سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

نكاتي كه بايد در مورد ازدواج فاميلي بدانيد

ازدواج يك تصميم مهم در زندگي هر انساني است كه به طرق و اشكال مختلف صورت مي گيرد. ازدواج فاميلي يكي از اشكال ازدواج است كه برخي از خانواده ها تاكيد زيادي روي اين مسئله دارند كه ازدواج فاميلي بايد صورت بگيرد.

يكي از  ملاك هايي كه براي ازدواج در نظر گرفته شده است و روانشناسان تاكيد زيادي بر روي آن مي كنند، شباهت هاي فرهنگي و كم بودن فاصله طبقاتي بين زوجين است و زماني كه دو فرد از دو فرهنگ مختلف تصميم به ازدواج با يكديگر مي گيرند، اين نگراني وجود دارد كه اختلاف فرهنگي و عدم آشنايي با فرهنگ هاي يكديگر، باعث به وجود آمدن مشكلات زيادي بين آن ها شود. در مقابل چنين ازدواجي، يعني ازدواج با فرد غريبه و فرد متفاوت با فرهنگ خانودگي، ازدواج فاميلي وجود دارد.

خانواده ها و ازدواج فاميلي

ازدواج فاميلي ازدواجي است كه زوجين جد يا نياي مشترك با يكديگر داشته باشند. ازدواج دختر عمو- پسر عمو، دختر خاله – پسرخاله، دختر دايي – پسر عمه، پسر دايي – دختر عمه، از اين دست از ازدواج ها هستند.

پيشنهاد مشاور:مدت زمان آشنايي قبل ازدواج

البته ازدواج فاميلي فقط محدود به اين موارد نمي شود و اشكال مختلف دارد و همانطور كه ذكر شد وجود جد يا نياي مشترك است كه ازدواج فاميلي را نشان مي دهد.

 در ازدواج فاميلي به اين دليل كه نگراني در مورد اختلاف فرهنگي وجود ندارد، ممكن است اينطور تصور شود كه اين نوع ازدواج، مي تواند يك ازدواج موفق و تمام عيار باشد. 

همچنين افرادي كه تاكيد زيادي بر ازدواج فاميلي دارند، مي گويند كه ما ترجيح مي دهيم با خانواده و فردي وصلت كنيم كه به اندازه كافي نسبت به او شناخت داريم و همين امر مي تواند باعث مقاومت شديد فرد نسبت به وصلت با غريبه ها باشد. 

طبيعي است كه گاهي اوقات خانواده هايي با اين تفكر، با ازدواج فرزندشان با افراد غريبه مخالفت مي كنند و اگر دختر يا پسرشان قصد داشته باشند با فردي غريبه ازدواج كنند، بدون بررسي شرايط و ارائه دلايل منطقي، با فرزندانشان مخالفت مي كنند و حاضر به چنين وصلتي نمي شوند و حتي در صورت رضايت با اكراه به اين نوع ازدواج راضي مي شوند.

ازدواج فاميلي

در مقابل برخي ديگر هستند كه به اين نوع ازدواج (ازدواج فاميلي)، ديد كاملا منفي دارند و معتقدند كه ازدواج فاميلي مي تواند تبعات جبران ناپذيري از جمله اختلالات ژنتيك و معلوليت فرزندان و همچنين ايجاد مشكل و تفرقه بين فاميل را در پي داشته باشد. در اين صورت است كه اگر در خانواده اي با دختر عمو و پسر عمويي يا دختر دايي و پسر عمه اي به يكديگر علاقه مند شوند، ممكن است با مخالفت شديد خانواده شان مواجه شوند و براي ازدواج با هم راه سختي را پيش رو داشته باشند.

اما سوال اينجاست كه ديدگاه و تفكر كداميك درست است؟

آيا ازدواج فاميلي سراسر مزيت است يا اينكه حقيقتا معايب جبران ناپذيري دارد؟

آيا در ايران نيز بهتر است كه مانند برخي از جوامع از جمله تاجيكستان به طور كل، ازدواج فاميلي را منع كنند يا طبق رسوم افراد بختياري، اين ازدواج را بيشتر مرسوم كنند و به اين جمله كه عقد پسرعمو – دختر عمو را در آسمان ها بسته اند اعتماد كنند؟ به راستي كداميك بهتر است؟

طبيعتا داشتن ديدگاه سياه و سفيد در هيچ موردي درست نيست. اينكه ما مطلقا يك چيز را سياه ببينيم و آن را كاملا بد بدانيم يا يك چيز را كاملا خوب و بدون عيب بدانيم، مي تواند منجر به ديدگاه متعصبانه و به دور از منطق در ما شود.

مانند ديگر موارد، ازدواج فاميلي نيز مزايا و معايب مخصوص به خود را دارد و اگر با مزيت ها و معايب آن آشنا باشيم و آگاهانه رفتار كنيم مي توانيم به درستي در اينباره تصميم گيري كنيم.

مزاياي ازدواج فاميلي

  • تناسب ميان خانواده ها

يكي از مهمترين مزاياي ازدواج فاميلي تناسب ميان خانواده ها است. تناسب در فرهنگ، رسومات خانوادگي و احتمالا تناسب در طبقه اجتماعي مي تواند يكي از مزيت هاي ازدواج فاميلي باشد كه اين امر مي تواند مشكلات ناشي از تفاوت فرهنگي را به حداقل برساند. در نتيجه اين تناسب نيز، ثبات زناشويي بين زوجين بيشتر خواهد بود.

  • شناخت

زماني كه دو فرد غريبه تصميم به ازدواج با يكديگر مي گيرند، نيازمند مدت زمان زيادي هستند تا بتوانند به شناخت مطلوبي نسبت به هم و خانواده هاي يكديگر پيدا كنند. در ازدواج با افراد غريبه گاهي پي بردن به سابقه خانوادگي فرد كه ممكن است بر زندگي آينده زوجين تاثير داشته باشد دشوار است، اما در ازدواج فاميلي چنين مشكلي وجود ندارد و خانواده ها يكديگر را به خوبي مي شناسند.

  • انتقال ارزش هاي فرهنگي خانواده ها

اين مسئله براي خانواده هايي مزيت حساب مي شود كه اهميت زيادي به انتقال ارزش هاي خانوادگي به نسل هاي بعدشان مي دهند. ازدواج فاميلي مي تواند سبب محقق شدن اين فرايند، يعني انتقال و حفظ ارزش هاي خانوادگي به نسل هاي بعد شود. همچنين برخي معتقدند كه ازدواج فاميلي مي تواند سبب شود كه اموال و دارايي ها، درون خانواده حفظ شود و به نسل هاي بعد انتقال يابد.

  • مذاكرات و گفت و گوي راحت تر و توافق بيشتر

گفت و گو در مورد ميزان مهريه، جهيزيه، هزينه هاي عروسي و غيره از جمله مواردي هستند كه در جلسات خواستگاري به آن ها پرداخته مي شود.

اين اتفاق بسيار شايع است كه به دليل تفاوت در رسومات و عرف خانوادگي و فرهنگي، به توافق رسيدن سر اين مسائل بسيار دشوار باشد و حتي سبب ايجاد اختلاف و دلخوري هايي شود. ولي در ازدواج فاميلي توافق بر سر اين مسائل بسيار راحت تر اتفاق مي افتد و خانواده ها حرف همديگر را بهتر مي فهمند و سريع تر و با چالش كمتري به توافق مي رسند و همين امر مي تواند باعث پيشگيري از بروز بسياري از مشكلات شود.

معايب ازدواج فاميلي

  • ايجاد بيماري هاي ژنتيكي در فرزندان

يكي از مهمترين معايب ازدواج فاميلي، ايجاد بيماري هاي ژنتيكي در فرزندان است و هرچقدر اين نسبت خويشاوندي نزديك تر باشد احتمال بروز بيماري هاي ژنتيكي بيشتر است. در واقع همين موضوع است كه باعث شده است برخي از ايالت ها اين ازدواج را به طور كلي منع و غير قانوني اعلام كنند. 

وجود نقايص و اختلالات مادرزادي در اين نوع از ازدواج بيشتر از ديگر ازدواج ها است و حتي اگر اين نقايص ژنتيكي در فرزندان بروز پيدا نكنند در نسل هاي بعد احتمال بروز معلوليت وجود دارد.

  • دخالت و نقش بيشتر خانواده ها در زندگي زوجين

در اين نوع ازدواج ها، دخالت خانواده ها در روند زندگي زوجين بيشتر است و مي توان گفت كه خانواده ها نقش پررنگ تري را ايفا مي كنند. گاهي اين دخالت ها از خانواده هاي دو طرف گسترده تر و فراتر مي شود و حتي به كل اعضاي فاميل كشيده مي شود و همين امر مي تواند سبب درماندگي زوجين شود.

منبع :  نكاتي كه بايد در مورد ازدواج فاميلي بدانيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.