سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

بايدها و نبايدهاي ارتباط با فرد افسرده

دانستن اينكه در ارتباط با فرد افسرده است چه بگوييم يا نگوييم هميشه آسان نيست. بسياري از افراد هنگامي كه كنار اين افراد قرار مي گيرند نگران و ناراحت مي شوند و نمي توانند به خوبي با آن ها ارتباط برقرار كنند. در اين مقاله در مورد ارتباط با فرد افسرده نكات مهمي را ارائه مي دهيم.

چه چيزي بايد به فرد افسرده بگوييم؟

اولين نكته اي كه بايد رعايت كنيد اين است كه فرد افسرده را تنها نگذاريد. بسياري از افراد نمي دانند كه بايد به فرد افسرده چه بگويند به همين دليل از او فاصله مي گيرند. در حالي كه اين امر غلط مي باشد، بسياري از افراد افسرده احساس تنهايي عميقي دارند و دنبال كسي مي گردند كه به درستي با آن ها ارتباط برقرار كند.

خودتان را سرزنش نكنيد به آن ها بگوييد كه كنار آن ها هستيد، تحقيقات در اين زمينه نشان داده است كه افراد افسرده تمايل دارند ديگران را به عقب پس بزنند ولي شما بايد به آن ها نشان دهيد كه در كنار آن ها خواهيد ماند. البته دقت داشته باشيد كه فضاي كافي و لازم را به آن ها بدهيد. در گفت و گو با فرد افسرده به موارد زير دقت كنيد:

1.به آن ها بگوييد كه ترك شان نمي كنيد.

به آن ها بگوييد كه كنارشان هستيد و با عمل خود نيز اين امر را نشان دهيد. به خاطر داشته باشيد كه اين امر به فرد افسرده كمك مي كند تا به درمان علاقه بيش تري داشته و اميدوار تر شود. 

به آن ها نشان دهيد كه از آن ها محافظت و مراقبت مي كنيد، آن ها را در آغوش بكشيد، نوازش شان كنيد و اجازه دهيد احساسات خود را بروز دهند. به آن ها نشان دهيد كه براي شما مهم و با ارزش هستند.

2.به آن ها نشان دهيد كه احساسات آن ها را درك مي كنيد.

به هيچ عنوان احساسات آن ها را غيرواقعي نخوانيد و به خاطر داشته باشيد كه براي آن ها بسيار سخت مي باشد كه احساسات خود را به شما بگويند بنابراين با آن ها همدلي كنيد. براي اين كار لازم نيست كه مثال هايي از بلاهايي كه سر خودتان آمده است بزنيد تنها به آن ها بگوييد كه احساسات آن ها قابل درك مي باشد و به آن ها كمك كنيد تا به شما تكيه كنند.

بايدها و نبايدهاي ارتباط با فرد افسرده

3. از آن ها بپرسيد كه چگونه مي توانيد به آن ها كمك كنيد.

افسردگي مشكلات زيادي براي جسم و روح انسان ايجاد مي كند، بنابراين فردي كه درگير افسرده است به كمك نياز دارد بنابراين از او بخواهيد كه راهي براي اين كار پيش پاي شما بگذارد. ممكن است دوست شما كمك شما را پس بزند يا بگويد كه نياز به كمك ندارد، شايد دوست شما به حدي پريشان باشد كه نتواند راهي براي كمك به شما ارائه دهد، در اين شرايط مي توانيد سوالات زير را از او بپرسيد و به وسيله اين سوالات راهي براي كمك به دوستتان پيدا كنيد:

  1. آيا در انجام كارها يا مسئوليت ها نياز به كمك دارد؟
  2. آيا دوست دارد كه براي مدتي پيش او بمانيد و او را تنها نگذاريد؟
  3. آيا دوست دارد كه از روانشناس و درمانگر كمك بگيرد؟

مي توانيد سوال خود را كمي خصوصي تر كنيد به طور مثال به جاي اينكه بگوييد« به كمك احتياج نداريد؟» بگوييد« دوست داري شنبه با يكديگر وقت بگذرانيم و صحبت كنيم؟» گاهي كمكي كه دوستتان نياز دارد ممكن است از نظر دوستتان مقبول نباشد.

4.از آن ها بخواهيد كه از مشاور كمك بگيرند.

بسياري از افراد افسرده تصور مي كنند كه كسي نمي تواند به آن ها كمك كند و به همين دليل به مشاور مراجعه نمي كنند، اين بينش درست نمي باشد. برخي از افراد نيز از دارو درماني هراس داشته يا تصور مي كنند كه ممكن است به مصرف اين قرص ها اعتياد پيدا كنند.

حتما دوستتان را تشويق كنيد و از آن ها بخواهيد تا از مشاور كمك بگيرند، حتي اگر در برابر اين امر مقاومت كردند خودتان به روانشناس مراجعه كنيد و وضعيت دوستتان را براي او بگوييد تا به شما كمك كند به دوست خود كمك كنيد. 

به دوست خود اطمينان دهيد كه افسردگي قابل درمان بوده و افراد بسياري درگير آن مي باشند.

5. از آن ها بپرسيد كه آيا دوست دارند با شما صحبت كنند.

بسياري از افرادي كه افسرده هستند دوست دارند كه با كسي در مورد اين موضوع صحبت كنند يا مشكلات خود را با كسي در ميان بگذارند. 

بهترين شخص براي اين كار درمانگر مي باشد اما بسياري از افراد احساس مي كنند كه درمانگر كمكي به آن ها نمي كند براي همين به اطرافيان خود روي مي آورند.

سعي كنيد از آن ها بپرسيد كه آيا دوست دارند با شما صحبت كنند و به درستي و با دقت به صحبت هاي آن ها گوش دهيد.

سعي كنيد هنگام گوش دادن به صحبت هاي آن ها ميان حرفشان نپريد يا آن ها را نصيحت نكنيد تنها با تمام وجود به حرف آن ها گوش داده و به آن ها نشان دهيد كه براي شما مهم هستند.

6. به آن ها اطمينان دهيد كه نقص و ضعفي ندارند.

كساني كه با افسردگي دست و پنجه نرم مي كنند اغلب احساس نقص و ضعف دارند كه اين امر طبيعي مي باشد زيرا افسردگي يك اختلال فلج كننده محسوب مي شود كه زندگي فرد را مختل مي كند.

به آن ها نشان دهيد كه نقصي ندارند و مي توانند بر بيماري خود غلبه كنند. به دوست خود اطمينان دهيد كه افسردگي تنها ناشي از عدم تعادل بيوشيمي در مغز مي باشد و اين امر به معناي ضعف آن ها نيست.

7. به آن ها اميد دهيد.

هركسي در زندگي چيزي دارد كه به آن دل خوش مي كند، اين چيز مي تواند عشق، خانواده، دوست، اطرافيان، آينده خوب يا هر چيزي باشد. اين اميد را دوباره در زندگي دوستتان پررنگ كنيد.

براي اين كار مي توانيد خاطرات گذشته را مرور كنيد، فيلم ها و عكس هاي گذشته را نگاه كنيد و به اين وسيله حسي كه در آن زمان داشتند را براي آن ها زنده كنيد و به آن ها يادآوري كنيد كه مي توانند دوباره انرژي خود را به دست آورند.

اگر دوست يا همسر شما كسي را از دست داده است بهتر است اين كار را انجام نداده يا در انجام آن دقت كنيد تا با ديدن عكس هاي مربوط به آن شخص بيش تر ناراحت و نگران نشود.

منبع :  بايدها و نبايدهاي ارتباط با فرد افسرده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.