ترك اعتياد، بهترين روش ترك اعتياد

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

ترك اعتياد، بهترين روش ترك اعتياد

 

ترك اعتياد، بهترين روش ترك اعتياد

ترك اعتياد مسئله اي مي باشد كه بسياري از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم مي كنند با توجه به اين كه بسياري از معتادان تمايل به ترك اعتياد به مواد مخدر دارند اما در زمينه ترك موفق نشده اند و لغزش هاي مكرري را در مسير ترك تجربه كرده اند.

اما چرا اين افراد موفق به ترك نشده اند؟ يكي از اصلي ترين دلايل شكست درمان اعتياد، عدم استفاده از روشي استاندارد و مناسب مي باشد در برخي از روش ها مانند كمپ ترك اعتياد اجباري به علل گرايش به مواد مخدر به بعد رواني اعتياد توجه نمي شود در حالي كه اعتياد بيشتر ريشه ي آن رواني مي باشد و تا زماني كه اين ريشه مورد بررسي قرار نگيرد و درمان نشود فرد موفق به ترك اعتياد نخواهد شد.

در اين مقاله با روش هاي ترك اعتياد آشنا خواهيد شد.

اعتياد به مواد مخدر

اعتياد به انواع مواد مخدر يك نوع بيماري مي باشد كه باعث به وجود آمدن عوارض جسمي و روحي مي شود. مواد مخدر انواع مختلفي دارد و عوارض آن ها با يكديگر متفاوت مي باشد برخي از مواد مخدر وابستگي رواني، برخي فيزيكي و برخي از آن ها باعث وابستگي رواني و فيزيكي مي شوند بنابراين بايد توجه داشته باشيد كه روش هاي ترك با توجه به نوع ماده مخدر متفاوت مي باشد.

در اغلب موارد براي ترك اعتياد از داروي متادون استفاده مي كنند البته مصرف خودسرانه آن باعث بروز اعتياد در فرد مي شود به همين دليل بايد تحت نظر پزشك مورد استفاده قرار گيرد.

به طور كلي مواد مخدر شامل موادي است كه مصرف آن بر روي عملكرد فرد تاثير مي گذارد كه رايج ترين اين مواد مي توان به ترياك، هروئين، شيشه، حشيش، مورفين و متادون و غيره اشاره كرد. ترك مواد مخدر مانند ترك شيشه، ترك حشيش، ترك هروئين و غيره زمان بر مي باشد و براي ترك آن بايد برنامه درماني دقيقي صورت گيرد تا ترك اعتياد اصولي انجام شود.

ترك اعتياد

ترك اعتياد به مجموعه اي از فرايند ها گفته مي شود كه فرد معتاد تحت نظر متخصص يا به صورت فردي اقداماتي را براي ترك ماده مصرفي انجام مي دهد، در اين فرايند فرد تلاش مي كند تا مصرف مواد مخدر را قطع كند و در سبك زندگي اش تغييراتي را ايجاد كند تا زندگي متعادل، بهنجار و با اعتماد به نفسي داشته باشد.

هدف نهايي شخص از ترك مواد مخدر، بازگشت به حالت طبيعي و سالم دوران قبل از اعتياد مي باشد به طوري كه ديگر مواد مصرف نكند و زندگي سالمي را در پيش گيرد.

ترك كردن مواد مخدر و درمان اعتياد با چالش هاي بسياري همراه مي باشد براي مثال فرد دچار خماري و علائم ترك شده و هم چنين نشانه هاي رفتاري، فيزيولوژيكي و شناختي در او نمايان مي شود، شدت و ضعف اين علائم با توجه به نوع ماده مخدر متفاوت مي باشد و ميزان موفقيت فرد در ترك اعتياد به عوامل بسياري بستگي دارد كه در زير نمونه هايي از آن را بيان كرده ايم:

  • ويژگي هاي شخصيتي بيمار
  • ميزان اراده و تلاش او
  • حمايت اطرافيان
  • نوع ماده مخدر
  • شدت وابستگي
  • موقعيت اجتماعي
  • چگونگي مقابله با اعتياد و روش درماني

مقايسه بهترين روش هاي ترك اعتياد

در صورتي كه قصد ترك اعتياد داريد بايد يك برنامه ترك اعتياد صحيح و اصولي با كمك مشاور ترك اعتياد براي خودتان انتخاب كنيد، زيرا بسياري از افرادي كه در ترك موفق نمي شوند ترك آن ها بدون برنامه و از روي هيجان بوده است. براي ترك اعتياد روش هاي متنوعي وجود دارد بايد توجه داشته باشيد كه كه با توجه به مواد اعتياد آور و شرايط جسمي و رواني فرد، روش هاي متفاوتي براي ترك وجود دارد.

در نتيجه براي همه افراد روش يكساني وجود ندارد و هر بيمار بايد با توجه به شرايط منحصر به فرد خودشان در جست و جوي بهترين روش براي ترك اعتياد باشند، در ادامه اين مقاله پركاربرد ترين روش هاي ترك اعتياد به مواد مخدر و ترك اعتياد به مواد محرك بيان شده است.

  1. ترك اعتياد به روش سقوط آزاد

برخي از خانواده ها يا كمپ هاي ترك اعتياد سعي مي كنند فرد را با بستن و طناب پيچ كردن به تخت، در مدت كوتاهي ترك دهند به اين روش سقوط آزاد مي گويند و اين روش معايب زيادي دارد زيرا اولين فرصتي كه فرد رها مي شود به احتمال زياد به سمت مصرف مواد مخدر بر مي گردد، متاسفانه در روش هاي بيان شده به علل اصلي اعتياد توجه نمي شود و بدون شناخت علت اعتياد، اقداماتي را براي ترك انجام مي دهند.

بسياري از افراد به خاطر مشكلات خانوادگي و درون رواني مانند افسردگي به سمت مصرف مواد مخدر كشيده مي شوند، اين افراد تا زماني كه مشكل اصلي آن ها بر طرف نشود نمي توانند مصرف مواد را كنار بگذارند و در اين شرايط رفتن به كمپ هاي ترك اعتياد باعث وخيم شدن اوضاع روحي مي شود و باعث مي شود تا اعتياد فرد شدت يابد.

  1. درمان دارويي

براي ترك اعتياد از داروهاي شبه افيوني استفاده مي شود اين داروها مناطق مغزي كه به وسيله مواد فعال شده اند را درگير مي كنند و از شدت علائم ترك و احتمال بروز نشانه هاي ترك مي كاهند، از جمله داروهايي كه در ترك اعتياد استفاده مي شود متادون و ب ۲ مي باشد.

بايد در مصرف متادون و ب ۲ بسيار احتياط كنيد زيرا اين مواد در مدت محدود و در دوزهاي مشخصي بايد مورد استفاده قرار گيرد در غير اين صورت باعث وابستگي در فرد شده و شخص ملزم به ترك متادون مي شود.

داروهاي ترك اعتياد اثرات مشابه اي مانند مواد مخدر دارند و به همين دليل نبايد به صورت خودسرانه مصرف شوند در صورتي كه به داروهاي ترك اعتياد توجه نشود و طبق دستور پزشك مورد استفاده قرار نگيرد باعث بروز اعتياد جديدي در فرد مي شود بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه در صورتي كه درمان هاي دارويي در كنار روش هاي درماني و مراجعه به روانشناس و مشاوره ترك اعتياد صورت گيرد باعث مي شود تا بالاترين ميزان بازدهي را داشته باشد.

  1. ترك تدريجي

ترك اعتياد به روش تدريجي نسبت به روش هاي سقوط آزاد و قطع يكباره مواد مخدر بهتر مي باشد زيرا روش تدريجي مورد تاييد متخصصان است و فرد كمتر با مشكلات افسردگي رو به رو مي شود، در صورتي كه در اين روش عوامل رواني در نظر گرفته نشود و مشاوره ترك اعتياد به درستي انجام نگيرد احتمال اين كه فرد به سمت مصرف مواد مخدر برود بسيار زياد مي باشد.

در روش تدريجي فرد اگر تحت نظر پزشك ترك را انجام دهد ميزان دوز مصرفي او كاهش مي يابد و عوارض و علائم ترك در كمترين حد قرار گرفته و احتمال موفقيت در درمان بيش از هر زمان ديگري مي باشد، روش تدريجي در ترك ترياك و ترك هروئين نتيجه بخشي زيادي دارد.

  1. روش ماتريكس براي ترك اعتياد

مدل ماتريكس روش التقاطي مي باشد به طوري كه درمانگر در طول درمانش از روش هاي روان درماني مختلفي در كنار يكديگر استفاده مي كنند از جمله روش هايي كه درمانگر از آن ها بهره مي گيرد مي توان به درمان هاي انگيزشي، شناختي – رفتاري، گروه درماني و خانواده درماني اشاره كرد.

ترك اعتياد به روش ماتريكس نياز به حضور بيمار به مدت چند روز در هفته و يا چند ساعت در مركز درماني دارد و در اين روش درماني نياز به حضور دائم و بستري شدن در مراكز درماني نمي باشد و فرد مي تواند به زندگي عادي اش ادامه دهد.

ساختار بندي اين برنامه درماني در سطح بالايي قرار دارد و براي هر جلسه و هر مرحله آن مباحث و اقدامات مشخصي تعيين شده است در صورتي كه فرد از اين روش براي ترك و درمان اعتيادش استفاده كند تقريبا مدت زمان درمان ۱۶ هفته پيش بيني شده است اما با توجه به وضعيت بيمار اين مدت زمان مي تواند تغيير كند و تا يك سال طول بكشد، از روش ماتريكس براي ترك شيشه استفاده مي كنند.

  1. ترك به همراه روان درماني

بهترين روش براي ترك مواد به خصوص ترك هروئين، روان درماني مي باشد، اگر يك مشاور و روانشناس به طور دائمي در زندگي بيمار حضور داشته باشد و بتوان با متخصص در تماس بود احتمال بازگشت و شكست درمان به صفر مي رسد.

در اين روش روانشناس علاوه بر پرداختن به علل و ريشه هاي اعتياد، روش هاي غلبه بر وسوسه بعد از ترك را به شما آموزش مي دهد و اين كه چطور از وسوسه هاي فكري و تمايل براي مصرف دوباره مواد جلوگيري كنيد توسط روانشناس بيان مي شود.

در جدول زير روش هاي ترك مخصوص به مواد مخدر بيان شده است:

ترك مواد مخدر افيون ها ترك هروئين مورفين ترك ترياك ترك شيره
شبيه افيون ها ترك متادون ترك ترامادول ترك بوپررونورفين
ترك مواد محرك ترك كوكائين ترك شيشه ترك ريتالين
ترك مواد توهم زا ترك ماده مخدر گل ترك حشيش  
ترك ساير مواد اعتياد آور ترك الكل ترك سيگار داروهاي اعتياد آور
  1. بهبودي با برنامه هاي ۱۲ قدم

برنامه هاي ۱۲ قدم مجموعه اي از اصول هستند كه اقدام هاي زير را در اختيار فرد قرار مي دهند.

  • اقداماتي براي بهبودي اعتياد به مواد مخدر
  • مقابله با اجبار به مصرف
  • درمان اعتياد رفتاري

برنامه ۱۲ قدم معالجه پزشكي نمي باشد بلكه در اين برنامه افرادي كه در اين خصوص تجربياتي داشته اند و مبتلا به بيماري اعتياد بوده اند و موفق شده اند مصرف مواد را كنار بگذارند تجربياتشان را براي بهبودي ديگران در اختيار افراد قرار مي دهند.

انجمن روان پزشكي آمريكا ۱۲ قدم را به صورت زير خلاصه مي كنند:

  • اقرار به اين كه معتاد توانايي كنترل خود را ندارد.
  • باور به اين دارند كه تنهاي كي نيروي برتر مي تواند توانايي لازم را براي آن ها فراهم كند.
  • مرور خطاهاي گذشته به كمك يك راهنما، هم چنين خساراتي كه به خاطر اشتباهات گذشته به وجود آمده است در صدد جبران آن هستند.
  • يادگيري روش هاي زندگي جديد با استفاده از الگوهاي رفتاري جديد، هم چنين با استفاده از قطع مصرف مواد اعتياد آور مانند الكل باعث تغيير سبك زندگي شان مي شوند.

منبع : ترك اعتياد، بهترين روش ترك اعتياد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.