شفقت درماني (CFT)

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

شفقت درماني (CFT)

شفقت درماني چيست؟

شفقت درماني يك سيستم درماني است كه توسط بل گيلبرت و تاكيد آن بر مهربان بودن، محبت كردن ودرك كردن عميق خود و ديگران است.

درمان متمركز بر شفقت يكي از جديد ترين درمان ها در حوزه روانشناسي مثبت-گرا است كه نقاط اشتراك زيادي با روش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد(ACT) دارد.

رفتاري كه بسياري از ما در زمان ناكامي و شكست به آن توجه نمي كنيم اين است كه درد،رنج و سختي كه براي ما پيش آمده را با خود انتقام گيري ويرانگر چندين برابر مي كنيم.

خيلي از ما وقتي كه به چيزي كه مي خواهيم نمي رسيم، براي مثال آزموني براي ما مهم بوده و نمره خوبي در آن نگرفتيم، ممكن است با خود بگوييم كه تو چقدر ناتوان هستي، تو در هيچ امتحاني قبول نمي شوي، تو هميشه شكست ميخوري. تاثير اين جملات بسيار بسيار مخرب است و متاسفانه در خيلي مواقع از تاثير اين جملات آگاه نيستيم.

 بايد بدانيم كه افسردگي و اضطراب از پيامد هاي حتمي اين رفتار است.

بهتر است در اين شرايط براي اين كه درك بهتري از رفتار خودمان داشته باشيم، تصور كنيم كه دوست صميمي خودمان در آزمون شكست خورده، آيا در اين صورت حرف ها و انتقاد هايي كه از خودمان مي كنيم را به او مي گوييم؟

آيا به او مي گوييم كه تو ناتوان هستي، تو در هيچ امتحاني قبول نمي شوي، تو هميشه شكست مي خوري؟

ما هيچوقت با اين لحن با دوست خود صحبت نمي كنيم، پس چرا اين رفتار را با خودمان داريم؟

به همين علت يكي از تاكيد هاي شفقت درماني بر اين است كه در مواقع ناكامي جملاتي كه به خود مي گوييم را به دقت بررسي كنيم.

 اين كار به ما كمك مي كند كه درك عميق تري از رابطه خودمان با هستي درونمان داشته باشيم.

 در اصل اين كار باعث مي شود كه رفتاري را كه در ناخودآگاهمان با خود داريم را به خودآگاهمان بياوريم و درمسير رفع آنها قدم برداريم.

هدف شفقت درماني

شفقت درماني به ما كمك مي كند تا تصورات منفي را كه زاييده مغزمان هستند  كنار بگذاريم، تفكراتي مانند خود انتقادي، خود سرزنشگري و قضاوت

همچنين شفقت درماني سبب مي شود  نسبت به خود و ديگران شفقت و مهر بورزيم تا بتوانيم در مسير يكي از روياهاي بشر كه آرامش ذهن است گامي برداريم.

هدف اين رويكرد كمك به بهبود رواني و هيجاني افراد به وسيله تشويق كردن آنها به مشفق بودن با خودشان و ديگران است.

مواردي كه ميتوان از شفقت درماني استفاده كرد

مشقت درماني براي بيماري مبتني بر شرم استفاده مي شود ولي پژوهش ها نشان مي دهد كه اين روش براي مشكلاتي نظير: ترك سيگار، چاقي، اختلالات شخصيت، درمان روان گسيختگي، موثر است.

تفاوت شفقت درماني با اكت (ACT)

اكت درماني روي فرآيند هاي توجه اگاهي، پذيرش و تعهد، با تمركز بر روي رشد شخصي و هيجاني تاكيد كرده، ولي شفقت درماني روي كسب شفقت، تمرين هاي تمركز، و اقدام مشفقانه تاكيد دارد.

چند تمرين ساده از نظر شفقت درماني

۱-شفقت درماني مي گويد، هنگام درد كشيدن چند نفس عميق بكشيد  دست خود را روي قلبتان بگذاريد و با خود بگوييد كه من در اين لحظه در حال درد كشيدن هستم، من الان در حال درد كشيدن هستم، من الان مشكلم را احساس مي كنم ولي مي دانم كه انسان هاي بي شماري در اين اين لحظه اين مشكل را دارند و در اين درد آنها با من مشترك هستند.

اين كار كمك زيادي به فرد مي كند و فرد اين را متوجه مي شود كه تنها نيست  و درد و رنج بخشي از زندگي هستند.

۲-سعي كنيم در مواقع درد و رنج، درد و رنجمان را بپذيريم كه اين پذيرفتن به معناي تسليم بودن در برابر عامل درد نيست، بلكه به اين معني است كه از درد خودمان فرار نكنيم و يا سعي نكنيم كه آن را سركوب كنيم.

اين كار نيز باعث مي شود كه بدانيم ما تنها در اين دنيا درد نمي كشيم.

۳-در مواقع درد، در ذهن خود فرض كنيم يك آدم صبور، مهربان، آرامش بخش با درك بسيار بالا وجود دارد كه ما را هيچ قضاوتي نميكند، چنين فردي را در آغوش مي گيريم و درباره تمام مشكلاتمان با اون صحبت مي كنيم.

اين تمرين باعث مي شود آن بخشي از وجود ما كه ناراحتي و درد دارد و احساس تنهايي مي كند به آرامش برسد.

شايد اين سوال پيش آيد كه تصور چنين فرد خيالي اي چه سودي دارد؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت در بسياري از مواقع كه احساس درد و رنج داشتيم آيا همين تصور كردن و انتقادات خيالي نبودند كه فرد را به ويراني كشاندند؟ بنابراين مي توانيم نتيجه بگيريم كه تصور و خيال خيلي تاثير گذار هستند.

حال هدف شفقت درماني اين است كه از جنبه مثبت تخيل شما استفاده كند.

۴-در مواقع درد و رنج به جاي آن كه خود را سرزنش كنيد سعي كنيد لحظاتي را به ياد آوريد كه ديگران به شما محبت مي كردند و  حال آنها را تصور كنيد كه به سمت شما مي آيند و در اين درد به شما كمك كنند و خود را به گونه اي تصور كنيد كه در حال دريافت انرژي هاي مثبت از طرف اين افراد هستيد و از اين طريق سعي كنيد تلقين ها و تصوير سازي هاي مثبت را در ذهن خود افزايش دهيد.

افكار منفي هميشه در ذهن ما وجود دارند و ذهن ما اين قدرت را دارد كه ما را فريب دهد، بارها پيش آمده كه درباره پيامد كاري نگران باشيم و پس از مدتي متوجه شديم كه نگراني هاي ما بيهوده بوده اند.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.