سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

پوست نوزاد، آشنايي با حساسيت ها و مراقبت از پوست نوزاد

 

پوست نوزاد، آشنايي با حساسيت ها و مراقبت از پوست نوزاد

مراقبت كردن از پوست نوزادان يكي از دغدغه هاي بسياري از مادران مي باشد زيرا نوزادان در ابتدا پوست بسيار حساسي دارند و اين مسئله باعث مي شود تا نسبت به بزرگسالان و در برابر عوامل محيطي آسيب پذيري بيشتري از خودشان نشان دهند در نتيجه باعث به پوست آن ها بيشتر رسيدگي كرد و به مراقبت بيشتري نياز دارند.

نوزادان زماني كه به دنيا مي آيند ممكن است پوستي قرمز داشته باشند و يا لكه ها و چرك هايي روي پوست شان باشد و مادران نگران اين موضوع هستند در حالي كه اين مسئله در بسياري از موارد طبيعي مي باشد و با گذشت چند هفته آن لكه ها ناپديد مي شود، با اين حال در صورتي كه متوجه شديد اين مشكلات شديدتر شده است و با مراقبت هايي كه بيان مي كنيم حل نمي شود در اين خصوص بايد از متخصص كودك كمك بگيريد تا در اين خصوص شما را راهنمايي كند.

مشكلات رايج و روش هاي مراقبت از پوست نوزاد

والدين در بسياري از موارد انتظار دارند كه نوزادي كه به دنيا مي آيد پوستي نرم و لطيف دارد اما بر خلاف نظر آن ها در برخي از موارد نوزادان در دوران نوزادي يا همان سال هاي اوليه زندگي خود با مشكلات پوستي مختلفي رو به رو مي شوند كه از جمله اين مشكلات مي توان به قرمزي، دچار شدن به جوش هاي ريز روي صورت، خشكي پوست و ساير مشكلات پوستي اشاره كرد.

در ادامه اين مقاله در مورد مشكلات رايج پوستي نوزادان و روش هاي مراقبت از آن ها مطالبي را بيان مي كنيم.

آكنه دوران نوزادي

تقريبا حدود ۴۰ درصد از نوزادان در سنين ۲ تا ۳ هفتگي دچار آكنه يا همان جوش هاي بسيار ريزي بر روي صورت خود مي شوند اين مشكل ممكن است تا ۴ يا ۶ ماهگي كودك ادامه داشته باشد و جوش هاي به وجود آمده در بسياري از موارد به خاطر هورمون هاي مادر مي باشد كه هنوز در جريان خون كودك حضور دارد و باعث تحريك چربي هاي پوست كودك مي شود.

اين جوش ها باعث درد و ناراحتي كودك نمي شوند و در صورتي كه خودتان آن را دستكاري نكنيد و كودك را راحت بگذاريد، نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه از صابون، لوسيون ها و اسكراب ها براي درمان اين جوش ها استفاده نكنيد ، تنها كاري كه در اين شرايط بايد انجام دهيد اين است كه دو يا سه بار در روز پوست نوزاد را با آب بشوييد و بعد با ملايمت آن را خشك كنيد.

پوسته پوسته شدن سر

شايد بر روي پوست سر نوزادتان پوسته هاي زردرنگي را مشاهده كرده باشيد كه در بسياري از اوقات شبيه شوره مي باشد و التهاب هاي قرمزي رنگي را به وجود مي آورند، اين مسئله يكي از مشكلات پوستي رايج در ميان نوزادان مي باشد و در بسياري از اوقات در ۳ ماه اول بروز پيدا مي كند اما اين مشكل ممكن است تا پايان يك سالگي وجود داشته باشد.

علت بروز اين پوسته ها فعاليت بيش از حد غده هاي چربي مي باشد كه به خاطر هورمون هاي مادر در خون نوزاد وجود دارد اين غده باعث چرب شدن پوست سر مي شود و لايه هاي خشك اوليه ريزش كرده و به صورت پوسته يا شوره خودش را نشان مي دهد.

پوسته شدن پوست سر نوزاد مشكل خاصي به حساب نمي آيد و براي كودك ناراحتي خاصي را ايجاد نمي كند اگر به دنبال مراقبت بيشتر و يا درمان زودتر اين مشكل مي باشيد مي توانيد از روغن هاي گياهي استفاده كنيد و با استفاده از آن ها پوست سر نوزاد را به صورت ملايم ماساژ دهيد، اين كار باعث مي شود تا لايه هاي مرده ريزش كرده و از بين برود و اين شرايط به سرعت تسريع يابد.

در اين خصوص مي توانيد از پزشك اطفال كمك بگيريد تا شامپوي مخصوصي براي درمان اين مشكل در اختيار شما قرار دهد تا در هنگام حمام كردن نوزاد از آن استفاده كنيد.

اگزماي دوران نوزادي

در بسياري از موارد مشكلات پوستي باعث به وجود آمدن آزار و اذيت براي نوزاد نمي شود اما اين موضوع در مورد يك بيماري استثنا مي باشد كه آن اگزما نام دارد. هنگامي كه نوزاد گرفتار اگزما مي شود پوستش دچار التهاب و قرمزي شده و احساس خارش زيادي بر روي بدن او ايجاد مي شود.

اين مشكل ابتدا از صورت نوزاد شروع شده و بعد به ساير قسمت هاي بدن نوزاد گسترش مي يابد و هم چنين اگزما باعث برجستگي هاي آبدار مي شود و احتمال تركيدن آن زياد است در اين صورت باعث درد و ناراحتي زيادي در نوزاد مي شود.

در اين شرايط هنگامي كه كودك را به حمام مي بريد از آب بسيار گرم استفاده نكنيد و مدت زمان زيادي او را در حمام نگه داريد و بعد از حمام كردن هم از مرطوب كننده هاي ضد آلرژي كه باعث تسكين ناراحتي نوزاد و كاهش علائم اگزما مي شود استفاده نماييد براي اين كه سريع تر اين مشكل را حل كنيد مي توانيد از متخصص اطفال كمك بگيريد تا با مشاهده مشكل پوستي كودك پماد يا داروهاي لازم را براي او تجويز نمايد.

خشكي پوست

خشكي پوست مشكل رايجي در بين نوزادان مي باشد و اين مشكل براي نوزاداني كه ديرتر از موعد به دنيا آمده است بيشتر ديده مي شود، اين مسئله در نوزادان مشكل نگران كننده اي نمي باشد و با هيدراته نگه داشتن بدن كودك مي توان با اين مشكل مقابله كرد يعني بايد به اين اطمينان برسيد كه نوزاد به اندازه كافي شير مي خورد و از طريق بدنش آب كافي دريافت مي كند يا خير.

اگر بعد از حمام از لوسيون هاي مرطوب كننده استفاده كنيد مي تواند در بهبود اين مشكل مفيد باشد اما بايد به اين نكته توجه كنيد كه بيش از اندازه از صابون استفاده نكنيد زيرا باعث خشكي هر چه بيشتر پوست نوزاد مي شود.

در صورتي كه مشاهده كرديد بر روي پوست صورت نوزاد لكه هاي خشكي وجود دارد و شروع به پخش شدن كرده اند و يا باعث بي قراري كودك شده اند در اين موقعيت بايد با پزشك اطفال مشورت كنيد و در اين خصوص از او راهنمايي بخواهيد.

منبع : پوست نوزاد، آشنايي با حساسيت ها و مراقبت از پوست نوزاد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.