سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

سوالات خواستگاري و شناخت| كامل ترين مجموعه سوالات

 

ازدواج جزو مهم ترين تصميمات مهم و حياتي بشر در طول زندگي به حساب مي آيد. انتخاب درست و سنجيده در اين امر مي تواند باعث رشد و تعالي انسان شود و بالعكس. در اين مقاله به سوالات خواستگاري و شناخت زوجين در جلسه خواستگاري پرداخته مي شود.

شناخت ناكافي در انتخاب همسر موجب اتلاف وقت و انرژي فرد در زندگي خواهد شد و اما سوالي كه در اين قسمت پيش مي آيد اين است كه براي ازدواج، بايد چه معيارهايي را در نظر بگيريم و فرد مورد نظر را چگونه بشناسيم؟

سوالات خواستگاري دهنوي

جهت شناخت بيشتر دو روش پيش رو خواهيم داشت:

1)تحقيق و پرسش از محل كار و همكاران محيط تحصيلي و محل زندگي

2)طرح اصولي سوالات جلسه خواستگاري

مورد اول با پاسخ هاي دريافتي، سنجيده و نتيجه گيري خواهد شد اما درباره سوالات جلسه خواستگاري، نكات مهم و تاثير گذاري را با هم مرور خواهيم كرد.

  1. در اولين جلسه آشنايي بنا را بر صداقت بگذاريد و نسبت به صداقت خود متعهد باشيد. از فرد مقابل نيز بخواهيد براي اين تصميم مهم صداقت پيشه كند.
  2. از پرسيدن سوالات بي اهميت و نامربوط خودداري كنيد.
  3. مسائل مهمي كه در زندگي هر دوي شما تاثيرگذار است بايد مطرح شوند. مسائلي نظير ابتلا به بيماري هاي حاد روحي و جسمي، ازدواج پيشين، اعتقادات، اعتياد به مواد مخدر و روان گردان و اعتياد به عادت هاي بد و ناسالم و غيره

سوالات خواستگاري و شناخت

ممكن است طرف مقابل از پاسخ دادن به پرسش هاي شما طفره برود، در اين صورت مي توانيد سوال خود را به شكل ديگري در جلسات بعدي عنوان كنيد و اگر نتيجه اي نگرفتيد به او متذكر شويد اگر دوباره پاسخي دريافت نكرديد بهتر است با تحقيقات ميداني و حضوري پاسخ خود را پيدا كنيد.

امتناع از پاسخ دادن و طفره رفتن نسبت به سوال شما، يك زنگ خطر مهم به حساب مي آيد. ممكن است پشت اين پنهان كاري، مسائلي باشد كه يك عمر زندگي را تهديد كند.

بعضي از سوال ها پاسخ هاي تشريحي و جزئي مي طلبند مثلا نبايد بپرسيد آيا شما عصباني مي شويد؟ بهتر است بپرسيد شما هنگام عصبانيت چه واكنش هايي از خود نشان مي دهيد؟

به ياد داشته باشيد كه با طرح سوال هاي كلي به نتيجه اي نخواهيد رسيد. سوالاتي مانند آيا شما فرد مذهبي هستيد؟ آيا حقوق زنان را به رسميت مي شناسيد؟

بهتر است نحوه ي پرسش سوال هاي خود را تغيير دهيد تا پاسخ هاي كلي دريافت نكنيد. مثلا درباره ي مسائل مذهبي مي توانيد اينگونه سوال كنيد:

  1. آيا شما نماز مي خوانيد؟ آيا در جلسات روضه و جشن هاي مذهبي شركت مي كنيد؟

به ياد داشته باشيد نحوه ي سوال پرسيدن و نحوه ي پاسخ دادن به سوال ها مي تواند شخصيت فرد را به طور پنهاني تبيين كند.

پاسخ هارا دست كم نگيريد. مثلا در جواب به سوال(آيا گذشته خوبي داشته ايد؟) پاسخ استفاده بهينه از لحظات عمر و خوش بودن از نظر مادي و اقتصادي تفاوت هاي بسياري دارد.

سوالات مهم و حياتي را در جلسه اول عنوان كنيد. در صورت تفاهم كلي، در جلسات بعدي مي توانيد سوال هاي كم اهميت تر را عنوان كنيد.

معمولا اولين پرسش ها درباره دغدغه ها و مسائلي هستند كه براي فرد از اهميت زيادي برخوردار هستند. اين مسئله به تنهايي مي تواند شما را در راه شناخت فرد بسيار ياري كند. مثلا اگر فردي ابتدا درباره ي مقدار حقوق دريافتي مسكن وسيله نقليه و غيره سوال كرد ملاك اول را ماديات قرار داده است.

پرسش بعضي از سوال ها بيهوده و بي نتيجه است. مثلا اگر بپرسيد آيا شما فرد عصبي هستيد قاعدتا جواب مثبتي نخواهيد گرفت، زيرا هيچ وقت هيچ بشري تمايل ندارد درباره خصوصيات بد خود اعتراف كند، خصوصا در جلسه خواستگاري! بهتر است در اين مواقع، فرد را در موقعيت هاي تنش زا قرار دهيد تا واكنش هاي واقعي و طبيعي وي را مشاهده كنيد.

از كجا بفهميم ادعاهاي فرد مقابل راست است و دروغي در كار نيست!؟

براي شناخت و كسب صلاحيت يك فرد، بايد اول از محل زندگي، محل تحصيل و محل كار تحقيقات كنيد و سپس پاسخ هاي بدست آمده را با ادعاهاي فرد مقايسه كنيد. متاسفانه بسياري از تناقض هاي شخصيتي افراد، در اين مرحله مشخص مي شود.

براي بعضي سوال ها لازم است آن ها را به طور معكوس و برعكس بپرسيد مثلا فرض مي كنيم شما به شدت اهل سفر كردن هستيد و بايد دست كم ماهي يكبار به شهرهاي ديدني سفر كنيد. پس از فرد مقابل مي پرسيد اگر همسر شما اهل مسافرت كردن نباشد در زندگي شما مشكل و خللي ايجاد مي شود؟

 فرد پاسخ مي دهد خير، راستش را بخواهيد من هم چندان اهل مسافرت رفتن نيستم و نسبت به آن اشتياقي ندارم! در اين صورت پاسخ واقعي فرد را دريافت كرده ايد در صورتي كه اگر مي پرسيديد آيا شما هم اهل سفر كردن هستيد، ممكن بود براي پنهان كردن اين مسئله پاسخ مثبت بدهد و با شما موافقت كند در صورتي كه در زندگي مشترك عكس آن ثابت مي شد. اين سبك از سوال پرسيدن مي تواند در زمينه هاي اعتقادي و اجتماعي نيز كارآمد باشد.

چه موضوعاتي بايد در جلسه خواستگاري مطرح شود؟

همان طور كه مي دانيد خصوصيات اخلاقي افراد با يكديگر متفاوت است و اين تفاوت در زندگي زوجين اهميت زيادي پيدا مي كند. علت اهميت شناخت يكديگر پس از ازدواج نيز همين مسئله است. براي اطلاع از خصوصيات شخصي فرد مقابل، مي توانيد حول محور مسائل زير سوال بپرسيد:

  1. راه و روش زندگي فرد در آينده: افراد نسبت به اهداف خود به زندگي ادامه خواهند داد، مثلا يك جوان متدين مي كوشد تا طبق چارچوب هاي اسلامي زندگي كند.
  2. اهداف زندگي: هر فرد ممكن است هدف هاي خاص خود را دنبال كند. اهداف تحصيلي شغلي و غيره مي تواند انتخاب هر فردي باشد.
  3. برنامه هاي فرد براي آينده ازدواج و مراسم ها مربوط به آن
  4. انتظارات مالي دو طرفين مانند مهريه و غيره
  5. خصوصيات اخلاقي فرد
  6. نحوه ي رابطه با اقوام: ميزان رفت و آمد با خانواده ي فرد از اهميت زيادي برخوردار است و افراط و تفريط نسبت به آن ممكن است زندگي زوجين را به نابودي بكشاند.
  7. انتظارات هر دو نفر نسبت به يكديگر
  8. اطلاع از بيماري ها و نقص هاي جسمي و روحي هر دو طرف
  9. هدف شما براي ادامه زندگي چيست؟
  10. نظر شما راجع به ازدواج كردن چيست؟
  11. از نظر شما مهم ترين چيز در زندگي يك فرد چيست؟
  12. عقيده شما نسبت به مسائل مذهبي و نماز و روزه و غيره چيست؟
  13. آيا شما با ادامه تحصيل همسرتان مشكلي داريد؟
  14. چه مقدار با فاميل ها و اقوام خود رفت و آمد داريد؟
  15. در مورد محل سكونت آينده خود چه نظري داريد؟
  16. دوست داريد حجاب همسرتان تا چه اندازه باشد؟
  17. برنامه ريزي زندگي شما براي آينده چيست؟
  18. براي مراسم ازدواج چه برنامه ريزي كرده ايد؟
  19. تا چه اندازه به نظم در زندگي خود اهميت مي دهيد؟
  20. درباره تحصيل و مطالعه چه نظري داريد؟
  21. درباره ي مسائل سياسي چه نظري داريد؟
  22. تا به حال به بيماري هاي روحي و جسمي مبتلا بوده ايد؟
  23. از همسر آينده خود چه انتظاري خواهيد داشت
  24. كمي از ويژگي هاي اخلاقي خود را تبيين كنيد
  25. عيب ها و محاسن خود را بازگو كنيد
  26. افراد ديگر نسبت به شما چه عقيده اي دارند و شما را چطور آدمي معرفي مي كنند.
  27. تمايل داريد همسرتان چه ويژگي هايي داشته باشد؟
  28. اگر موضوعات ديگري براي شما حائز اهميت هستند و نمي توانيد آن ها را ناديده بگيريد، حتما در جلسه خواستگاري مطرح كنيد.

منبع : سوالات خواستگاري و شناخت| كامل ترين مجموعه سوالات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.