دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

ترك هروئين | بهترين روش هاي ترك اعتياد به هروئين

 

 

بهترين روش هاي تترك هروئين چيست و آيا مي توانم رها شم؟

يكي از سخت ترين نوع ترك در ميان مواد مخدر، ترك هروئين مي باشد زماني كه فرد به هروئين اعتياد پيدا مي كند سموم بسياري وارد بدنش مي شود كه به كبد و كليه هاي او آسيب مي رساند، اين دو اندام به دليل اين كه سموم ناشي از مصرف هروئين را دفع مي كنند دچار آسيب شديدي مي شوند.

هم چنين اعتياد به هروئين باعث بالا رفتن چربي  و فشار خون مي شود و عوارض جسماني و رواني بسياري براي فرد مصرف كننده دارد به همين دليل بايد هر چه زودتر درمان آن آغاز شود، براي اين كه در مورد بهترين روش هاي ترك هروئين آگاهي كسب كنيد بايد اين مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد.

روش هاي ترك اعتياد به هروئين

هروئين از ماده خشخاش توليد مي شود و رنگ آن سفيد يا قهوه اي مي باشد اين ماده اعتيادآوري شديدي دارد و به سرعت در چربي حل شده و به مغز آسيب مي رساند، هم چنين مصرف هروئين عوارض و آسيب هاي جسماني و رواني بسياري دارد و به روش هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد كه عبارت اند از روش تدخيني، تزريقي و از راه بيني.

برخي از مشاغل و امور پزشكي از هروئين به عنوان ماده ضد درد استفاده مي كنند البته توجه داشته باشيد كه خريد و فروش اين ماده غيرقانوني و حكم كيفري دارد، هم چنين اين ماده مي تواند باعث گسترش بيماري هايي مانند HIV يا هپاتيت شود.

تنها كافي است كه يك بار هروئين را مورد استفاده قرار دهيد به خاطر اثرات خوشايندي كه دارد فرد به صورتي غيرارادي تمايل دارد تا دوباره آن را مورد استفاده قرار دهد اين جاست كه وابستگي اتفاق مي افتد و ترك را دشوار مي كند.

چهار روش متداول براي ترك اعتياد به هروئين وجود دارد كه شامل موارد زير مي شود:

  1. روش ترك اعتياد به هروئين با استفاده از دارو
  2. ترك سنتي به روش ناگهاني يا سقوط آزاد
  3. ترك اعتياد به هروئين به صورت نيمه سريع
  4. ترك اعيتاد به هروئين به صورت ترك تدريجي

روش ترك اعتياد به هروئين با استفاده از دارو

مهم ترين دارويي كه براي ترك اعتياد به مواد مخدر از جمله هروئين استفاده مي شود متادون نام دارد كه براي ترك مواد مخدري مانند ترياك و شيره ، مورفين استفاده مي شود، مصرف متادون براي ترك اعتياد به هروئين ارزشمند تر مي باشد.

زيرا طول عمر بيش تري در بدن دارد يعني ديگري نيازي نيست كه براي مخفي كردن نشانه هاي خماري هر چند ساعت دارو يا هروئين استفاده كنيد، به همين خاطر از متادون به عنوان جايگزين استفاده مي شود تا فرد بتواند بدون نياز به مواد مخدر به زندگي خود بپردازد.

يكي از سختي هاي كه ترك اعتياد به هروئين دارد، علائم جسماني آن مي باشد در اين شرايط براي كاهش علائم جسماني ترك هروئين، متادون نقش بسيار مهمي دارد، ترك هروئين به وسيله ي متادون به اين صورت است كه فرد تحت نظر متخصص و درمانگر شروع به مصرف متادون به جاي هروئين مي كند.

در ابتدا دوز دارو به صورت افزايشي مورد استفاده قرار مي گيرد و به مرور زمان مصرف هروئين در مدت زمان شش ماه كاهش مي يابد تا به طور تدريجي فرد اين ماده را كنار بگذارد.

تذكر: از مصرف خودسرانه متادون خودداري كنيد زيرا اين دارو اعتياد آور مي باشد و به جاي اين كه ترك را براي شما آسان تر كنند دردسرهاي جديدتري را ايجاد مي كنند.

ترك هروئين سنتي و ناگهاني، درمان يابويي

ترك هروئين به روش سنتي و يا بستن و زنداني كردن معتاد ( روش سقوط آزاد يا به بيان بهتر يابو درماني، زور درماني، شلاق درماني و طناب درماني) صورت مي گيرد در اين روش فرد مصرف كننده يكباره مصرف مواد را قطع مي كند و از دارو و مواد جايگزيني استفاده نمي كند.

به دليل اين كه فرد به صورت ناگهاني مصرف مواد را قطع مي كند عكس العمل آشكار فرد، يك تا دو هفته طول مي كشد اين دارو بسيار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

ايراد اصلي اين روش اين است كه شوك جسمي و روحي شديدي به فرد وارد مي شود و فشار زيادي به فرد وارد مي شود.

امروزه تقريبا اين روش منسوخ شده زيرا ترك ماده به اين روش صحيح نمي باشد و احتمال بازگشت بسيار زياد است، چون در اين روش وابستگي رواني فرد از بين نمي رود و به ريشه هاي اصلي ابتلا به اعتياد پرداخته نمي شود.

مدت زمان درمان سنتي به روش سقوط آزاد

پاكسازي بدن از هروئين به طور كامل تقريبا دو ماه زمان نياز دارد و بعد از گذراندن سختي هاي دو هفته اول مشكلات زير در بيماران شدت مي يابد:

  • مشكلات بي خوابي
  • افسردگي
  • كم حوصلگي
  • كندذهني
  • فراموشي
  • تنبلي
  • عدم ميل به زندگي

در اين مدت فرد تمايلي به كار كردن ندارد و بازدهي كاري او به شدت كاهش مي يابد.

در زمان ترك به دليل عدم تعادل جسمي و رواني فرد نبايد تصميمات مهم و سرنوشت سازي را بگيرد و در روش سنتي شوك بدي به فرد بيمار وارد مي شود و همين مسئله باعث مي شود تا شخص درگير آسيب هاي رواني زيادي شود.

افرادي كه براي ترك اعتياد هروئين از روش سقوط آزاد استفاده مي كنند به ندرت به مرحله تعادل پايدار مي رسند و به طور معمول دچار عدم تعادل در دراز مدت يا مشكلات عصبي مي شوند، ترك اعتياد به روش سنتي به دو حالت امكان پذير است كه عبارت اند از ترك نيمه سريع و ترك تدريجي.

ترك هروئين به روش سقوط آزاد به صورت ترك نيمه سريع

ترك هروئين به صورت نيمه سريع شبيه سقوط آزاد مي باشد با اين تفاوت كه بعد از قطع فوري مصرف مواد مخدر در طول هفته اول، براي كاهش عوارض و درد هاي بيمار از دارو استفاده مي شود در اين روش زمان بازسازي سيستم هاي توليد مواد شبه افيوني ناديده گرفته مي شود.

اين روش  فرق چنداني با روش سقوط آزاد و عوارض آن ندارد به طور مثال در روش سقوط آزاد شخص از بالاي ساختمان ده طبقه به پايين مي پرد و در روش شبه سقوط آزاد كمي به شخص تخفيف داده مي شود و از يكي دو طبقه پايين تر سقوط مي كند.

ترك اعتياد هروئين به روش سنتي به صورت تدريجي

چهارمين روش ترك هروئين، كاهش تدريجي آن مي باشد كه از زمان قديم تا كنون مرسوم بوده است در روش تدريجي هر روز مقداري از هروئين را كم مي كنند تا به تدريج مصرف مواد به صفر برسد.

به عنوان مثال مقداري از شيره يا ترياك را در ظرف آبي حل كرده و به جاي مواد روزانه چند پيمانه مشخص از شربت ترياك را مي خورند و به جاي مقدار خورده شده آب مي ريزند تا شربت رقيق تر شود بسياري از معتادان براي ترك شان از روش ترك تدريجي استفاده مي كنند و نتيجه مي گيرند.

در ميان روش هاي سنتي ترك تدريجي بيش از ساير روش ها مورد مقبوليت متخصصين بوده و نتيجه بخش مي باشد.

از چه روشي براي ترك اعتياد به هروئين استفاده كنيم؟

به طور كلي روش هاي پيشنهادي براي ترك اعتياد، درمان هاي بلندمدت مي باشد اين روش ها مضرات جسمي و درماني كمتري دارد و باعث مي شود فرد به سمت ترك دائمي هدايت شود به طوري كه در نهايت خود بيمار براي ترك عجله دارد و نسبت به مواد مخدر متنفر مي شود.

در اين شرايط مشورت گرفتن از مشاور روانشناس متخصص اهميت بسياري دارد و در حوزه اعتياد مهم است.

متاسفانه روش هايي مانند كمپ ترك اعتياد وجود دارد كه در بلندمدت نتيجه بخش نمي باشد و فرد نتيجه اي نخواهيد رسيد و گاهي اوقات در برخي از كلينيك ها از روش هاي سم زدايي براي ترك اعتياد استفاده مي كنند  هم چنين روش ترك هروئين در خانه يكي ديگر از راه هاي ترك مي باشد.

توجه داشته باشيد كه اعتياد عوارض رواني بسياري دارد و مانع به شمار مي آيد و به همين دليل ترك آن با چالش هاي بسياري رو به رو خواهد شد، در هر صورت در كنار هر درماني بايد از همراهي خانواده و مشاور استفاده كنيم و با مراجعه كردن به مشاور و مطرح كردن دغدغه هاي خود از پس مسائل و بحران ها برآيد و ديگر با هر اضطراب و استرسي به سمت مصرف مواد مخدر نرود.

منبع : ترك هروئين | بهترين روش هاي ترك اعتياد به هروئين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.