سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

چگونه ترس از غذا را از بين ببريم | فوبياي غذا

فوبيا غذا (cibophobia) به عنوان ترس از غذا تعريف مي شود. افراد مبتلا به اين فوبيا اغلب از خوردن غذا و نوشيدني اجتناب مي كنند زيرا از خود غذا مي ترسند. اين ترس ممكن است مخصوص يك نوع غذا باشد، مانند غذاهاي فاسد شدني، يا ممكن است شامل بسياري از غذاها باشد. اين هراس نسبتاً پيچيده مي باشد كه مي تواند به سرعت به يك وسواس تبديل شود. بعضي اوقات به اشتباه تصور مي شود كه مبتلايان به اين فوبيا از بي اشتهايي يا يك اختلال خوردن رنج مي برند.

تفاوت اساسي بين افراد مبتلا به بي اشتهايي و افراد مبتلا به ترس از غذا اين است كه مبتلايان به بي اشتهايي  از تأثير غذا بر بدن خود مي ترسند، در حالي كه غذا هراسي باعث مي شود كه فرد از خود غذا بترسد. البته ممكن است در برخي از شرايط فرد از هر دو اختلال رنج ببيند، تشخيص بايد فقط توسط يك پزشك باليني آموزش ديده انجام شود.

علائم ترس از غذا

شناخت بسياري از علائم غذا هراسي، به ويژه در جامعه وسواس امروزي، دشوار است. اگر به ترس از غذا مبتلا هستيد، احتمالاً به طور كلي از برخي غذاها اجتناب مي كنيد زيرا تصور مي كنيد كه براي شما خطرناك هستند. غذاهاي بسيار فساد پذير، مانند سس مايونز و شير، از مواد غذايي هستند كه ممكن است مورد ترس اين دسته از افراد قرار بگيرند.

اكثر افراد مبتلا به غذا هراسي به شدت نگران تاريخ انقضا مواد غذايي هستند. ممكن است خودتان با دقت محصولاتي را انتخاب كنيد كه از تاريخ انقضاي خود فاصله زيادي دارند و از خوردن هر چيزي كه حتي چند ساعت از باز شدن آن گذشته است خودداري كنيد.

افراد مبتلا به اين فوبيا ممكن است بيش از حد غذا را بپزند تا حدي كه بسوزد يا خشك شود. اين امر ممكن است به ويژه در مورد غذاهايي كه به نظر شما خطرناك است مانند مرغ يا گوشت خوك صادق باشد.

پيشنهاد مشاور: علائم، انواع و درمان فوبيا و ترس

به طور مثال شخصي كه به دلايل مذهبي يا اخلاقي معمولاً از برخي غذاها اجتناب مي كند، ممكن است پس از مصرف چنين غذاهايي به دليل فشار رواني شديد ناشي از خوردن اين غذاهاي ممنوعه، به شدت بيمار شود. در حقيقت فردي كه دچار ترس از غذا مي باشد متقاعد شده است كه بعضي از غذاها در صورت مصرف باعث صدمات بدني زيادي مي شوند.

بسياري از افراد مبتلا به فوبيا غذا قوانيني در مورد رفتارهاي غذايي خود ايجاد مي كنند. اين قوانين از فردي به فرد ديگر متفاوت است اما غالباً بر روي وعده هاي غذايي رستوران متمركز است. افرادي كه درگير اين فوبيا هستند ممكن است از بعضي از رستوران ها خودداري كنند كنيد يا پس از 24 ساعت مواد غذايي مانده را دور بريزيد.

علاوه بر اين فوبيا و ترس از غذا مانند هر فوبيا ديگري علائم جسماني و رواني دارد، كه علائم جسماني آن عبارت است از:

  • تعريق
  • لرزيدن
  • معده درد
  • درد در قفسه سينه
  • حالت تهوع
  • خشك شدن
  • سرگيجه
  • احساس خفگي
  • ساكت شدن
  • تنگي نفس
  • سردرد

علائم ديگر ترس از غذا شامل موارد زير مي باشد:

  • كاهش وزن
  • اكراه يا اجتناب از غذا خوردن مقابل ديگران
  • اضطراب و ترس شديد از فكر به بلعيدن
  • اضطراب پس از شروع غذا
  • نگراني هنگام فكر كردن به غذا خوردن

چگونه ترس از غذا را از بين ببريم | فوبياي غذا

انواع غذا هراسي

غذا هراسي انواع مختلفي دارد كه در ادامه به انواع و ويژگي هاي هريك از آن ها اشاره مي كنيم:

ترس از غذاهاي جديد

اين ترس خصوصاً در كودكان شايع مي باشد، هراس از امتحان كردن غذاهايي جديد گاهي اوقات به ترس مادام العمر از امتحان غذاهاي جديد تبديل مي شود .بسياري از مبتلايان به اين نوع غذا هراسي فقط در خوردن برخي از غذاها مانند سوشي يا گوشت مانند جگر يا غذاهايي با بافت خاص مشكل دارند.

ترس از استفراغ

ترس از استفراغ (Emetophobia ) مي تواند باعث ايجاد الگوي غذايي بسيار محدود شود. در اين شرايط فرد ممكن است نگران اين باشد كه غذاي خاصي نپخته يا خراب شده باشد و به همين دليل فرد از خوردن چيزهايي كه به نظر ناراحت كننده هستند مانند غذاهاي ادويه دار يا سبزيجات خام خودداري كند. بعضي از افراد وقتي بيرون از منزل هستند يا به راحتي به سرويس بهداشتي دسترسي ندارند، از خوردن غذا خودداري مي كنند.

ترس از بلع

ترس از بلع (Phagophobia) نوعي فوبيا نسبتاً نادر است كه گاهي اوقات آن را با ترس از خفگي اشتباه مي گيرند. تفاوت عمده بين اين دو ترس اين است كه مبتلايان به ترس از بلع  از عمل بلع مي ترسند، در حالي كه مبتلايان به اختلال ترس از خفگي مي ترسند كه بلع منجر به خفگي شود. ترس از بلع مي تواند علائم مختلفي داشته باشد كه بارزترين آن بي ميلي يا اجتناب از بلعيدن مواد غذايي، مايعات يا قرص است.

عوارض ترس از غذا

درمان نكردن ترس از غذا اغلب باعث بدتر شدن حال فرد و رفتارهاي وسواسي مي شود .با گذشت زمان، فرد ممكن است رژيم غذايي خود را به شدت محدود كرده و سلامتي خود را به خطر بيندازد. بنابراين ممكن است به جاي خوردن غذا گرسنه بماند، كه منجر به ضعف، سرگيجه و تحريك پذيري عصبي او مي شود.

علل غذا هراسي

علت ترس از غذا مشخص نيست و ممكن است شامل مجموعه اي از عوامل مانند تجربيات قبلي يا ساير شرايط زمينه اي مي باشد، گاهي با مشاهده ديگران فوبيا را نيز آموخت. ديدن اينكه شخص ديگري هنگام بلع درد دارد نيز مي تواند باعث ترس شما از غذا شود.

تجربه قبلي با مسموميت غذايي ممكن است منجر به ترس شديد از آلودگي احتمالي شود. آلرژي هاي غذايي خاص نيز مي تواند باعث ترس از آلرژن هاي مخفي در غذا شود.

درمان ترس از غذا

همانند انواع ديگر فوبيا راه ها و روش هاي مختلفي براي درمان اين فوبيا وجود دارد، در ابتدا بايد ميزان ترس و اضطراب فرد بيماري سنجيده شود و سپس مشاور با استفاده از يكي از راه هاي درماني زير به درمان فوبياي فرد بپردازد.

 

منبع :  چگونه ترس از غذا را از بين ببريم | فوبياي غذا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.