سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

افزايش تمركز در كودكان | راه هاي افزايش تمركز هنگام درس خواندن

 

افزايش تمركز در كودكان، راه هاي افزايش تمركز هنگام درس خواندن

بسياري از والدين در جلسات مشاوره از متخصصين مي پرسند كه چطور حافظه فرزندمان را تقويت كنيم و باعث افزايش تمركز او شويم. زماني كه كودكتان شما را كلافه كرده است و بسيار زياد جست و خيز مي كند و هنگامي كه با او صحبت مي كنيد به حرف هاي شما توجه نمي كند و تكاليف مدرسه اش را به درستي و به طور كامل انجام نمي دهد و وسايلش را در مدرسه و هر جاي ديگر جا مي گذارد و نمي تواند نظم را رعايت كند.

تحمل رعايت نوبت در بازي ها و فعاليت هاي گروهي را ندارد  و كاري را شروع كرده و نصفه كاره رها مي كند به اين معناست كه او با مشكلاتي نظير توجه و تمركز رو به رو مي باشد و شما بايد سعي كنيد راه حلي را بيابيد كه باعث افزايش تمركز و توجه او شود، در ادامه اين مقاله به بررسي اين موضوع مي پردازيم و از نظر روانشناسي آن را مورد بررسي قرار مي دهيم پس مطالب اين مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد.

 روش هاي افزايش تمركز در كودكان

مشكل تمركز به دلايل مختلفي در ميان كودكان به وجود مي آيد، يكي از شناخته ترين دلايل آن بيماري بيش فعالي و نقص توجه مي باشد كودكاني كه به بيماري بيش فعالي دچار مي شوند معمولا در كنار مشكلات تمركز  فعاليت بسياري دارند كه اين فعاليت ها نسبت به همسالان خودشان طبيعي نيست البته احتمال دارد كه كودك به اختلال نقص توجه دچار شود و با مشكلاتي رو به رو شود كه در اين صورت نشانه ها و علائم بيش فعالي در آن نمود ندارد.

بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه كودكي كه دچار مشكلات توجه مي شود حتما بيش فعال نمي باشد و احتمال دارد مشكل اصلي كودك در توجه و تمركز او نباشد بلكه به خاطر استرس و اضطراب و حالت هاي رواني، اختلالاتي در او به وجود آمده باشد كه بر روي تمركز او اثر گذاشته است اين مسئله در كودكاني كه سن كمي دارند و دبستاني هستند بسيار ديده مي شود.

هم چنين دانش آموزاني كه فشار زيادي را بايد تحمل كنند، والدينشان با آن ها رفتارهاي سخت گيرانه دارند يا به دلايل مختلفي در مدرسه دچار اضطراب و استرس هستند در اين صورت نمي توانند عملكرد طبيعي خودشان را حفظ كنند و در بسياري از موارد با مشكلات حافظه و دشواري هايي در توجه دچار مي شوند كه در اين خصوص بهتر است از روانشناس متخصص در حوزه كودك كمك بگيرند تا راهنمايي هاي لازم را در اختيار آن ها قرار دهند.

آيا براي افزايش تمركز و توجه كودك بايد داروي ريتالين مصرف كند؟

بسياري از والدين بر روي داروهايي كه به فرزندشان مي دهند بسيار حساس هستند اين حساسيت آن ها تا حدي به جا مي باشد زيرا اگر كودك داروي اشتباهي استفاده كند بر روي ذهن و روند رشدي او تاثير منفي مي گذارد و بايد به اين نكته توجه كنيد كه هر مشكل توجيهي نيازمند مصرف ريتالين نمي باشد اين دارو تنها زماني كه بيش فعالي كودك تشخيص داده شود مورد تجويز قرار مي گيرد و در صورتي كه كودك غير بيش فعال آن را استفاده كند اثرات مخربي بر روي او خواهد داشت و مشكلاتي را براي او به وجود مي آورد.

براي اين كه بخواهيد بيش فعالي را به درستي تشخيص دهيد بايد از روانشناس فهميده و باتجربه كمك بگيريد و در هنگامي كه نياز باشد كودك را به پزشك ارجاع مي دهد تا داروهايي را براي او تجويز كند و داروهاي مناسبي را دريافت كند.

راهكارهايي براي افزايش تمركز در كودكان

اگر به كودك تان كمك كنيد تا نظم خاصي داشته باشد و تمركز خود در سنين پايين را افزايش دهد در دوران دبيرستان و دانشگاه و حتي محيط كار موفق خواهد بود و در اين مقاله برخي از راهكارهاي خانگي و نكاتي كه والدين براي تمركز كودكشان نياز دارند را بيان مي كنيم تا از آن ها استفاده كنيد.

احتمال دارد مشكل توجه در بسياري از موارد به خاطر كمبود مهارت در اين زمينه باشد و بتوان آن را به خوبي با تمرين هاي ساده حل كرد و با داشتن اطلاعات لازم مي تواند براي حل آن راهكارهاي مناسبي را پيدا كرد.

  1. افزايش تمركز در كودكان، قوانين مناسبي وضع كنيد

اگر كودك شما دانش آموز مي باشد قوانيني را براي او تعيين و مشخص كنيد تا تكاليفش را سر وقت و زمان مشخصي انجام دهد با اين برخورد به او نشان مي دهيد كه هر در زمان بايد فعاليت مشخصي را انجام دهد و به كودك تان بگوييد كه تا پايان انجام تكاليف و كنترل آن نبايد از تلويزيون و تماس تلفني، بازي هاي ويدئويي و غيره استفاده كند، زيرا اين كار باعث مي شود تا وظايفش را به درستي انجام دهد و نيمه كاره رها نكند.

  1. افزايش تمركز در كودكان، كودك را تشويق كنيد و به او جايزه بدهيد

ار فرزندتان بپرسيد كه به چه كارهايي علاقه دارد و دوست دارند آن ها را انجام دهد و براي او يك جدول براي انجام كارهاي خوب تنظيم كنيد و يك هدف ماهانه براي آن در نظر بگيريد و زماني كه فرزندتان هر كاري را به درستي انجام داد به او يك ستاره بدهيد و اين ستاره ها نشان دهنده پاداشي باشد كه آخر ماه مي خواهد به آن برسد مي تواند پاداش ها خريد يك كتاب، پارك رفتن، دوچرخه سواري كردن، سينما رفتن و غيره باشد.

  1. افزايش تمركز در كودكان، تاثير بازي كردن را دست كم نگيريد

يكي از بهترين روش هايي كه كودك مي تواند تمركز و توجه خود را افزايش دهد بازي كردن مي باشد و نكته اي كه در اي اصل اهميت بسياري دارد و باعث موفقيت مي شود جذاب بودن بازي مي باشد زيرا كودكاني جذب بازي هايي مي شوند كه احساس شادماني و نشاط به آن ها دست مي دهد و به اين صورت بازي را ياد مي گيرند.

همچنين والدين با توجه به سن كودك براي اين كه تمركز كودكشان را افزايش دهند از بازي هاي مختلفي استفاده  مي كنند مثلا جسمي را در وسط اتاق قرار دهيد و به او بگوييد هر كس بتواند مدت زمان طولاني تري به آن خيره شود برنده خواهد بود و يا كودك بخواهيد چشم هايش را ببندد و اشكال هندسي را در اختيار او قرار دهيد و از او بخواهيد كه با چشمان بسته نوع آن را حدس بزند در اين صورت با اشكال آشنا مي شود و تمركزش افزايش مي يابد.

علاوه بر اين مي توانيد از كودك بخواهيد تا شي نوراني كه در حال حركت مي باشد را تعقيب كند و شما شي را در يك جهت به صورت صاف و دوراني حركت دهيد تا بتواند كودك تان آن را دنبال كند و مي توانيد با كودك تان توپ بازي كنيد در مقابل او بنشينيد و توپ را براي او بفرستيد و بعد از گرفتن توپ مجددا آن را به سمت شما بفرستد اين كار را تكرار كنيد و روزانه مدت زمان تمرين را افزايش دهيد.

بازي جذاب

يكي  ديگر از بازي ها به اين صورت است كه كلمه خاصي را با كودكتان قرار بگذاريد كه هر وقت آن را شنيد دستش را بالا ببرد و شما بايد كلمات متفاوتي را بيان كنيد و آن كلمه را در ميان اين كلمات به صورت نامنظم بگوييد. هم چنين مي توانيد براي فرزندتان داستان هاي كوتاهي را تعريف كنيد و بعد از اين داستان به پايان رسيد سوالاتي را از او بپرسيد ( در اين حالت بايد بين تعريف هاي داستان و پرسش از متن فاصله بيندازيد تا كودك مجبور شود اطلاعاتش را حافظه نگه دارد.)

  1. در زمان درس خواندن عوامل حواس پرتي را دور نگه داريد

محيطي كه كودك در آن درس مي خواند بسيار در حفظ تمركزش نقش مهمي دارد و بهتر است در مكاني باشد كه از بازيگوشي كودك جلوگيري شود و وسايلي كه باعث بازيگوشي كودك مي شود از او دور نگه داشته شود تا او با تمركز به درسش برسد مثلا نوشتن تكاليف در جلوي تلويزيون، كار كردن با گوشي و يا وجود اسباب بازي هاي جذاب در جايي كه كودك درس مي خواند همگي از مواردي مي باشد كه بر روي تمركز و يادگيري فرد تاثير مي گذارد.

  1. به بهداشت خواب كودك توجه كنيد

يكي از مواردي كه بر روي تمركز كودكتان اثر مي گذارد نداشتن خواب كافي در طول شب يا داشتن ساعت خواب نامنظم مي باشد و شايد بايد ساعت خواب مشخصي را براي فرزندتان در نظر بگيريد و او را تشويق كنيد كه در ساعت مشخصي به خواب برود براي بچه هايي كه ديرتر به خواب مي روند مي توانيد قبل از خواب از دوش آبگرم استفاده كنيد تا حد زيادي براي آن ها آرامش بخش و موثر باشد.

  1. افزايش تمركز در كودكان، رژيم غذايي سالمي را براي كودك در نظر بگيريد

نوع غذاهايي كه كودك در طول روز مي خورد بر سطح انرژي، خلق و خو و فعاليت هاي شناختي مانند تمركز و حافظه اش تاثير بسياري مي گذارد و به همين دليل سعي كنيد تا فرزندتان به خوردن غذاهاي سالم عادت كند و شيريني جات و مواد قندي استفاده نكند زيرا براي رشد كودك مناسب نمي باشد و سعي كنيد بيشتر در تغذيه او از مواد پروتئيني، آجيل و سبزيجات استفاده شود تا باعث ارتقاي مهارت هاي ذهني او شود و قدرت تمركز و توجه كودك افزايش يابد.

  1. استرس ها و اضطراب هاي فرزندتان را شناسايي كنيد

مشكل تمركز در بسياري از موارد احتمال دارد به خاطر درگيري هاي ذهني شديدي كه براي كودك به وجود مي آيد و يا بي قراري و اضطراب باشد و بايد سعي كنيد تا به بي قراري ها و ترس ها و نگراني هاي فرزندتان توجه داشته باشيد به عنوان مثال بايد وضعيت او را در مدرسه پيگيري كنيد كه آيا در سازگاري با محيط مدرسه مشكلي دارد يا خير.

همچنين بسيار اهميت دارد تا با كودك گفتگوي مستقيم و صحيحي داشته باشيد و بايد اين فرصت را در اختيار كودكتان قرار دهيد تا در مورد مشكلاتش به راحتي با شما صحبت كند و احساساتش را ابراز نمايد و در صورتي كه فكر مي كنيد  كودكتان با ترس هاي و اضطراب هاي زيادي مواجه مي شوند براي پيگيري دقيق تر بايد از مشاور كودك كمك بگيريد تا در اين خصوص به شما كمك كند و راهكارهاي درست را در اختيارتان قرار دهد.

  1. افزايش تمركز در كودكان، افسردگي دوران كودكي را بشناسيد

بسياري از والدين در مورد افسردگي دوران كودكي هيچ اطلاعي ندارند و فكر مي كند كه كودكان به مشكلات افسردگي دچار نمي شوند در حالي كه آن ها بايد اين نكته را در نظر بگيرند كه افسردگي محدوديت سني ندارد و كودك تا افراد سالخورده را درگير مي كند اما علائم و نشانه هاي افسردگي در كودكان با افراد بزرگسال متفاوت مي باشد به طور مثال بچه ها كمتر در مورد احساسات منفي شان حرف مي زنند و غمگين بودنشان را نشان مي دهند.

ممكن است برعكس شيطنت آن ها زياد شود و لجباز و يكدنده شوند و در مورد هر موضوعي با شما به مخالفت بپردازند و در هنگام درس خواندن مشكلاتي مانند تمركز نداشتن و ناتواني در يادگيري را گزارش دهند و اگر در زمينه افسردگي در دوران كودكي اطلاعاتي داشته باشيد راحت تر مي توانيد با ديدن علائم و نشانه ها براي بهبود آن اقداماتي را انجام دهيد و به متخصص روانشناس مراجعه كنيد تا از بروز مشكلات عميق تر پيشگيري شود.

  1. زمان بندي درستي براي درس خواندن كودك در نظر بگيريد

كودكان نمي توانند براي مدت طولاني پاي مشق و تكليف درسي بنشينند و به همين خاطر نبايد از آن ها انتظار داشته باشيد تا مانند بزرگسال به مدت يك يا دو ساعت بر روي درس تمركز داشته باشند و هيچ گونه بازيگوشي نداشته باشند.

آن ها بايد در كنار انجام دادن تكاليف مقداري استراحت كنند و شما بايد سعي كنيد تا اهداف معقولانه تري را براي كودك تان در نظر بگيريد و نوشتن تكاليف و خواندن درس هايتان را به دفعات كوچكتري تقسيم كنيد به عنوان مثال بعد از نيم ساعت يا بيست دقيقه از كودكتان بخواهيد كه به سراغ بازي كردن برود و بعد حدود يك ربع دوباره مابقي تكاليفش را انجام دهد.

  1. ويژگي هاي منحصر به فرد كودك را دريابيد

سعي كنيد تا در روش ارائه تكاليف به كودك انعطاف پذيري به خرج دهد و بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه هر كسي ويژگي هاي منحصر به فرد خودش را دارد و همه كودكان نمي توانند با يك شيوه ياد بگيرند  احتمال دارد كودك تمركز كافي نداشته باشد و عدم تمركزش به خاطر ناهماهنگي ويژگي ها دروني او با تكاليف درخواستي اش باشد در اين خصوص بايد استعدادهاي كودكتان را كشف كنيد تا بتوانيد برنامه ريزي صحيح تر و دقيق تري داشته باشيد.

براي مثال شيوه هاي يادگيري در افراد متفاوت است برخي كودكان از قوه شنيداري استفاده مي كنند و سر و صداها را حس مي كنند برخي ديگر توجه بينايي بالايي دارند و موضوعات مختلف را به صورت تصاوير ذهني ثبت مي كنند و شما بايد بر روي كودكتان شناخت داشته باشيد و با استفاده از روش هايي تمركز او را افزايش دهيد و بايد از راهكارهايي استفاده كنيد تا تناسب بيشتري با او داشته باشد و براي اين كه ويژگي هاي كودكتان را بهتر كشف كنيد بهتر است از روانشناس كمك بگيريد زيرا در اين خصوص تا حد زيادي كمك كننده مي باشد.

منبع : افزايش تمركز در كودكان | راه هاي افزايش تمركز هنگام درس خواندن

تکنیک های تقویت حافظه

1- درست قبل از خواب مطالعه کنید

اگرچه نباید شب ها دیر بخوابید، اما مطالعه قبل از خواب می تواند ایده خوبی باشد. خواب اطلاعات را در مغز تثبیت می کند. مطالعات نشان می دهد که اگر کمی بعد از یادگیری به رختخواب بروید، احتمالاً اطلاعات را به یاد خواهید آورد.

درست قبل از خواب، جزوه های خود را بخوانید، با فلش کارت ها خود را امتحان کنید و اطلاعات را مرور کنید.

2- اطلاعات را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید

اگر می خواهید اطلاعات زیادی را به خاطر بسپارید، سعی کنید همه آن را در طول یک جلسه مطالعه نکنید. از تکنیکی به نام تکرار فاصله دار استفاده کنید:

  • اطلاعات را به قسمت های کوچک تقسیم کنید
  • هر بار یک قسمت را مطالعه کنید
  • قبل از مطالعه، قسمت های قبلی را مرور کنید

مغز اطلاعاتی را که فکر می کند مهم است، ذخیره می کند. بنابراین، هنگامی که مرتباً در طول زمان به مرور اطلاعات می پردازید، به تثبیت آن در حافظه خود کمک می کنید. روش درس خواندن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.