چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

پرخاشگري همچون موجي در جامعه پخش مي شود | ناكامي و پرخاشگري

در اين مقاله به عوامل ايجاد و تداوم پرخاشگري در جامعه پرداخته مي شود تا شناخت كاملي از پرخاشگري ايجاد شود. يكي از عوامل ايجاد پرخاشگري ناكامي است، در حقيقت ناكامي نقش كليدي و اساسي در ايجاد و تداوم پرخاشگري دارد.
ناكامي چيست؟

چنانچه خواسته هاي فرد با موانع و دشواري مواجه شود به نحوي كه شخص نتواند به خواسته هاي خود برسد ناكامي ايجاد مي شود.

به طور مثال فردي كه نتوانسته به آرزوي خود كه تحصيل در يك دانشگاه معتبر بوده برسد با كمبودها و محدوديت هايي در اين مورد مواجه مي شود و اين محدوديت ها و ناكامي ها ممكن است باعث ايجاد خشونت و پرخاشگري در فرد شود.


احساس محروميت و عدم برخورداري حاصل از ناكامي مي تواند به پرخاشگري تبديل شود.

شرايط دشوار باعث مي شود كه فردي كه با ناكامي روبرو شده به تعارضات و ناآرامي هاي مختلف مبتلا شود به نحوي كه احتمال متوسل شدن فرد به خشونت بالا مي رود.

البته پرخاشگري در افرادي كه ناكام نيستند هم به وجود مي آيد اما وجود ناكامي احتمال وجود و بروز پرخاشگري را افزايش مي دهد.

هنگامي كه فرد براي رسيدن به خواسته خود تلاش مي كند، اين خواسته بعضي از عوامل كامل كننده ي وجود او را تكميل مي كند و نرسيدن به آن موجب خشم شده و كنترل نكردن خشم باعث رفتارهاي خشونت آميز مي شود.

به طور مثال كودكي كه خواسته ها و نيازهايش به وسيله خانواده تامين نمي شود با ناكامي و رنجش مواجه مي شد و اين رنجش در طول زمان باعث ايجاد پرخاشگري مي شود.

پرخاشگري همچون موجي در جامعه پخش مي شود ناكامي و پرخاشگري
پرخاشگري بيش تر متوجه عوامل ايجاد كننده ي ناكامي خواهد بود

افرادي كه بنا به دلايل به آرزوها و خواسته هاي نمي رسند مبتلا به ناكامي مي شوند و اين ناكامي باعث ايجاد احساس ناخواشآيند در آن ها مي شود.

در حقيقت فرد ناكام توانايي تحليل و شناخت درست را در يك سري موارد از دست مي دهد و عوامل بيروني را مسبب تمام مشكلات خود مي دانند، بنابراين رفتار خشونت آميز و پرخاشگرانه نسبت به عوامل خارجي نشان مي دهد.


كسب آگاهي و انتخاب رويكردهايي سازگارانه و گذران دروان ناكامي

همان طور كه گفته شد افرادي كه دچار ناكامي مي شوند بيش تر احتمال دارد كه رفتارهاي پرخاشگرانه نشان دهند.

اما لزوما هركسي كه به ناكامي بر مي خورد رفتار پرخاشگرانه نشان نمي دهد.

يكي از نكات مهم در ارتباط با نوع بشر، قدرت انتخاب او است كه او را از موجودات ديگر متمايز مي كند. انسان مانند يك ماشين عمل نمي كند و نمي توان براي او دستور راهنما نوشت، او با توجه به شرايط تصميم مي گيرد و به شيوه اي كه سازنده باشد عمل مي كند.

 منبع : پرخاشگري همچون موجي در جامعه پخش مي شود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.