چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

آيا پس‌ از خيانت همسر مي‌توان به او اعتماد كرد؟

 

متأسفانه در جامعه امروزي، خيانت در موضوعات مختلف پيش مي‌آيد و موجب از بين رفتن اعتماد ميان زوجين مي‌شود البته برخي زوجين تمايل دارند پس از طلاق نيز رابطه را به‌ همين شكل حفظ كنند اما نمي‌دانند كه ترميم اعتماد پس از خيانت چگونه است. مراجعه به يك زوج درمانگر و مشاور روحي، مي‌تواند تا حدود زيادي شما را در اين‌ مورد ياري كند. 

نشانه‌هاي خيانت

خيانت تنها درباره مسائل جنسي رخ نمي‌دهد و ممكن است شامل موضوعات ديگري نيز باشد، مثلاً وقتي شما رازها و حقيقت‌هاي مهم و حائز اهميت زندگي خود را از ديد همسرتان پنهان مي‌كنيد و يا رفتاري داريد كمي اعتماد ميان شما را خدشه‌دار مي‌كند نيز نوعي خيانت محسوب مي‌شود كسي كه به همسر خود خيانت كرده بايد تمام تلاش خود را براي بهبود روابط عاطفي‌شان بكند و لازمه اين قضيه داشتن اعتقاد داشتن صداقت و حسن‌ نيت است. 

وقتي شخص خيانت را تجربه مي‌كند به‌ طور طبيعي سخت مي‌تواند به همسر خود اعتماد كند و ممكن است دائماً تجربه تلخ گذشته را با خود مرور كند وقتي حسن‌ نيت شما به او ثابت شود و به همسر خود نشان دهيد واقعاً آدم بهتري شده‌ايد فرايند اعتماد كردن خيلي راحت‌تر خواهد شد. 

علت بروز خيانت

خيانت معمولاً به دلايل مختلفي بروز مي‌دهد اما به هر دليلي باشد توجيه اخلاقي ندارد از دست دادن موقعيت اجتماعي، اعتياد به الكل و مواد مخدر و يا حتي نازايي مي‌تواند جرقه خيانت را به وجود بياورد. اگر در زندگي زناشويي خود مشكلي داريد توصيه مي‌كنيم حتما به مشاور خانواده مراجعه كنيد و قدمي براي حل مشكل خود برداريد. 

راهكارهاي عملي جلب اعتماد همسر بعد از خيانت

اين‌طور مثال مي‌زنيم كه شما به همسر خود به هر دليلي خيانت كرده‌ايد اما در حال حاضر از كار خود به ‌شدت پشيمان هستيد و از او مي‌خواهيد شما را ببخشد، اما همسر شما نمي‌تواند به‌راحتي گذشته را فراموش كنند و مي‌ترسد دوباره به او خيانت كنيد. وظيفه شما در اين‌جا اين است كه تمام انرژي خود را صرف كنيد تا دوباره اعتماد او را به دست بياوريد. در ادامه راهكارهايي دراين‌باره به شما پيشنهاد مي‌دهيم كه با استفاده از آن‌ها بتوانيد اعتماد همسر خود را جلب كنيد.

مراجعه به روان‌شناس در اين زمينه به شما كمك شاياني خواهد كرد 

در گفتار و به‌ خصوص رفتار خود صادق باشيد

در اين‌مورد لازم است همسرتان را در جريان هر كاري كه انجام مي‌دهيد بگذاريد. نبايد گلچيني از كارهايتان را به همسرتان اطلاع دهيد، چون ممكن است همسر شما در جريان كارهاي پنهاني شما قرار بگيرد و جلب اعتماد غيرممكن شود. وقتي وسوسه مي‌شوي رفتار مشكوكي را انجام دهيد با يك روان‌شناس و مشاور مشورت كنيد تا به وسيله راهكارهاي تجويزشده اين افكار را از ذهن خود دور كنيد و به زندگي طبيعي خود باز گرديد. اگر از اين افكار پيشگيري نكنيد ممكن است دوباره در دام خيانت گرفتار شويد.

بايد در همه ابعاد زندگي خود شفافيت و صداقت داشته باشيد، چون شرايط متفاوتي داريد و لازم است همسر خود را درك كنيد و به او حق دهيد تا بتواند به‌ راحتي به شما اعتماد كند.

نگفتن حقيقت نام ديگر دروغ‌گويي است

صداقت داشتم فقط به اين معني نيست كه حقيقت را بگوييد بلكه به اين معنا نيز هست كه علاوه‌ بر گفتن حقيقت چيزي را نيز از همسرتان پنهان نكنيد و او را در جريان جزئيات زندگي خود قرار دهيد. گلچين كردن مطالب نيز مي‌تواند نوعي خيانت محسوب شود چون ممكن است همسر شما بعداً موضوعات پنهان‌شده را بفهمد و سخت بتواند به شما اعتماد كند. 

ايا با زني كه خيانت كرده ميشود زندگي كرد

نبايد همسر خود را ناديده بگيريد

فقط صادق بودن براي جلب اعتماد همسر كافي نيست و لازم است در اين مسير به همسرتان به‌ اندازه كافي توجه كنيد چراكه در اين موقعيت حساس، بسيار ناراحت است و به توجه شما بيش‌ از هر زمان ديگه‌ اي احتياج دارد يكي ديگر از راه‌هاي جلب اعتماد همسر توجه به او در همه مواقع است پس سعي كنيد او را ناديده نگيريد سعي كنيد علاقه خود را به همسرتان ابراز كنيد زيرا هر فردي احتياج دارد علاقه زباني همسر خود را نيز بشنود. 

نبايد خودتان را ناديده بگيريد

علاوه‌ بر همسرتان لازم است به خودتان هم توجه داشته باشيد و درصدد رفع نيازهاي خود برآييد، وقتي نسبت ب رفع نيازهاي خود تلاش مي‌كنيد براي رفع نيازهاي همسر خود نيز اعتمادبه‌نفس و انگيزه پيدا مي‌كنيد همسر شما نيز از حس مسئوليت‌پذيري شما خوشحال مي‌شود. 

صبور باشيد| روانشناسي بعد از خيانت

براي برطرف كردن عوارض خيانت حتما بايد صبور و بردبار باشيد چون ممكن است اين فرايند ماه‌ها طول بكشد. بسياري از همسرهاي خيانت‌كار، توقع دارند پس‌ از ابراز پشيماني سريعاً توسط همسر خود بخشيده شوند و به زندگي عادي برگردند، در صورتي‌ كه اين پروسه زمان بسيار زيادي را مي‌طلبد. 

در كل شفاف‌سازي يكي از مهم‌ترين اصول ترميم رابطه پس‌ از خيانت است، شخصي كه خيانت مي‌كند بايد در همه زمينه‌ها شفاف و صادق باشد.

علائم پشيماني پس‌از خيانت

در اين قسمت اين سوال پيش مي‌آيد كه از كجا بايد متوجه پشيماني همسر خود از خيانت شويم. به‌ طور كلي فردي كه از عمل خيانت خود پشيمان مي‌شود رابطه‌اش را با نفر سوم رابطه به كل قطع مي‌كند و اين قضيه را به‌ صورت شفاف اعلام مي‌كند. كسي كه از كرده خود پشيمان است تمام تلاش خود را مي‌كنند تا اعتماد شماره دوباره جلب كند و با شما صادق باشد و سعي مي‌كند هميشه شما را خوشحال و راضي نگه دارد و خود را مسئول برطرف كردن نيازهاي شما مي‌داند. اگر از پشيماني همسر خود نسبت ب خيانت اطمينان كافي نداريد بهتر است از يك زوج درمانگر كمك بگيريد.

چهار روش براي اين‌ كه بفهميد پس‌ از خيانت مي‌توانيد دوباره اعتماد كنيد يا خير. 

بازسازي رابطه بعد از خيانت

بياييد روراست باشيم

در اين‌ بين هيچ ضمانتي وجود ندارد.

يعني ضمانتي وجود ندارد كه همسر شما دوباره به شما خيانت كند و در مقابل ضمانتي هم وجود ندارد كه به شما خيانت نكند و هم چنين ضمانتي وجود ندارد كه صددرصد با هم بمانيد و ضمانتي نيست كه از هم جدا شويد، همه اين مسائل به خودتان بستگي دارد به شما دونفر پس پيش‌بيني غيرممكن است. 

مثلاً وقتي عاشق همسر خود شديد و زندگي عاشقانه خود را آغاز كرديد، هيچ‌وقت فكرش هم نمي‌كرديد كه بخواهيد به عشق و صداقت شما خيانت شود و يا دست‌كم احتمال كمي مي‌داديد 

اما او به من خيانت كرد

در هر صورت اين اتفاق افتاده اگر قصد داريد دوباره رابطه‌تان را بسازيد و اعتماد ميانتان را از نو بسازيد بهتر است يكديگر را درك كنيد. ممكن است دوباره اين فكر به ذهن شما بيايد كه نكند دوباره به من خيانت كند، نكند دوباره به من دروغ بگويد.

در اين راه كمي گيج خواهيد شد

تمايل نداريد ديگر دروغ بشنويد و دوباره از خيانت زخم بخوريد اما مي‌دانيد كه بايد در اين راه محتاطانه عمل كنيد، اين احتياط كردن امكان دارد كه شما را از رفتن به سوي بازسازي و التيام رابطه و نجات رابطه‌تان بازدارد انگار درحالي‌كه يك قدم‌ رو به جلو برمي‌داري چند قدم به عقب پس روي مي‌كنيد، اما متأسفانه راه قطعي و قابل‌ اعتمادي وجود ندارد كه بفهميد همسرتان واقعاً به شما راست مي‌گويد يا دوباره قصد خيانت دارد. 

راه قطعي وجود ندارد

بايد در اين مسير كاملاً آگاه و هوشيار باشيد و احتياط‌هاي بي‌جايي كه موجب عقب ماندن شما مي‌شود را رها كنيد، ارزيابي و تحليل نشانه‌هاي همسرتان به شما كمك مي‌كند تا بهترين تصميمات را اتخاذ كنيد.

اگر تمايل داريد متوجه شويد مي‌توانيد دوباره اعتماد كنيد يا نه اين چهار نشانه را به ياد داشته باشيد

راه گفت‌وگو بين شما باز است

شما مي‌توانيد به‌ راحتي بفهميد كه راه گفتگو بين همسرتان و شما باز است يا بسته، گاهي اوقات تا شروع به صحبت مي‌كنيد تنها با يكديگر مخالفت و لجبازي مي‌كنيد، در اين‌ چنين موقعيت‌هايي مي‌گوييم راه گفت‌وگو بين شما بسته است، اما هنگامي‌كه زن و مرد در كنجي پر آرامش با همديگر شروع به گپ و گفت مي‌كنند و براي صحبت‌هاي همديگر سراپا گوش هستند مشخص مي‌شود راه ارتباطي ميان اين زوج باز است و پنهان‌كاري و فريبي در كار نيست. 

دلجويي بعد از خيانت: شفافيت و صداقت بين شما حكم‌ فرماست

شفافيت يعني فرد خيانت‌كار خود، اطلاعات و وسايل مربوط به خود را كاملاً در اختيار همسر قرار مي‌دهد تا موضع پنهاني بين آن‌ها وجود نداشته باشد. البته خود فرد خيانت‌كار بايد موافق اين كار باشد و اگر اين شفافيت با زور و اجبار صورت گيرد موجب دوري بيش‌ از پيش آن‌ها مي‌شود. اگر همسر خيانت‌كار شما موافق اين شفافيت نيز از او بخواهيد دليل قانع‌كننده براي اين امتناع بياورد شايد با صحبت در اين مسئله مشكل هم حل شود. 

اين‌طور به‌ نظر مي‌رسد كه هر دوي شما در يك تيم هستيد

فهميدن اين مسئله كه شما و همسرتان در يك تيم هستيد يا در دو تيم مستقل بسيار ساده است اين مسئله هم تقريباً شبيه راه گفتگوي بسته و باز است اگر هر دوي شما در يك تيم باشيد براي ايده و نظرات همديگر ارزش قائل مي‌شويد و به‌ راحتي از كنار آن‌ها گذر نمي‌كنيد سعي مي‌كنيد از همديگر چيزهاي جديد ياد بگيريد و هر كدام خود را نسبت‌ به ديگري برتر نمي‌دانيد نسبت ب تفاوت‌هاي نظر همديگر احترام مي‌گذاريد و نظر خود را بر ديگري تحميل نمي‌كنيد اگر در دو تيم مجزا باشيد برعكس همه اتفاقاتي كه در بالا ذكر شد در رابطه شما مي‌افتد 

نشانه‌هاي پيشرفت در زندگي شما كاملاً مشهود است

باز بودن گفتگو وجود شفافيت و يار هم بودند در يك تيم همگي از نشانه‌هاي پيشرفت در رابطه‌ي شما است اما ممكن است زوجين متوجه اين تغييرات و پيشرفت‌ها نشوند اگر دوست داريد ببينيد مي‌توانيد دوباره به همسرتان خيانت كنيد يا نه بايد مطمئن شويد در حال در حال زندگي مي‌كنيد يا در گذشته البته انكار حس خيانت همسرتان كار درست نيست اما نشخوار فكري افكار گذشته نيز به شما كمك نخواهد كرد

اگر حس مي‌كنيد در گذشته غرق‌شده يك‌نفس عميق بكشيد و با خود منطقي صحبت كنيد از خودتان بپرسيد آيا هم‌ زدن اتفاقات ناگوار گذشته دردي از شما دوا مي‌كند؟

وقتي دائماً به فكر زمان حال باشيد در نتيجه تغييرات مثبت رابطه‌تان را مي‌بينيد و نسبت به ادامه اين تغيير خوشحال و با انگيزه‌ تر مي‌شويد البته خيانت مي‌تواند اعتماد را از بين ببرد شما بايد نشانه‌ها را به ياد بسپاريد و اين‌ها فقط چند نمونه بودن و تنوع زيادي دارند با استفاده از اين نشان‌ها مي‌فهميد كه مي‌توانيد دوباره به همسر خود اعتماد كنيد يا خير.

منبع : آيا پس‌ از خيانت همسر مي‌توان به او اعتماد كرد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.