نكات مهم در جلسه خواستگاري

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

نكات مهم در جلسه خواستگاري

 

بسياري از زوجين در هنگام ازدواج در مورد معيارها و نكات خواستگاري سوالات زيادي دارند كه نمي توانند پاسخ مناسبي براي آن ها فراهم كنند، اين مقاله به معيارهاي ازدواج و نكات خواستگاري پرداخته شده است.

بعد از اينكه معيارهاي خود را انتخاب كرديد ممكن است با اين سوال مواجه شويد كه چگونه مي توان قبل از ازدواج به خصوصيات اخلاقي و روحي رواني همسر پي‌برد؟ آيا مي‌توان با رعايت اصول شرعي شخصي را شناخت؟

يكي از اصول مهم در امر ازدواج احترام به جنس مخالف است. توصيه ما به پسران اين است كه قبل از ازدواج دقت داشته باشند شخصي كه براي ازدواج انتخاب مي كنند آيا از لحاظ اجتماعي، اقتصادي و آداب و معاشرت با عقايد شما همخواني دارد يا ندارد.

اگر فردي كه در نظر داريد از نظر اجتماعي، اقتصادي با معيارهاي شما همخواني داشت مي توانيد تحقيقات خود را آغاز كنيد و اطلاعاتي جزئي در مورد او و خانواده پيدا كنيد و خانواده خود را با خانواده‌ طرف مقابل مقايسه كنيد.

 اگر در يك رده و رديف بوديد و خانواده شما از نظرهاي مختلف باهم تفاوتي نداشت مي توانيد به خواستگاري برويد.

 معمولاً دختر خانم ها اطلاعات كلي در مورد خواستگارشان پيدا مي كنند مثلاً در مورد وضعيت اقتصادي، اجتماعي، شغلي و تحصيلي و اگر با آن ها همخواني داشت اجازه مي دهند خواستگار به خانه آن ها بيايد.

اين كار باعث مي شود كه پيش از اين كه زوجين به يكديگر احساس پيدا كنند ملاك هاي مختلف را بسنجند. در هنگام سنجش اين ملاك ها منطقي باشيد، به ياد داشته باشيد كه آدم كامل وجود ندارد اما اين بدين معني نيست كه بايد ملاك هاي خود را فراموش كنيد.

 تاريخچه خواستگاري

تاريخچه خواستگاري بسيار قديمي بوده و به قبل از ميلاد مسيح برمي گردد. اين روند در طول تاريخ نيز از سوي مردان انجام مي شد يعني مرد به خواستگاري زن مي رود، علت اين امر اين مي باشد كه زن و مرد تفاوت‌هاي روان شناختي با يكديگر دارند. 

در برخي از كشورها خواستگاري زنان از مردان نيز ديده مي شود و جا افتاده است اما در كشورهاي سنتي مانند ايران خواستگاري به وسيله مرد از زن انجام مي شود.

نقش ظاهر در هنگام خواستگاري

زماني كه به خواستگاري مي رويد و يا براي شما خواستگار مي آيد بايد از لحاظ ظاهري مرتب باشيد. لباس هاي تميز بر تن داشته باشيد و پوششي شيك و مناسب داشته باشيد زيرا اولين ديدار به ياد هر دو طرف مي ماند.

 برخي از افراد با لباس هاي نامناسب در جلسات خواستگاري حضور پيدا مي‌كنند و تصورشان اين است كه بايد مرا همان گونه كه هستم بپذيرند در تمام طول خواستگاري بايد متانت و وقار از طرف هر دو خانواده مراعات شود زيرا رفتارهاي نامناسب ذهنيت بدي را به جا مي گذارد.

 هنگام صحبت كردن فرد، سر و پا گوش باشيد، با دقت به حرف هاي او گوش كنيد و مطالب را به خاطر بسپاريد. زماني كه خود صحبت مي كنيد سنجيده حرف بزنيد بعد از اينكه از گذشته و حال طرف مقابل مطلع شديد مي توانيد اعتقادات او را مورد ارزيابي قرار بدهيد.

نقش ظاهر در هنگام خواستگاري

نقش صداقت در جلسات خواستگاري

 در جلسه اول بنا را روي صداقت بگذاريد و هر آنچه را كه مي‌گوييد از سر صداقت و صفا باشد.

 براي اولين سوال بهتر است از طرف مقابل بخواهيد كه خود را كامل براي شما معرفي كند و خلاصه اي از گذشته و زندگي اش براي شما بگويد و بعد شما هم خود را معرفي كنيد و خلاصه‌اي از گذشته خود بگوييد.

 منظور از ما از معرفي اين است كه نام و نام خانوادگي، شغل، سن، شغل پدر و مادر، ميزان تحصيلات و ميزان اشتغال هر يك از اعضاي خانواده را بگوييد.

 اينكه شما در چه خانواده اي و در چه شرايطي بزرگ شده ايد را بيان كنيد. وقتي هر دو طرف صحبت مي كنيد بايد سر و پا گوش باشيد و مطالب را به خاطر بسپاريد بعد از اين مي توانيد از اعتقادات او سوال كنيد مثلاً نظر شما در مورد مذهب چيست؟

مذهب تا چه اندازه روي زندگي شما تاثير گذار است؟ آيا به واجبات عمل مي‌كنيد؟

در كشورهايي مانند ايران كه پايبندي بالايي به سنت ها دارند بايد در مورد سنت ها و آداب رسوم خانوادگي نيز سوالات زيادي بپرسيد.

 و بعد خانواده خود را با خانواده خواستگار خود مقايسه كنيد.

سوالات خواستگاري

 خانم ها در جلسه خواستگاري بايد اين سوال را از خواستگار شان بپرسند كه به نظر شما زن و همسر ايده آل چه ويژگي هايي دارد و بعد ويژگي هاي گفته شده را با خود مقايسه كنيد، اگر ناهمخواني داشت بگوييد ما با يكديگر همخواني نداريم و ساختمان رواني ما كاملا بيگانه است.

 همچنين خانم‌ها بايد بپرسند كه نظر شما در مورد پوشش خانم ها در جامعه چيست؟ چگونه بايد با مردم رفت و آمد داشته باشد؟ يا نظرتان در مورد شاغل بودن زن چيست؟

 اگر خانم شاغل باشد و به شغلش علاقه مند باشد يعني كار كردن براي او اهميت داشته باشد ولي بفهمد خواستگارش نظر مثبتي به شاغل بودن همسر ندارد بايد روي اين موضوع تاكيد شديد كند و حتي اگر لازم شد آن را شرط ضمن عقد قرار دهد، اگر خواستگار او اين مورد را نپذيرد بهتر است كه به مشاور مراجعه كنند.

به ياد داشته باشيد كه بسياري از افراد در ابتدا تصور مي كنند كه مي توانند همسر خود را تغيير دهند و او را باب ميل خود سازند اما اين تصور بسيار مخرب و اشتباه مي باشد.

هيچكس نمي تواند ديگري را تغيير دهد يا او را مجبور كند كه از علايق خود دست بكشد، بنابراين توصيه مي شود فردي را پيدا كنيد كه باورهاي شما را پذيرفته باشد.

ليستي از ملاك هاي خود تهيه كرده و ملاك هايي كه خواستگارتان دارد را با آن مقايسه كنيد.

مسائل مالي و اقتصادي

از طرف ديگر آقايان بايد امكانات مالي خود را توضيح دهند، اگر توان مالي آن ها در حدي نيست كه بتوانيد زندگي مرفهي را در ابتدا برقرار كنند بايد آن را توضيح دهيد. همچنين بايد مشخص شود كه چه مقدار پول پس انداز دارد و همچنين از دختر خانم بپرسد چه مقدار هزينه اي را براي رفاه مناسب مي بيند؟ اگر خواسته او با درآمد شما همخواني نداشت بايد آن را ذكر كنيد به او قول بيخود ندهيد.

هميشه از همان ابتدا صداقت داشته باشيد، دروغ و تظاهر هميشه نتايج مخرب و بدي را به دنبال دارد بنابراين صداقت را فراموش نكنيد.

 بنابراين، اگر شما از لحاظ مالي در وضعيتي نبوديد كه به تمام خواسته هاي دختر پاسخ دهيد به او وعده وعيد ندهيد.

 هردو طرف بايد براي بهتر شدن زندگي تلاش كنند و قول هاي نابجا به يكديگر ندهند، علاوه بر نگرش دختر و پسر بايد به نگرش خانواده ها هم توجه كرد و خانواده‌ ها را با هم مقايسه كرد.

 نكته مهم اين است كه دختر و پسر از يك رديف اقتصادي با يكديگر ازدواج كنند و تضاد طبقاتي اصلا صلاح نيست.

ارزش هاي خانوادگي

 يكي از مهم ترين مسائلي كه در جلسات خواستگاري بايد به آن پرداخته شود، ارزش هاي خانوادگي است يعني بايد فهميد چه چيزهايي در مقابل فرد با ارزش است.

 در برخي خانواده‌ها تحصيل داراي ارزش و جايگاه مهمي است و خانواده براي تحصيلات فرد ارزش  زيادي قائل هستند اما ممكن است در خانواده مقابل هيچ ارزشي نداشته باشد.

حتي ممكن است حجاب و رعايت كردن آن در خانواده اي مهم باشد و يكي از ارزش هاي مهم و حساس شمرده شود ولي در خانواده مقابل حجاب موضوعي كم رنگي باشد و يا اصلا جايگاهي نداشته باشد در عوض پول جايگاه مهم تري در زندگي آن ها داشته باشد، در اين شرايط شما با يكديگر همخواني نداريد.

منبع : نكات مهم در جلسه خواستگاري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.