درمان اختلالات يادگيري

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

درمان اختلالات يادگيري

شايد هيچ بخشي از روان شناسي كودكان استثنايي به اندازه ي مشكلات يادگيري باعث ايجاد تحقيقات مختلف و بحث هاي بسيار متعدد نشده است.

مشكلات يادگيري باعث تعجب و سردرگمي پژوهشگران شده است، زيرا كودكان مبتلا به اين اختلالات از ضريب هوشي متوسط يا حتي بالا برخوردارند، ولي در زمينه هايي كه نمرات IQ پيش بيني مي كنند، مخصوصا در يادگيري خواندن و نوشتن موفق نيستند.

كساني كه اختلالات يادگيري دارند يكي از باورهاي رايج انسان ها را به چالش مي كشند: كسي كه معلول ذهني نيست، ناراحتي هاي رواني، نقص هاي بينايي يا شنوايي ندارد، فقير نيست و از ساير محروميت هاي اجتماعي رنج نمي برد، اصولا بايد در مدرسه موفق باشد اما چرا نيست؟

بيش از 50 سال پيش، در سال 1962، در يك كنفرانس با حضور والدين و متخصصان آموزش و پرورش، ساموئل كرك اصطلاح learning disability را مطرح كرد.

از ديد كرك، دانش آموزان داراي ناتواني هاي يادگيري يك گروه ناهمگن بودند كه يك وجه مشترك داشتند: همه ي آنها يك مشكل با ريشه هاي نورولوژيك داشتند كه به شيوه هاي مختلف بر يادگيري تاثير مي گذاشتند.

تعريف اختلال يادگيري

هر اختلالي كه در آن موفقيت تحصيلي فرد، با توجه به سن، آموزش و هوش، يا براساس آزمون‌هاي معيار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار مي‌رود بسيار كمتر باشد، اختلال يادگيري توصيف مي‌شود.

اين اصطلاح، شرايطي چون معلوليت‌هاي ادراكي، آسيب ديدگي‌هاي مغزي، نقص جزئي در كار مغز، و خوانش‌پريشي را در بر مي‌گيرد.

اين تعريف، آن دسته از دانش آموزان را كه به دليل معلوليت‌هاي ديداري، شنيداري يا حركتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميت‌هاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشكلات يادگيري دچار شده‌اند، شامل نمي‌شود.

اين كودكان ظاهري طبيعي دارند، رشد جسمي و قد و وزنشان حاكي از بهنجار بودن آنان است.

هوش آن‌ها كمابيش عادي است، به خوبي صحبت مي‌كنند، مانند ساير كودكان بازي مي‌كنند و مثل همسالان خود با سايرين ارتباط بر قرار مي‌كنند. درخانه نيز ياري‌هاي لازم را دارند و كارهايي را كه والدين به آنان واگذار مي‌كنند به خوبي انجام مي‌دهند.

مشكل كودكان مبتلا به اختلال يادگيري اين است كه مدام در كارهاي درسي خود با مشكل مواجه مي شوند. و توانايي لازم براي محاسبات رياضي، خواندن يا نوشتن را ندارند.

 در واقع مي توان گفت اين دانش آموزان در يك يا چند فرايند رواني كه به درك كردن با استفاده از زبان شفاهي يا كتبي مربوط مي‌شود، اختلال دارند كه اين اختلال مي‌تواند به شكل عدم توانايي كامل در گوش كردن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، هجي كردن يا انجام محاسبات رياضي ظاهر شود.

-         حال ببينيم براي درمان اختلالات يادگيري چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم:

درمان اختلالات يادگيري

درمان اين اختلال ممكن است در ابتدا بسيار سخت به نظر برسد، چرا كه اختلال يادگيري اختلالي دائمي است و در واقع درمان قطعي ندارد اما با تشخيص و مداخله به موقع و ارائه ي آموزش هاي مناسب مي توان مهارت هاي اين كودكان را گسترش داد و به آنها كمك كرد تا زندگي طبيعي داشته باشند.

تشخيص به موقع مشكلات يادگيري و به دنبال آن كابرد روش هاي آموزشي مناسب در موفقيت تحصيلي كودكان نقش بسزايي دارد.

اغلب والدين در مواجهه با مشكلات كودكشان در يادگيري و كندي او تحمل و صبر خود را از دست مي دهند و عصباني مي شوند و حتي ممكن است با سرزنش و تخريب كودكشان اعتماد به نفسش را از او بگيرند و كودكشان را نااميد كنند، ولي نياز است كه والدين در اين مسير صبور باشند و از راهكارهاي مناسب بهره بگيرند.

راهكارهاي درماني

  • مراجعه به متخصص

مراجعه به متخصصي كه بتواند با دقت مشكل را تشخيص دهد و راهكارهاي درماني مناسب را ارائه دهد و آن ها را اتخاذ كند، كار بسيار مهمي است.

اگر ارزيابي ها نشان دهد كه فرزند شما اختلال يادگيري دارد، فرزند شما واجد شرايط دريافت خدمات آموزش ويژه است.

درواقع كمك گرفتن از متخصصين مهمترين مسير درماني فرزندتان است كه لازم است به موقع اين مسير آغاز شود. از جمله روش هاي درماني كه متخصصان استفاده مي كنند:

-         روش ادراكي – حركتي (بازي هايي براي آموزش حركت، تمرينات روي تخته سياه براي هماهنگي حركت و ادراك ديداري و حل معما)

-         دارو درماني (مگا ويتامين تراپي)

-         استفاده از نوروفيدبك

-         روش فرآيند – تكليف (ارزيابي سطح مهارت كودكان و سپس ارائه ي تكليف با توجه به سطح كودك و به مرور پيچيده تر كردن تكليف)

-         اجراي روش حسي – حركتي بر اختلالات يادگيري (روش درماني چند حسي و ادراكي – حركتي، روش چند حسي فرنالد، آموزش تمرين هاي يكپارچگي حسي، آموزش ادراك شنيداري، روش درماني ادراكي – حركتي كپارك، راهبرد كپي و پوشش)

-         بازي هاي آموزشي (تركيب بازي به همراه آموزش: بازي دومينو، بازي هاي رايانه اي)

-         آموزش چند رسانه اي (روش چند رسانه اي آموزشي، چند رسانه اي آموزشي ديكته يار، بسته آموزشي چند رسانه اي)

-         روش شناختي – رفتاري (ايجاد تغيير با استفاده از كار بر روي باورها و رفتارات با استفاده از: آموزش كاركردهاي اجرايي حافظه فعال و بازداري پاسخ، خودارزيابي آموزش راهبردهاي خود نظم دهي، آموزش مبتني بر هوش هاي چندگانه گاردنر، خودآموزي، خود نظارتي، باز آموزي اسنادي)

 

ü     حال كارهايي كه نياز است خودتان انجام دهيد:

 

  • كسب اطلاعات دقيق در مورد اختلال يادگيري

در واقع براي اينكه شما بتوانيد مسيري درست را انتخاب كنيد و بتوانيد همكاري درستي با متخصصين و معلمان فرزندتان داشته باشيد نياز است كه اطلاعات دقيقي در مورد اين اختلال به دست آوريد بنابراين نياز است كه درباره ي نوع اختلالي كه فرزندتان با آن مواجه است بيشتر بدانيد.

بدانيد كه اختلال خاص او چگونه بر يادگيري اثر مي گذارد و چه مهارت هاي شناختي در آن دخيلند.

اگر زمينه ي مشكل يادگيري او را بدانيد مي توانيد تكنيك هاي يادگيري او را راحت تر محك بزنيد.

  • در مورد اختلال فرزندتان با او صحبت كنيد

مهمترين كاري كه لازم است انجام دهيد اين است كه به فرزندتان اين اطمينان را بدهيد كه او خنگ يا تنبل نيست بلكه فقط شيوه ي يادگيري او متفاوت است زيرا ذهنش كلمات يا اطلاعات را به گونه اي ديگر پردازش مي كند.

به او بگوييد كه در همه حال كنارش هستيد و اطمينان داريد كه با تلاش و پشتكار و كمك صحيح شما مي تواند چالش را برطرف كند.

  • كمك به موقع به فرزندتان

به موقع به فرزند خود كمك كنيد؛ شناخت علائم اوليه و ارائه ي به موقع كمك و يا عدم ارائه ي حمايت به موقع، مي تواند به معناي تفاوت موفقيت و عدم موفقيت فرزنتان شود.

شايد مهمترين دليل براي درخواست كمك زودهنگام، نجات دادن كودكان از نااميدي و ناكامي است كه نمي داند چرا در مدرسه نمي تواند خوب عمل كند، شما بايد خيلي زود و قبل از از دست رفتن اعتماد به نفس فرزندتان به او كمك كنيد تا درك كند با ديگران متفاوت است.

  • شناخت نقاط قوت فرزندتان

كودكان داراري اختلال يادگيري اغلب باهوش هستند، مهارت هاي رهبري دارند يا در زمينه هاي موسيقي، هنري، ورزشي يا ساير زمينه هاي خلاق برتر هستند، سعي كنيد نقاط قوت فرزندتان را بشناسيد و به جاي تمركز بر روي كمبودهاي فرزندتان بر روي نقاط قوتي كه دارد تاكيد كنيد و در اين موارد به او پاداش بدهيد و او را در مناطق مورد علاقه خارج از كلاس تشويق كنيد.

  • به عنوان يك تيم براي كمك به فرزند خود، كار كنيد

نياز است كه شما با متخصصان و معلمان فرزندتان براي تهيه ي يك برنامه ي آموزشي IEP همكاري كنيد.

 IEPيك سند مكتوب است كه خلاصه عملكرد فعلي فرزند شما، اهداف سالانه و اهداف كوتاه مدت، ماهيت و مدت زمان پيش بيني شده از خدمات ويژه فرزندتان و روش هايي براي پيشرفت ارائه مي دهد.

  • بر پيشرفت فرزندتان نظارت داشته باشيد

 دريافت اطلاعات مناسب چه در مورد جلسات درماني و چه  در مورد فعاليت هاي كلاسي فرزندتان، بسيار اهميت دارد.

بر پيشرفت فرزندتان نظارت داشته باشيد تا مطمئن شويد نيازهاي فرزندتان برآورده مي شود.

اگر فرزند شما در حال پيشرفت نيست مشاهدات خود را با پرسنل در ميان بگذاريد و براي ايجاد تغيير، كار كنيد.

  • حقوق قانوني خود را بشناسيد

با درخواست خلاصه اي از حقوق قانوني، در مورد حقوق و مسئوليت هاي ويژه تحصيلي فرزندتان آگاه شويد.

قانون آموزش افراد داراي معلوليت IDEA مي گويد كه فرزند شما حق دارد آموزش عمومي رايگان و مناسب داشته باشد.

  • دريافت حمايت حين كمك به كودكتان

ممكن است هنگام كار با فرزند داراي اختلال يادگيري خود دچار خستگي مفرط شويد. سعي كنيد اگر امكانش را داريد حتما با والدين ديگري كه با اختلال يادگيري فرزندشان روبرو هستند در ارتباط باشيد و از اطلاعات، دانش و حمايت عاطفي يكديگر برخوردار شويد.

همچنين با مراجعه به روانشناس و مشاور، سعي كنيد در مورد احساسات بدي كه ممكن است در شما به وجود آمده صحبت كنيد و آنها را اصلاح كنيد.

با مراجعه به مركز مشاوره ستاره ايرانيان  و بهره گيري از مشاوران برجسته مي توانيد روند درماني اختلال يادگيري فرزند خودتان را طي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.