چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

تفاوت افسرده خويي با افسردگي، افسرده خويي را با اختلال افسردگي اشتباه نگيريد

آيا افسرده خويي با اختلال افسردگي متفاوت است؟ در سراسر جهان ميليون ها نفر دچار انواع افسردگي هستند اما افرادي كه به افسردگي خويي دچار مي شوند علائم خفيف تري نسبت به اختلال افسردگي دارند، ولي دوره هاي آن طولاني مي باشد.

آن ها چون افسردگي شديدي ندارند و افسردگي آن ها اختلالي در كار و روابط اجتماعي شان نمي گذارد زياد جدي نمي گيرند و براي درمان اقدام نمي كنند.

آن ها خودشان از سرگرمي ها و تفريحات خود به خوبي لذت نمي برند و چون افسردگي آن ها حاد نيست و ديگران شايد متوجه بيماري آن ها نشوند از طريق اطرافيان حمايت نمي شوند.

بعضي اوقات افسردگي پيامدهاي تاسف بار و ناراحت كننده اي دارد افسردگي اگر به موقع شناسايي شود مي توان جلوي پيشرفت آن را گرفت و به خوبي درمانش كرد و براي درمان مي توانيد از مشاور و روانشناس كمك بگيريد.

در اين مقاله به بررسي تفاوت افسردگي با افسردگي خويي مي پردازيم.

اختلال افسردگي و علائم آن

شدت نشانه هاي افسردگي اساسي بسيار بالا است به طوري كه فرد را از نظر شغلي و روابط اجتماعي دچار مشكلاتي مي كند.

اختلال افسردگي باعث مي شود تا غم و اندوه شديدي در فرد به وجود آيد و در موقعيت هاي گوناگون از زندگي خود لذت نبرد اين احساس حداقل به مدت دو هفته فرد را درگير مي كند.

افسردگي علائم زيادي دارد كه مي توان به موارد زير اشاره كرد.

-         كاهش و عدم اعتماد به نفس

-         بي علاقگي و بي حوصله بودن

-         بي قراري كردن

-         احساس پوچي و بي فايده بودن

-         نااميد نسبت به زندگي و ناراحت و دلگير بودن

-         احساس بي ارزش بودن

-         تفكرات منفي و ...

اختلال افسرده خويي و علائم آن

افسردگي خويي نمونه اي از افسردگي است و علائم افسردگي را دارد فقط نشانه هاي آن نسبت به اختلال افسردگي به شدت كمتري مي باشد.

فردي كه به افسردگي خويي مبتلا مي شود ممكن است از بيماري خود آگاه نباشد و حتي خودش نتواند تشخيص دهد كه افسرده هست يا خير.

افسردگي خويي دوره هاي نسبتا طولاني دارد كه حالت آن ثابت باقي مي ماند به طوري علائم و نشانه هاي آن ممكن است حداقل دوسال ماندگار باشد.

تفاوت افسرده خويي با افسردگي

افرادي كه به افسردگي خويي مبتلا مي شوند نمي توانند افسردگي خود را تشخيص دهند معمولا هميشه خلق افسرده دارند ولي افرادي كه به افسردگي اساسي مبتلا مي شوند زمان دوره افسردگي آن ها مشخص است.

چون شدت علائم افسردگي ماژور بيشتر است و زندگي فرد را مختل مي كند اما در افسردگي خويي فرد زندگي معمول خود را دارد ولي بدون لذت و هيجان.

در افسردگي خويي فرد معمولا از جمع و اجتماع كناره گيري مي كند و دچار حساسيت هاي عاطفي – هيجاني مي شود گريه هاي او بيشتر دوزه اي مي باشد.

اما در اختلال افسردگي، شدت بيماري فرد بسيار زياد است و باعث اختلال در زندگي، كار و تحصيل و روابط اجتماعي او مي شود.

نشانه ها و علائم افسردگي خويي زياد واضح نمي باشد و  فرد كاركرد معمول خودش را دارد ولي در طولاني مدت نمي تواند لذت و هيجاني را در زندگي خود حس كند.

احتمال افسردگي اساسي تا اوايل نوجواني بسيار كم است و افرادي كه در زير 20سال به افسردگي دچار مي شوند به احتمال زياد افسردگي مزمن و به افسردگي خويي مبتلا شده اند.

افرادي كه به افسردگي خويي مبتلا مي شوند بيشتر درگير اختلالات شخصيتي مي شوند و يكي از دلايل آن مي تواند به خاطر افسردگي مستمر بدون علائم حاد باشد و فرد را درگير اختلالات شخصيتي در كنار افسرده بودن قرار دهد.

آيا تفاوت افسرده خويي با افسردگي باعث تغيير روش هاي درماني مي شود؟

براي افسردگي روش هاي درماني متفاوتي وجود دارد كه در زير به آن ها اشاره شده است.

-         استفاده از داروهاي ضدافسردگي

-         روان درماني

-         درمان شناختي – رفتاري

-         رفتار درماني

-         روان درماني فردي بينش مدار

-         درمان بين فردي

-         خانواده درماني

-         در موارد حاد بستري كردن بيمار

بر اساس روش هاي بالا روان درماني در كنار داروهاي ضد افسردگي مي تواند بر روي بيمار اثر مثبت بگذارد.

همچنين بستري كردن زماني لازم است كه شخص به افسردگي حاد مبتلا شده و احتمال خودكشي و يا آسيب زدن به ديگران وجود دارد.

براي آنكه بهترين روش درماني بر اساس ويژگي هاي شخصيتي بيمار را در نظر بگيريد بايد از مشاوره افسردگي كمك بگيريد.

بيماراني كه به افسردگي مبتلا مي شوند معمولا نسبت به درمان عكس العمل بهتري نشان مي دهند نسبت به افرادي كه به افسردگي خويي مبتلا هستند.

چون افرادي كه به افسردگي خويي مبتلا هستند چون علائم آن ها واضح نيست شناسايي بيماري به ندرت اتفاق مي افتد و سرعت بهبودشان بسيار كم است پس ممكن است كه دوره درمان طولاني تري داشته باشند.

دوره درمان در اختلال افسردگي ممكن است حدود 4 تا 9 ماه طول بكشد اما در افسردگي خويي بسيار طولاني است و ممكن است بدون درمان ممكن است 20تا 30 سال فرد گرفتار افسردگي باشد.

به طور ميانگين دوره درمان افسردگي خويي حدود 5 سال مي باشد در اين 5 سال فرد زندگي بدون لذت و هيجاني را داشته است و ممكن از به خودش آسيب بزند و خودكشي كند.

افرادي كه به افسردگي خويي مبتلا مي شوند اختلالات بيشتري را تجربه مي كنند و به مدت طولاني تري درگير بيماري هستند.

هردو افسردگي نياز به درمان دارد و روش هاي درماني براي آن فرقي نمي كند فقط بايد به موقع بيماري شناسايي شود تا بتوان به بهترين روش براي درمان آن اقدام كرد.

يه خبر خوب

براي درمان افسردگي مي توانيد به مراكز مشاوره اي كه با سابقه و تجربه هستند كمك بخواهيد و با كمك مشاور و روانشناس خوب با دريافت راهكارها و روش هاي گوناگون  به درمان خود و ديگران كمك كنيد.

در اين مراكز متخصصان با بالاترين سطح كيفيت و تجربه وجود دارند و مي توان به صورت تلفني يا حضوري با آن ها در تماس بود.

سوالات متداول

بهترين راهكار درماني براي افراد مبتلا به افسردگي چيست؟

افسردگي انواع مختلفي دارد و باتوجه به شدت اختلال و افسردگي فرد مي تواند بسيار متفاوت باشد.

به طور كلي درمان افسردگي را به دو روش تقسيم مي كنند درمان دارويي و روان درماني.

در درمان دارويي از داروهاي ضدافسردگي استفاده مي شود كه بر اساس تجويز و دستور پزشك فرد بيمار بايد آن را مورد استفاده قرار دهد.

در روان درماني از روش هايي مانند درمان شناختي رفتاري، درمان بين فردي، و خانواده درماني استفاده مي شود كه روانشناس و متخصص در اين زمينه بسيار كمك كننده مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.