سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

بهترين برخورد با كودك بد غذا با استفاده از مشاوره نوين

 

غذا خوردن كودكان هميشه يكي از دغدغه هاي اصلي والدين علي الخصوص مادران بوده است. بسياري از مادران از بد غذايي فرزندان خود شكايت مي كنند و با حالتي اندوهگين و نااميد مي گويند كه فرزند من در طول روز هيچي نمي خورد يا كودك من بسيار بد غذا است و خيلي كم غذا مي خورد. در اين مقاله به بررسي و درمان مشكل كودك بد غذا پرداخته شده است 

آيا كودك من بدغذا است؟

گاهي اوقات مادران بر اساس واقعيت، ميزان غذا خوردن فرزندشان را ارزيابي نمي كنند بلكه بر اساس فانتزي ذهني و ميزان انتظارات خودشان در مورد غذا خوردن فرزندشان قضاوت مي كنند. 

گاهي اوقات نيز فقط كافي است مادر، كودكي را مشاهده كند كه بسيار خوش خوراك و حتي پر خوراك است و بيشتر از حد مورد نياز غذا مي خورد در چنين حالتي است كه مادر بلافاصله فرزند خودش را با فرزندي كه غذا خوردنش استثناء است و حتي درست و نرمال هم نيست مقايسه مي كند و به اين ترتيب اينطور برداشت مي كند كه فرزندش به اندازه كافي غذا نمي خورد، در حالي كه اين تصور كاملا اشتباه است، به اين دليل كه معده كودكان بسيار كوچك است و به همين دليل زود سير مي شوند اما چون ما نمي توانيم ديدگاه و انتظار واقع بينانه اي داشته باشيم هميشه از ميزان غذا خوردن فرزندمان ناراضي هستيم و البته بديهي است كه اگر شما فرزندتان را با يك فرزند بسيار پرخور مقايسه كنيد به اين نتيجه مي رسيد كه فرزندتان بي اشتها و بدغذا است، در صورتي كه غذا خوردن فرزند شما كاملا نرمال است و جاي نگراني نيست.

اما برخي از كودكان واقعا بد غذا هستند و اين بدغذايي آن ها سبب شده است كه بدن آن ها به خوبي رشد نكند و بسيار ضعيف شوند. در چنين شرايطي نياز هست كه به دنبال راه چاره براي اين مسئله باشيم.

در مورد برخي از مسائل براي اينكه بتوانيم راه حل مناسبي ارائه دهيم، پيدا كردن علت مشكل اهميت بسياري دارد، يعني بر اساس علت مسئله راه حل ارائه شده متفاوت خواهد بود، بد غذايي كودكان نيز از دسته اين مسائل است. بد غذايي كودكان دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد كه اگر دليل آن را پيدا كنيم مي توانيم راه حل مناسب را براي رفع آن بكار بگيريم.

 دلايل بد غذايي كودكان

  • مشكلات جسماني

براي اينكه بتوانيم مشكلي را از نظر روان شناختي مورد بررسي قرار دهيم در ابتدا نياز است كه از نظر عملكرد جسماني فرد مطمئن شويم. برخي از مادران اولين كاري كه براي پيدا كردن راه حل در مورد بي اشتهايي و بدغذايي كودك خود مي كنند به روانشناس كودك مراجعه مي كنند و از مشاور مي خواهند كه شيوه درست رفتاري را در برخورد با كودك بد غذا را آموزش دهند، اما نياز است كه بدانيم در بسياري از مواقع كودك به دليل مشكلات جسماني از خوردن غذا امتناع مي كند و اشتياقي نسبت به آن نشان نمي دهد.

 اين مشكلات مي تواند درد لثه و دندان باشد، مي تواند مشكل در هضم غذا و يا يبوست باشد، گاهي اوقات نيز اشكال در فرو بردن و قورت دادن غذا به دليل درد يا زخم زبان يا گلو است كه باعث مي شود كودك از غذا خوردن امتناع كند، به همين دليل بهترين، مهمترين و اولين كار اين است كه در ابتدا به پزشك اطفال مراجعه كنيد و فرزندتان را مورد معاينه پزشكي قرار دهيد تا در ابتدا از سلامت جسمي او مطلع شويد و اگر فرزند شما از نظر شرايط جسماني مشكلي دارد آن را حل كنيد در غير اينصورت با اطمينان از سلامت جسماني فرزندتان به دنبال علت هاي ديگر باشيد.

  • بدخوابي يا بيخوابي از دلايل بدغذايي كودكان

عدم خواب كافي مي تواند روند طبيعي سيستم بدن را به هم بريزد و موجب اختلال در سلامت جسماني كودك شود. در چنين شرايطي كودك بسيار بي حوصله مي شود و اشتياقي به انجام فعاليت هاي مورد نياز ندارد. اين مسئله مي تواند در شرايط تغذيه اي كودك نيز تاثير منفي بگذارد.

  • كم تحركي

هرچقدر بدن فعاليت بيشتري داشته باشد سوخت و ساز بيشتري دارد و در چنين شرايطي كودك بيشتر احساس گرسنگي مي كند، اما كودكي كه تحرك لازم و مناسبي نداشته باشد طبيعتا سوخت و ساز زيادي نيز ندارد و كمتر احتمال دارد كه گرسنه شود. بنابراين توجه به اين امر اهميت زيادي دارد. البته كم تحركي كودك نيز مي تواند علت فيزيولوژي داشته باشد كه در اينصورت معاينه پزشك الزامي است.

منبع : بهترين برخورد با كودك بد غذا با استفاده از مشاوره نوين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.