختي  ها نمي تواند اون را از هذفش باز دارد و تا جايي كه توان دارد براي قهرماني تلاش مي كند.

  1. 3.     روحيه مسئوليت پذيري را در خود تقويت كنيد

افرادي كه معناي زندگي را درك مي كنند به توانايي خود اعتماد دارند و به ارزش خود پايبند هستند اين افراد مسئوليت خود را به خوبي قبول مي كنند و اگر كاري به آنها محول شود احساس مسئوليت پذيري مي كنند. تعهد و مسئوليت پذيري باعث مي شود در زندگي ثابت قدم باشيد.

  1. 4.     كنجكاوي خود را بال و پر دهيد

زندگي ها  سختي و مشقت زيادي دارد و افرادي كه خود را گرفتار اين سختي ها مي كنند و در آن ها غرق مي شوند باعث مي شود احساس بي تفائتي و بي حسي در آن ها به وجود آيد و خيال كنند رنج هاي بيهوده اي را تحمل كرده اند براي اينكه در اين حالت بي تقاوتي باقي نمي مانيد بايد به حس كنجكاوي خود بال و پر دهيد و با بررسي نقاط مثبت و منفي ز ندگي خود نقطه عطفي در ميان آن ها پيدا كنيد و معناي زندگي را درك كنيد بسياري از افراد زندگي و سرنوشت مشابه اي دارند اما برداشت آن ها از زندگي متفاوت است و ممكن است هر كدام معناي مختلفي از زندگي داشته باشند. اين يك درك و سفر دورني است و خود فرد مي تواند معني زندگي را درك كند.

نگاه اهل سخن درباره زندگي

اگه به زندگي افراد بزرگ و مشهور نگاه كنيد و زندگي نامه آن ها را مورد مطالعه قرار دهيد خود را درگير روزمرگي هاي زندگي نكرده و به دنبال درك درستي از زندگي هستيد. و نگاه عميق تري به زندگي خواهيد داشت در زير ديدگاه هاي مختلفي از بزرگان را مورد مطالعه قرار مي دهيم.

  • جاستين ماسك (Justine Musk): هدف از زندگي ترويج استعداد‌ها و موهبت‌هاي خود است.
  •  الكس بلك ول (Alex Blackwell): هدف از زندگي عشق ورزيدن بدون توقع و رسيدن به اين باور است كه شما هميشه شايسته‌ي دريافت عشق هستيد.
  • پاركر هسر (Parker Heuser): هدف از زندگي كشف محيط اطراف‌تان است، كشف خودتان و آنچه آموخته‌ايد. پيرو قلب‌تان و تكامل معنوي خود باشيد.
  • دالايي لاما (The Dalai Lama): شاد بودن، هدف واقعي زندگي است و با شاد بودن حس دورني خوبي را تجربه كنيد.
  • بري دونپورت (Barrie Davenport): هدف از زندگي، آگاهانه و عاشقانه زيستن در لحظه است.
  •  استيو پاولينا (Steve Pavlina): هدف از زندگي، كشف و تجربه است.
  • رالف اسمارت (Ralph Smart): باور دارم هدف از زندگي اين است كه به بهترين نسخه‌‌ي خودمان تبديل شويم.
  • كريستي ماري شلدون (Christi Marie Sheldon): تنها هدف زندگي كه‌ مي‌‌تواند ارضاكننده‌ي روح آدمي‌ باشد، عشق است.
  • ويل مايكل (Will Mitchel): هدف از زندگي، خودشكوفايي است.
  • بايرون كيتي (Byron Katie): براي درك بهتر اينكه هدف از زندگي چيست، بايد بدانيم هدف از زندگي چه چيزي نيست.
  • جاشوا بيكر (Joshua Becker): هدف از زندگي، خدمت به ديگران است.
  • متيو سيلور (Matthew Silver): خداوند به ما قدرت تصميم‌گيري و اراده داده، اما بايد از قلب‌مان براي يافتن آن استفاده كنيم.
  • برندان بيكر (Brendan Baker): هدف از زندگي ساختن چيزي متفاوت است، متفاوت و مثبت!

سخن آخر در مورد معناي زندگي

اگر به معناي زندگي خود پي ببريد باعث مي شود در مسير اهداف خود قرار گيريد و براي رسيدن به اهداف تلاش كنيد و راه رسيدن به اهدافتان بهتر و هموارتر  خواهد بود در اين مسير مي توانيد از روانشناسان كمك بگيريد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.