سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

شناسايي و درمان همسر ولخرج با روش هاي نوين روانشناسي

 

زندگي مشترك در كنار همه مزيت هايي كه دارد، داراي فراز و نشيب هاي زيادي است و زن و مرد در طول زندگي مشترك ممكن است با چالش هاي زيادي رو برو شوند كه اگر نحوه گفت و گوي مسالمت آميز و حل اين چالش ها را بلد نباشند، با مشكلات زيادي برخورد خواهند كرد. يكي از اين چالش ها همسر ولخرج مي باشد كه در اين مقاله به طور كامل به آن پرداخته شده است.

البته مهمترين اقدام براي داشتن يك زندگي مشترك موفق و لذت بخش، پيشگيري از بروز مشكل است. پيشگيري از بروز مشكلات از طريق تلاش براي كسب شناخت مطلوب و صحبت درباره شباهت ها و تفاوت ها، قبل از ازدواج صورت مي پذيرد.

زن و مرد اگر در دوران قبل از ازدواج، زماني را براي تعامل و گفت و گو و كسب شناخت يكديگر اختصاص بدهند، احتمال اينكه در زندگي مشتركشان به مشكل بخورند كمتر است، اما تصور كنيد كه زن و مرد بدون شناخت قبلي با يكديگر زندگي مشتركشان را شروع كنند و تلاش كنند كه در حين شروع زندگي مشترك همديگر را بشناسند، طبيعي است كه در چنين شرايطي زن و مرد در كمال تعجب با خصوصياتي از يكديگر آشنا مي شوند كه هيچ آمادگي براي برخورد با آن را نداشته اند.

پيشنهاد مشاور: سوالات مهم ازدواج درمورد مسائل مالي و اقتصادي

يكي از مشكلاتي كه ممكن است آقايان بعد از ازدواج با آن روبرو شوند، ولخرج بودن همسرشان است، ولخرج بودن همسر مشكلي است كه بسياري از آقايان از آن شكايت مي كنند و گاهي با حالت درماندگي مي گويند كه نمي دانيم با همسرمان چه كنيم. اگر طبق خواسته همسرمان پيش برويم بعد از مدتي ورشكست مي شويم و اگر طبق خواسته اش پيش نرويم مدام در خانه جر و بحث و دعوا داريم. طبيعي است كه در چنين حالتي فرد بسيار درمانده و نااميد مي شود.

ما در اين مقاله قصد داريم در مورد همسر ولخرج با تمركز با زن ولخرج صحبت كنيم تا ضمن بررسي اين موضوع بتوانيم راه حل هاي مناسب را به شما ارائه دهيم.

ولخرجي چيست؟

ولخرجي رفتاري خودخواهانه است و شامل هزينه هايي مي شود كه توجهي به اولويت ها و نيازهاي اصلي خانواده در آن به چشم نمي خورد.

ولخرجي با دست و دلبازي تفاوت دارد. فرد ولخرج براي هزينه هاي خود چهارچوب و محدوديتي ندارد و پولش را در جاي مناسبي خرج نمي كند، اما يك فرد دست و دلباز بر طبق "بايد و نبايد ها" هزينه مي كند، يعني اين هزينه بايد در جاي خود صرف شود و اسرافي هم نبايد در كار باشد، من بايد پس انداز كنم اما نيازهاي اصلي من نبايد ناديده گرفته شود.

فرد ولخرج زماني كه چيزي را مي خرد ممكن است نيازي به آن نداشته باشد، مثلا فرد چند دست مانتو و كيف و كفش به تازگي خريده است و نيازي به خريد لباس جديد ندارد اما با اين وجود مدام در حال خريد است اما در دست و دلبازي، فرد با يك نياز واقعي مواجه است و فرد بر اساس نيازش است كه چند دست لباس را مي خرد. 

پيشنهاد مشاور: فوايد خريد درماني و رهايي از افسردگي و اضطراب

ولخرجي مي تواند ناشي از عدم مديريت اقتصادي باشد و به خانواده آسيب برساند اما دست و دلبازي مي تواند نوعي مديريت اقتصادي درست باشد كه مي تواند در بنيان خانواده به صورت مثبت تاثير گذار باشد.

همسر ولخرج

علت ولخرج بودن فرد

گاهي ولخرجي ناشي از يك عقده رواني و عدم ارضاي نيازهاي روانشناختي در دوران كودكي است. يعني عدم توجه پدر و مادر به نيازهاي كودك باعث شده است كه فرد در بزرگسالي براي جبران عدم ارضاي نيازهايش به صورت افراطي و بدون برنامه ريزي پول هايش را خرج كند.

گاهي وقت ها هم ولخرجي رنگ و بوي عادت دارد و چون فرد در محيط خانواده اش با اين شيوه هزينه كردن بزرگ شده است، عادت به ولخرجي كرده است و در واقع مديريت اقتصادي را آموزش نديده است.

فخر فروشي و تلاش براي جلب توجه ديگران نيز، مي تواند يكي از دلايل ولخرجي باشد.

از ديگر دلايل ولخرجي نيز مي تواند عوامل زير باشد:

  • خودخواهي
  • چشم و هم چشمي
  • عدم آينده نگري
  • محيط اجتماعي، خانوادگي و گروه دوستان
  • عدم آگاهي در مورد وضعيت اقتصادي جامعه
  • نداشتن برنامه ريزي و عدم هدف گذاري در رسيدن به برنامه هاي آينده
  • مديريت مالي ضعيف
  • لذت نبردن از خريد

شايد ولخرج بودن تا زماني كه فرد مجرد است خيلي مشكل ساز نباشد، هر چند كه در دوران مجردي نيز مي تواند مسير پيشرفت اقتصادي فرد را به تعويق بيندازد اما چون در دوران مجردي، فرد مستقل است و رفتارهاي او بيشتر از هر كس به خودش آسيب مي زند نه به شخص ديگر، آسيب هاي آن خيلي به چشم نمي خورد، اما زماني كه فرد ازدواج مي كند و در نحوه خرج كردن با همسر خود تفاهم ندارد، مشكلات بسياري بين زن و مرد به دليل ولخرج بودن زن، بوجود مي آيد.

پيشنهاد مشاور: شنونده خوبي براي همسرمان باشيم + تست تفاهم زن و شوهر

به همين دليل بهترين كار براي بوجود آمدن چنين مشكلي اين است كه زن و مرد در مراحل آشنايي در مورد اين مسئله صحبت كنند و در واقع از بوجود آمدن چنين مشكلي پيشگيري كنند.

راه هاي پيشگيري از بوجود آمدن اختلافات اقتصادي بين زن و مرد

براي پيشگيري از بوجود آمدن اختلافات بين زن و مرد نياز است كه در ابتدا يعني در دوران آشنايي در خصوص مباحث مالي توافقات اساسي صورت پذيرد كه براي رسيدن به اين امر نياز به شفافيت مالي (ميزان درآمد ماهانه) است و بعد از مشخص كردن شفافيت مالي نياز است كه در مورد نحوه مديريت اقتصادي، اولويت بندي نيازها، اهداف و مسير رسيدن به اين اهداف صحبت شود. 

در واقع آگاهي از مسئوليت هاي مالي مسير مشترك و مديريت مالي دو طرفه از جمله مهمترين مواردي هستند كه بايد در جلسات آشنايي در مورد آن ها صحبت و به توافق رسيد.

اما در بسياري از مواقع، زن و مرد بعد از شروع زندگي مشترك در خصوص مسائل مالي به مشكل و اختلاف مي خورند و در اكثر مواقع مردان معتقدند كه همسرشان ولخرج است و براي اين مسئله به دنبال راه حل هستند.

درمان ولخرجي همسر

قبل از هرچيز بايد سعي كنيد ديدگاه واقع بينانه داشته باشيد و ببينيد كه:

  •  آيا همسرتان واقعا ولخرج است يا اينكه شما در تامين هزينه هاي مورد نياز همسرتان بسيار سخت گير و وسواسي هستيد؟
  • آيا از پول، به عنوان اهرم فشار براي تبعيت همسرتان از شما استفاده مي كنيد يا خير؟
  • آيا با رفتارتان باعث بي اعتمادي بين خود و همسرتان شده ايد يا خير؟
  • آيا سياست اقتصادي و نحوه مديريت مالي شما باعث سلب آرامش شما و همسرتان شده است يا اينكه رفتار شما منطقي و دور از خساست و  آزار رساندن به همسرتان است؟

بسياري از خانم ها با بيان جملاتي مثل "همسرم در مورد درآمدش با من صادق نيست" "با اينكه مي دانم همسرم درآمد خوبي دارد اما هميشه از نداري و بي پولي مي نالد" "او ريز به ريز دنبال حساب هاي خانه است" "هرزمان كه از او پول مي خواهم بايد چندين بار به او بگويم تا بالاخره توجه كند"، از همسرشان شكايت مي كنند و معتقدند كه همسرشان خسيس است، طبيعي است كه اگر مردي چنين خصوصيات رفتاري داشته باشد، نمي تواند همسرش را درك كند و رفع نيازهاي همسرش را نوعي ولخرجي مي داند، در صورتي كه چنين تفكري اشتباه است و اين همسر شما نيست كه ولخرج است بلكه اين شما هستيد كه در خرج كردن و تامين نيازهاي خود و همسرتان بسيار وسواسي رفتار مي كنيد و باعث ايجاد مشكلات عديده اي بين خود و همسرتان شده ايد.

اما اگر همسري داريد كه مدام از شما انتظارات نامعقولانه دارد و با وجود رفع نيازهايش توسط شما بازهم ناراضي است و مدام از شما شكايت مي كند و به صورت خودخواهانه و بدون توجه به اولويت ها و نيازهاي ساير اعضاي خانواده، پول خرج مي كند مي توان گفت كه همسر شما ولخرج است و در چنين شرايطي نياز به استفاده از راهكارهايي داريد.

منبع : شناسايي و درمان همسر ولخرج با روش هاي نوين روانشناسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.