روانشناسي ديني مذهبي

ازدواج,خانواده ,سرگرمي

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

روانشناسي ديني مذهبي

روانشناسي ديني مذهبي

امروزه در مورد روانشناسي ديني و مذهبي چيزهاي زيادي شنيده مي شود، اما واقعا روانشناسي ديني چه مي باشد؟ آيا اين شاخه اي از روانشناسي بر اساس تحقيقات علمي مي باشد و استفاده از اين شاخه به اندازه ساير رويكردها و روش ها كاربرد دارد؟

اگر مي خواهيد آموزش هاي لازم را در اين رشته ببينيد و يا قصد داريد تا از روانشناس كمك بگيريد كه رويكردهاي ديني و مذهبي دارند مي توانيد اين مقاله را مورد مطالعه قرار دهيد در ادامه اين مقاله توضيحات بيشتري بيان شده است كه مطالعه آن مي تواند در تصميم گيري بهتر به شما كمك كند پس تا انتها اين مطلب را مورد مطالعه قرار دهيد.

روانشناسي ديني و مذهبي چيست؟

از آن جايي كه در دستورات ديني در مورد بهترين روش هاي زندگي مطالبي بيان شده است و هم چنين نحوه برخورد و واكنش به ديگران به خوبي بيان شده است و مسائل با مفاهيم مطرح شده در علم روانشناسي همپوشاني دارد بسياري از افراد سعي مي كنند تا به رويكرد التقاطي برسند و با استفاده از هر دو آن ها روانشناسي مذهبي را ايجاد كنند و با مراجعه به روانشناس و شركت در جلسات مشاوره از آن ها استفاده كنند.

امروزه روانشناسي مذهبي از جمله روانشناسي اسلامي به روشي علمي و مدون دست نيافته است و آن طور كه بايد نتوانسته به اهداف خود برسد و در نتيجه در تئوري و درمان با مشكلاتي همراه مي باشد به همين دليل دفتر مشاوره برخي از روحانيون مذهبي و مراكز مشابه براي كساني كه به دنبال مشاوره مذهبي مي باشند خدمات مشاوره اي را ارائه مي دهد.

به چه مركزي مراجعه كنم؟

براي اين كه بهترين مركز مشاوره را انتخاب كنيد همه چيز به نيازها و توقعات خودتان از جلسه مشاوره بستگي دارد، اگر به دنبال مسائل مذهبي مي باشيد و مي خواهيد پاسخ سوالات تان را به دست آوريد بايد به دنبال افرادي كه رويكرد ديني دارند بگرديد و بايد توجه داشته باشيد براي مسائلي كه نيازمند درمان حرفه اي مي باشند مانند اختلالات رواني، رفتاري و مشكلات شخصيتي بايد به يك روانشناس متخصص مراجعه كنيد كه در زمينه روانشناس باليني تخصص داشته باشد و به شما كمك كند.

روانشناس با بررسي دقيق و كامل مشكلات شما به ارزيابي رواني خواهد پرداخت و جلسات درماني را آغاز خواهد كرد البته در اين مسير بايد به بافت فرهنگي و مذهبي شما توجه شود براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد از مشاوره كمك بگيريد.

روانشناسي معنوي و تفاوت آن با روانشناسي ديني و مذهبي

از نظر علم روانشناسي توجه به بعد روحاني و معنوي اهميت بسياري دارد و باعث ارتقاي سلامت روان مي شود و به همين دليل شاخه اي به عنوان روانشناسي معنوي شكل گرفته است كه در جلسات درمان بيشتر به معنويات توجه مي شود و از اين طريق تلاش مي كند تا به سلامت روان افراد كمك كند.

روانشناس معنوي چيزي بالاتر و فراتر از مشاوره دادن با رويكرد ديني خاص مي باشد و شامل همه مذاهب مي شود و همه افراد با مذاهب خاص مي توانند بر اساس آموزه هاي خود از آن استفاده كنند و در حقيقت روانشناسي معنوي شاخه اي مدرن از روان شناسي مي باشد كه به عنوان روانشناسي فراشناختي شناخته مي شود و در چار چوب علم ابعاد مختلف متعالي ومعنوي انسان را مورد بررسي قرار مي دهد.

در زير مواردي بيان شده است كه در روان شناسي معنوي به آن ها پرداخته مي شود:

  • بررسي ميزان رشد معنويت در فرد
  • بررسي تجارب معنوي خاص ( احساس ارتباط گرفتن با خدا يا يك نيروي برتر در جهان)
  • بررسي تجارب عرفاني
  • پرداختن به بحران هاي روحاني و معنوي
  • و غيره.

روانشناسي ديني ومذهبي، آيا علم روانشناسي مغاير با آموزه هاي اسلامي است؟

احتمال دارد شما فردي مذهبي باشيد اما به روانشناس متخصص در حوزه مذهبي و ديني دسترسي نداشته باشيد در نتيجه به روانشناسي بدون رويكرد مذهبي مراجعه مي كنيد در اين شرايط ممكن است از خودتان بپرسيد كه آيا توصيه هاي اين شخص بر اساس مذهب و اسلام مي باشد يا خير؟

در صورتي كه شما توصيه هاي روانشناس را بر خلاف مذهب بدانيد در اين حالت نمي توانيد روند درمان و مشاوره را پيگيري كنيد، اما براي پاسخ به اين سوال بايد توجه داشته باشيد كه در وهله اول همه روانشناسان وظيفه دارند كه درمان خود را بر اساس بافت فرهنگي و مذهبي مراجعشان تنظيم نمايند و هم چنين بايد اين مسئله را در روند مشاوره در نظر بگيرند و به آن توجه كنند.

هم چنين روانشناسي به عنوان يك علم سعي دارد تا در مسائل مذهبي وارد نشود و در مورد آن ها اظهار نظر نكند و انتخاب هاي ديني را به خود فرد واگذار مي كند و به همين دليل اگر شما در زمينه مذهبي با مشكلاتي رو به رو هستيد درمانگر مهارت هايي مانند تصميم گيري درست، حل مسئله و مديريت استرس را به شما مي آموزد تا بتوانيد انتخاب صحيحي داشته باشيد و شرايط زندگي تان را به بهترين شيوه مديريت نماييد.

منبع : روانشناسي ديني مذهبي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.