چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

استرس سخنراني، علل، نشانه ها و كاهش اضطراب سخنراني

صحبت كردن در جمع سخت است بسياري از افراد در هنگام سخنراني دچار استرس و اضطراب مي شوند.

استرس در سخنراني يكي از اختلالات اضطرابي مي باشد كه فرد بايد در يك جمع سخنراني كند تا متوجه اختلالش شود.

براي موفق شدن در آينده و داشتن شغل خوب بايد مهارت هاي ارتباطي قوي داشته باشيد چون هر چه مهارت هاي ارتباطي بهتر باشد پيشرفت تحصيلي و شغلي بهتري خواهيد داشت.

افراد بايد در اين زمينه به نقاط قوتي برسند تا بتواند سريع تر به موفقيت به موفقيت برسند، شايد بعضي ها فكر كنند كه استرس در سخنراني مسئله زياد مهمي نيست و تاثيري بر زندگي آن ها ندارد.

اما افرادي كه سخنراني مي كنند آيا خودشان هم مي توانند با استرس كنار بيايند و گفته خود را قبول دارند؟

براي آنكه استرس سخنراني كاهش يابد تمرين ها و روش هاي متنوعي وجود دارد كه با به كارگيري آن مي تواند استرس را كاهش داد.

در اين مقاله به بررسي نشانه ها و عوامل استرس در سخنراني مي پردازيم.

چرا استرس سخنراني مي گيريم؟

عوامل بسياري باعث مي شود كه فرد در حين سخنراني دچار استرس و اضظراب شود، افراد بايد اين عوامل را شناسايي كنند تا استرس خود را در هنگام سخنراني كاهش دهند.

يك از عواما استرس زا، عوامل ژنتيكي مي باشد مثلا در خانواده كساني هستند كه استرس و اضطراب دارند و ممكن است افراد ديگري هم به استرس دچار شوند.

يا والديني كه مهارت ارتباطي آن ها ضعيف است اگر فرزندان در محيط خانواده باشند و يا والدين و دوستانش كمرو باشند در آينده مهارت هاي ارتباطي را به خوبي ياد نمي گيرد و با مشكلاتي رو به رو مي شود.

پس محيط خانواده بسيار مهم است و افراد براي اينكه در آينده موفق باشند و مهارت هاي ارتباطي را فراگيرند بايد محيط خانواده آن ها مناسب باشد.

اگر فرد در يك سخنراني سخت خورده باشد و نمره خوبي كسب نكرده باشد يا در جمعي حرف هايش سركوب شده و به آن ها توجه نشده باشد دچار استرس سخنراني مي شود.

عوامل رواني باعث به وجود آمدن اختلالات اضطرابي مي شود و ممكن است فرد به استرس و اضطراب دچار شود كه بايد براي درمان آن به روانشناس مراجعه كند.

نشانه ها و علائم استرس سخنراني چيست؟

بسياري از افرادي كه سخنراني در جمع داشته اند به احتمال زياد استرس سخنراني را تجربه كرده و علائم آن را در حين سخنراني يا قبل از سخنراني مي دانند.

اين افراد شايد در جمع هاي كوچك استرس نداشته باشند اما براي ارائه مطلب در دانشگاه، محيط كارو يا شركت در مسابقه خياباني ممكن است دچار استرس و اضطراب شديدي شوند آن ها مي توانند با شناسايي علائم استرس زا دز حين سخنراني، آن  ها را كاهش داده و مهارت خود را در جمع افزايش دهند.

برخي از عواملي كه باعث استرس و اضطراب مي شوند در زير ذكر شده است.

-         عرق كردن كف دست و پيشاني

-         افزايش تپش قلب به صورت شديد و نامنظم

-         لرزيدن دست و پا

-         رنگ پريدگي، سرگيجه و خشكي دهان

-         حالت تهوع، دل درد و دل پيچه

-         تپق زدن و سوتي دادن در سخنراني

-         لرزش صدا، بند آمدن و لكنت زبان

-         لرزش گونه ها

-         سرخ شدن و برافروختن، افزايش دماي بدن

-         داشتن استرس و دلشوره

چگونه بر استرس سخنراني پيروز شويم؟

سخنراني كردن براي بسياري از افراد بسيار سخت و شبيه كابوس است و آن ها تمام تلاش خود را مي كنند تا در مجامع عمومي سخنراني نكنند.

اما افراد براي آنكه در اجتماع موفق شوند و مهارت هاي اجتماعي را به خوبي ياد بگيرند بايد مهارت هاي ارتباطي خوبي داشته باشند و سخنراني كردن نمونه اي از آن ها مي باشد.

افراد مي تواند با استفاده از تكنيك هاي خوب و موثر تا حد زيادي ترس و استرس خود را كاهش دهند.

  1. ترس و وحشت خود را به هيجان تبديل كنيد

بسياري از افراد در حين سخنراني ترس و اضطراب خود را مخفي مي كنند و خودشان را خونسرد نشان مي دهند اما اين راهكار مناسبي نمي باشد.

آن ها اگر ترس و اضطراب خود را به هيجان تبديل كنند سخنراني جذابي خواهند داشت و در سخنراني شايسته تر و مقتدرتر ديده خواهيد شد.

معمولا ترس و اضطراب در سخنراني اول بيشتر است و اين اضطراب در اولين سخنراني طبيعي مي باشد و با انجام سخنراني هاي بيشتر و پي در پي اين ترس كمتر خواهد شد.

افراد براي آنكه ترس و استرس آن ها كمتر شود بايد مطالب را آماده كنند و با تمرين بسيار آمادگي لازم را به دست آورند در اين هنگام موفق خواهند شد.

  1. وقتي با خودتان حرف مي زنيد از ضمير من استفاده نكنيد

براي اينكه اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد بهتر است با خودتان حرف بزنيد و به جاي ضمير من، اسم خود را خطاب قرار دهيد و روي ويژگي هاي مثبت خود تمركز كنيد.

اين يك تمرين جالب است و مثل اين مي باشد كه دوستتان را مورد خطاب قرار داده و نصيحت مي كنيد در اين حالت مهارت شما افزايش مي يابد و در سخنراني بهتري انجام خواهيد داد.

ترس و استرس را از خود دور كنيد و روي آن ها تمركز نداشته باشيد، شما بايد فكرهاي مثثبتي داشته باشيد و اطلاعات خود را براي بقيه افراد مهم در نظر بگيريد.

چون اطلاعات شما اگر به خوبي بيان شود و سخنراني با كيفيتي داشته باشيد مي توانيد بسياري از مشكلات افراد را حل كنيد.

براي بهترشدن سخنراني بايد با روش هايي مهارت هاي ارتباطي خود را افزايش دهيد تا در اين مسير موفقيت هايي را كسب كنيد.

  1. با ديد مثبت به قضيه نگاه كنيد

افراد براي آنكه سخنران خوبي باشند و مهارت سخنراني خود را تقويت كنند در دوره هاي سخنوري و فن بيان شركت مي كنند، آن ها در ابتدا اضطراب آن ها در سخنراني كاهش مي يابد اما پس از مدتي دوباره دچار استرس و اضطراب مي شوند.

ديد افراد به دوره هاي فن و بيان متفاوت مي باشد افرادي كه ديد مثبتي دارند و باور دارند كه توانايي تغيير در آن ها وجود دارد به خوبي مي توانند از اين دوره ها نتيجه خوبي بگيرند و براي آن ها مفيد باشد، و استرس آن ها كم مي شود.

اما افرادي كه اين دوره ها را باور ندارند و شركت كردن در آن ها وقت تلف كردن و بي فايده مي دانند بعد از مدتي استرس آن ها به حالت اوليه برمي گردد.

  1. در صبح روزسخنراني ورزش را فراموش نكنيد.

ورزش كردن براي كاهش استرس بسيار مفيد است و براي آنكه استرس را از طريق سيستم عصبي كاهش دهيد بهتر است به پياده روي برويد و ورزش كنيد.

با ورزش كردن حواس شما به محرك هاي اطراف پرت مي شود و ترس و استرس شما تا حد زيادي كاهش مي يابد.

براي كاهش استرس از تكنيك هاي تنفسي استفاده كنيد، تنفس كردن در هواي پاك تاثير زيادي در كاهش استرس دارد و باعث كنترل تنفس شما مي شود و براي شما بسيار مفيد است.

  1. مانند يك فرد قدرتمند رفتار كنيد

براي اينكه سخنراني با كيفيتي داشته باشيد بايد به صورت يك فرد قدرتمند در جمع حاضر شويد و با استفاده از زبان بدن و مهارت هاي غيركلامي بر روي ديگرن تاثير مثبت بگذاريد.

اگر اعتماد به نفس شما پايين است بايد در هنگام سخنراني خود را فردي با عزت نفس و اعتماد به نفس بالايي نشان دهيد و براي رسيدن به اعتماد به نفس تمام تلاش خود را به خوبي انجام دهيد تا به موفقيت برسيد.

براي اينكه سخنراني شما تاثير بيشتري بر روي افراد داشته باشد بايد با قدرت و حس مدير بودن سخنراني را مديريت كنيد.

سخنران بايد خودش را مقتدر نشان دهد و كمرش قوز و خم نباشد براي اينكه حس اقتدار را به ديگران انتقال دهيد بايد صاف بايستيد و دست خود را به پهلو بگذاريد و سرتان را بالا نگه داريد و نفس عميق بكشيد تا شخصيت بزرگ خود را به افراد نشان دهيد.

بايد قبل از سخنراني اين حركات را تمرين كنيد تا احساس ضيف بودن نكنيد و در هنگام سخنراني به مشكل برنخوريد.

براي اينكه سخنراني جذاب و با كيفيتي داشته باشيد بايد بر شنوندگان تاثير مثبتي بگذاريد و آن ها را جذب صحبت هايتان كنيد.

بايد تا حد امكان لغزش كلامي مانند(اوووم) نداشته باشيد و با استفاده از جملاتي مانند (بگذاريد طوري ديگر منظور خود را بيان كنم ) مخاطبان را با خود همراه سازيد و اعتماد به نفس خود را به شنوندگان نشان دهيد.

نكاتي براي ارائه يك سخنراني رضايت بخش

-         در سخنراني ظاهر اهميت بسياري دارد و باعث مي شود اگر پوشش مرتب و مناسبي داشته باشيد مخاطب جذب شما شود.

-         سعي كنيد به خودتان اطمينان داشته و با اعتماد به نفس در سخنراني شركت كنيد، استرس و نگراني خود را پنهان كنيد و سعي كنيد زبان بدن و حركات غيركلامي استرس شما را نشان ندهد.

-         سخنراني خود را از يكنواختي خارج كنيد و افراد حاضر را در سخنراني شركت دهيد و آن ها را تشويق كنيد تا از شما سوال بپرسند تا سخنراني جذابي داشته باشيد.

-         با مخاطبان خود ارتباط چشمي برقرار كنيد و به آن ها لبخند بزنيد اگر اين كار را به جا و به موقع انجام دهيد باعث جذب مخاطب مي شود و سخنراني خوبي خواهيد داشت

-         تن صداي ثابتي نداشته باشيد و سعي كنيد بعضي اوقات تن صدا را تغييردهيد تا براي مخاطب خسته كننده نباشد.

-         در سخنراني از كلمات با معني و قابل درك استفاده كنيد و روي كلمات مهم تاكيد داشته باشيد و سريع از كلمات بي اهميت بگذريد، هنگامي كه مي خواهيد نكته مهمي را بيان كنيد قبل و بعد از گفتن آن مكث كوتاهي داشته باشيد، چون بسياري از افراد شايد بخواهند يادداشت برداري كنند.

-         سعي كنيد با توجه به دماي محل سخنراني لباس مناسب بپوشيد و يك ليوان آب در كنار خود داشته باشيد.

-         قبل از سخنراني در جلوي آيينه قرار بگيريد و سخنراني را در مقابل آن تمرين كنيد تا تسلط شما بيشتر شود.

-         در هنگام سخنراني به واكنش هاي مخاطب زياد توجه نكنيد چون هميشه افرادي هستند كه به سخنراني توجه نمي كنند و با گوشي در ارتباط هستند و يا با خميازه كشيدن ممكن است باعث حواس پرتي شما شوند، پس فقط تمركز خود را بر روي كارتان قرار دهيد.

كلام آخر درباره استرس سخنراني

اگر استرس سخنراني شما بسيار زياد است و قادر نيستيد آن را كنترل كنيد بايد از يك مشاور و روانشناس كمك بخواهيد تا شما را در اين زمينه راهنمايي كند و راهكارها واصول صحيح را براي داشتن سخنراني با كيفيت و بي عيب ونقص براي شما بيان كند.

با كمك مشاور استرس سخنراني شما كاهش مي يابد و سخنراني با كيفيتي خواهيد داشت.

سوالات متداول

علائم استرس سخنراني چيست؟

استرس در سخنراني با علائمي زيادي همراه مي باشد و مهمترين علائم آن عرق كردن كف دست و پيشاني، افزايش تپش قلب، لرزش دست و پا، رنگ پريدگي، سرگيجه و حالت تهوع، خشكي دهان، دل درد و دل پيچه، تپق زدن و لرزش صدا و بند آمدن و لكنت زبان مي باشد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.