همسر معتاد

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

همسر معتاد

همسر معتاد، برخورد و رفتار مناسب با زن يا شوهر معتاد

با همسر معتاد ( زن يا شوهر) چگونه بايد رفتار كرد؟ اگر همسرتان معتاد است اما باز هم به همسرتان علاقه داريد و تصميم گرفته ايد كه با او زندگي كنيد در اين صورت نكاتي را بايد رعايت كنيد تا از آسيب ديدن به خود و فرزندانتان پيشگيري شود و انگيزه لازم براي ترك در همسرتان به وجود آيد.

اگر چه پاك شدن و تغيير فرد معتاد به انگيزه و خواست خودش ربط دارد اما در اين شرايط نقش خانواده بسيار مهم مي باشد و زماني كه ديگران رفتار نامناسبي داشته باشند اعتياد فرد شدت مي يابد و در صورتي كه در مورد نحوه برخورد با معتاد آگاهي لازم را داشته باشيد مي توانيد به او كمك كنيد تا فرايند ترك با سهولت بيشتري پشت سرگذاشته شود.

در ادامه اين مقاله توضيحاتي در مورد رفتار با همسر معتاد ارائه مي دهيم و همچنين خانواده ها بايد آگاهي خود را در زمينه اعتياد و ترك آن افزايش دهند تا به فرد معتاد بتوانند كمك كنند.

چگونگي ارتباط با همسر ( زن يا شوهر) معتاد؟

براي آن كه با فردي كه معتاد است بتوانيد به زندگي تان ادامه دهيد بايد اطلاعات و مهارت هاي لازم در اين زمينه را فرا بگيريد و همچنين براي ارتباط برقرار كردن با همسرتان در هنگام اعتياد نكات زير را در نظر بگيريد و به آن ها توجه كنيد:

  1. ارتباط با همسر معتاد، قاطع باشيد اما سرزنش نكنيد.

در صورتي كه همسرتان معتاد است به احتمال زياد رفتار او شما را آزار داده است و خرج كردن پول زيادي براي تهيه مواد، وقت نگذاشتن با خانواده و يا رفتار غير طبيعي بعد از مصرف باعث مي شود تا شما عصباني شويد اما در آن هنگام نبايد او را مورد سرزنش قرار دهيد و به خاطر آسيب هايي كه به وجود آورده تحقيرش كنيد زيرا اين كار باعث تخريب شخصيت همسرتان مي شود.

بعد از سرزنش و تحقير شدن همسرتان احساس گناه مي كند و خشمگين مي شود و در اين موقعيت عصبانيت و احساس گناه را تنها با مواد مي تواند جبران كند زيرا قبلا ياد گرفته كه با اين روش خودش را آرام كند و از اين طريق به آرامش مي رسد.

پس نه تنها براي ترك كردن انگيزه اي پيدا نمي كند بلكه مصرفش را بيشتر مي كند بنابراين بهتر است به جاي سرزنش و توهين، صادقانه و به طور قاطع به او بگوييد كه از رفتار ش ناراحتي مي شويد و همچنين به او بگوييد كه مشكلش را درك مي كنيد و در اين زمينه مي توانيد به او كمك كنيد در اين صورت به او نشان خواهيد داد كه با خود او مشكلي نداريد و اعتياد همسرتان شما را اذيت مي كند و برايتان ناراحت كننده است.

  1. ارتباط با همسر معتاد، كنترل و مچ گيري نكنيد

شما حق داريد كه نگران مصرف او باشيد و در صورتي كه رفت و آمد هاي پنهاني و مشكوكي داشته باشد نگراني شما بيشتر مي شود اما اگر شما او را كنترل كنيد به او حس مچ گيري و بي اعتمادي مي دهيد در اين صورت نه تنها كنترل كردن شما به او كمكي نمي كند بلكه باعث مي شود تا پنهان كاري اش را بيشتر كند.

در اين شرايط شما بايد به او ابراز علاقه كنيد و به او يادآوري كنيد كه دوستش داريد و دوست داشتن تان به اعتياد ربطي ندارد و در صورتي كه در كنار شما احساس امنيت داشته باشد بيشتر از كمك تان استفاده مي كند اما زماني كه در جبهه مقابل قرار بگيريد در اين صورت حرف هاي شما براي او اهميتي نخواهد داشت و به حرف هايتان توجه نمي كند.

  1. ارتباط با همسر معتاد، موقع نشئگي با او صحبت نكنيد

هنگامي كه همسرتان نئشه است و تازه مواد مصرف كرده هرگز با او صحبت نكنيد زيرا در اين حالت حرف هاي شما هيچ تاثيري بر روي او نمي گذارد بلكه باعث مي شود شما با خطراتي رو به رو شويد، بسياري از مواد مانند مواد محرك و توهم زا فرد را در حالت غير طبيعي قرار مي دهد و باعث مي شود كه فرد متوجه اطرافش نباشد و در حالت هذيان و توهم به سر ببرد در اين حالت شما بايد از خودتان مراقبت كنيد و بايد صبر كنيد تا همسرتان به حالت عادي برگردد و در موقعيت مناسب به صورت جدي و قاطع با او حرف بزنيد و در مورد مشكلات خود به او بگوييد.

  1. مراقب حمايت ناسالم خود از او باشيد!

برخي مواقع از روي دلسوزي طوري با همسر معتادتان رفتار مي كنيد كه انگار حمايتش مي كنيد و او با عواقب رفتار ش مواجه نخواهد شد. اين كه به او اجازه بدهيد نتيجه ناگوار رفتارش را ببيند براي شما سخت خواهد بود اما به او كمك مي كند تا براي ترك انگيزه بگيرد.

به طور مثال اگر نمي تواند هزينه مواد را خودش تامين كند و از شما پول مي گيرد و شما فكر مي كنيد به او بدهيد بهتر است از ديگران قرض بگيرد يا از طريق خلاف پول را به دست آوريد در واقع شما به صورت ناسالم از او حمايت كرده ايد، يا مثلا در ميان اقوام و آشنايان براي آبرو داري رفتارش را مي پوشانيد و همين حمايت ناسالم را انجام مي دهيد.

( البته منظور اين نمي باشد كه براي همه بيماري اعتياد را توضيح دهيد و تنها كافي است مسئوليت بيماري او را قبول نكنيد.) او فردي بالغ است و خودش بايد مسئول رفتارش باشد و نتيجه رفتار خود را بپذيرد.

به ياد داشته باشيد كه او كودك نيست كه شما مسئوليت رفتار او را برعهده بگيريد، در صورتي كه شما اين رفتار را ادامه دهيد انتظارات او بالا مي رود و از تصميم گيري براي ترك پشيمان مي شود  در اين شرايط شما بايد از روانشناس متخصص كمك بگيريد تا در حوزه اعتياد به شما كمك كند و در اين هنگام روانشناس به شما كمك مي كند تا بتوانيد بدون اين كه باعث سرخوردگي و تحقير او شويد  همسرتان را با مسئوليت هايش آشنا كنيد و براي ترك به او كمك كنيد.

  1. همسر معتاد، قواعد محكم داشته باشيد

همسر شما با وجود اين كه گرفتار بيماري اعتياد شده است اما عضوي از خانواده مي باشد و بايد به قواعد خانه پايبند باشد شما بايد وظايف و مسئوليتش را به او گوشزد كنيد و او را مورد سرزنش و تحقير قرار ندهيد و قاطعانه نسبت به قوانيني كه وضع كرده ايد بايستيد و از موضع خود كوتاه نياييد.

به طور مثال صرف كردن مقداري از درآمدش براي خانواده، مصرف نكردن مواد در خانه و راه ندادن دوستانش به خانه مي تواند از قواعدي باشد كه وجود آن جلوي آسيب خانواده را مي گيرد و در صورتي كه همسرتان اين موارد را رعايت كند نتيجه اعتيادش را بهتر لمس خواهد كرد.

  1. او هم عضو خانواده است

با توجه به اين همسرتان معتاد است اما عضوي از خانواده مي باشد و با توجه به اين كه مسئوليت رفتار او را بر عهده نمي گيريد بايد او را به عنواني عضو خانواده بپذيريد زيرا او هم حق دارد تا مانند ديگر اعضاي خانواده در خانه حضور داشته باشد در كنار سفره با شما غذا بخورد و از فضاي خانه استفاده كند و براي تصميمات خانوادگي بايد نظرش را بپرسيد در صورت كه فرد معتاد را ناديده بگيريد و او را طرد كنيد در اين صورت رفتارش به ادامه اعتياد منجر خواهد شد.

زيرا افرادي كه درگير اعتياد هستند نسبت به طرد شدن حساسيت بسيار بالايي از خودشان نشان مي دهند و به همين خاطر در مواجه شدن با رفتار شما بيش از پيش در لاك اعتياد فرو مي روند و با مواد اعتياد آور خودشان را سرگرم دارند.

  1. از خودتان در مقابل اعتياد همسرتان محافظت كنيد

همان طور كه همسر شما در برابر رفتار خودش مسئول مي باشد شما هم در برابر سلامت جسمي و رواني تان مسئول هستيد با وجود اين كه همسر معتادتان مي تواند آسيب هايي را براي خانواده به همراه داشته باشد اما شما نمي توانيد نقش قرباني را به خودتان بگيريد و او مسئول آسيب به خودتان بدانيد و در اين صورت شما بايد از خودتان مراقبت كنيد و در اين شرايط از خودتان محافظت نماييد.

شما در اين شرايط بايد به نياز هاي اوليه خود مانند تفريح و صميميت با دوستان و خانواده خود توجه كنيد و آن ها را ناديده نگيريد و همچنين براي سلامتي روان خودتان به روان شناس مراجعه كنيد و خودتان وقف درمان بيماري همسرتان قرار ندهيد و در صورتي شما مي توانيد در ترك اعتياد به همسرتان كمك كنيد كه خودتان روحيه سالمي داشته باشيد.

تا كي به ارتباط با همسر معتاد ادامه دهيم؟

اين كه تا كي مي توانيد با همسر معتادتان زندگي كنيد به ظرفيت رواني خودتان بستگي دارد اما به طور كلي تا هنگامي كه مصرف مواد و عوارض آن همسرتان را در شرايطي قرار نداده كه به شما آسيبي وارد كند و رفتارش تا حدي قابل تحمل مي باشد مي توانيد به ادامه ارتباط با او فكر كنيد.

اگر همسرتان به دليل مصرف كردن مواد دچار مشكلات روان شناختي شديدي مانند پرخاشگري، افسردگي، حالات توهم و هذيان شده باشد در اين صورت ديگر نمي توانيد با او ارتباط موثري داشته باشيد و بايد در اين موقعيت از اورژانس پزشكي، اورژانس اجتماعي (۱۲۳) و يا حتي پليس كمك بگيريد.

منبع : همسر معتاد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.