چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

ارتباط ايدز با مواد مخدر | صحبت هاي افراد نجات يافته

 

ارتباط ايدز با مواد مخدر

در مورد ارتباط با ايدز با مواد مخدر چه اطلاعاتي داريد؟ افرادي كه مواد مخدر مصرف مي كنند نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض خطر ابتلا به ويروس HIV و ايدز قرار دارند و براساس مطالعاتي كه در اين زمينه انجام شده است نشان مي دهد كه بيماري در افراد معتاد امري شايع مي باشد.

افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي شوند احتمال دارد به خاطر استفاده از سرنگ هاي آلوده باشد كه استفاده از اين سرنگ ها در مصرف كنندگان مواد امري رايج است افراد اگر در مورد ايدز و مواد مخدر آگاهي داشته باشند به آن ها كمك مي شود تا از ابتلا بيماري پيشگيري كنند، براي آن كه اطلاعات بيشتري در اين زمينه كسب كنيد بايد اين مقاله را مورد مطالعه قرار دهيد تا در مورد نحوه ارتباط ايدز با مواد مخدر اطلاعات كاملي را به دست آوريد.

مروري بر بيماري ايدز

HIV ويروس نقص سيستم ايمني بدن انسان مي باشد كه در بدن موجود زنده رشد كرده و تكثير مي شود و اين ويروس به تدريج سلول هاي بدن انسان را از بين مي برد، اين ويروس از طريق خون و روابط جنسي پر خطر در بدن انتقال داده مي شود، ويروس HIV به سيستم ايمني بدن انسان حمله مي كند و بدن نمي تواند در برابر انواع ميكروب ها و بيماري هاي خارجي محافظتي داشته باشد.

ويروس ايدز زماني مطرح مي شود كه فرد سيستم ايمني خود را از دست داده باشد و معمولا اكثر افرادي كه به ايدز مبتلا مي شوند جان خود را از دست مي دهند، بيماري ايدز درمان قطعي ندارد و بهترين راه براي درمان آن پيشگيري مي باشد.

بر اساس مطالب گفته شده افراد آسيب پذير مانند معتادان بايد اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهند تا از ابتلا به بيماري ايدز پيشگيري نمايند.

ارتباط ايدز با مواد مخدر، آيا اعتياد با ابتلا به ويروس HIV ارتباط دارد؟

مواد مخدر بر بدن تاثير مي گذارد و اثر آن به گونه اي است كه همه چيز را تحت الشعاع قرار مي دهد و متخصصان سلامت معتقدند افرادي كه به سو مصرف مواد مي پردازند بيشتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به ويروس HIV  هستند و هم چنين احتمال اينكه بيماري از طريق آن ها به ديگران انتقال يابد بسيار زياد مي باشد.

  1. تزريق مواد مخدر

ويروس HIV از طريق تماس با خون يا رابطه جنسي آلوده به فرد انتقال داده مي شود و به همين خاطر افرادي كه مواد مخدر را به صورت تزريقي مورد مصرف قرار مي دهند بيشتر در معرض اين ويروس قرار دارند و اين بيماري در آن ها شيوع بيشتري دارد.

اين افراد معمولا از سرنگ هاي مشترك و آلوده استفاده مي كنند و استفاده از اين سرنگ ها آن ها را در معرض ابتلا به بيماري ايدز قرار مي دهد، مواد مخدري مانند هروئين و كراك هروئين به صورت تزريقي مورد مصرف قرار مي گيرند و به همين خاطر مصرف كنندگان اين مواد بيشتر از سايرين در معرض بيماري ايدز قرار مي گيرند.

  1. تاثير بر رفتار جنسي

برخي از مواد مخدر بر روي رفتار هاي جنسي افراد تاثي مي گذارد و باعث مي شود ميل جنسي در فرد به شدت افزايش يابد و احتمال دارد فرد رفتار هاي پر خطر جنسي انجام دهد، از جمله رفتار هاي پر خطر جنسي مي توان به برقراري ارتباط با افراد متعدد و رابطه جنسي محافظت نشده و بدون كاندوم اشاره كرد، اين رفتار ها ريسك ابتلا به بيماري ايدز را تا حد زيادي افزايش مي دهد و موادي مانند شيشه، كوكائين، قرص اكس و ماده مخدر گل يا همان ماريجوانا نمونه مواردي هستند كه باعث افزايش ميل جنسي در فرد مي شوند.

ارتباط ايدز با مواد مخدر، مصرف مواد چه تاثيري بر بيماري ايدز مي گذارد؟

هنگامي كه فرد در تماس با فرد آلوده به ويروس HIV  قرار مي گيرد اين ويروس بر روي سيستم ايمني بدن او تاثير مي گذارد و به سيستم بدني اش حمله مي كند در اين صورت باعث عفونت سلول هاس بدن مي شود و در اين حال سيستم بدني را براي هر گونه درماني مقاوم مي سازد و به اين ترتيب سلول هاي آلوده تبديل به ماشين توليدكننده ويروس مي شوند و نقاط سالم بدن را آلوده مي سازند.

اگر اين روند تحت درمان قرار نگيرد و پيشگيري هاي لازم صورت نگرفته و رشد ويروس ها متوقف نشود باعث سندروم نقص ايمني اكتسابي يا همان ايدز مي شود  و زماني كه فرد به بيماري ايدز مبتلا مي شود بدن او ضعيف شده و توانايي اش را براي مقابله با بيماري هاي مختلف از دست مي دهد در واقع آخرين مرحله از ويروس HIV ايدز مي باشد و همه افرادي كه گرفتار اين ويروس مي شوند ، ايدز ندارند.

افرادي كه مواد مخدر و الكل استفاده مي كنند علائم مرتبط به ويروس HIV در آن ها افزايش مي يابد زيرا مصرف مواد مخدر سيستم ايمني بدن را كه توسط ويروس HIV هدف قرار گرفته شده است را بيش از پيش ضعيف مي كند در نتيجه روند بيماري سرعت بيشتري مي گيرد و آسيب هاي سلولي و شناختي گسترده تري در فرد به وجود مي آيد.

راه هاي كاهش خطر ابتلا به ايدز در معتادان تزريقي

بيشترين افرادي كه در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند معتادان تزريقي مي باشند و بايد براي كاهش خطر ابتلا چاره اي بينديشند، آن ها نبايد براي تزريق از سرنگ هاي اشتراكي استفاده كنند و در هنگام استفاده از مواد مخدر به صورت تزريقي بايد از سرنگ شخصي و استريل شده استفاده نمايند همچنين بهتر است تا روش استفاده از مواد مخدر را تغيير دهند و از روش تزريق به ساير روش ها تغيير دهند تا خطر ابتلا به بيماري ايدز كاهش يابد.

اما در نهايت بهترين روش براي معتادان اين است كه عزم و اراده خود را قوي كنند و با كمك گرفتن از افراد متخصص در جهت ترك اعتياد گامي بردارند تا زندگي سالمي داشته باشند.

منبع : ارتباط ايدز با مواد مخدر | صحبت هاي افراد نجات يافته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.