چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

انتخاب رشته كنكور 99، براساس علاقه و استعداد

انتخاب رشته كنكور سراسري بسيار مهم و حساس است چون آينده فرد را تقريبا مشخص مي كند و زندگي فرد و سلامت روان او را تحت تاثير قرار مي دهد.

انتخاب رشته بايد بر اساس علاقه فرد باشد و تنها آينده رشته و اعتبار دانشگاه ملاك نيست.

انتخاب رشته اگر به خوبي انجام نشود و بدون آگاهي صورت گيرد تاثيرات مخربي را بر جاي خواهد گذاشت و باعث مشكلاتي مانند افسردگي، عدم موفقيت تحصيلي، عدم رضايت شغلي و همچنين احساس ناكارآمدي و ... مي شود.

استعداد و علاقه در انتخاب رشته تاثير مهمي دارد در اين مقاله به بررسي جامع و كامل ديدگاه روانشناسان مي پردازيم.

انتخاب رشته صحيح كنكور پلي به سوي آينده اي روشن

انتخاب رشته صحيح بايد بر اساس علاقه و استعداد باشد و طوري انتخاب شود كه احتمال قبولي بر اساس علاقه و استعداد وجود داشته باشد.

اگر رشته اي در آن قبول شده ايد بر اساس علاقه شما باشد در آينده تاثير مثبتي بر روي شغل و رسيدن به خواسته هايتان خواهد داشت و باعث سلامت روان شما مي شود و در تحصيل به موفقيت هاي عالي خواهيد رسيد.

در ادامه تاثيرات مثبتي كه انتخاب رشته در آينده مي گذارد را مورد بررسي قرار مي دهيم.

احساس مثبت نسبت به خود

وقتي افراد كاري را انجام مي دهند بر حسب علاقه و توانايي شان است در آن كار موفق تر خواهند بود و اعتماد به نفس بالايي خواهند داشت و در آن كار پيشرفت مي كنند و آينده روشني را براي خود تصويرسازي ميكنند.

اما اگر در آن كار توانايي نداشته باشند با شكست رو به رو مي شوند و در آن زمينه ناتوان خواهند بود و به موفقيت نمي رسند.

پيشرفت تحصيلي و شغلي

براي پيشرفت دو گزينه استعداد و علاقه بسيار مهم است، رشته هايي كه تحصيل مي كنيد اگر بر اساس علاقه و استعدادتان باشد در آن موفق تر خواهيد بود و احتمال پيشرفت شما افزايش مي يابد، اما اگر بدون علاقه به سمت رشته اي برويد سريع از آن خسته مي شويد و به آينده آن فكر نمي كنيد.

شكوفايي خلاقيت و نبوغ

رشته هايي كه بر اساس علاقه باشد احتمال پيشرفت و موفقيت به شدت در آن افزايش يافته و فرد دوست دارد به خلاقيت و نوآوري بپردازد و يك طرح و وسيله جديد ابداع كند، و انگيزه براي ادامه تحصيل افزايش مي يابد.

عوامل تاثيرگذار بر انتخاب رشته صحيح كنكور

انتخاب رشته صحيح به عوامل مختلفي بستگي دارد و براي آنكه انتخاب درستي داشته باشيد بايد اين عموال را در كنار هم مورد بررسي قرار دهيد.

براي اينكه انتخاب رشته بهتري داشته باشيد بايد از يك مشاوره تحصيلي با تجربه كمك بگيريد تا بتواند در انتخاب به خوبي شما را راهنمايي كند.

در زير عواملي كه براي انتخاب رشته به شما كمك مي كند تا تصميم گيري بهتري داشته باشيد را مورد بررسي قرار مي دهيم.

نقش خانواده

يكي از عواملي كه بايد در تصميم گيري و انتخاب هاي فرزندان نقش بسيار مهمي دارد خانواده است.

گاهي والدين به فرزندانشان فشارهاي زيادي وارد مي كنند تا آرزوهاي دست نيافته خود را فرزندانشان به واقعيت تبديل كنند و يا به درآمد بالا و موقعيت اجتماعي بيش از اندازه توجه كرده و فشار زيادي را به فرزند خود تحميل مي كنند.

والدين با اين رفتار نامناسب باعث مي شوند كه فرزندان رشته اي را انتخاب كنند كه به آن علاقه ندارند و در آينده در آن موفق نخواهند بود.

والدين بايد تصميم گيري نهايي را برعهده فرزندشان بگذارند اما در انتخاب رشته او را راهنمايي كنند و براي اينكه يك انتخاب صحيح داشته باشد از مشاور تحصيلي كمك بخواهند تا فرزندشان را با انواع رشته ها آشنا كند.

والدين بايد اهميت شان اجتماعي و درآمد مالي و انواع شغل ها را براي فرزندشان توضيح دهند و پيامدهاي تصميم را برايش بگوييند تا فرزند بتواند با خيال راحت و به طورمستقل تصميم بگيرد.

چشم و هم چشمي

چشم و هم چشمي باعث مي شود كه معيارهاي اشتباهي براي انتخاب رشته در نظر بگيريد و بيشتر دوست داريد تا در پيش اقوام و دوستان مورد توجه قرار بگيريد و اسم تان سرزبان ها بيفتد و بر اساس علايق و سليقه خود انتخاب نكنيد.

نقش علاقه و توانمندي ها

يكي از مهمترين گزينه هايي كه در انتخاب رشته مهم است ميزان علاقه مندي شما مي باشد اگر علاقه داشته باشيد مشكلات و سختي هايي كه در مسير راه براي شما به وجود مي آيد را بهتر تحمل مي كنيد و با انگيزه و پشتكار فروان براي رسيدن به هدف مي جنگيد.

افراد بايد در كنار علاقه با توانايي هاي خود آشنا باشند و به خوبي خودشان را بشناسند تا بتواند با انتخاب بهترين و مناسب ترين رشته آينده موفقي داشته باشند.

در نظر گرفتن فرصت هاي شغلي

در انتخاب رشته نسبت به شغل آينده خود توجه كنيد و بر اساس سليقه و استعداد رشته اي را انتخاب كنيد كه بازار كاري خوبي داشته باشد چون شغل بسيار مهم است.

براي اينكه انتخاب رشته شما به خوبي انجام شود و همه جوانب را در بر گيرد بايد از مشاور كمك بگيريد و نسبت ها به شغل ها پرس و جو كنيد و رشته ها را به خوبي بشناسيد.

انتخاب رشته موفق يك تعامل مناسب بين منطق و علاقه به وجو مي آورد و به هر دو عامل آينده شغلي و علاقه و استعداد فرد توجه مي كند.

انگيزه ها و اهداف عامل تعيين كننده

در انتخاب رشته انگيزه و اهداف خود را در زندگي مشخص كنيد و بر اساس اولويت هايي كه برايتان مهم است و مي خواهيد در آينده به آن ها برسيد و در 5 سال آينده جايگاه مناسبي داشته باشيد انتخاب رشته كنيد.

شما بايد اهداف و اولويت هاي 5 سال آينده خود را بنويسيد و براي آنچه مي خواهيد تلاش كنيد اين اهداف مي تواند درآمد بالا، كمك به ديگران و يا كسب موقعيت اجتماعي باشد.

تاثير ويژگي هاي شخصيتي

قبل از انتخاب رشته بهتر است يك خودشناسي انجام دهيد و با ويژگي هاي شخصيتي خود به خوبي آشنا شويد تا بتوانيد انتخاب رشته اي را انجام دهيد كه بر اساس ويژگي هاي شخصيتي و توانايي شما باشد.

درانتخاب رشته ويژگي هايي مانند درون گرا و برون گرا بودن، منطقي و احساسي بودن نقش مهمي دارد مثلا افرادي كه درون گرا هستند نمي توانند در شغلي كه بايد روابط اجتماعي قوي داشته باشند موفق شوند.

به عنوان مثال كسي كه مي خواهد در آينده وكيل شود باشد بايد قدرت بيانش بالا باشد و جسارت و توانايي متقاعد كردن بالايي داشته باشد تا بتواند در شغلش موفق شود.

يا در رشته نقشه كشي بايد ديد سه بعدي داشته باشد تا بتواند به راحتي آن ها را ترسيم كند و براي موفقيت خود تلاش كند تا به اهداف آينده اش برسد.

تبعات انتخاب رشته نادرست و ناآگاهانه در كنكور

انتخاب رشته اي كه در آن علاقه و استعداد دخيل نباشد فرد در آن موفق نخواهد بود و به اجبار و گرفتن مدرك آن را ادامه مي دهد و بر اساس توانايي فرد رشته درستي نبوده و مشكلاتي براي فرد به وجود مي آيد.

در ادامه به برخي از تبعات انتخاب رشته نادرست آشنا خواهيد شد.

احساس ناكامي در اثر انتخاب نادرست رشته كنكور

رشته اي كه انتخاب كرده ايد اگر به آن علاقه نداشته باشيد و توانايي و استعداد شما در آن زمينه ضعيف باشد يادگيري دروس و قبولي در امتحانات براي شما سخت خواهد بود و در شغل آينده خود اگر بر اساس رشته تحصيلي شما باشد موفق نخواهيد بود.

عدم موفقيت در درس باعث مي شود كه احساس شكست كنيد و اعتماد به نفس شما كم شود و تاثيرات منفي بر روي روحيه شما بگذارد.

احساسي ناكامي و شكست به سراغ شما خواهد آمد چون رشته خود را براساس علاقه و استعدادتان انتخاب نكرده ايد و از انتخاب آن پشيمان هستيد.

مشكلات تحصيلي

براي انجم فعاليت ها و موفق شدن در آن زمينه بايد انگيزه داشته باشيد و داشتن انگيزه تا حد زيادي به علايق شما بستگي دارد هر چه در انتخاب خود دقت كنيد و با علاقه آن را برگزينيد براي موفقيت در آن تلاش خواهيد كرد.

بايد براي مطالعه دروس انگيزه و علاقه داشته باشيد تا در آن زمينه پيشرفت كنيد اگر استعداد و علاقه نداشته باشيد درتحصيل دچار مشكلاتي خواهيد شد.

پيدا نكردن شغل مناسب در اثر انتخاب نادرست رشته كنكور

وقتي شغل انتخاب شده بر اساس علاقه ما نباشد در آن موفق نخواهيم بود و كارهايمان را به درستي انجام نخواهيم داد.

شغل اگر مناسب ما نباشد براي پيشرفت در آن تلاش نمي كنيم و موقعيت خوبي براي خود ايجاد نمي كنيم.

از دست دادن زمان

در انتخاب رشته سعي كنيد با دقت انتخاب كنيد تا بعدا از انتخاب خود پشيمان نشويد.

بسياري از افراد بدون توجه به علاقه و استعداد خود يك رشته را انتخاب مي كنند و چون در آن موفق نيستند و علاقه اي به انتخاب خود ندارند تصميم به انصراف مي گيرند.

انصراف آن ها باعث مي شود مدت زماني كه در رشته تحصيل كرده اند به فنا بروند و زمان خود را از دست بدهند، اين افراد بايد ارزش زمان را بدانند و همان ابتدا با دقت بيشتري به انتخاب رشته بپردازند.

راهكارهايي براي انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد

آزمون هاي استعداد يابي و خدمات مشاوره

كمك گرفتن از مشاوربسيار مفيد است و او مي تواند با انجام تست هاي شخصيت شناسي و استعداديابي شما در زمينه رسيدن به علايق و خواسته يتان راهنمايي كند تا شما با انتخاب درست ، در آينده به موفقيت برسيد.

راجع به رشته و شغل مورد نظرتان تحقيق كنيد

براي اينكه انتخاب رشته يكي از مهمترين انتخاب هاي افراد در زندگي مي باشد بايد افراد سعي كند رشته هايي كه مدنظرشان است و احساس مي كنند بر اساس علايق و سليقه هاي آن ها مي باشد بايد تحقيقات لازم را انجام دهند.

آن ها مي توانند با دانشجوياني كه در آن رشته تحصيل مي كنند مشورت كنند و با فارغ التحصيلان در ارتباط باشند تا بهتر با محيط كاري آن ها آشنا شوند و ببينند كه آيا محيط كاري اين رشته با روحيات آن ها متاسب مي باشد يا نه.

آن ها بايد تحقيقات جامعي انجام دهند و به دانشگاه ها و مراكز شغلي سر بزنند و كتاب ها و واحدهايي كه دانشجويان در اين رشته بايد پاس كنند آشنا شوند تا ببينند علاقه به اين رشته دارند و مي توانند در آن پيشرفت كنند وبه موفقيت برسند و بعد با خيال راحت رشته موردنظر را انتخاب كنند.

در مقابل قضاوت هاي نادرست ديگران بايستيد

اگر با تحقيقات درست رشته مورد نظرتان را انتخاب كرده ايد و بر اساس منطق و علايق شما مي باشد پس از انتخاب خود مطمئن باشيد و در مقابل انتقادها و نظرات ديگران مقاومت كنيد.

هر فرد ويژگي ها و شخصيت هاي خاص خودش را دارد و علايق در آن ها متفاوت است پس سعي كنيد براي هدف خود تلاش كنيد و نگذاريد رفتار ديگران شما را از تصميمي كه گرفته ايد پشيمان كند.

انتخاب رشته صحيح كنكور، دانشگاه آزاد يا سراسري

بسياري از افراد انتخاب دانشگاه براي آن ها مسئله ساز مي شود و نمي دانند كه در دانشگاه آزاد به سمت رشته مورد علاقه خود بروند يا در دانشگاه دولتي رشته اي ضعيف تري را براي ادامه تحصيل انتخاب كنند.

مثلا اين تعارض مي تواند بين دانشگاه آزاد شهر خودتان با دانشگاه دولتي شهر ديگري باشد در اين هنگام بايد فرد به مسائلي ديگري كه برايش اهميت دارد توجه كند.

مثلا شهريه دانشگاه آزاد ممكن است برايشان سنگين باشد و نتواند آن را پرداخت كند و يا غربت و دوري در شهر ديگر برايش سخت باشد و خانواده راضي به ادامه تحصيل در شهر ديگري باشند.

فرد بايد مسئله هاي مختلف را براساس شرايطش مورد بررسي قرار دهد تا بتواند بهترين تصميم را بگيرد، در اين زمينه مي تواند از مشاورتحصيلي كمك بخواهد.

سخن آخر در مورد انتخاب رشته صحيح كنكور سراسري

انتخاب رشته در آينده شما تاثير مهمي دارد اگر بدون تحقيق و بدون كسب آگاهي انتخاب رشته كرديد و به علايق و توانايي خود توجه نكرديد در آينده به مشكل برخواهي خورد.

اگر انتخاب شما اشتباه باشد و به موقعيت هايي كه دوست داشتيد نرسيديد در آينده از انتخاب خود پشيمان شده و افسوس خواهيد خورد.

در اين زمينه مي توانيد از مشاور و روانشناس كمك بخواهيد تا با شناخت شما و آگاه شدن از جوانب شخصيتي شما، انتخاب رشته صحيحي براي شما در نظر بگيرد و شما با انتخاب صحيح ، دررسيدن به اهداف و خواسته هاي خود موفق باشيد.

سوالات متداول

چطور مي توانم راجع به استعدادهاي خودم اطلاعات كسب كنم؟

معمولا افراد استعدادها و توانايي هايشان را در طول زندگي مي شناسند همچنين مي تواند با كمك روانشناس و انجام تست هاي شخصيت شناسي و استعداديابي، اطلاعاتي در مورد خود كسب كنند، و با بررسي نتايج آن ها به استعداد هاي خود پي ببرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.