مقابله با دروغگويي همسر

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

مقابله با دروغگويي همسر

 

دروغگويي همسر مشكلي است كه بسياري از زوج ها از آن رنج مي برند. دروغ گويي همسر باعث از بين رفتن اعتماد و صميميت بين زوجين مي شود. در اين مقاله به راه هاي تشخيص و درمان اين مشكل پرداخته شده است.

شايد در ابتدا براي شما سخت باشد كه بفهميد همسر شما فردي دروغ گو است يا خير؟

 زوج هاي بسياري از دروغ گويي همسر رنج مي برند.

 شما بايد ابتدا بفهميد علت دروغگويي همسرتان چيست و چه زماني همسرتان به شما دروغ مي گويد؟

 شما مي توانيد به دروغگويي همسرتان پاسخ دهيد. اما اگر او به دروغگويي ادامه داد مي توانيد از راهكارهايي كه در ادامه توضيح داده شده است كمك بگيريد.

تحليل رواني دروغ گفتن چيست؟

 دروغ گويي يكي از مسائلي است كه در همه دين ها نفي شده است و همه معتقدند كسي كه دروغ مي گويد دشمن خداست، اما به مرور زمان اين رفتار در افراد عادي مي شود و روي تمام روابط افراد تأثير مي‌گذارد.

 اين رفتار، رفتاري كاملاً نادرست است و روي فرد تاثير منفي مي گذارد و به مرور زمان اطرافيان نمي توانند به فرد اعتماد كنند. 

وقتي فرد در زندگي مشترك دروغ بگويد زندگي را به نابودي مي كشاند.

 دروغگويي به اين معنا نيست كه فرد قصد آسيب رساندن به ديگران را دارد اما ممكن است با دروغ گفتن تاثير نامناسبي روي ديگران بگذارند.

ممكن است افراد به دلايل مختلف دروغ بگويند، مثلاً براي اينكه خود را ثابت كند، جلوي تنبيه پدر و مادر را بگيرند و نظر مثبت ديگران را جلب كنند دروغ مي گويند.

چه افرادي بيشتر دروغ مي گويند؟

افرادي كه  احساس حقارت مي كنند و نمي‌خواهند ديگران متوجه ضعف آن ها شوند بيش تر دروغ مي‌گويند.

 چرا برخي افراد بر اين باور هستند كه دروغشان مصلحتي است و مشكلي ندارد؟

زيرا اين افراد مي‌خواهند عذاب وجدان كمتري داشته باشند. برخي افراد خود را با اين مسئله توجيه مي‌كنند كه دروغ مصلحتي است ولي دروغ مصلحتي بدترين نوع دروغ است زيرا ما به اين رفتار عادت خواهيم كرد و اسم هر كاري را مصلحت مي گذاريم.

پيشنهاد مشاور: درمان بدبيني و شكاكيت همسر

چه افرادي بيشتر دروغ مي گويند؟

 افرادي كه علاقه اي به قانون ندارند و احساس حقارت مي كنند براي اينكه كسي از حقارت آن ها آگاه نشود دروغ مي‌گويند.

اصلاً مگر دروغ مصلحتي مي شود؟

 نه دروغ مصلحتي وجود ندارد.

اگر افراد به بلوغ فكري نرسيده باشند از اين بهانه استفاده مي كنند. اين رفتار به مرور زمان باعث مي شود كه اطرافيان حرف هاي فرد را باور نكنند و هيچ اعتمادي به او نداشته باشند.

دروغگويي چه تاثيري بر رابطه زناشويي مي گذارد؟

دروغ گويي باعث مي شود كه ما ديگر نتوانيم به شريك زندگي مان اعتماد كنيم. 

زندگي با فرد دروغگو بسيار سخت است، وقتي همسرتان به شما دروغ مي‌گويد و شما به او واكنش نشان مي دهيد كم كم دروغ در او دروني مي شود و بعد از مدتي شما اعتماد خود را از دست مي دهيد و حتي ممكن است در برابر او عصباني و خشمگين شويد.

 برخي خانم ها علت دروغگويي همسرشان را متوجه نمي شوند و با وجود صداقتي كه دارند نتيجه اي عكس مي بينند.

مقابله با دروغگويي همسر

 تشخيص دروغگويي همسر

  • به زبان بدن او دقت كنيد.

 برخي افراد معتقدند كه دروغ زبان بدن خاص خود را دارد، اگر شما بتوانيد حالت هاي بدني خاص او را پيدا كنيد تشخيص آن به راحتي است. 

مثلا اگر افراد هنگام صحبت كردن بيني خود را زياد بخارانند نشان دهنده دروغگويي او است يا مثلاً ممكن است براي پنهان كردن دروغ خود حركاتي مثل بستن دهان يا دست گذاشتن روي چشمان و بيني داشته باشند، همچنين افراد دروغ گو به طور مستقيم به شما نگاه نمي كنند.

  • به تن صداي آن ها گوش دهيد.

 به حرف‌هاي همسرتان گوش كنيد فردي كه دروغ مي گويد گفتاري متفاوت دارد مثلاً ممكن است در هنگام صحبت كردن مكث طولاني يا لكنت داشته باشد.

  • به كلمات انتخابي و زبان او توجه كنيد.

 ممكن است همسر شما براي توجيه دروغگويي از كلمات زيادي استفاده كند.

طبق مطالعات انجام شده افرادي كه دروغ مي گويند بيشتر از قسم استفاده مي كنند، همچنين ممكن است نفر سومي را وارد گفتگو كنند تا كمي بحث منحرف شود.

پيشنهاد مشاور: ميزان تعهدپذيري در رابطه + تست خيانت سنجي

روش مقابله با همسر دروغگو

پايه و اساس هر زندگي اعتماد است اگر زن و مرد نتوانند به يكديگر اعتماد كنند، زندگي براي آن ها سخت مي شود و به مرور زمان در روابط عاطفي آن ها سردي و فاصله ايجاد مي شود.

حس بدي است اگر شما در زندگي با همسرتان صداقت نداشته باشيد و به شما دروغ بگويند اگر همسرتان به شما دروغ مي گويد، طبيعي است كه عصباني شويد و عكس‌العمل تندd داشته باشيد اما با اين كار به نتيجه نخواهيد رسيد بلكه بايد اين مشكل را از ريشه برطرف كنيد.

  • خودتان را مقصر بدانيد

 گاهي اوقات علت دروغگويي همسر خود فرد است.

در هنگام دروغ نحوه برخورد شما تاثير گذار خواهد بود. اگر شما به همسرتان سخت بگيريد او مجبور به دروغگويي مي شود مثلاً اگر واكنش تندي نسبت به رفتار همسرتان نشان دهيد و باعث دعوا و جنجال شويد او بيش تر دروغ مي‌گويد.

يعني همسر براي حفظ آرامش و دوستي از دروغ گفتن استفاده مي كند. بنابراين بهتر است شما شرايطي را ايجاد كنيد كه از صادق بودن پشيمان نشود.

 اگر شما هم فردي باشيد كه دروغ مي گوييد بايد اول خودتان اين رفتار را ترك كنيد و در هيچ شرايطي به همسر خود دروغ نگوييد.

  • چشم بر بعضي دروغ ها ببنديد.

 اگرچه دروغ رفتاري اشتباه است اما ممكن است در طول زندگي با آن مواجه شويم.

 براي اولين قدم بايد به نوع دروغ توجه داشته باشيم به اينكه در طول رابطه چه مقدار دروغ شنيده ايم. هيچ وقت بر اساس يك دروغ همسر خود را دروغگو ندانيد.

 گاهي زن و مرد دروغ هاي كوچكي به يكديگر مي گويند كه تاثير زيادي در زندگي آن ها نخواهد داشت مثلاً ممكن است كه همسرتان به شما بگويد كه قصد رفتن به خانه مادرش را دارد ولي به جاي رفتن به خانه مادر به خانه دوستش برود.

 ممكن است شما از اين رفتار ناراحت شويد اما مشكل بزرگي در زندگي شما ايجاد نخواهد كرد. هر چي دروغ بزرگ تر باشد تاثير بيشتري در زندگي شما خواهد كرد.

  • نگاه تان را تغيير دهيد.

دست خودتان است كه تا چه حدي به طرف مقابل اجازه دهيد به شما دروغ بگويد گاهي رفتار خود فرد باعث دروغگويي طرف مقابل مي شود و اين مي تواند در دروغگويي شما و همسرتان تاثير گذار باشد.

مثلا ممكن است همسرتان به شما بگويد كه فلان ساعت در خانه است ولي دقيقاً همان ساعت به خانه نيايد. شايد همسرتان متوجه شده باشد كه زمان درستي را براي به خانه رسيدن نگفته است، ولي تلاش مي‌كند همان ساعتي كه به شما گفته به خانه بيايد.

اما تلاش او كافي نيست و ممكن است حرف او دو تا شود شما به اين مسئله مي ‌توانيد از دو زاويه نگاه كنيد، اول اينكه شايد به درستي نمي تواند زمان را مديريت كند و برنامه ريزي درستي ندارد و دوم اينكه شايد همسر شما فردي دروغ گو است و براي شما ارزش قائل نيست.

  • گفت و گو كنيد.

 گفت و گو يكي از مهم ترين راه حل ها است. شما مي توانيد در مورد اين مسئله با همسر خود صحبت كنيد شما همچنين واكنش او را پيش بيني كنيد.

اگر شما نتوانيد رفتارهاي همسرتان را پيش بيني كنيد يعني در مقابل رفتارهاي او نتوانيد واكنش مناسبي نشان دهيد گفت و گوي مفيدي نخواهيد داشت.

 شما در اين روش واكنش هاي همسر خود را حدس مي زنيد و در مقابل اين واكنش ها جواب هاي مناسب را پيدا مي كنيد و دست پر به سمت او مي رويد. با اين روش مي ‌توانيد در برابر هر سوال و پاسخ، جوابي آماده داشته باشيد.

 در واقع شما مي دانيد چه رفتار و عكس العملي داشته باشيد و بهترين تصميم براي شما چيست. شما بايد خود را آماده هر حقيقتي كنيد تا در موقع شنيدن پاسخ غافلگير نشويد.

احتمال دارد همسرتان دلايلي را بگويد كه شما آن ها را قبول كنيد ولي حتي به آن دلايل هم راضي به شنيدن دروغ نباشيد.

با همسرتان صحبت كنيد و به او كاملا واضح بگوييد كه در چه زمينه هاي نمي تواند دروغ بگويد و شما بابت دروغ گفتنش در آن زمينه ها او را نمي بخشيد. بعد از اين گفتگو صبور باشيد تا بتواند به راستگويي در همه زمينه ها عادت كند.

به هيچ عنوان اشتباهات گذشته او را به او يادآور نشويد و به او اجازه تغيير بدهيد

  • با همسرتان پيش روانشناس برويد

اگر همسرتان به دروغگويي عادت كرده است پيش روانشناس برويد تا تحت درمان قرار بگيرد و اين عادت را ترك كند، اين عادت دروغگويي همسرتان مي تواند منجر به اضطراب و افسردگي شما شود.

براي شما خيلي خوب است كه بدانيد انگيزه همسرتان از دروغ گفتن چيست؟

منبع :  مقابله با دروغگويي همسر

حقایق درباره دروغ گفتن

  • هرگز به کسی که به شما اعتماد دارد دروغ نگویید و هرگز به کسی که به شما دروغ می‌گوید اعتماد نکنید.
  • بدترین دشمن دروغگو کسی است حافظه خوبی دارد.
  • یک زندگی ممکن است موقتا با دروغ پیش برود اما آینده‌ای نخواهد داشت.
  • هرگز با یک دروغگو بحث نکنید چون نمی‌توانید برنده شوید. آنها به دروغهایشان باور دارند.

24 نشانه افراد دروغگو

1- دروغگوها جزئیات زیادی درباره یک موضوع ارائه می کنند

شاید پیش خودتان فکر کنید که یک حرف دروغ جزئیات خاصی ندارد؛ اما گاهی اوقات قضیه کاملا برعکس است. معمولا افراد دروغگو در پاسخ به سوالی که از آنها پرسیده می شود یک داستان طولانی با جزئیات و توضیحات زیاد تعریف می کنند.آموزش نحوه صحیح برخورد با دروغگویی کودکان

لورا مک لئود درمانگر و کارشناس منابع انسانی در این خصوص به ما می گوید: “دروغگوها همه تلاششان را می کنند تا شما داستانی که تعریف کرده اند را باور کنید. آنها موقع صحبت کردن به جزئیاتی مثل زمان دقیق، دکوراسیون خاص مکان، محل حضور و نحوه لباس پوشیدن اشاره می کنند و حتی از افرادی حرف می زنند که اصلا هیچ ربطی به ماجرا ندارند. اگر احساس کردید فرد مقابلتان بیش از حد لازم اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد و بدون اینکه شما بخواهید جزئیات را موشکافی می کند احتمالا این شخص در حال دروغ گفتن به شماست یا حداقل بخشی از ماجرا را دروغ می گوید”.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.