سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

تاثير مواد مخدر بر مغز بهبود يا ضعف؟

 

تاثير مواد مخدر بر مغز | عوارض اعتياد به مواد مخدر بر مغز

آيا در مورد تاثيري كه مواد مخدر بر روي مغز مي گذارد اطلاعاتي داريد؟ مغز اصلي ترين اندام بدن مي باشد و اين عضو بدن باعث مي شود تا عملكردهاي مختلف بدن با هم هماهنگ شود و سامان يابد و هر كدام از قسمت هاي بدن مخصوص يك فعاليت و عمل خاصي مي باشند.

مصرف مواد مخدر به مرور بر روي عملكرد هاي مختلف مغز اثر مي گذارد و به شكل هاي مختلفي آن را مختل مي كند اين تاثيرات مغزي تا جايي پيش مي رود كه فرد اراده خود را از دست مي دهد و به حد زيادي به ماده مخدر وابسته مي شود و مصرف آن را ادامه مي دهد و اين وابستگي باعث مي شود در صورتي كه مواد مخدر استفاده نكند عملكرد مغزي او به طور كامل مختل شود. شما مي توانيد آگاهي لازم در مورد مواد مخدر داشته باشيد و اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهيد در اين صورت گامي موثر در جهت ترك برداشته ايد.

تاثير مواد مخدر بر مغز

مواد مخدر در سيستم هاي ارتباطي درگيري ايجاد مي كند و در مسير انتقال، دريافت و پردازش طبيعي نورون ها دخالت مي كند و به اين ترتيب بر روي مغز تاثير مي گذارد، نورون ها سلول هاي عصبي مغز هستند و وظيفه آن انتقال دادن اطلاعات است، انتقال اطلاعات در نورون ها به وسيله مواد شيمياي به نام انتقال دهنده عصبي يا نوروترنسميترها رخ مي دهند و هر كدام از نورون هاز انتقال دهنده هاي عصبي خاصي استفاده مي كنند و انتقال اطلاعات را انجام مي دهند.

پس از مصرف چه اتفاقي در مغز فرد ميفتد؟

مواد مخدر بعد از اين كه مصرف مي شوند وارد سيستم هاي عصبي مغز مي شوند و شبيه انتقال دهنده هاي عصبي هستند و مواد مخدر به خاطر شباهت جايگزين انتقال دهنده هاي عصبي مي شوند اين مواد جايگزين شده در دريافت و پردازش اطلاعات اختلالاتي را به وجود مي آورد.

نورون ها به علت شباهت ساختار مواد مخدر با انتقال دهنده هاي عصبي آن ها را به عنوان انتقال دهنده شناسايي مي كنند و اجازه مي دهند تا اين مواد وارد سلول هاي عصبي شده و آن ها را مورد تحريك قرار دهند.

ورود مواد مخدر باعث مي شود تا مغز به صورت طبيعي توليد انتقال دهنده هاي عصبي را كاهش دهد و براي انتقال پيام ها مغز به مواد مخدر نياز داشته باشد، برخي از مواد مخدر محرك مانند آمفتامين و كوكائين باعث مي شود تا نورون هاي مغزي به مقدار زيادي انتقال دهنده توليد كنند و ميزان آن را از حالت طبيعي خارج كنند.

در اين صورت پيام هاي قوي تري در مغز توليد خواهد شود و در فعاليت هاي ارتباطي اختلالاتي به وجود خواهد آورد، و به همين دليل پس از مصرف مواد مخدر در فرد حالاتي شبيه سرخوشي، لذت و شادي با شدت بسيار قوي تري اتفاق مي افتد.

تاثير مواد مخدر بر مغز، مواد چگونه منجر به احساس لذت مي شود؟

برخي از انتقال دهنده هاي عصبي در مغز مسئول رساندن پيام شادي و لذت در سطوح بالاتر مغزي هستند از جمله اين نوروترنسميترها مي توان به دوپامين و سروتونين اشاره كرد در حالت طبيعي اين انتقال دهنده ها با دريافت پاداش هاي ساده تري مانند غذا خوردن، داشتن تعاملات مثبت با ديگران، پرداختن به فعاليت هاي مورد علاقه نظير موسيقي، غيره ايجاد مي شوند و به همين دليل انسان ها از اين فعاليت ها لذت مي برد و براي او جالب است.

در هنگام مصرف مواد ميزان بيشتري از اين انتقال دهنده ها در مغز ترشح مي شود و در اين حالت افراد از ساده ترين فعاليت هاي خود لذت مي برند و احساساتي مانند سرخوشي و نئشگي را تجربه مي كنند.

و امروزه نظرات جديدتري در مورد تاثير مواد دوپامين بيان شده است و دانشمندان امروزه فكر مي كنند كه دوپامين بيشتر با مجبور كردن فرد براي تكرار فعاليت هاي لذت بخش ( يا همان مصرف مواد) ارتباط دارد تا توليد مستقيم لذت. اين نظريات كمك مي كند تا افراد متوجه شوند كه وابستگي مواد در افراد چطور به وجود مي آيد.

دليل وابستگي رواني و اعتياد به مواد مخدر

افزايش بيش از حد دوپامين باعث تغيير شكل گيرنده هاي دوپاميني مي شود و يا نورون هاي توليد كننده دوپامين را كاهش مي دهد و در نتيجه پس از مدتي دوپاميني كه در مغز وجود دارد به صورت طبيعي كاهش مي يابد و فرد دچار افسردگي، كسلي، بي لذتي و بي هيجاني مي شود و فرد براي اين كه حالت هاي خوشحالي و نشئگي گذشته را تجربه كند ميزان بيشتري مواد مخدر مصرف مي كند تا دوپامين بدن او به حد طبيعي برسد و اين چنين فرد در چرخه معيوب گير مي كند.

يعني براي اين كه دوپامين مغز خود را به حد طبيعي برسد ماده مخدر بيشتري را مصرف مي كند و زماني كه مواد مخدر افزايش يابد باعث كاهش دوپامين طبيعي بدن مي شود، اين چرخه مصرف مواد مخدر به مرور زمان باعث مي شود تا تغييرات بلندمدتي بر روي مغز ايجاد شود و اين تغييرات باعث مي شود تا فرد كنترل خود را بر روي مصرف مواد بردارد به بيان ديگر مواد مخدر كنترل سيستم لذت را در دست خواهند گرفت.

در اين صورت بيماري ميزان مصرف مواد مخدر او افزايش مي يابد تا دوپامين دوباره به سطح عادي برگردد و چنين فردي نمي تواند بدون مصرف مواد از زندگي لذت ببرد و دچار افسردگي مي شود.

ترك اعتياد به مواد مخدر و مشكلات رواني ناشي از آن

آسيب هاي مغزي كه در اثر مصرف مواد مخدر به وجود مي آيد گاهي اوقات تا آخر عمر فرد را درگير مي كنند و در صورت كاهش مصرف مواد مغز به تدريج به جبران كمبود انتقال دهنده هاي عصبي خود مي پردازد.

اما نكته اي كه بسيار مهم است و بايد به او توجه شود جدي گرفتن تاثير رواني ناشي از افزايش ناگهاني دوپامين و حالت نشئگي مي باشد كه در روان فرد باقي مي ماند و اين دليلي براي بازگشت اعتياد فرد مي باشد و فرد تجربه استفاده مجدد بسيار براي او لذت بخش است و تصورات جالبي از حالت سرخوشي در آن موقعيت دارد به قدري كه فرد وسوسه مي شود دوباره بعد از ماه ها ترك به سمت مصرف مواد مخدر برود.

به همين دليل بسيار براي فرد اهميت دارد تا از نظر رواني خودش را درمان كند زيرا ترك اعتياد از نظر رواني اهميت بيشتري نسبت به مسائل جسماني دارد و افراد نبايد تنها به سم زدايي از بدن اكتفا كنند. در واقع براي اينكه آسيب هاي مغزي و اختلالات رواني درمان شود بايد به روانشناس مراجعه كنيد تا مشاوره لازم براي ترك اعتياد انجام شود.

منبع : تاثير مواد مخدر بر مغز بهبود يا ضعف؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.