چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

چگونه با بارداري در دوران عقد غافلگير نشويد

بارداري در دوران عقد اتفاقي است كه مي تواند غير منتظره و استرس آميز باشد و در عين حال مي تواند واكنش هاي منفي اطرافيان را به دنبال داشته باشد. اما آيا به راستي چرا اينطور است؟ در اين مقاله به بررسي دلايل اين واكنش منفي و پيشگيري و كنار آمدن با بارداري دوران عقد پرداخته مي شود.

 مگر نه اينكه بعد از جاري شدن خطبه عقد زن و مرد به صورت رسمي زن و شوهر محسوب مي شوند و برقراري رابطه جنسي بين آن ها نبايد اشكالي داشته باشد؟ پس چرا بارداري در عقد كه از پيامدهاي برقراري رابطه جنسي بين زن و مرد است بايد در اين حد غير قابل قبول باشد؟ چرا اين اتفاق بايد ناراحت كننده باشد و حتي باعث شود كه زن و شوهر براي ترس از آبروي خود و روبرو نشدن با واكنش هاي منفي خانواده به سقط فرزند فكر كنند؟

نگاه منفي به بارداري در عقد

براي پاسخ دادن به اين سوال نياز هست كه به تفاوت عرف و شرع و قانون توجه كنيم.

برخي از مسائل وجود دارند كه شرع و قانون آن ها را مي پسندد اما عرف جامعه آن ها را نمي پذيرد، يعني مي توانيم بگوييم كه گاهي عرف فرهنگي با شرع و قانون تفاوت دارد. مثالي از اين امر جهيزيه خريدن دختر است. در احكام هاي ديني مربوط به ازدواج توضيح داده شده است كه دختر هيچ وظيفه اي ندارد كه چيزي به خانه همسر ببرد، همچنين قانوني هم در اين مورد وجود ندارد اما فرهنگ و عرف جامعه، جهيزيه نداشتن دختر را نمي پسندد و اگر دختر خانمي جهيزيه نداشته باشد ممكن است بازخوردهاي ناخوشايندي را از ديگران دريافت كند. 

پيشنهاد مشاور: افسردگي و اضطراب در دوران بارداري و آسيب به جنين

در مورد بارداري در عقد هم نيز اين قضيه صدق مي كند، چنانكه برقراري رابطه جنسي و بارداري در اين دوران از نظر شرعي و قانوني هيچ مشكلي ندارد اما از نظر فرهنگي قابل پذيرش نيست، به اين دليل كه در فرهنگ ما اينطور جا افتاده است كه دوران عقد، دوران كسب شناخت و آمادگي براي شروع زندگي مشترك است و احتمال اينكه دختر و پسر با يكديگر سازگاري نداشته باشند و از هم جدا شوند زياد است، به همين دليل بسيار مهم است كه دختر و پسر از برقراري رابطه جنسي كامل خودداري كنند، اما اين تصور اشتباه است.

بارداري در عقد

 حقيقت اين است كه دختر و پسري را كه از نظر قانوني زن و شوهر محسوب مي شوند و از نظر شرعي به هم محرم هستند به سختي مي توان از برقراري رابطه جنسي منع كرد و اگر اين اتفاق بيفتد نبايد بابت كاري كه نادرست نيست سرزنش شوند، از طرفي براي كسب شناخت بيشتر، بهتر است كه دوران نامزدي به جاي دوران عقد طي شود.

دوران نامزدي دوره اي قبل از رسمي شدن ازدواج بين دختر و پسر است كه ارتباطي بين دو خانواده و از همه مهمتر دختر و پسر شكل مي گيرد كه از اين طريق مي توانند نسبت بهم شناخت پيدا كنند، برخي با توجه به سنت خانوادگي خود و به اين دليل كه رفت و آمد پسر و دختر با يكديگر از نظر شرعي مشكلي نداشته باشد بين آن ها صيغه محرميت مي خوانند.

در اين دوران با توجه به اينكه ازدواج رسمي بين دختر و پسر صورت نگرفته منع كردن آن ها از رابطه جنسي منطقي تر است، همچنين در صورت عدم تفاهم و مشكل در سازگاري، جدايي در اين دوران راحت تر از دوران عقد است، اما با اين حال بسياري از خانواده ها دوران نامزدي را نمي پسندند و ترجيح مي دهند كه هر چه زودتر بين دختر و پسر عقد رسمي صورت بگيرد، از طرفي تاكيد آن ها بر عدم برقراري رابطه جنسي در اين دوران، فشار زيادي را به دختر و پسر وارد مي كند.

حال سوال اينجاست كه آيا در دوران عقد براي جلوگيري از مشكلات احتمالي مثل بارداري، از برقراري رابطه جنسي خودداري كنيم؟

تصميم گيري در مورد برقراري يا عدم برقراري رابطه جنسي در دوران عقد يك تصميم كاملا شخصي و بر اساس شرايط خانوادگي است. در مقابل برخي از خانواده ها كه با برقراري رابطه جنسي در دوران عقد مشكل دارند، برخي ديگر اين مسئله را كاملا پذيرفته اند و مشكلي با آن ندارند، بنابراين چنين خانواده هايي با بارداري ناخواسته فرزندشان بهتر كنار مي آيند هرچند كه بارداري دوره عقد به طور كلي امري پذيرفته نشده در فرهنگ و خانواده ايراني است اما بازهم پذيرش يا عدم پذيرش اين مسئله وابستگي زيادي به شرايط خانوادگي دارد.

بنابراين  اگر كه خانواده بسيار متعصبي داريد و در صورت بروز چنين اتفاقي (يعني برقراري رابطه جنسي و بارداري ناخواسته در دوران عقد)، خانواده شما واكنش منفي بسيار شديدي نشان مي دهند بهتر است كه از برقراري رابطه جنسي در اين دوران خودداري كنيد يا اينكه حتما مراقبت هاي لازم را در هنگام برقراري رابطه جنسي بكار بگيريد.

پيشنهاد مشاور: زندگي با خانواده همسر |چگونه در صلح كنار يكديگر زندگي كنيم

راه هاي مراقبت و جلوگيري از بارداري

  • استفاده از كاندوم

يكي از بهترين و مناسب ترين راه هاي پيشگيري از بارداري استفاده از كاندوم است. يادتان باشد كه از كاندوم سالم استفاده كنيد و بسيار مراقب باشيد كه كاندوم مورد استفاده تان سوراخ نشده باشد. كاندوم علاوه بر اينكه روش مراقبتي مطمئني براي جلوگيري از بارداري است وسيله بسيار مناسبي نيز براي جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري هاي مقاربتي است، بنابراين استفاده از كاندوم را جدي بگيريد و اگر قصد داريد رابطه جنسي برقرار كنيد حتما همراه خود كاندوم داشته باشيد.

بسيار مهم است كه خانم دقت كند كه در صورتي كه دستش را به آلت تناسلي مرد زد بعد از آن دستش را به لايه ي خارجي كاندوم نزند به اين دليل كه براي باردار شدن حتما لازم نيست كه دخول اتفاق بيفتد و مايع مني دقيقا در داخل واژن تخليه شود بلكه اگر كاندوم يا دست شخص با مايع مني يا پيشاب مرد برخورد كرده باشد و بعد با دهانه واژن برخورد داشته باشد به دليل قابليت شناور بودن اسپرم ها احتمال بارداري وجود دارد، بنابراين بارداري بدون دخول امكان دارد.

همچنين براي بارداري حتما لازم نيست كه دختر خانم باكرگي خود را از دست داده باشد و امكان بارداري براي يك دختر باكره هم وجود دارد، به اين دليل كه پرده بكارت، منافذي دارد كه اسپرم به راحتي مي تواند از آن عبور كند بنابراين توجه به اين موارد و استفاده از كاندوم امري ضروري است.

  • محاسبه روز تخمك گذاري

از شروع اولين خونريزي فرد در يك ماه تا اولين روز قاعدگي او در ماه بعد، چرخه قاعدگي يا سيكل قاعدگي ناميده مي شود. تغييرات هورموني و فيزيك زن در اين دوره، او را براي بارداري آماده مي كند، در طي اين دوره، هر ماه يك تخمك آماده بارور شدن مي شود و در صورتي كه لقاح انجام نشود، فرد شروع به خونريزي مي كند. 

با توجه به توضيحات متوجه مي شويم كه در روز تخمك گذاري احتمال بارداري بسيار بالاست، بنابراين بهتر است كه روز تخمك گذاري خودتان را با توجه به چرخه قاعدگي تان مشخص كنيد و از برقراري رابطه جنسي در اين دوره خودداري كنيد يا اينكه حداكثر مراقبت را داشته باشيد (معمولا روز تخمك گذاري در اكثر خانم ها حدودا دو هفته بعد از قاعدگي است).

  • استفاده از قرص هاي پيشگيري

قرص هايي مثل LD يا HD، با برهم زدن چرخه قاعدگي و وارد كردن هورمون، مي توانند از بارداري ناخواسته جلوگيري كنند. اين قرص ها بايد قبل از برقراري رابطه جنسي مصرف شوند و راه هاي محافظتي خوبي مي باشند.

همچنين قرص هايي به نام قرص اورژانسي وجود دارند كه مناسب زمان هايي هستند كه رابطه جنسي محافظت نشده اتفاق افتاده  و زن و مرد قصد دارند از بارداري جلوگيري كنند. اما نكته مهم اين است كه مصرف قرص هاي اورژانسي، عوارضي مثل سردرد، سرگيجه، خونريزي ماهانه شديد، اختلال در چرخه قاعدگي، دردهاي شكمي، مشكلات افسردگي و غيره را به همراه دارند، به همين دليل در مصرف اين نوع قرص ها نبايد زياده روي صورت بگيرد و حدالامكان بهتر است از كاندوم و قرص هاي LD و HD استفاده شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاور خانواده، زوج درماني و غيره مي توانيد به مشاوران متخصص و مجرب مركز مشاوره ستاره ايرانيان مراجعه كنيد و از خدمات روانشناختي اين مركز بهره مند شويد.

منبع :  چگونه با بارداري در دوران عقد غافلگير نشويد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.